eilander schreef:Mara schreef:Jantje schreef:Ik dus niet. Mijn bezwaren staan hierboven al vermeld.
Sorry maar dat vind ik heel kortzichtig.
Het gaat erom in een dergelijk boek of het waarheidsgetrouw is opgeschreven en dat is het.
Waarom zou alleen een gereformeerde journalist hierover kunnen schrijven?
Je hebt mijn bezwaar niet helemaal goed begrepen, want met wat je nu schrijft, ben ik het eens. Het ging mij erom dat het een roman genoemd wordt, dus dan hoeft het niet allemaal feitelijk te kloppen. Dan is het eigenlijk onmogelijk om een conclusie eruit te trekken over hoe erg het toen was. Mogelijk is dat juist wat aangedikt.
Hij heeft de romanvorm gekozen om het toegankelijker te maken. Het leest net zo makkelijk als De eeuw van mijn vader.
Ik denk dat er bij sommige forummers een angst leeft om negativiteit of mogelijk zelfs vijandigheid jegens geloof of kerk tegen te komen, maar dat is geenszins het geval!
Al lezend vraag je je af, zou ik dat volhouden? Zou ik dat kunnen? Heb ik het ervoor over?
Als er meer dan 20 mensen bij elkaar waren in een boerenschuur, viel de politie binnen en kreeg men een boete van 50 gulden!
Dat was in die tijd een vermogen. Ook de boer die zijn schuur beschikbaar gesteld had, kreeg een waarschuwing, op straffe van celstraf.
Het is de geschiedenis van de gereformeerde kerk in Nederland, die wil je als niet gereformeerde toch ook kennen?
En weten wat er begin 1800 in Nederland allemaal gebeurde en hoe er gevochten is voor godsdienstvrijheid, zodat wij nu allemaal veilig in ons OGG, CGK en GG kerk kunnen zitten. En mogen kiezen in welke wij willen zitten!
De predikant mag zeggen wat hij wil.
En dat zou je dan niet willen lezen?
Heb je kritiek of commentaar na het lezen van het boek, dan hoor ik het graag.
Maar vooraf allerlei vonden gaan zoeken om het niet te lezen, omdat de auteur atheïstisch is, begrijp ik echt niet. Geert Mak wordt toch ook gelezen, die heeft eveneens het geloof van zijn voorvaderen losgelaten.
Maar niet iedereen kijkt in bitterheid of haat terug.