Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]
Geplaatst: 12 nov 2019, 10:59
Je leest hinderlijk vooringenomen, Erasmiaan.
Zoals ik hem in mijn laatste post heb weergegeven las ik hem. Omdat ik erachter wilde komen of dat ook werkelijk de bedoeling was, heb ik enkele verduidelijkingsvragen gesteld. Maar ik meen het oprecht als ik zeg dat het me niet duidelijker wordt. Zeker als mijn vraag slechts met zes woorden wordt beantwoord. Vandaar dat ik ten slotte mijn idee bij zijn bedoeling op tafel heb gelegd.Herman schreef:Je leest hinderlijk vooringenomen, Erasmiaan.
In deze preek gaat het toch vooral om de 12 dingen, waaraan het schijnkwaad te kennen is?Bertiel schreef:Leerzaam!Posthoorn schreef:En?Bertiel schreef:En ondertussen bij preek 73 uit het gekrookte riet van ds. Smytegelt
Kenmerkenprediking vanuit de vrucht in plaats vanuit beleving. Het kleinste mosterdzaadje, is een mosterdzaadje, een nodigen en een trekken tot Christus voor de zwakgelovige.
Ik ben wel blij dat in de gemiddelde preek die ik hoor, meer het woord verklaard wordt dan enkel ieder kenmerk uit te splitsen, desalniettemin zou het voor de gereformeerde gezindte zeer vruchtbaar zijn als we het kleinste zouden natmaken, en toch tot diepgaandere kennis stimuleren, in plaats van allerlei diepere ontdekkingen voor enkel waarachtig te houden.
Prima hoor. Maar ik waardeer een positieve instelling meer.Erasmiaan schreef:Zoals ik hem in mijn laatste post heb weergegeven las ik hem. Omdat ik erachter wilde komen of dat ook werkelijk de bedoeling was, heb ik enkele verduidelijkingsvragen gesteld. Maar ik meen het oprecht als ik zeg dat het me niet duidelijker wordt. Zeker als mijn vraag slechts met zes woorden wordt beantwoord. Vandaar dat ik ten slotte mijn idee bij zijn bedoeling op tafel heb gelegd.Herman schreef:Je leest hinderlijk vooringenomen, Erasmiaan.
Het is me verder niet zo'n aangelegen kwestie. Dus het is echt niet mijn bedoeling om hier stekelig over te zijn. Maar wel helder
ik blijf het hiermee oneens. Het begon met dat je zei dat Smytegelt niet uit beleving maar uit de vrucht preekt. Wat ik bij Smytegelt lees is dat hij in bijna elke preek kenmerken geeft waaraan de lezer zich kan toetsen. “Herkent u dit in uw leven? Weet u daarvan?” Enz. Dat gaat grotendeels over de beleving van een mens. En of je dat nu de vrucht van het geloof noemt, of de beleving van het geloof, het is hetzelfde. Geloof gaat altijd door het gevoel. Wel kan er ook gevoel zijn zonder geloof. Daar moet op gesepareerd worden. Dat onze gevoelens door de zonde besmet zijn, zal waar zijn. Dat is ons verstand ook. Alles van ons. Alleen wat God geeft is zuiver. En dat is het geloof. Maar het geloof wordt door een zondig mens beoefent. Of je het nu hebt over gevoel, verstand, wil, hartstochten of genegenheden, het is alles door de zonde besmet. Vandaar dat een nauw onderzoek noodzakelijk is, want we kunnen ons altijd bedriegen.Bertiel schreef:Ik zou niet weten wanneer ik gezegd te hebben gevoel te veroordelen.
Ik ben wel bang voor teveel op gevoel te preken, ds. Heemskerk heeft dat in z'n boek Gevoel en Geloof benadrukt, dat het gevoel door de zonde beïnvloed is!
Wat ik bij Smytgelt lees, is dat hij het geloof aan de vruchten beoordeeld in plaats van de gevoelens. hetzelfde als Jakobus doet.
Dat denk ik eigenlijk niet. Ik haal even een citaatje van dr. Woelderink uit een andere topic: "Er is nooit iets zo reëel geweest, als de genade Gods, die Hij ons in de belofte des evangelies schenkt en wie deze belofte door het geloof omhelsd heeft, weet dat, want zijn hart springt op van vreugde vanwege Gods heil" (onderstreping door mij).Herman schreef:Het woord 'nochtans' spreekt van geloof tegen het gevoel in.
Mijn opmerking kwam vanuit het perspectief van Habakuk in hoofdstuk 3 vers 17 en 18. Daar is het gevoel eerst tegen, dan is er het nochtans en vaak maar niet altijd volgt dan het gevoel.Posthoorn schreef:Dat denk ik eigenlijk niet. Ik haal even een citaatje van dr. Woelderink uit een andere topic: "Er is nooit iets zo reëel geweest, als de genade Gods, die Hij ons in de belofte des evangelies schenkt en wie deze belofte door het geloof omhelsd heeft, weet dat, want zijn hart springt op van vreugde vanwege Gods heil" (onderstreping door mij).Herman schreef:Het woord 'nochtans' spreekt van geloof tegen het gevoel in.
Wat ik in het gekrookte riet lees, ten opzichte van wat ik vaak heden ten dage hoor, is dat het meer gaat over vrucht (zoals het haten van de zonde) die tot ere Gods is, in plaats van heel veel over de weg die mensen gegaan zijn, die dieptes etc, waar eigenlijk de mens heel wat mee wordt.Erasmiaan schreef:ik blijf het hiermee oneens. Het begon met dat je zei dat Smytegelt niet uit beleving maar uit de vrucht preekt. Wat ik bij Smytegelt lees is dat hij in bijna elke preek kenmerken geeft waaraan de lezer zich kan toetsen. “Herkent u dit in uw leven? Weet u daarvan?” Enz. Dat gaat grotendeels over de beleving van een mens. En of je dat nu de vrucht van het geloof noemt, of de beleving van het geloof, het is hetzelfde. Geloof gaat altijd door het gevoel. Wel kan er ook gevoel zijn zonder geloof. Daar moet op gesepareerd worden. Dat onze gevoelens door de zonde besmet zijn, zal waar zijn. Dat is ons verstand ook. Alles van ons. Alleen wat God geeft is zuiver. En dat is het geloof. Maar het geloof wordt door een zondig mens beoefent. Of je het nu hebt over gevoel, verstand, wil, hartstochten of genegenheden, het is alles door de zonde besmet. Vandaar dat een nauw onderzoek noodzakelijk is, want we kunnen ons altijd bedriegen.Bertiel schreef:Ik zou niet weten wanneer ik gezegd te hebben gevoel te veroordelen.
Ik ben wel bang voor teveel op gevoel te preken, ds. Heemskerk heeft dat in z'n boek Gevoel en Geloof benadrukt, dat het gevoel door de zonde beïnvloed is!
Wat ik bij Smytgelt lees, is dat hij het geloof aan de vruchten beoordeeld in plaats van de gevoelens. hetzelfde als Jakobus doet.
Dit zal zeker ook te maken hebben dat de mens in die tijd nog meer wist, en eigenlijk de gesproken kon worden van een christelijke (of gedoopte) natie. Wie, van de mensen die nog naar de kerk gaan, weet nog van de wegen die God met Zijn volk hield (en houdt!). Als we dit voor ogen hebben is heel goed te begrijpen wat we (ook bij Bernardus Smytelgelt en anderen) lezen. Er waren zaken die niet besproken behoefden te worden, omdat het gewoon was.Bertiel schreef:Wat ik in het gekrookte riet lees, ten opzichte van wat ik vaak heden ten dage hoor, is dat het meer gaat over vrucht (zoals het haten van de zonde) die tot ere Gods is, in plaats van heel veel over de weg die mensen gegaan zijn, die dieptes etc, waar eigenlijk de mens heel wat mee wordt.Erasmiaan schreef:ik blijf het hiermee oneens. Het begon met dat je zei dat Smytegelt niet uit beleving maar uit de vrucht preekt. Wat ik bij Smytegelt lees is dat hij in bijna elke preek kenmerken geeft waaraan de lezer zich kan toetsen. “Herkent u dit in uw leven? Weet u daarvan?” Enz. Dat gaat grotendeels over de beleving van een mens. En of je dat nu de vrucht van het geloof noemt, of de beleving van het geloof, het is hetzelfde. Geloof gaat altijd door het gevoel. Wel kan er ook gevoel zijn zonder geloof. Daar moet op gesepareerd worden. Dat onze gevoelens door de zonde besmet zijn, zal waar zijn. Dat is ons verstand ook. Alles van ons. Alleen wat God geeft is zuiver. En dat is het geloof. Maar het geloof wordt door een zondig mens beoefent. Of je het nu hebt over gevoel, verstand, wil, hartstochten of genegenheden, het is alles door de zonde besmet. Vandaar dat een nauw onderzoek noodzakelijk is, want we kunnen ons altijd bedriegen.Bertiel schreef:Ik zou niet weten wanneer ik gezegd te hebben gevoel te veroordelen.
Ik ben wel bang voor teveel op gevoel te preken, ds. Heemskerk heeft dat in z'n boek Gevoel en Geloof benadrukt, dat het gevoel door de zonde beïnvloed is!
Wat ik bij Smytgelt lees, is dat hij het geloof aan de vruchten beoordeeld in plaats van de gevoelens. hetzelfde als Jakobus doet.
En dat is de verademing die ik met oude schrijvers ten opzichte van een hoop hedendaagse preken.
Nou, Smytegelt was niet zo erg positief over het kerkvolk in zijn dagen, hoor!-DIA- schreef:Dit zal zeker ook te maken hebben dat de mens in die tijd nog meer wist, en eigenlijk de gesproken kon worden van een christelijke (of gedoopte) natie. Wie, van de mensen die nog naar de kerk gaan, weet nog van de wegen die God met Zijn volk hield (en houdt!). Als we dit voor ogen hebben is heel goed te begrijpen wat we (ook bij Bernardus Smytelgelt en anderen) lezen. Er waren zaken die niet besproken behoefden te worden, omdat het gewoon was.
Dat begrijp ik, maar het volk wist meer.Posthoorn schreef:Nou, Smytegelt was niet zo erg positief over het kerkvolk in zijn dagen, hoor!-DIA- schreef:Dit zal zeker ook te maken hebben dat de mens in die tijd nog meer wist, en eigenlijk de gesproken kon worden van een christelijke (of gedoopte) natie. Wie, van de mensen die nog naar de kerk gaan, weet nog van de wegen die God met Zijn volk hield (en houdt!). Als we dit voor ogen hebben is heel goed te begrijpen wat we (ook bij Bernardus Smytelgelt en anderen) lezen. Er waren zaken die niet besproken behoefden te worden, omdat het gewoon was.