Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Ambtenaar
Berichten: 9148
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

Voor de vakantie een aantal boeken aangeschaft:
Marco Kroon - Kroongetuige
Ad van Liempt - Nederland valt aan
Mario Dederichs - Heydrich
Ilja Leonard Pfeijffer - Grand Hotel Europa
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Arja schreef: Hoe is het boek? Ik zag het liggen maar heb iets anders gekocht. Wel een mooie cover.
Ik las in een recensie dat er veel Vlaamse woorden en/of uitdrukkingen in staan? Hoe ervaar je dat al lezen?
Het is zo hartverscheurend, mooi.
Natuurlijk kennen we allemaal wel de verhalen van vluchtelingen, maar ze zijn vaak anoniem. Je hebt er geen gezicht bij.
Dit komt echter zo dichtbij.
En bepaalde details zijn zo ontroerend.
Ik begrijp niet wat er bedoeld wordt met een overdaad van Vlaamse uitdrukkingen of woorden.
Als je van boeken houdt die "je bij de strot grijpen", en nog lang bijblijven, is dit een aanrader.
Ik heb het nog niet uit, ik moest het wegleggen, anders zou het me nachtrust gekost hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Stof schreef:Naar aanleiding van het topic van Arja over bevinding ben ik aan het grasduinen in "Wat is bevinding?" van ds. C.G. Vreugdenhil. Het is uitgegeven in 1999 bij Groen en stond ongeveer sindsdien te shinen in m'n kast zonder ooit gelezen te zijn. Ik kan me niet herinneren (maar goed, het was nog in het pre-internettijdperk) dat dit boek veel aandacht heeft gekregen. Toch zie ik er allerlei opmerkingen in terugkomen die in nieuwere boeken voor oproertjes zouden zorgen. Bijvoorbeeld dat Zondag 7 door veel predikanten verkeerd wordt uitgelegd en dat dat onbijbels is. En dat in de prediking de bevinding nooit hoort te heersen over de verkondiging van Christus - wat nu (lees: jaren 90) wel geregeld gebeurt. En dergelijke.

Was/is het boek bij jullie bekend?
Er is inmiddels een nieuw boek van ds. C.G. Vreugdenhil over de bevinding: 'Omgang met God'.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef:
Stof schreef:Naar aanleiding van het topic van Arja over bevinding ben ik aan het grasduinen in "Wat is bevinding?" van ds. C.G. Vreugdenhil. Het is uitgegeven in 1999 bij Groen en stond ongeveer sindsdien te shinen in m'n kast zonder ooit gelezen te zijn. Ik kan me niet herinneren (maar goed, het was nog in het pre-internettijdperk) dat dit boek veel aandacht heeft gekregen. Toch zie ik er allerlei opmerkingen in terugkomen die in nieuwere boeken voor oproertjes zouden zorgen. Bijvoorbeeld dat Zondag 7 door veel predikanten verkeerd wordt uitgelegd en dat dat onbijbels is. En dat in de prediking de bevinding nooit hoort te heersen over de verkondiging van Christus - wat nu (lees: jaren 90) wel geregeld gebeurt. En dergelijke.

Was/is het boek bij jullie bekend?
Er is inmiddels een nieuw boek van ds. C.G. Vreugdenhil over de bevinding: 'Omgang met God'.
Hier is er over te lezen (over dat boek) https://www.digibron.nl/search/detail/b ... ng-met-god
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

Dodo schreef:Ik gebruik Hebban vaak om een idee te krijgen van boeken. Arja ook, denk ik ;-)
Hebban is heel handig, en ongeveer alle boeken staan er in. Recensies zijn vaak gedetailleerd,dus daar heb je echt wat aan.
Ik gebruik sinds kort ook Hebban. Wat handig is om de top 25 te bekijken van gebruikers. Bij elk boek kun je namelijk kijken wie het als favoriet heeft. Wanneer een boek je erg aanspreekt kun je kijken wie het boek als favoriet heeft en wat zo'n iemand nog meer leest.

Er ontbreken op Hebban overigens best veel boeken. 'Het zien op Jezus' zelf maar toegevoegd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bezorgd »

Arja schreef:
Posthoorn schreef:
Stof schreef:Naar aanleiding van het topic van Arja over bevinding ben ik aan het grasduinen in "Wat is bevinding?" van ds. C.G. Vreugdenhil. Het is uitgegeven in 1999 bij Groen en stond ongeveer sindsdien te shinen in m'n kast zonder ooit gelezen te zijn. Ik kan me niet herinneren (maar goed, het was nog in het pre-internettijdperk) dat dit boek veel aandacht heeft gekregen. Toch zie ik er allerlei opmerkingen in terugkomen die in nieuwere boeken voor oproertjes zouden zorgen. Bijvoorbeeld dat Zondag 7 door veel predikanten verkeerd wordt uitgelegd en dat dat onbijbels is. En dat in de prediking de bevinding nooit hoort te heersen over de verkondiging van Christus - wat nu (lees: jaren 90) wel geregeld gebeurt. En dergelijke.

Was/is het boek bij jullie bekend?
Er is inmiddels een nieuw boek van ds. C.G. Vreugdenhil over de bevinding: 'Omgang met God'.
Hier is er over te lezen (over dat boek) https://www.digibron.nl/search/detail/b ... ng-met-god

Een prachtig boek. Wij geven het geregeld aan nieuwe belijdende leden.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Ik ben in 3 boeken bezig
Smytegeldt - gekrookte riet
Spurgeon - wonderen van de Heilan
I. Kievit - leven van hoop
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Dodo schreef:Afbeelding

Vandaag dit boek in de kringloop gevonden en meteen begonnen. Wat een schrijver is deze man toch. Hij heeft een groot talent. Ik heb al meer boeken van hem gelezen, dus ik pak ze alleen al op zijn naam.
Dit boek gaat over Ierland. Een jonge man die door zijn moeder overtuigd wordt om priester te worden. Groot thema is het misbruikschandaal in de RKK. Dit wordt echter subtiel aangeduid. Boyne is daar heel goed in. Ik ben op een kwart, denk ik, en verheug me op de rest.
Deze Boyne heb ik uit. Het is een indrukwekkend boek. Als je het tot je door laat dringen wat er voor schade is aangericht door dat misbruik... Het komt natuurlijk in allerlei verbanden voor, maar bij de RKK in Ierland was het ook nog zo dat als ouders kwamen klagen, ze de kous op de kop kregen en moesten oppassen niet de kerk uitgeschopt te worden. De RKK had daar ongeveer de alleenheerschappij.
Het boek is vooral een indringende aanklacht tegen mensen die eigenlijk wel weten dat er dingen mis zijn, maar er voor kiezen de andere kant op te kijken.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Arja »

Dodo schreef:
Dodo schreef:Afbeelding

Vandaag dit boek in de kringloop gevonden en meteen begonnen. Wat een schrijver is deze man toch. Hij heeft een groot talent. Ik heb al meer boeken van hem gelezen, dus ik pak ze alleen al op zijn naam.
Dit boek gaat over Ierland. Een jonge man die door zijn moeder overtuigd wordt om priester te worden. Groot thema is het misbruikschandaal in de RKK. Dit wordt echter subtiel aangeduid. Boyne is daar heel goed in. Ik ben op een kwart, denk ik, en verheug me op de rest.
Deze Boyne heb ik uit. Het is een indrukwekkend boek. Als je het tot je door laat dringen wat er voor schade is aangericht door dat misbruik... Het komt natuurlijk in allerlei verbanden voor, maar bij de RKK in Ierland was het ook nog zo dat als ouders kwamen klagen, ze de kous op de kop kregen en moesten oppassen niet de kerk uitgeschopt te worden. De RKK had daar ongeveer de alleenheerschappij.
Het boek is vooral een indringende aanklacht tegen mensen die eigenlijk wel weten dat er dingen mis zijn, maar er voor kiezen de andere kant op te kijken.
Mooi review! Misschien leen ik hem een keer van de bibliotheek.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Arja »

Ik ga in de vakantie lezen:

1. Vlinders in de kerk (Maria Korpsershoek)
2. Cranberry Zomer (Irene Hannon)

Ik zal later een korte recensie schrijven ::bye
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Heb gisteren van Luther z'n uitleg over het hogepriesterlijk gebed gelezen.
Daarna begonnen aan Spurgeons pastorale adviezen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Terri »

Mara schreef:Afbeelding
Hoe vind je het Mara? Is het een aanrader?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Terri schreef: Hoe vind je het Mara? Is het een aanrader?
Ik ben nog niet echt begonnen. Ik had het gisteravond gepakt maar kon me niet concentreren.
Je hoort het later van me. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Terri »

Mara schreef:
Terri schreef: Hoe vind je het Mara? Is het een aanrader?
Ik ben nog niet echt begonnen. Ik had het gisteravond gepakt maar kon me niet concentreren.
Je hoort het later van me. ;)
Nu je dat zo schrijft, zou het door het warme weer komen? Ik heb ook moeite met m'n concentratie. Vooral wat ingewikkelde stukjes in een boek, moet ik nog eens lezen, ik sla het niet op.
Plaats reactie