Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1497
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bourdon16 »

Betrouwbare gids naar de hemel van Jozef Alleine.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door John Galt »

"Kaaskop tussen de kalasjnikovs" van William Immink. Freelancejournalist voor o.a. het RD.
Who is John Galt? :quoi
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4086
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Maanenschijn »

John Galt schreef:"Kaaskop tussen de kalasjnikovs" van William Immink. Freelancejournalist voor o.a. het RD.
Ha!, die ligt hier te wachten op de vakantie. Ik ben benieuwd wat je er van vind.

Immink woont in (omgeving) Samara. In 2009 ben ik er geweest, destijds het Seminarie bezocht aldaar. Samara was één van de steden die niet ‘op de kaart’ stonden in de Sovjet tijd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Floppy »

Afbeelding

Voor tijdens de vakantie!
Er komt ook een studiedag rond dit boek, in september.
Online
DDD
Berichten: 28728
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Ik ben erg benieuwd wat je ervan vindt.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Ik ook. In de boekenwinkel even snel doorheen gebladerd. Het is iig geen vluchtschrift viel me wel op. Maar ik heb zo weinig tijd om te lezen dat als ik lees niet dergelijke boeken ga lezen.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Floppy »

Uit de delen die ik tot dusver gelezen heb, zie ik dat hij enerzijds de RK-opvattingen rond Maria (altijd-maagd; onbevlekte ontvangenis) afwijst en eigenlijk puur vanuit de Bijbel naar Maria kijkt - en ook de volksdevotie niet kan meemaken. Hij is veel kritischer op de ideeën van de vroege kerk en later de RK voor wat betreft Maria dan waar ik vanuit ging na het lezen van het interview in het RD. Dr. Huijgen kan niets met elementen rond Maria die niet uit de Bijbel te halen zijn.
Anderzijds ziet hij dat de rol van Maria(verering) in Europa groot is (geweest). Ik heb het gevoel dat hij daar een beetje met verwondering naar kijkt, zonder een sluitend antwoord te hebben.
Het komt tot dusver soms wat "geforceerd" op mij over, hoe hij de huidige status-quo van Maria in de RK (en Oosters-Orthodoxie) probeert om te smelten tot iets bijbels-gefundeerds en reformatorisch. Je had vroeger theologen die terug wilden naar de "echte" Jezus, zonder alle (vermeende) ballast van de evangelisten met hun wonderverhalen. Dus hield je een kale wijsheidsleraar over die precies paste bij het modernisme. Dr. Huijgen doet iets vergelijkbaars met Maria, alle roomse "ballast" haalt hij er vanaf, en wat je overhoudt is een Maria die past bij deze tijd (en opvattingen rond de positie en rol van de vrouw, bijvoorbeeld).
Het maakt het boek - denk ik - wat tijdsgebonden.

Ik ben nog niet erg systematisch door het boek gegaan, en moet er eigenlijk notities bij gaan maken. Dus bovenstaande is niet meer dan een eerste indruk.

Er is overigens op YouTube een interview met hem en bisschop De Korte: https://www.youtube.com/watch?v=SL3RGgljtvk. De beide heren zijn erg vriendelijk voor elkaar; maar het boek is voor wat betreft de RK leerstellingen echt niet onduidelijk.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

Ik ben Ella Minnow Pea aan het lezen, door Mark Dunn.
In het Engels, en ook nog eens in een plechtstatig ouderwets Engels dus het gaat niet snel.
Het verhaal is origineel: een eiland is vernoemd naar de man die de zin "the quick brown fox jumps over the lazy dog" heeft bedacht, met alle letters van het alfabet er in. Nevin Nollop.
In het dorp staat een groot standbeeld voor de man, met de beroemde zin er op in tegels. Alles is goed, tot op een dag... er een tegeltje van het standbeeld afvalt. De Z. Een meisje raapt de stukken op en brengt ze op het gemeentehuis. En daar begint de ellende. De gemeenteraad, die enorme bevoegdheden heeft, besluit dat het een teken is van meneer Nollop dat de Z verbannen moet worden uit alle taalgebruik. Met strenge straffen voor overtreders, tot de dood toe.
Dat geeft veel consternatie natuurlijk. De Z wordt niet heel veel gebruikt, maar toch wel regelmatig. En staat bijvoorbeeld in elk boek (de bieb wordt leeggeruimd), en de imker raakt brodeloos omdat de bijen niet anders doen dan de verboden letter zoemen.
Na wat tijd raakt men er aan gewend, een enkele rebel krijgt lijfstraffen en wordt verbannen. Verder gaat het wel.

Tot de volgende tegel valt...

