Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Charles schreef::D

Ik heb Kershaw ook staan. Gekocht toen ze uitkwamen. Ben halverwege het 1e deel na 20 jaar. Ligt aan mezelf. Moet minder achter scherm en meer achter de boeken gaan zitten. kHeb Fest en Bullock ook nog liggen. Denk niet dat ik ze ooit nog ga lezen overigens.
Kershaw heb ik zelfs twee keer gelezen. Nu bracht mijn werk wel mee dat ik meer vrije tijd had dan de gemiddelde werkende Nederlander.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Ik loop altijd een beetje achter qua hypes: nu Nachttrein naar Lissabon aan het lezen.

@huisman: Kershaw van zolder gehaald en klaargelegd. Halverwege deel 1 zit een bladwijzer. Ik ga echter opnieuw beginnen. Denk niet dat na 20 jaar ik nog goed in het verhaal zit. :humhihi
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Bruna schreef:Vermeulen. Herder in de noodkerk. Leven en werk ds. L. Boone

Het gaat voor groot gedeelte over vereniging 1907.
Motieven Waarom ds Boone niet meeging in breder perspectief.
Bruna, wat vond je er van? Wat ik begreep zijn er o.a. door dit boek wat correcties aangebracht op de eerdere opvattingen rondom de keuze van ds Boone. Kerkrechtelijk zouden er naar hem toe fouten zijn gemaakt. Maar ik ben geen kenner. Wil het boek wel lezen.
Laatst gewijzigd door Marck op 03 jan 2022, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Van ploeg naar kansel. Over Ds David Janse.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Geytenbeekje »

Het einde van de rode mens.
Leven op de puinhopen van de Sovjet-Unie
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bruna »

Marck schreef:
Bruna schreef:Vermeulen. Herder in de noodkerk. Leven en werk ds. L. Boone

Het gaat voor groot gedeelte over vereniging 1907.
Motieven Waarom ds Boone niet meeging in breder perspectief.
Bruna, wat vond je er van? Wat ik begreep zijn er o.a. door dit boek wat correcties aangebracht op de eerdere opvattingen rondom de keuze van ds Boone. Kerkrechtelijk zouden er naar hem toe fouten zijn gemaakt. Maar ik ben geen kenner. Wil het boek wel lezen.
Het leek veel op de 1e levensbeschrijving ook geschreven door Vermeulen.
Mwah, ik vond de blauwe serie boeken over de OGGiN predikanten van Vermeulen altijd mooi om te lezen.
Sinds de boeken van ds. Kort (die Vermeulen heeft uitgegeven of mee helpen schrijven) is hij naar mijn idee verhard. De hele toon is wat minder prettig of op het nivo van gelijk willen halen.
Ze zijn niet zo doorwrocht als de boeken van wijlen dr Golverdingen over de scheuring in de GG(in).
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Marck schreef:Van ploeg naar kansel. Over Ds David Janse.
Hoe kom je aan dat boek? Zo bekend is dat niet. Je kunt het niet zomaar even bij de boekhandel bestellen.

Ik heb het overigens ook gelezen. Hij is oorspronkelijk tenslotte ook afkomstig uit de plaats van mijn inwoning en heeft de gemeente alhier geïnstitueerd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

Bruna schreef:
Marck schreef:
Bruna schreef:Vermeulen. Herder in de noodkerk. Leven en werk ds. L. Boone

Het gaat voor groot gedeelte over vereniging 1907.
Motieven Waarom ds Boone niet meeging in breder perspectief.
Bruna, wat vond je er van? Wat ik begreep zijn er o.a. door dit boek wat correcties aangebracht op de eerdere opvattingen rondom de keuze van ds Boone. Kerkrechtelijk zouden er naar hem toe fouten zijn gemaakt. Maar ik ben geen kenner. Wil het boek wel lezen.
Het leek veel op de 1e levensbeschrijving ook geschreven door Vermeulen.
Mwah, ik vond de blauwe serie boeken over de OGGiN predikanten van Vermeulen altijd mooi om te lezen.
Sinds de boeken van ds. Kort (die Vermeulen heeft uitgegeven of mee helpen schrijven) is hij naar mijn idee verhard. De hele toon is wat minder prettig of op het nivo van gelijk willen halen.
Ze zijn niet zo doorwrocht als de boeken van wijlen dr Golverdingen over de scheuring in de GG(in).
Ok. Bedankt voor je reactie! Ik las ondertussen ook enkele artikelen uit het RD over het boek door Jan van 'Hul. Ook interessante achtergrondinfo.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Marck »

GerefGemeente-lid schreef:
Marck schreef:Van ploeg naar kansel. Over Ds David Janse.
Hoe kom je aan dat boek? Zo bekend is dat niet. Je kunt het niet zomaar even bij de boekhandel bestellen.

