Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Mara schreef:boek: ik mis mezelf
Van dit boek is een film gemaakt. Aanrader!
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2883
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door FlyingEagle »

Christen-zijn in het dagelijks leven J.C. Ryle

Hoofdstuk 1 gaat over zelfonderzoek, hij stelt de lezer en zichzelf een aantal vragen die ik graag wil doorgeven.

1. Denken we wel eens na over onze ziel?
2. Doen we ooit wel eens iets aan onze ziel?
3. Proberen we ons geweten te sussen met een uitsluitend formele godsdienst?
4. Hebben we de vergeving van zonden ontvangen?
5. Kennen we uit ervaring iets van de bekering tot God?
6. Weten we iets af van echte christelijke heiliging?
7. Kennen we iets van de genieting van de genademiddelen?
8. Proberen we ooit in deze wereld iets goeds te doen?
9. Hebben we een leven waarin we iets kennen van de gemeenschap met Christus?
10. Zijn we voorbereid op de wederkomst kan Christus?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:boek: ik mis mezelf
Van dit boek is een film gemaakt. Aanrader!
Still Alice, zeker mooi. Ik herkende het toen ik begon te lezen direkt. (mooier dan Amour)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Ik heb het leerzame boek van Fruytier maar weer uit de kast gepakt; 'Groot voorrecht; de zegen van een christelijke opvoeding'
Zeeuwse huisvrouw
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 mei 2018, 08:32

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zeeuwse huisvrouw »

helma schreef:Ik heb het leerzame boek van Fruytier maar weer uit de kast gepakt; 'Groot voorrecht; de zegen van een christelijke opvoeding'
Lijkt me een interessant boekje, Beantwoordt het ook vragen over het verschil in visie tussen geloofsdoop en kinderdoop? Of is het met name gericht op de voorrechten van de kinderdoop?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Nogmaals “Een waar geloof” van A.W. Pink. De eerste hoofdstukken zijn de meest ernstige en ontdekkende die ik ooit heb gelezen. Hij ontdekt Schriftuurlijk wat schijn is. Wat heel veel kan lijken op een waar geloof maar wat niet de toets van de Schrift kan doorstaan.

Aanbevolen!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

huisman schreef:Nogmaals “Een waar geloof” van A.W. Pink. De eerste hoofdstukken zijn de meest ernstige en ontdekkende die ik ooit heb gelezen. Hij ontdekt Schriftuurlijk wat schijn is. Wat heel veel kan lijken op een waar geloof maar wat niet de toets van de Schrift kan doorstaan.
Aanbevolen!!
Dat ontdekken is dan bedoeld voor anderen, begrijp ik?
Brbndr
Berichten: 430
Lid geworden op: 19 mei 2018, 00:02

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Brbndr »

refo schreef:
huisman schreef:Nogmaals “Een waar geloof” van A.W. Pink. De eerste hoofdstukken zijn de meest ernstige en ontdekkende die ik ooit heb gelezen. Hij ontdekt Schriftuurlijk wat schijn is. Wat heel veel kan lijken op een waar geloof maar wat niet de toets van de Schrift kan doorstaan.
Aanbevolen!!
Dat ontdekken is dan bedoeld voor anderen, begrijp ik?
A.W. Pink zal het waarschijnlijk niet alleen voor zijn eigen geschreven hebben.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

huisman schreef:Nogmaals “Een waar geloof” van A.W. Pink. De eerste hoofdstukken zijn de meest ernstige en ontdekkende die ik ooit heb gelezen. Hij ontdekt Schriftuurlijk wat schijn is. Wat heel veel kan lijken op een waar geloof maar wat niet de toets van de Schrift kan doorstaan.
Pink neemt nogal een vooringenomen standpunt in en gaat vervolgens die bril over de Schrift heenleggen. De scherpte die hij hanteert, kan ik niet meer als schriftuurlijk zien. Daar waar wel de ontdekking wordt uitgeplozen, maar waar de pastorale handreiking naar de zoekende ziel ontbreekt, moet je toch vraagtekens plaatsen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

refo schreef:
huisman schreef:Nogmaals “Een waar geloof” van A.W. Pink. De eerste hoofdstukken zijn de meest ernstige en ontdekkende die ik ooit heb gelezen. Hij ontdekt Schriftuurlijk wat schijn is. Wat heel veel kan lijken op een waar geloof maar wat niet de toets van de Schrift kan doorstaan.
Aanbevolen!!
Dat ontdekken is dan bedoeld voor anderen, begrijp ik?
Nee dat begrijp jij verkeerd. Ik denk dat geen één lezer van deze hoofdstukken het zomaar naast zich neer kan leggen.
Ben het dus ook niet eens met @Herman in deze. Pink reageert sterk op de evangelisten van zijn tijd maar hij doet dat wel Schriftuurlijk en blijkt dat uiterst actueel te zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

huisman schreef:Ben het dus ook niet eens met @Herman in deze. Pink reageert sterk op de evangelisten van zijn tijd maar hij doet dat wel Schriftuurlijk en blijkt dat uiterst actueel te zijn.
Hij is dus in reactie op wat hij aan verkeerds onder de evangelischen ziet. Het is vervolgens de vraag of je dan zelf nog wel het goede perspectief hebt.
De opmerking van refo doet dan ter zake.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:
huisman schreef:Nogmaals “Een waar geloof” van A.W. Pink. De eerste hoofdstukken zijn de meest ernstige en ontdekkende die ik ooit heb gelezen. Hij ontdekt Schriftuurlijk wat schijn is. Wat heel veel kan lijken op een waar geloof maar wat niet de toets van de Schrift kan doorstaan.
Pink neemt nogal een vooringenomen standpunt in en gaat vervolgens die bril over de Schrift heenleggen. De scherpte die hij hanteert, kan ik niet meer als schriftuurlijk zien. Daar waar wel de ontdekking wordt uitgeplozen, maar waar de pastorale handreiking naar de zoekende ziel ontbreekt, moet je toch vraagtekens plaatsen.
Het is een indrukwekkend boek omdat het zo scherp en Schriftuurlijk is. Beter getwijfeld en opnieuw begonnen dan op valse rustgronden naar de eeuwigheid afgereisd. Ik weet dat de HHG Oud-Beijerland dit aan haar leden heeft gegeven en dat zouden alle kerken moeten doen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12052
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Het is een indrukwekkend boek omdat het zo scherp en Schriftuurlijk is. Beter getwijfeld en opnieuw begonnen dan op valse rustgronden naar de eeuwigheid afgereisd. Ik weet dat de HHG Oud-Beijerland dit aan haar leden heeft gegeven en dat zouden alle kerken moeten doen.

Naar mijn idee is het onmogelijk als onbekeerde zelfonderzoek te doen. Je zoekt naar iets wat er niet is, en wat je niet kunt kennen omdat de verlichting door de Heilige Geest ontbreekt. Beter getwijfeld en opnieuw begonnen is dus een fraaie uitspraak waarvan ik de strekking onderschrijf, maar die je niet los kan laten op een willekeurige groep mensen.
Een gewoon gebruik van de wet (het schuldig stellen van de mens) en evangelie (de boodschap dat overtuigde zondaren welkom zijn tot vergeving) acht ik uitnemender.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Adagio »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:Het is een indrukwekkend boek omdat het zo scherp en Schriftuurlijk is. Beter getwijfeld en opnieuw begonnen dan op valse rustgronden naar de eeuwigheid afgereisd. Ik weet dat de HHG Oud-Beijerland dit aan haar leden heeft gegeven en dat zouden alle kerken moeten doen.

Naar mijn idee is het onmogelijk als onbekeerde zelfonderzoek te doen. Je zoekt naar iets wat er niet is, en wat je niet kunt kennen omdat de verlichting door de Heilige Geest ontbreekt. Beter getwijfeld en opnieuw begonnen is dus een fraaie uitspraak waarvan ik de strekking onderschrijf, maar die je niet los kan laten op een willekeurige groep mensen.
Een gewoon gebruik van de wet (het schuldig stellen van de mens) en evangelie (de boodschap dat overtuigde zondaren welkom zijn tot vergeving) acht ik uitnemender.
Naast andere dingen, preekt Zefanja ook 'onbekommerd' in hfdst 2 tot het volk: "Doorzoekt uzelven nauw, ja, doorzoekt nauw, gij volk dat met geen lust bevangen wordt; eer het besluit bare (gelijk kaf gaat de dag voorbij), terwijl de hittigheid van des HEEREN toorn over ulieden nog niet komt; terwijl de dag van den toorn des HEEREN over ulieden nog niet komt."
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:
Erasmiaan schreef:Het is een indrukwekkend boek omdat het zo scherp en Schriftuurlijk is. Beter getwijfeld en opnieuw begonnen dan op valse rustgronden naar de eeuwigheid afgereisd. Ik weet dat de HHG Oud-Beijerland dit aan haar leden heeft gegeven en dat zouden alle kerken moeten doen.

Naar mijn idee is het onmogelijk als onbekeerde zelfonderzoek te doen. Je zoekt naar iets wat er niet is, en wat je niet kunt kennen omdat de verlichting door de Heilige Geest ontbreekt. Beter getwijfeld en opnieuw begonnen is dus een fraaie uitspraak waarvan ik de strekking onderschrijf, maar die je niet los kan laten op een willekeurige groep mensen.
Een gewoon gebruik van de wet (het schuldig stellen van de mens) en evangelie (de boodschap dat overtuigde zondaren welkom zijn tot vergeving) acht ik uitnemender.
Omdat het licht van de Geest ontbreekt kun je geen zelfonderzoek doen? Hoe kom je daar nu toch bij? Zijn wij dan stokken en blokken? Dat een mens niet in staat is om zelfonderzoek te doen of dat dit altijd positief uitvalt, klopt ook niet. Het is wel een valkuil, maar als het geestelijk gezag geaccepteerd wordt en God schenkt onderwerping dan wordt het geaccepteerd als de gronden voor de eeuwigheid tekort zijn.
Plaats reactie