Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Hij is kind van een Nederlandse vader en Surinaamse moeder. Dat geeft hem veel onzekerheid, waar hoort hij bij? Wie is hij? Hij beschrijft daar een en ander over op een prettige manier. Niet dramatisch, hoewel hij wel een en ander meemaakt. Lichte humor hier en daar. En het is ook niet allemaal zwartwit. Surinamers worden gediscrimineerd, daar hebben ze uiteraard een hekel aan. Toch doen ze zelf in Suriname hetzelfde (die Chinezen!).
Wat mij betreft zou dit boek verplicht worden op middelbare scholen.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Voor vaderdag heb ik mijn man dit boek gegeven. Erg leuk om stukjes in te lezen. Reclame is heel interessant.
Afbeelding
Op YouTube kun je oude reclamefilmpjes vinden. De STER is in (ik meen) 1965 of daaromtrent opgericht. Er staan nog wel reclames uit de begintijd online. Soms aandoenlijk, maar positief: minder ergerlijk, hard, grievend aanstootgevend or whatever dan nu.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Boertje »

Ik ben weer eens opnieuw allerlei boeken over de eerste wereldoorlog aan het lezen.

Afbeelding
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Boertje »

-DIA- schreef: Op YouTube kun je oude reclamefilmpjes vinden. De STER is in (ik meen) 1965 of daaromtrent opgericht. Er staan nog wel reclames uit de begintijd online. Soms aandoenlijk, maar positief: minder ergerlijk, hard, grievend aanstootgevend or whatever dan nu.
Goede tip!
Toch is het wel grappig hoeveel van die reclameleuzen inmiddels in ons taalgebruik geslopen zijn. Bijvoorbeeld iedereen weet wat je bedoelt als je zegt
- even Apeldoorn bellen
- foutje, bedankt
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:
-DIA- schreef: Op YouTube kun je oude reclamefilmpjes vinden. De STER is in (ik meen) 1965 of daaromtrent opgericht. Er staan nog wel reclames uit de begintijd online. Soms aandoenlijk, maar positief: minder ergerlijk, hard, grievend aanstootgevend or whatever dan nu.
Goede tip!
Toch is het wel grappig hoeveel van die reclameleuzen inmiddels in ons taalgebruik geslopen zijn. Bijvoorbeeld iedereen weet wat je bedoelt als je zegt
- even Apeldoorn bellen
- foutje, bedankt
Reclames die blijven hangen, en zelfs de taal beïnvloeden, hebben raak geschoten.
Maar kennen we ook nog de makers van die reclames? CENTRAAL BEHEEER?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Boertje »

Wist jij dat ze in Amerika bijvb heel goede humor in de reclame hebben, in Engeland dacht ik ook.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Wist jij dat ze in Amerika bijvb heel goede humor in de reclame hebben, in Engeland dacht ik ook.
Ik weet dat niet, nee, waarschijnlijk omdat ik niet zo vaak op een ander continent kom, en hun humor niet ken. Dat zal dan ook wel weer dom zijn, maar goed, met Streetview kom je toch ook een heel eind.... :)
Maar geheel wereldvreemd ben ik ook weer niet... Ik lees nogal eens graag achtergronden, vaak over zaken die anderen laten liggen of te droge kost of te ingewikkeld vinden... Om te begrijpen wat anderen beweegt en wat anderen denken. Dan vind ik het niet verkeerd om eens iets te lezen over andere culturen of godsdiensten. Ik moet wel zeggen dat ik dat vroeger meer deed dan nu. Maar de achtergrondartikelen in het RD vind ik nog wel eens goed om te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

J.C. Philpot schreef:Colson Whitehead - De ondergrondse spoorweg
Johannes Calvijn - De Institutie (vertaling Gerrit Veldman, vaderdag kadotje)
"Colson Whitehead - De ondergrondse spoorweg" heb ik op een paar bladzijden na uit.

Zojuist bij de biep meegenomen:
Graham Green - Het geschonden geweten (serie christelijke klassieken)
Luc Panhuysen & Rene van Stipriaan - Ooggetuigen van de Tachtigjarige Oorlog (Van de eerste ruzie tot het laatste kanonschot).
Lijkt me interessant om uit eerste hand te lezen wat de mensen het in die tijd hebben ervaren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5647
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

J.C. Philpot schreef:
J.C. Philpot schreef:Colson Whitehead - De ondergrondse spoorweg
Johannes Calvijn - De Institutie (vertaling Gerrit Veldman, vaderdag kadotje)
"Colson Whitehead - De ondergrondse spoorweg" heb ik op een paar bladzijden na uit.

Zojuist bij de biep meegenomen:
Graham Green - Het geschonden geweten (serie christelijke klassieken)
Luc Panhuysen & Rene van Stipriaan - Ooggetuigen van de Tachtigjarige Oorlog (Van de eerste ruzie tot het laatste kanonschot).
Lijkt me interessant om uit eerste hand te lezen wat de mensen het in die tijd hebben ervaren.
Hoe vind je De ondergrondse spoorweg nu?
Laatste boek, klinkt inderdaad interessant. Zijn het dagboeken en dergelijke? Ik heb een ooggetuigen boek over de wereldgeschiedenis, heel boeiend. Ook van René van Stipriaan (en Geert Mak). Er staan ook stukken uit de bijbel in, over de schipbreuk van Paulus.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Dodo schreef:
J.C. Philpot schreef:
J.C. Philpot schreef:Colson Whitehead - De ondergrondse spoorweg
Johannes Calvijn - De Institutie (vertaling Gerrit Veldman, vaderdag kadotje)
"Colson Whitehead - De ondergrondse spoorweg" heb ik op een paar bladzijden na uit.

Zojuist bij de biep meegenomen:
Graham Green - Het geschonden geweten (serie christelijke klassieken)
Luc Panhuysen & Rene van Stipriaan - Ooggetuigen van de Tachtigjarige Oorlog (Van de eerste ruzie tot het laatste kanonschot).
Lijkt me interessant om uit eerste hand te lezen wat de mensen het in die tijd hebben ervaren.
Hoe vind je De ondergrondse spoorweg nu?
Laatste boek, klinkt inderdaad interessant. Zijn het dagboeken en dergelijke? Ik heb een ooggetuigen boek over de wereldgeschiedenis, heel boeiend. Ook van René van Stipriaan (en Geert Mak). Er staan ook stukken uit de bijbel in, over de schipbreuk van Paulus.
De ondergrondse spoorweg:
Ik was tot het einde geboeid. Goed te lezen. Een wat vreemd detail vind ik de echte ondergrondse spoorweg.

Ik vind boeken over de slavernij sowieso indrukwekkend om te lezen. Het meest indrukwekkend vind ik verslagen van exslaven zelf. De 3 boeken hieronder heb ik gelezen, en kan ik aanbevelen om te lezen om een ooggetuigen indruk te krijgen van hoe het er toen aan toe ging. Vooral de bovenste twee vond ik heel erg indrukwekkend, en zal ik niet snel vergeten. De onderste is van een christen-slavin.

Twelve Years a Slave by Solomon Northup (ook in het Nederlands vertaald) ‎ (een vrije noordelijke Afro-Amerikaan, die naar het zuiden ontvoerd werd en jaren als slaaf moest leven)
Gratis te downloaden op: https://www.gutenberg.org/ebooks/45631

Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave
Gratis te downloaden op: https://www.gutenberg.org/ebooks/23

The Narrative of Sojourner Truth by Olive Gilbert and Sojourner Truth
Gratis te downloaden op: https://www.gutenberg.org/ebooks/1674
Dodo schreef:Laatste boek, klinkt inderdaad interessant. Zijn het dagboeken en dergelijke?
De stukken komen uit allerlei bronnen. Brieven, verslagen, en misschien ook dagboekstukken, maar daarvoor moet ik het eerst lezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Over de slavernij is erg veel geschreven. Zelf vond ik 'Het negerboek' buitengewoon boeiend.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Germanicus »

De Bourgondiërs, Bart van Loo
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

De bediende, Bernard Malamud
Online
Bertiel
Berichten: 4590
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Les miserables van Victor Hugo.
Schitterende beschrijving van monseigneurs Bienvenu.
Dit gaat nachtrust kosten ben ik bang.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

Een kringloopvondst. Een meesterwerk. Een roman die twee keer een bestseller werd. En huiveringwekkend. Ter indicatie: van de 330.000 soldaten van het 6e leger keerde er in 1955 maar 6.000 terug in Duitsland. De rest was dood. Ik las dat dit 6e leger betrokken was bij de moord op 30.000 joden in Babi Yar en dacht: wie mijn volk aanraakt, raak mijn oogappel aan....

Afbeelding

Lezen gaat heel langzaam want ik lees er veel omheen n.a.v. het boek. Betreft roman van Duitse officier die vocht bij Stalingrad en in krijgsgevangenschap ging. Om zn trauma te verwerken (PTSS zouden we nu zeggen) ging hij een dagboek bijhouden. Dat hielp hem niet. Om meer afstand te creëren goot hij zijn herinneringen in romanvorm en smokkelde dit mee van kamp naar kamp. In 1949 werd het manuscript door de Russen ontdekt en afgepakt. In 1950 werd hij vrijgelaten, werd weer leraar Latijn en begon hij aan een reconstructie van zn boek. Dat lukte slecht. Mede door hypnosebehandeling bij een arts kwamen herinneringen weer boven. In de jaren '50 verscheen zijn boek (Die verratene Armee), dat werd een enorme bestseller die in 12 talen werd vertaald. Een van de beste anti-oorlogromans. Een Duitse hoogleraar literatuur kwam in 2012 op het idee om in de Russische archieven naar het origineel te zoeken. Die bleek idd keurig gearchiveerd te zijn. Stiekem alle bladzijden gefotografeerd en uitgegeven in 2016. Boek is nog beter dan de bestseller uit de jaren '50. Heel knap dat iemand in 1949 zo objectief kon schrijven. Dat lukt de meeste ooggetuigen na 50 jaar nog niet.
Plaats reactie