Ik heb het overigens ook gelezen. Hij is oorspronkelijk tenslotte ook afkomstig uit de plaats van mijn inwoning en heeft de gemeente alhier geïnstitueerd.
Gekocht via Boekenhoeve. Na wat gegoogled te hebben naar info over de predikant. De kleine kerkgeschiedenis vult een deel van mijn vrijetijdsbesteding sinds een tijdje.
Een heel interessant boek; https://www.rd.nl/artikel/705704-famili ... middelburg
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

https://www.bol.com/nl/nl/f/parnassia/9200000059583140/

Bijzonder aangrijpend oorlogsboek. Een joods meisje duikt onder in een domineesgezin in Zeeland. Na de oorloog weigeren de pleegouders het meisje af te staan aan haar echte vader. De kinderbescherming stemt ermee in, omdat het beter is voor een kind om op te groeien bij christelijke ouders dan bij haar biologische vader. Het meisjes groeit op en loopt helemaal vast in haar leven.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2987
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Job »

merel schreef:https://www.bol.com/nl/nl/f/parnassia/9200000059583140/

Bijzonder aangrijpend oorlogsboek. Een joods meisje duikt onder in een domineesgezin in Zeeland. Na de oorloog weigeren de pleegouders het meisje af te staan aan haar echte vader. De kinderbescherming stemt ermee in, omdat het beter is voor een kind om op te groeien bij christelijke ouders dan bij haar biologische vader. Het meisjes groeit op en loopt helemaal vast in haar leven.
Zeer aangrijpend inderdaad. Toch ben ik uiteindelijk afgeknapt op de erg expliciete en vele seksscènes, ook al besef ik dat ze een functie hebben in de verhaallijn. Het boek is uiteindelijk toch maar bij het oud papier beland. Jammer, want de verhaallijn en de achterliggende psychologie zijn echt goed. Onder andere het bizarre van tweede- en derdegeneratie-problematiek is me duidelijk geworden.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Mn vrouw heeft het recent gelezen. Was aanvankelijk heel positief (met name sterke psychologie) maar nadat ze het uit had was ze minder enthousiast. Geen boek wat ik hoefde te lezen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Panny »

Nog een paar bladzijdes en dan heb ik Opstanding van Tolstoj uit.
Hierna wil ik Twee Steden (a Tale of Two Cities) van Dickens lezen.
Laatst gewijzigd door Panny op 06 jan 2022, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Valcke »

Marck schreef:
Bruna schreef:Vermeulen. Herder in de noodkerk. Leven en werk ds. L. Boone

Het gaat voor groot gedeelte over vereniging 1907.
Motieven Waarom ds Boone niet meeging in breder perspectief.
Bruna, wat vond je er van? Wat ik begreep zijn er o.a. door dit boek wat correcties aangebracht op de eerdere opvattingen rondom de keuze van ds Boone. Kerkrechtelijk zouden er naar hem toe fouten zijn gemaakt. Maar ik ben geen kenner. Wil het boek wel lezen.
Ik vond het mooi om te lezen in de zin dat ik nu het kerkelijk standpunt van ds. L. Boone ben gaan begrijpen en waarderen.
Het ging helemaal niet om de ambtskleding en de psalmberijming (tenminste niet primair), maar om het Ledeboeriaanse kerkprincipe.
Namelijk: dat alleen sprake kan zijn van een noodkerk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef:Ik haak af bij die ondertitel. Als je een website tegenkomt waar staat 'wat de Bijbel werkelijk zegt' dan weet je al dat je er met een grote boog omheen moet gaan. Dus ben wel benieuwd hoe je dit boek ervaart.
Job schreef:Oké, dank je! Komt het waarheidsgetrouw over, aangezien ze dat claimen? En werpt het nieuw licht op wat er al over zijn einde bekend was?
Zoals gezegt is, is het een makkelijk lezend boek. Ik kwam het toevallig tegen.

Je leest in het boek niet alleen over de dood van Hitler, maar ook over wat er daarna al gebeurde. Over de zoektocht van de geallileerden, maar vooral van de Sovjests. De onderzoeken om te achterhalen wat er met Hitler is gebeurt, verhoren en martelingen van gevangen genomen personen uit de kring rond Hitler, onderlinge strijd tussen de verschillende spionagediensten tijdens het onderzoek, de bemoeienis van Stalin/Beria daarmee, etcetera.

Destijds zijn de bewijsstukken bewust verdeeld tussen de verschillende diensten, zodat niet iedereen over alle informatie kon beschikken. De auteurs zijn in drie verschillende archieven in Moskou geweest. Met veel moeite hebben ze hier een selectie van documenten kunnen fotograferen die licht werpt op de gang van zaken direct na de oorlog. Ook vonden ze verschillende voorwerpen, een stuk schedel (toegeschreven aan Hitler) met een gat daarin, twee houten delen van de divan van Hitler met bloedsporen daarop, een deel van het gebit van Hitler en een deel van het gebit van Eva Braun.

Uiteindelijk kreeg men toestemming om het gebit met hulp van een bekende Franse wetenschapper ter plekke te onderzoeken. Daarbij kwamen enkele korrels tandplak los, die men mee heeft kunnen nemen, en laten onderzoeken. Hieruit bleek dat dit gebit inderdaad onomstotelijk van Hitler is geweest. Er werden geen chemische sporen van een schot in de tandplak gevonden, maar een schot zou ook van buiten kunnen zijn gelost. Er werden wel blauwe verkleuring aangetroffen op de gebitten van Eva Braun en Hitler, die veroorzaakt kunnen zijn door blauwzuur. Maar de toestemming om die te onderzoeken werd ingetrokken.

Ik kan niet beoordelen of het boek wat toevoegd voor lezers die hier al meer over weten. Maar voor de overige lezers met geschiedkundige interesse is het interessant om kennis van te nemen. Je krijgt een goed beeld van wat er allemaal heeft gespeeld tijdens de laatste dagen van Hitler, en wat daar verder op is gevolgd in de Sovjet Unie. Er blijven echter nog steeds een aantal open eindjes.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 06 jan 2022, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie