Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Het is een soort Joodse Franca Treur. Hij zet het geloof van de vaderen aan de kant voor de kunst.
Wat zouden we van dit boek vinden als een refo jongen blote juffrouwen zou schilderen en Jezus het gezicht van zijn vader geven, onder het motto van kunst.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Augustienus »

Dan heb je het boek oppervlakkig gelezen. Hij blijft zich juist wel houden aan de joodse gebruiken en blijft religieus, maar komt steeds meer in conflict met zijn achtergrond.

En als een refo dat zou doen zouden wij precies hetzelfde reageren als de chassidische joden en daarom is het boek ook zo boeiend. Ik vond het wel verfrissend om in het hoofd van een kunstenaar te kijken, daar is literatuur ook voor. Hij schildert het niet met de bedoeling om aanstoot te geven al weet hij dat hij er wel mensen mee kwetst.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Jaja. Maar die gebruiken houdt hij niet uit overtuiging. Lees maar beter.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Arja »

1. De vrijgevige God (Tim Keller) Uit de bibliotheek. Moet ik nog aan beginnen.
2. Opnieuw: Dochters van de Kust (Lynn Austin)
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1103
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Anselmus »

Op dit moment lees ik het boek Goud in handen. Mooi om elke ochtend en elke avond een hoofdstuk te lezen en hier over na te denken. Het ene hoofdstuk spreek me meer aan dan het andere, maar juist ook de breedte spreekt me aan. Gods Koninkrijk is heerlijk divers!

Daarnaast ben ik bezig in Josephus. Soms verward hij me. Bijna de hele geschiedenis vertelt hij zoals in het de Bijbel beschreven staat, maar soms zijn er verschillen. Een voorbeeld: Josephus vertelt de geschiedenis van Mozes zoals in de Bijbel. Eén verschil is dat Mozes niet vlucht omdat hij een Egyptenaar heeft gedood, maar omdat hij met zijn leger sterker is dan de Farao en daarom een bedreiging vormt. Is dit heldenverering, gezien de Joodse achtergrond van Josephus? Of zou dit verschil anders te duiden zijn?
Laatst gewijzigd door Anselmus op 30 aug 2019, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Anselmus schreef:Op dit moment lees ik het boek Goud in handen. Mooi om elke ochtend en elke avond een hoofdstuk te lezen en hier over na te denken. Het ene hoofdstuk spreek me meer aan dan het andere, maar juist ook de breedte spreekt me aan. Gods Koninkrijk is heerlijk divers!
Wie is de schrijver, en waar is het boek uitgegeven? Is het een nieuwe uitgave?

Ik heb het al gevonden. Laat maar.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 30 aug 2019, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1103
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef:
Anselmus schreef:Op dit moment lees ik het boek Goud in handen. Mooi om elke ochtend en elke avond een hoofdstuk te lezen en hier over na te denken. Het ene hoofdstuk spreek me meer aan dan het andere, maar juist ook de breedte spreekt me aan. Gods Koninkrijk is heerlijk divers!
Wie is de schrijver, en waar is het boek uitgegeven? Is het een nieuwe uitgave?
O sorry, mijn informatie is niet compleet zie ik. Hier een link naar het boek: https://www.debanier.nl/christelijk-leven/goud-handen/
Fides Quaerens Intellectum
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Anselmus schreef:
-DIA- schreef:
Anselmus schreef:Op dit moment lees ik het boek Goud in handen. Mooi om elke ochtend en elke avond een hoofdstuk te lezen en hier over na te denken. Het ene hoofdstuk spreek me meer aan dan het andere, maar juist ook de breedte spreekt me aan. Gods Koninkrijk is heerlijk divers!
Wie is de schrijver, en waar is het boek uitgegeven? Is het een nieuwe uitgave?
O sorry, mijn informatie is niet compleet zie ik. Hier een link naar het boek: https://www.debanier.nl/christelijk-leven/goud-handen/
Ik had het intussen al gevonden.
In het eerste hoofdstuk zijn rijke fragmenten geselecteerd van Augustinus, Rutherford, Fisher, Gray, Boston, R. Erskine, Edwards, J. Newton, Brakel, de Dordtse vaders, Myseras, Van der Groe, Kohlbrugge, Knap en Achterberg (het diepzinnige gedicht ”Bekering”). Opmerkelijk genoeg diende zich blijkbaar niemand aan die putte uit het overvloedige erfgoed van de hoge en late middeleeuwen, wat ik een omissie vind.
Het lijkt me inderdaad goed om te lezen. Al zou ik zelf (als ik er geld voor had) de geciteerde schrijvers zelf helemaal lezen. Hoewel ik het wellicht niet met allen eens kan zijn. Voor mij persoonlijk vind ik een eenvoudig werk als van Lambertus Myseras heel helder en leerzaam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1103
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Anselmus »

-DIA- schreef:
Anselmus schreef:
-DIA- schreef:
Anselmus schreef:Op dit moment lees ik het boek Goud in handen. Mooi om elke ochtend en elke avond een hoofdstuk te lezen en hier over na te denken. Het ene hoofdstuk spreek me meer aan dan het andere, maar juist ook de breedte spreekt me aan. Gods Koninkrijk is heerlijk divers!
Wie is de schrijver, en waar is het boek uitgegeven? Is het een nieuwe uitgave?
O sorry, mijn informatie is niet compleet zie ik. Hier een link naar het boek: https://www.debanier.nl/christelijk-leven/goud-handen/
Ik had het intussen al gevonden.
In het eerste hoofdstuk zijn rijke fragmenten geselecteerd van Augustinus, Rutherford, Fisher, Gray, Boston, R. Erskine, Edwards, J. Newton, Brakel, de Dordtse vaders, Myseras, Van der Groe, Kohlbrugge, Knap en Achterberg (het diepzinnige gedicht ”Bekering”). Opmerkelijk genoeg diende zich blijkbaar niemand aan die putte uit het overvloedige erfgoed van de hoge en late middeleeuwen, wat ik een omissie vind.
Het lijkt me inderdaad goed om te lezen. Al zou ik zelf (als ik er geld voor had) de geciteerde schrijvers zelf helemaal lezen. Hoewel ik het wellicht niet met allen eens kan zijn. Voor mij persoonlijk vind ik een eenvoudig werk als van Lambertus Myseras heel helder en leerzaam.
Vergeet niet je bron bij je tekst te vermelden :OO3 .
RD van 30 juni 2018 schreef:Opmerkelijk genoeg diende zich blijkbaar niemand aan die putte uit het overvloedige erfgoed van de hoge en late middeleeuwen, wat ik een omissie vind.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Anselmus schreef:Vergeet niet je bron bij je tekst te vermelden :OO3 .
RD van 30 juni 2018 schreef:Opmerkelijk genoeg diende zich blijkbaar niemand aan die putte uit het overvloedige erfgoed van de hoge en late middeleeuwen, wat ik een omissie vind.
Ik ben het overigens wel eens met de opmerking uit de RD van 30 juni 2018. Ook de (nadere) reformatoren hebben hier veelvuldig uit geput (uiteraard met enige onderscheiding en vermijding van paepsche stoutigheden), veel meer dan we heden ten dage doen.

Het lijkt me wel een heel mooi en lezenswaardig boek.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Anselmus schreef: Vergeet niet je bron bij je tekst te vermelden :OO3 ..
Het was een citaat van de website van DE BANIER.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door CvdW »

Voor mij persoonlijk vind ik een eenvoudig werk als van Lambertus Myseras heel helder en leerzaam.

Der vromen ondervinding op de weg naar de hemel – L. Myseras

Zelf ben ik meer voor de titel: 'De weg die de Heere houdt met de vromen op weg naar de hemel'.

In alles moet de Heere alle eer krijgen!
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zonnebloem »

CvdW schreef:Voor mij persoonlijk vind ik een eenvoudig werk als van Lambertus Myseras heel helder en leerzaam.

Der vromen ondervinding op de weg naar de hemel – L. Myseras

Zelf ben ik meer voor de titel: 'De weg die de Heere houdt met de vromen op weg naar de hemel'.

In alles moet de Heere alle eer krijgen!
Ben je dat boek aan het lezen?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door CvdW »

Zonnebloem schreef:
CvdW schreef:Voor mij persoonlijk vind ik een eenvoudig werk als van Lambertus Myseras heel helder en leerzaam.

Der vromen ondervinding op de weg naar de hemel – L. Myseras

Zelf ben ik meer voor de titel: 'De weg die de Heere houdt met de vromen op weg naar de hemel'.

In alles moet de Heere alle eer krijgen!
Ben je dat boek aan het lezen?
Ja.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Arja »

CvdW schreef:Voor mij persoonlijk vind ik een eenvoudig werk als van Lambertus Myseras heel helder en leerzaam.

Der vromen ondervinding op de weg naar de hemel – L. Myseras

Zelf ben ik meer voor de titel: 'De weg die de Heere houdt met de vromen op weg naar de hemel'.

In alles moet de Heere alle eer krijgen!
Die heb ik ook veel gelezen vroeger. Ken je het boekje Eens christens opmerking van den hemelweg van hem?
Plaats reactie