Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Isala »

I.W. Kargel: Christus onze heiligmaking.
Hora est!
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

Luther schreef:
Charles schreef:
Luther schreef: Maar goed, als je dan van geschiedenis houdt, lees dan ooit ook eens deze twee boeken:
- Stefan Zweig - De wereld van gisteren http://www.bol.com/nl/p/de-wereld-van-g ... 005043543/
- F. Taylor - De Berlijnse Muur http://www.bol.com/nl/p/berlijnse-muur/ ... 010920349/
Ben het boek van Zweig nu aan het lezen. In één woord: magistraal!
Als je het uit hebt, zou ik graag weten, hoe je staat tegen de europese samenwerking in de EU (met alle kritiek die je daarop wel kunt hebben)?
Ben ik zelf ook benieuwd naar. Las een recensie waarbij dit boek gebruikt werd als waarschuwing tegen Wilders, Trump, Erdogan, Putin. Lijkt me misplaatst. Situatie 1900-1940 is weer totaal anders als de huidige tijd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Luther »

Charles schreef:
Luther schreef:
Charles schreef:
Luther schreef: Maar goed, als je dan van geschiedenis houdt, lees dan ooit ook eens deze twee boeken:
- Stefan Zweig - De wereld van gisteren http://www.bol.com/nl/p/de-wereld-van-g ... 005043543/
- F. Taylor - De Berlijnse Muur http://www.bol.com/nl/p/berlijnse-muur/ ... 010920349/
Ben het boek van Zweig nu aan het lezen. In één woord: magistraal!
Als je het uit hebt, zou ik graag weten, hoe je staat tegen de europese samenwerking in de EU (met alle kritiek die je daarop wel kunt hebben)?
Ben ik zelf ook benieuwd naar. Las een recensie waarbij dit boek gebruikt werd als waarschuwing tegen Wilders, Trump, Erdogan, Putin. Lijkt me misplaatst. Situatie 1900-1940 is weer totaal anders als de huidige tijd.
Toch snap ik die waarschuwing wel. Zweig toont m.i. fenomenaal aan wat er in Europa kan gebeuren als elke vorm van samenwerking wordt afgewezen en iedereen de polarisatie kiest, zoals in deze tijd Wilders, Trump, Poetin en Erdogan doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik lees eens in de zoveel tijd een referentie naar Fjodor Dostojevski uit de Russische literatuur, en dat maakt mij nieuwsgierig.

Heeft iemand zijn werken gelezen? Zijn ze aan te bevelen? Waar wel of waarom niet? En wat is het dat zijn boeken zo populair maakt?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:Ik lees eens in de zoveel tijd een referentie naar Fjodor Dostojevski uit de Russische literatuur, en dat maakt mij nieuwsgierig.

Heeft iemand zijn werken gelezen? Zijn ze aan te bevelen? Waar wel of waarom niet? En wat is het dat zijn boeken zo populair maakt?
Ik heb niet al zijn werken gelezen, maar er zijn weinig wereldliteratuurboeken die ik warmer aan zou bevelen dan die van Dostojevski. Het verhaal houdt je bezig en het laat je wel heel erg nadenken over wie we zijn als mens zelf, als mensen in verhouding tot elkaar en ook tot God.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bertiel
Berichten: 4591
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Dostojevski is niet heel toegankelijk maar wel heel doordacht. Ik kan niet heel veel betere schrijvers opnoemen. En hoewel niet vanuit een protestantse achtergrond wel heel herkenbare thema’s. Absolute aanrader. Zeker de broers karamazov
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door hage »

Luther schreef:Als je het uit hebt, zou ik graag weten, hoe je staat tegen de europese samenwerking in de EU (met alle kritiek die je daarop wel kunt hebben)?
Als je nog iets meer Europese context vanuit de 19e eeuw wilt lezen, zou ik Tegen de terreur van Beatrice de Graaf lezen (https://webwinkel.uitgeverijprometheus. ... e-de-graaf). Niet persé magistraal, hoewel het niet onprettig leest. Het helpt in elk geval om het 'Europees' denken, inclusief geopolitiek, in meer persectief te plaatsen en niet uitsluitend vanuit oogpunt voor/na WO I of voor/na WO II.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Parsival & Bertiel, dank voor jullie reactie. Ik heb nog wat boeken die ik eerst wil lezen, maar ik ga ook een boek van Fjodor Dostojevski op mijn lijstje zetten. Ik ben erg benieuwd!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Parsival & Bertiel, dank voor jullie reactie. Ik heb nog wat boeken die ik eerst wil lezen, maar ik ga ook een boek van Fjodor Dostojevski op mijn lijstje zetten. Ik ben erg benieuwd!
Hoewel de Kozakkentuin van Jan Brokken een verbijsterend licht op de geachte Fjodor laat vallen. Zijn biografie bevat meer zwarte bladzijden dan zijn eigen werk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door parsifal »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Parsival & Bertiel, dank voor jullie reactie. Ik heb nog wat boeken die ik eerst wil lezen, maar ik ga ook een boek van Fjodor Dostojevski op mijn lijstje zetten. Ik ben erg benieuwd!
Hoewel de Kozakkentuin van Jan Brokken een verbijsterend licht op de geachte Fjodor laat vallen. Zijn biografie bevat meer zwarte bladzijden dan zijn eigen werk.
In "Waarom komt u ons hinderen?" (een citaat uit de Broeders Karamazov) van Willem Jan Otten wordt ook een niet al te positief beeld van Dostojevski geschilderd. Voor mij is dit echter geen reden om de boeken links te laten liggen. "Misdaad en Straf" is denk ik een meer toegankelijk boek van Dostojevski. Daarnaast heb ik ook nog "De idioot" gelezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Wat is precies het punt van kritiek van Jan Brokken en Willem Jan Otten?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:Wat is precies het punt van kritiek van Jan Brokken en Willem Jan Otten?
Je kunt hier een en ander lezen: https://www.christianitytoday.com/histo ... evsky.html of op wikipedia.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

parsifal schreef:
J.C. Philpot schreef:Wat is precies het punt van kritiek van Jan Brokken en Willem Jan Otten?
Je kunt hier een en ander lezen: https://www.christianitytoday.com/histo ... evsky.html of op wikipedia.
Ik neem aan dat het over zijn gokverslaving en lastige karakter gaat. Zo te lezen was hij een man van vlees en bloed met zijn sterke kanten en zijn gebreken en zonden. Misschien dat zijn boeken daarom zo authentiek en geliefd zijn, zoals ook de Psalmen van David dat zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

J.C. Philpot schreef:Ik lees eens in de zoveel tijd een referentie naar Fjodor Dostojevski uit de Russische literatuur, en dat maakt mij nieuwsgierig.

Heeft iemand zijn werken gelezen? Zijn ze aan te bevelen? Waar wel of waarom niet? En wat is het dat zijn boeken zo populair maakt?
Hij onderzocht vanuit atheïstisch perspectief het christendom en werd christen. Christelijke thema's zitten ook duidelijk in zijn werk zoals de Godsvraag, probleem van goed en kwaad, lijden van de mens.

Ik zou beginnen met Misdaad en straf. Dat is denk ik het meest toegankelijke werk. Probeer een recente vertaling te lezen van bijv. uitgeverij Van Oorschot. Oudere vertalingen zijn vaak niet best.

Ik moet eens Rilke gaan lezen want die wordt zo ongeveer in elk boek wat mij aanspreekt genoemd.
Laatst gewijzigd door Charles op 14 dec 2018, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

refo schreef:Louis Couperus - De boeken der kleine zielen.
Gelukkige jij! Misschien wel het beste van de Nederlandse literatuur.
Luther schreef: Toch snap ik die waarschuwing wel. Zweig toont m.i. fenomenaal aan wat er in Europa kan gebeuren als elke vorm van samenwerking wordt afgewezen en iedereen de polarisatie kiest, zoals in deze tijd Wilders, Trump, Poetin en Erdogan doen.
Om de eigen tijd te verstaan wil ik 'Aanval op de natiestaat' van Baudet en 'Permafrost' van Tom Zwitser eens lezen. Ik denk dat dat bruikbaarder is dan Zweig. Zie:

https://trotsevaders.nl/2017/10/permafr ... tsvorming/
Plaats reactie