Zover ben ik gekomen. Ik heb een idee hoe het verder zal gaan. Het zal steeds minder leuk worden, ben ik bang.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door John Galt »

Dodo schreef:Ik ben Ella Minnow Pea aan het lezen, door Mark Dunn.
In het Engels, en ook nog eens in een plechtstatig ouderwets Engels dus het gaat niet snel.
Het verhaal is origineel: een eiland is vernoemd naar de man die de zin "the quick brown fox jumps over the lazy dog" heeft bedacht, met alle letters van het alfabet er in. Nevin Nollop.
In het dorp staat een groot standbeeld voor de man, met de beroemde zin er op in tegels. Alles is goed, tot op een dag... er een tegeltje van het standbeeld afvalt. De Z. Een meisje raapt de stukken op en brengt ze op het gemeentehuis. En daar begint de ellende. De gemeenteraad, die enorme bevoegdheden heeft, besluit dat het een teken is van meneer Nollop dat de Z verbannen moet worden uit alle taalgebruik. Met strenge straffen voor overtreders, tot de dood toe.
Dat geeft veel consternatie natuurlijk. De Z wordt niet heel veel gebruikt, maar toch wel regelmatig. En staat bijvoorbeeld in elk boek (de bieb wordt leeggeruimd), en de imker raakt brodeloos omdat de bijen niet anders doen dan de verboden letter zoemen.
Na wat tijd raakt men er aan gewend, een enkele rebel krijgt lijfstraffen en wordt verbannen. Verder gaat het wel.

Tot de volgende tegel valt...

Zover ben ik gekomen. Ik heb een idee hoe het verder zal gaan. Het zal steeds minder leuk worden, ben ik bang.
Lijkt me hilarisch! Vreoger was er zo'n tekst van iemand die op een typmachine een verhaal schrijft, warabij steeds één letter het niet meer doet. De tekst wordt meer en meer onleesbaar. Maar dit is nog veel grappiger.

De titel is al geweldig trouwens...
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

Ik ben een stuk verder inmiddels. Het is grappig, absoluut. Maar er doorheen schemert de opzet van een totalitair regime. Het begint onschuldig, dan gaat de gemeenteraad raar doen over die ene letter. En het gaat van kwaad tot erger. Mensen gaan weg, en hun bezittingen worden geconfisqueerd. Mensen gaan elkaar verraden. De gemeenteraad eigent zich steeds grotere bevoegdheden toe. En op een gegeven moment is het zo dat er nog maar één Omnipresence wordt geaccepteerd: die van Nollop. Het wordt steeds benauwder. En omdat de gewapende macht achter de gemeenteraad staat, is er niets aan te doen.

(wat wel weer grappig is: ik tik dit op een oude laptop en de r doet vervelend, geeft geen letter - ongewild ben ik dus Nollopiaans bezig met een ontbrekende letter)
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door John Galt »

Toen mijn jongste afscheid nam van groep 8 hield de meester een toespraak waarin hij alle leerlingen besprak zonder één keer de letter r te gebruiken. (Hoe hij dat met de namen deed, weet ik niet meer, die van ons heeft wel een r in zijn naam.)
Who is John Galt? :quoi
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Panny »

Dodo schreef:Ik ben een stuk verder inmiddels. Het is grappig, absoluut. Maar er doorheen schemert de opzet van een totalitair regime. Het begint onschuldig, dan gaat de gemeenteraad raar doen over die ene letter. En het gaat van kwaad tot erger. Mensen gaan weg, en hun bezittingen worden geconfisqueerd. Mensen gaan elkaar verraden. De gemeenteraad eigent zich steeds grotere bevoegdheden toe. En op een gegeven moment is het zo dat er nog maar één Omnipresence wordt geaccepteerd: die van Nollop. Het wordt steeds benauwder. En omdat de gewapende macht achter de gemeenteraad staat, is er niets aan te doen.

(wat wel weer grappig is: ik tik dit op een oude laptop en de r doet vervelend, geeft geen letter - ongewild ben ik dus Nollopiaans bezig met een ontbrekende letter)
Doet me een beetje denken aan het boek 1984, daarin verwijderd het regime steeds meer woorden uit de taal. De bedoeling is dat de taal geen mogelijkheden meer biedt om negatief te denken en praten over het regime en de maatschappij.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

Ik heb 1984 nooit gelezen, misschien zou ik dat toch eens moeten doen. Op zich hou ik wel van zulke boeken. Animal Farm is er ook zo een. Lord of the flies. Indrukwekkende boeken.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Charles »

Als je 1984 niet hebt gelezen mag je niet meepraten over Covid-19. Ook wel Covid 1984 genoemd.
Laatst gewijzigd door Charles op 16 jul 2021, 09:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Dodo »

Charles schreef:Als je 1984 niet hebt gelezen mag je niet meepraten over Covid-19. Afbeelding Ook wel Covid 1984 genoemd.

Deze is alweer van jaren terug maar blijft scherp.
[plaatje]
Laat alsjeblieft je vage ideeën uit dit topic. Het gaat hier over boeken.
Plaats reactie