Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Net uit: de enige Naam - bundel preken van vader en zonen Vroegindeweij.

Ga nu beginnen aan brieven uit de hel van Lewis
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Dit zal zeker ook te maken hebben dat de mens in die tijd nog meer wist, en eigenlijk de gesproken kon worden van een christelijke (of gedoopte) natie. Wie, van de mensen die nog naar de kerk gaan, weet nog van de wegen die God met Zijn volk hield (en houdt!). Als we dit voor ogen hebben is heel goed te begrijpen wat we (ook bij Bernardus Smytelgelt en anderen) lezen. Er waren zaken die niet besproken behoefden te worden, omdat het gewoon was.
Nou, Smytegelt was niet zo erg positief over het kerkvolk in zijn dagen, hoor!
Dat begrijp ik, maar het volk wist meer.
Je bent een echte laudator temporis acti. Ook als het vroeger niet goed was, was het toch beter.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:Net uit: de enige Naam - bundel preken van vader en zonen Vroegindeweij.

Ga nu beginnen aan brieven uit de hel van Lewis
Mag ik hem lenen? :) Hij staat bij mij op mijn verlanglijstje
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Welke?
Ik leen pas boeken uit als ik ze zelf gelezen heb
En de brieven zijn al uitgeleend als ik die uit heb.
Wat een indringende boodschap van Lewis!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Dit zal zeker ook te maken hebben dat de mens in die tijd nog meer wist, en eigenlijk de gesproken kon worden van een christelijke (of gedoopte) natie. Wie, van de mensen die nog naar de kerk gaan, weet nog van de wegen die God met Zijn volk hield (en houdt!). Als we dit voor ogen hebben is heel goed te begrijpen wat we (ook bij Bernardus Smytelgelt en anderen) lezen. Er waren zaken die niet besproken behoefden te worden, omdat het gewoon was.
Nou, Smytegelt was niet zo erg positief over het kerkvolk in zijn dagen, hoor!
Dat begrijp ik, maar het volk wist meer.
Je bent een echte laudator temporis acti. Ook als het vroeger niet goed was, was het toch beter.
Ik begrijp het niet, wilt u het me uitleggen? En waarom was vroeger alles, echt alles beter? Waarom dan eigenlijk? Ik wil er graag meer over weten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:
refo schreef:Je bent een echte laudator temporis acti. Ook als het vroeger niet goed was, was het toch beter.
Ik begrijp het niet, wilt u het me uitleggen? En waarom was vroeger alles, echt alles beter? Waarom dan eigenlijk? Ik wil er graag meer over weten.
Niet zo moeilijk te begrijpen: volgens jou was vroeger alles beter, zelfs als het niet goed was. ;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Je bent een echte laudator temporis acti. Ook als het vroeger niet goed was, was het toch beter.
Ik begrijp het niet, wilt u het me uitleggen? En waarom was vroeger alles, echt alles beter? Waarom dan eigenlijk? Ik wil er graag meer over weten.
Niet zo moeilijk te begrijpen: volgens jou was vroeger alles beter, zelfs als het niet goed was. ;)
Precies, dat wordt gezegd, maar als ik dat zelf niet zie, mag ik dan een beetje uitleg waarom hij/zij dat zo ziet? Want je moet soms maar van anderen leren waar je fouten liggen. Ik wacht dus graag op het antwoord!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Je bent een echte laudator temporis acti. Ook als het vroeger niet goed was, was het toch beter.
Ik begrijp het niet, wilt u het me uitleggen? En waarom was vroeger alles, echt alles beter? Waarom dan eigenlijk? Ik wil er graag meer over weten.
Niet zo moeilijk te begrijpen: volgens jou was vroeger alles beter, zelfs als het niet goed was. ;)
Precies, dat wordt gezegd, maar als ik dat zelf niet zie, mag ik dan een beetje uitleg waarom hij/zij dat zo ziet? Want je moet soms maar van anderen leren waar je fouten liggen. Ik wacht dus graag op het antwoord!
Lees je je eigen bijdragen eigenlijk wel?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Refo: "Lees je je eigen bijdragen eigenlijk wel?"

Dat is wel veel hè? Maar waarom deze wedervraag? U kunt toch ook gewoon antwoorden? Ik weet echt niet meer wat ik sinds mijn geboorte allemaal heb gezegd.
En (nog beperkter), ik weet zelfs soms de volgende dag al niet meer wat ik hier heb gezegd.

Kort dan nog eens. Volgens u denkt u dat ik denk dat vroeger alles beter was. Waarom denkt u dat? En hebt u dat goed onderzocht? Ik hoor echt te vaak zoiets. Men gaat een bepaalde levensovertuiging gelijk stellen met mensen die denken dat vroeger alles beter was. Nu ben ik u al een heel eind tegemoet gekomen, in het uitleggen van mijn vragen. U begrijpt dat een man/vrouw met een andere huidskleur zich ook gediscrimineerd kan voelen om zijn/haar huidskleur. Ook daar zien we vooringenomenheid en bevooroordeeldheid.

Kijk even naar iets uit de actualiteit: De "pietencrisis"! Waar komt die (overigens overdreven) ellende uit voort? Ik dacht dat dit onze gekleurde Medelanders wel eens kon raken. Begrijpt u dat mensen met een bepaalde godsdienstige overtuiging zich ook wel in het nauw gedreven voelen? En wel uit eigen kring! Dat zien we in de Pietencrisis nog niet eens. Dus ik vraag u beleeft doch dringend: Maak u alstublieft geen karikatuur van mensen met een geloofsovertuiging die (mag ik aannemen) u toch niet geheel onbekend is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Refo: "Lees je je eigen bijdragen eigenlijk wel?"

Dat is wel veel hè? Maar waarom deze wedervraag? U kunt toch ook gewoon antwoorden? Ik weet echt niet meer wat ik sinds mijn geboorte allemaal heb gezegd.
Je hoeft alleen maar de posts te lezen waarop refo heeft gereageerd. Echt, moeilijker is het niet. ;)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Refo: "Lees je je eigen bijdragen eigenlijk wel?"

Dat is wel veel hè? Maar waarom deze wedervraag? U kunt toch ook gewoon antwoorden? Ik weet echt niet meer wat ik sinds mijn geboorte allemaal heb gezegd.
Je hoeft alleen maar de posts te lezen waarop refo heeft gereageerd. Echt, moeilijker is het niet. ;)
Laat maar. Ik heb er nu genoeg energie ingestoken... Ik ga daar nu liever niet op in. Als ik wat meer tijd heb om wat te lezen misschien... hoewel, ik lees nooit zo graag wat ikzelf geschreven heb. Elke keer erger ik me weer aan mezelf... En daarbovenop weer jeweetwel.
Alleen dit: Wat ik schrijf meen ik en komt recht uit mijn hart; het gaat dan dus niet zozeer om wat ik zei, maar hoe ik het verwoordde, en wat wellicht misverstanden of vooroordelen kan bewerkstelligen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Posthoorn schreef:
-DIA- schreef:Refo: "Lees je je eigen bijdragen eigenlijk wel?"

Dat is wel veel hè? Maar waarom deze wedervraag? U kunt toch ook gewoon antwoorden? Ik weet echt niet meer wat ik sinds mijn geboorte allemaal heb gezegd.
Je hoeft alleen maar de posts te lezen waarop refo heeft gereageerd. Echt, moeilijker is het niet. ;)
Laat maar. Ik heb er nu genoeg energie ingestoken... Ik ga daar nu liever niet op in. Als ik wat meer tijd heb om wat te lezen misschien... hoewel, ik lees nooit zo graag wat ikzelf geschreven heb. Elke keer erger ik me weer aan mezelf... En daarbovenop weer jeweetwel.
Alleen dit: Wat ik schrijf meen ik en komt recht uit mijn hart; het gaat dan dus niet zozeer om wat ik zei, maar hoe ik het verwoordde, en wat wellicht misverstanden of vooroordelen kan bewerkstelligen.
Misschien is het dan toch verstandig om iets meer met je verstand te beantwoorden dan wat uit je hart op komt.
Deze reactie verklaard dus ook waarom je op veel vragen geen antwoord geeft of beter gezegd wil geven.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Refo: "Lees je je eigen bijdragen eigenlijk wel?"

