Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door DDD »

albion schreef:Ik ben begonnen met het lezen van Wat is de Mens. Het boek is prettig ingedeeld en het boeit. Maar ik kan nog niet veel erover zeggen. :)

DDD: Jij dacht zeker dat de schrijver Mark Twain was? ;)
Nee. Ik dacht uit jouw samenvatting te lezen dat het een atheïst was. En omdat je in een ander draadje schreef dat je niet erg op de hoogte was van bepaalde gereformeerde literatuur, leek het mij beter dat je je dan eerst daarin zou verdiepen.

Niet omdat ik niet vind dat er iets mis is om boeken van andersdenkenden te lezen, maar wel vind ik dat je dan ook moet weten hoe men in de gereformeerde traditie over iets dacht.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door albion »

Nee. Ik dacht uit jouw samenvatting te lezen dat het een atheïst was. En omdat je in een ander draadje schreef dat je niet erg op de hoogte was van bepaalde gereformeerde literatuur, leek het mij beter dat je je dan eerst daarin zou verdiepen.
Ik ben toch benieuwd waar je dit uit opmaakt.

Ik ben vroeger vrij vaak, samen met broerlief, bij Bolland geweest als er een boekenveiling was en er theologische boeken werden geveild, waar hij interesse in had. Maar zijn interesse is zeer breed (niet alleen theologie, maar ook de hemellichamen, geschiedenis, boeken over onze cultuur (zowel van eeuwen terug als heden) en hij gaf mij 'Wat is de mens' om het eens te lezen. Zo krijg ik de tijdschriften, Kijk, Quest, Wetenschap in Beeld, NewScientist, National Geographic, Eos Wetenschap, Historia etc. om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen, etc. Deze kijk ik door (wat me interesseert lees ik), daarna gaat het weer naar hem retour. Ik lees daarnaast: de gezinsgids, terdege, de Banier, wat zendingsblaadjes, en wat kerkblaadjes, Oude Paden lees ik ook af en toe (via broerlief). Vrije Academie etc. Ik lees geen krant, wel krijg ik zo 2x in het jaar een hele stapel van 'De Haagse Tijden' (dit is leuk voor degenen die in Den Haag zijn opgegroeid), vooral dus voor de 50+.

Ik weet best (en hij ook) dat bepaalde tijdschriften nu niet bepaald gereformeerde lectuur is. Maar de National Geographic vind ik toch wel heel interessant, zoals ook de Reader Digest of Elsevier weekblad. Maar ik ben nergens op geabonneerd (wel op Adullam en Mbuma).
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Ds. I. Kievit- de bekering van Saulus ten voorbeeld gesteld
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Germanicus »

Geroepen tot vreugde, John Piper
Hier beneden is het niet.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Augustienus »

Een biografie over Luther van dr. Herman Selderhuis met daarnaast Luther Verzameld onder redactie van dezelfde prof.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

Vanavond is het tijd om de adventspreek van ds J.T. Doornenbal te herlezen over Jesaja 11:10 waarboven de titel staat: bevindelijke duisternis en het Kerstlicht boven de Veluwe.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

Herman schreef:Vanavond is het tijd om de adventspreek van ds J.T. Doornenbal te herlezen over Jesaja 11:10 waarboven de titel staat: bevindelijke duisternis en het Kerstlicht boven de Veluwe.
Is die ook ergens online te vinden? Via google zie ik 'm in de gauwigheid niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Lezen en laten lezen. A. Huijgen
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

Zita schreef:
Herman schreef:Vanavond is het tijd om de adventspreek van ds J.T. Doornenbal te herlezen over Jesaja 11:10 waarboven de titel staat: bevindelijke duisternis en het Kerstlicht boven de Veluwe.
Is die ook ergens online te vinden? Via google zie ik 'm in de gauwigheid niet.
Nee. Uitsluitend in de grote en kleine biografie van Bart Jan Spruyt. Gewoon op papier dus.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

@Herman, bedankt voor de tip. Wat een prachtige preek...
Ik vind dit een mooi voorbeeld van een bevindelijke preek, waar ook het element van de 'bediening der verzoening' duidelijk naar voren komt: "... en dan denk ik aan die pelgrim die daar gaat onder de last gebogen van zijn zonde en van zijn schuld, en zijn schouders zinken naar de aarde, lager en lager, totdat hij aan mag komen aan de voet van die Kruisbanier. En wat gebeurt er dan? U weet het, dan wordt die last ontbonden, en die glijdt dan weg, en die wordt dan weggeworpen in de zee, die golf van eeuwige vergetelheid en van eeuwige liefde. En waar dan het bloed van het eeuwige testament, van die Kruisbanier, nu indaalt door de bediening des Geestes, op het harte van die zondaar, daar wordt die rust gekend, die vrede, want daar klinkt het van dat kruis: Mijn zoon en Mijn dochter (het mag ook vanavond klinken, gemeente, in de Naam des Heeren), je zonden zijn je vergeven."

Maar juist de heerlijkheid van Christus wordt aangeprezen, met daarbij de liefdevolle nodiging en aandrang om - hoe verdorven ons hart ook is - je tot Hem te wenden. Mooi dat ook 'het ouderwetse vragenboekje van Hellenbroek' nog aangehaald wordt, ongeveer het gedeelte dat ik eerder deze week ook aanhaalde.
Het nochtans van het geloof, tegenover strijd van binnen en geweld van de duivel... Ds. Doornenbal staat er zelf niet boven, dat merk je.
Zeer aanbevolen om te lezen!
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Germanicus »

De hemel is rood, dr. W. Aalders
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Marck »

eilander schreef: Mooi dat ook 'het ouderwetse vragenboekje van Hellenbroek' nog aangehaald wordt, ongeveer het gedeelte dat ik eerder deze week ook aanhaalde. Zeer aanbevolen om te lezen!
Zelf afgelopen jaar wat betreft geloofsopbouw ook veel aan Hellenbroek te danken. Ook door het werk van Nupoort.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Dat ik Hem kenne - Andrew Gray
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Marck »

Bertiel schreef:Dat ik Hem kenne - Andrew Gray
Aamrader?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bezorgd »

Ronaldus schreef:
Bertiel schreef:Dat ik Hem kenne - Andrew Gray
Aamrader?

Elke boek van Gray is een aanrader.
Plaats reactie