Dat is wel veel hè? Maar waarom deze wedervraag? U kunt toch ook gewoon antwoorden? Ik weet echt niet meer wat ik sinds mijn geboorte allemaal heb gezegd.
En (nog beperkter), ik weet zelfs soms de volgende dag al niet meer wat ik hier heb gezegd.

Kort dan nog eens. Volgens u denkt u dat ik denk dat vroeger alles beter was. Waarom denkt u dat? En hebt u dat goed onderzocht? Ik hoor echt te vaak zoiets. Men gaat een bepaalde levensovertuiging gelijk stellen met mensen die denken dat vroeger alles beter was. Nu ben ik u al een heel eind tegemoet gekomen, in het uitleggen van mijn vragen. U begrijpt dat een man/vrouw met een andere huidskleur zich ook gediscrimineerd kan voelen om zijn/haar huidskleur. Ook daar zien we vooringenomenheid en bevooroordeeldheid.

Kijk even naar iets uit de actualiteit: De "pietencrisis"! Waar komt die (overigens overdreven) ellende uit voort? Ik dacht dat dit onze gekleurde Medelanders wel eens kon raken. Begrijpt u dat mensen met een bepaalde godsdienstige overtuiging zich ook wel in het nauw gedreven voelen? En wel uit eigen kring! Dat zien we in de Pietencrisis nog niet eens. Dus ik vraag u beleeft doch dringend: Maak u alstublieft geen karikatuur van mensen met een geloofsovertuiging die (mag ik aannemen) u toch niet geheel onbekend is.
Mijn vraag blijft nog steeds staan: lees je wel wat je zelf schrijft?

Ik zal het uitleggen, althans dat ga ik proberen.
Je schreef in eerste instantie:
-DIA- schreef:Dit zal zeker ook te maken hebben dat de mens in die tijd nog meer wist, en eigenlijk de gesproken kon worden van een christelijke (of gedoopte) natie. Wie, van de mensen die nog naar de kerk gaan, weet nog van de wegen die God met Zijn volk hield (en houdt!). Als we dit voor ogen hebben is heel goed te begrijpen wat we (ook bij Bernardus Smytegelt en anderen) lezen. Er waren zaken die niet besproken behoefden te worden, omdat het gewoon was.
Dat houdt in dat je vindt dat vroeger alles beter was dan nu, omdat de mensen gedoopt waren en meer weer wisten.

Vervolgens quote Posthoorn:
Posthoorn schreef:Nou, Smytegelt was niet zo erg positief over het kerkvolk in zijn dagen, hoor!
Daarop reageer jij met:
-DIA- schreef: Dat begrijp ik, maar het volk wist meer.
Maar Posthoorn zegt dat Smytegeld dat helemaal niet zo zag, in zijn dagen. En dan zeg jij toch: maar het volk wist meer.

Dan volgt daaruit dat jij vindt dat het vroeger altijd beter was, zelfs al zeggen mensen die vroeger leefden dat het toen slecht gesteld was.
Een echte laudator temporis acti dus.

En wat de rest van je betoog daarmee te maken heeft, vat ik nu weer niet. Levensovertuiging en overtuigd zijn dat de mensen vroeger beter waren, zijn verschillende zaken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

refo schreef: Dan volgt daaruit dat jij vindt dat het vroeger altijd beter was, zelfs al zeggen mensen die vroeger leefden dat het toen slecht gesteld was.
Een echte laudator temporis acti dus.

En wat de rest van je betoog daarmee te maken heeft, vat ik nu weer niet. Levensovertuiging en overtuigd zijn dat de mensen vroeger beter waren, zijn verschillende zaken.
Het donker
Het is nacht
Maar toch een woord

U lijkt toch niet goed op de hoogte te zijn als ik zo wat nadenk.
U kunt vanzelf ook nadenken, en coclusies trekken uit hetgeen u opmerkt.
Merk op!
Vroeger was lang niet alles beter!
We kunnen wat dingen noemen.
Denk aan
Gezondheiszorg (hoewel deze weer aan her devalueren is)
Kennis van zieken en de bestrijding daarvan.
Mensen behoeven (als blijft er naar het Woord altijd armoede) minder armen,
hoewel er berichten opgevangen kunnen worden dat dit ook kentert.
Ik zal kort zijn in verband met het nachtelijk uur.
Vele zaken zijn vooruitgegaan, beter geworden.
Wel is er een zeer bedenkelijk maar...

Mensen worden meer verhard.
Kil, koud.
Wreed.
Denk aan de laatste twee wereldoorlogen.
Het terrorisme, de wreedheden die in naam van allah gebeuren.
De twin towers die vielen met vele doden voor de ogen van de gehele wereld.

Verder kan een mens heel moeilijk omgaan mert voorspoed
Armoede of rijkdom, geef mij niet... Wie zei dat ook weer?
En: Zeg niet dat de vorige dingen beter waren.
Bedrijf geen struisvogelpolitiek, houd ogen en oren open
en merk op.

Wat zien we? We kunnen niet omgaan met voorspoed.
Toen Jeschurun vet werd sloeg hij achteruit

Dat zien we ook nu.
Verkilling onderling, losse levenswandel, snel geraakt (ook kittelachtig)
en dat resulteert in vele echtelijke ruzies en echtscheidingen.
De eerbied voor het leven taant, maar wonderlijk is dat selectief.
Voor het leven en welzijn van een dier vecht men,
en het menselijk leven wordt door velen niet meer geacht.

We zien een wereld die kookt en bruist, beweegt, en die de tekenen van uitputting laat zien.
Veel mensen lijken nu ineens in de stress te schieten om de aarde te redden.

Neen eens een kijkje in de supermarkt...
Een paar dingen:
Recyclebare verpakkingen, eco-dit, bio-dat, groen-daar, dierproefvrij ginder... enz.
Wie met open ogen in de wereld van nu staart kan veel opmerken.
Brengt dit de mens tot inkeer? Nee. Het tegendeel.

Hoewel, de religie is niet uit de mens te slaan, ook de antichrist (wie dat ook zal zijn) is religieus,
ofwel komt voort uit een religie.
Velen roepen: Hier is de Christus, of daar is de Christus, vele valse leraars staan in deze wereld
op de kansels en het wij hebben het Woord niet bewaard.

Zaken om te overdenken als we zeggen dat alles vroeger beter was.
Dat geldt voor sommige zaken heel zeker
Maar ook zien we wat de mens doet met hetgeen beter is geworden.

Wat de mens doet met welvaart.
Welvaar is anders, geheel anders dan welzijn.
Een arme man die een stad bevrijd, die staat ook tot voorbeeld hoe een mens reageert.
En we zie veel eigenliefde, en die wordt meer naarmate de tere Godsvreze afneemt.
Hoeveel egoïsme zien we juist in onze tijd toenemen.
Dat kan ik ook niet als verbetering zien.

Verder, ik moet afronden. Kijk nog eens goed om je heen.
We hebben de aarde leeggeroofd. Velen zijn er rijk door geworden,
maar de aarde kreunt onder ons wanbeheer.
Insecticiden, bestrijdingsmiddelen. Ook daardoor kunnen we de wereld niet redden.
Er komen wel nieuwe plagen: denk maar eens aan de processierups en de teken.

Ik besluit: Denk je na, dan kun je beslist niet zeggen dat vroeger alles beter was
Maar je kunt, naar mijn vaste overtuiging, ook niet zeggen dat het nu beter is.
De mens is gevallen, en leeft steeds meer zijn gevallen staat uit.
We kunnen niet met veel optimisme naar de wereld om ons heen zien.

Maar... Er is een volk dat er straks met de buit naar Huis gaat.
Voor dat volk geldt:
Het beste komt.
En dat komt snel.

Hier in deze wereld blijft het:
Veel rampen zijn des vromen lot
Maar uit die allen red hen God.
Hij is hun heil allen

Jona eindigde er zijn gebed mee uit het ingewand van de vis:
Het heil is des HEEREN!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben het met je eens, DIA.

Al deze dingen die we in onszelf en om ons heen zien, zullen ons wel moeten uitdrijven tot Christus, zodat we met gegronde hoop kunnen zeggen: "Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen."

Maar de hele schepping om ons heen is inderdaad in barensnood, bloed uit duizend wonden, en de duivel gaat tekeer als een briesende leeuw.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie