Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Geytenbeekje schreef:Ik vind dat wel een hele rare tussenstap.
Als het goed is hoor je dat elke zondag.
Ik kan goed begrijpen dat ds van den Brink dat liet varen.
Afgezien van de vraag wat je ervan 'vindt': als Van den Brink ds. Kerstens visie wil weergeven, moet hij dat wel zorgvuldig doen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bezorgd »

Posthoorn schreef:http://www.theologienet.nl/documenten/B ... ersten.pdf

Jammer dat dit nooit in boekvorm is verschenen!

Dank voor de tip!
Gezien het citaat dat Ad hier plaatste, meer dan de moeite waard, en nog uiterst actueel.
Bij Kersten blijkt dat de levendgemaakten de eerste categorie van mensen is, die hij wil
onderscheiden op de geestelijke levensweg. Zij moeten nog gerechtvaardigd worden en met
Christus worden ingelijfd voor hun bewustzijn. Het laatste blijkt vooral van belang te zijn: wat men
heeft, moet nog met bewustheid worden toegepast. Het volk van God moet daarom nog van alles
afgebracht worden om gevestigd te worden op het fundament van Christus Jezus. Bekommerden
wil Kersten dus enerzijds niet stoten, door te ontkennen dat zij nog geen genade hebben;
anderzijds wil hij ze ook niet doen rusten met wat men al heeft ontvangen. Met alle ontvangen
bevindingen en ervaringen gaat men de dood in en wordt het een afgesneden zaak. Alleen in die
weg kan de zekerheid verkregen worden.
Bij Kersten blijkt de zekerheid niet meer aan het geloof verbonden te zijn, maar aan een ervaring.
Het gevoel en de ervaring hebben de plaats van het geloof ingenomen en krijgen zoveel aandacht,
dat de geestelijke ervaring van het verloren gaan het middel is om tot een blijvende zekerheid van
het geloof te komen.
Bij Comrie zijn we zulke gedachten niet tegengekomen; de zekerheid is geen blijvend bezit, maar
een aangevochten zaak; altijd weer opnieuw is het nodig om schuld en zonde te belijden en tot
Christus te gaan om genade.
Kersten blijkt de opwas in de genade te ontlenen aan beelden en geschiedenissen uit Gods Woord;
het leven van de discipelen heeft hij zo vergeestelijkt, dat daarin de standen van de genade terug te
vinden zijn voor al(!) Gods kinderen.
Ook de ervaringen van Jacob en Ruth stemmen hierin overeen. Wat bij Kersten al ‘in de kiem’
aanwezig is, namelijk om bepaalde ervaringen van kinderen Gods als normatief te achten voor al
Gods kinderen, blijkt heden ten dage nog verder uitgewerkt te worden door sommige predikers in
de bevindelijk ‘gereformeerde’ kring.
Terwijl Comrie nog met een gerust hart kan schrijven dat al Gods kinderen mogen zeggen: ‘Abba,
Vader’ en tot kinderen van God zijn aangenomen, blijkt dat dit bij Kersten een nieuwe geestelijke
ervaring is geworden, die volgt op de rechtvaardigmaking in de vierschaar van de consciëntie en
verbonden wordt met het werk van Gods Geest en Pinksteren.
Door van de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie een bijzondere geestelijke ervaring te
maken, bleek Kersten ook genoodzaakt te worden om van twee soorten heiligmaking te gaan spreken:
een ‘wettische’ heiligmaking, volgend op de wedergeboorte maar voorafgaand aan de
rechtvaardigmaking in de vierschaar van de consciëntie en een ‘evangelische’ heiligmaking hierop
volgend. Zo blijkt het opnieuw, dat wie in het fundamentele leerstuk van de rechtvaardiging door het
geloof dwaalt, onvermijdelijk moet vallen tot dwalingen in andere leerstukken. Helaas is Kersten hier
niet vrij van gebleven.
Het mag duidelijk zijn dat Kersten hierin een eigen weg is gegaan; de gedachte dat er opwas in de
genade nodig is, heeft hij overgenomen van Comrie, maar de wijze waarop hij dat heeft ingevuld,
blijkt te zijn overgenomen uit het gezelschapsleven. Opnieuw: de bevinding van Gods kinderen bleek
toch een belangrijker norm te zijn dan het objectieve, onveranderlijke Woord van God.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Voor de duidelijkheid: mijn sympathie ligt meer bij ds. Kersten dan bij (ds.) Van den Brink. :livre
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik zit noodgedwongen in een Duits zwembad mijn tijd te verpozen.
:D Heb je daar zelf niets tegenin te brengen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Geytenbeekje »

Posthoorn schreef:Voor de duidelijkheid: mijn sympathie ligt meer bij ds. Kersten dan bij (ds.) Van den Brink. :livre
En waarom is dat zo ?
Het is toch een Bijbelse feit dat scholastiek niet een manier is om onderzoek te doen.
Dat Comrie wegen ingeslagen is die niet comform de Bijbel is.
Dat men later een keer wordt ingelijfd wordt is toch ook on Bijbels ?
A. Moerkerken is van uw kerkverband maar dat hoeft niet zo te zijn dat u hem daardoor moet verdedigen om des GG wil.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik zit noodgedwongen in een Duits zwembad mijn tijd te verpozen.
:D Heb je daar zelf niets tegenin te brengen?
Bij Ad zijn de rollen omgedraaid :haha
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Geytenbeekje schreef:
Posthoorn schreef:Voor de duidelijkheid: mijn sympathie ligt meer bij ds. Kersten dan bij (ds.) Van den Brink. :livre
En waarom is dat zo ?
Het is toch een Bijbelse feit dat scholastiek niet een manier is om onderzoek te doen.
Dat Comrie wegen ingeslagen is die niet comform de Bijbel is.
Dat men later een keer wordt ingelijfd wordt is toch ook on Bijbels ?
A. Moerkerken is van uw kerkverband maar dat hoeft niet zo te zijn dat u hem daardoor moet verdedigen om des GG wil.
Ik dacht dat je zo'n dummy was?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Ik zit noodgedwongen in een Duits zwembad mijn tijd te verpozen.
:D Heb je daar zelf niets tegenin te brengen?
Waar moet ik wat tegenin brengen? Heerlijk met de jongens gezwommen. Maar na een half uurtje in het water heb ik een uur pauze nodig. En dan zijn Kersten, Comrie en Jantje welkome metgezellen. :D
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Geytenbeekje »

Posthoorn schreef:
Geytenbeekje schreef:
Posthoorn schreef:Voor de duidelijkheid: mijn sympathie ligt meer bij ds. Kersten dan bij (ds.) Van den Brink. :livre
En waarom is dat zo ?
Het is toch een Bijbelse feit dat scholastiek niet een manier is om onderzoek te doen.
Dat Comrie wegen ingeslagen is die niet comform de Bijbel is.
Dat men later een keer wordt ingelijfd wordt is toch ook on Bijbels ?
A. Moerkerken is van uw kerkverband maar dat hoeft niet zo te zijn dat u hem daardoor moet verdedigen om des GG wil.
Ik dacht dat je zo'n dummy was?
Dit wist ik dan weer net wel.
Wat heeft u daar op te zeggen.
Mij ging het meer om een weerwoord.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Geytenbeekje schreef:
Posthoorn schreef:In aanmerking genomen dat ik pas op blz. 40 ben: hij gaat voorbij aan het onderscheid dat ds. Kersten maakt tussen de openbaring van Christus en de bewuste rechtvaardigmaking, hij beschouwt dat als één en hetzelfde. Dat is onzorgvuldig.
Wat voor verschil zit daar tussen ?
Ik ben een dummie in dat soort termen
Ik zeg het maar even in mijn eigen woorden: er kan een moment komen in het leven van de overtuigde zondaar dat hij wel ziet dat er een mogelijkheid van zalig worden is door Christus, maar hij heeft dan nog geen verzoend God in Christus leren kennen. Hij weet wel dat hij zalig moet en kan worden door Christus, maar hij weet nog niet hóé.
Volgens mij werkt hij dit rond pag. 51 wel uit. Ik ben iets verder. ;)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vind dat wel een hele rare tussenstap.
Als het goed is hoor je dat elke zondag.
Ik kan goed begrijpen dat ds van den Brink dat liet varen.
Afgezien van de vraag wat je ervan 'vindt': als Van den Brink ds. Kerstens visie wil weergeven, moet hij dat wel zorgvuldig doen.
Ds. H. Paul heeft hem begeleid. Ik zie dat wel als een zorgvuldige predikant.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Augustienus »

Opzicht is er ook niet persé iets mis met de scholastiek.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:
Posthoorn schreef:Ik zeg het maar even in mijn eigen woorden: er kan een moment komen in het leven van de overtuigde zondaar dat hij wel ziet dat er een mogelijkheid van zalig worden is door Christus, maar hij heeft dan nog geen verzoend God in Christus leren kennen. Hij weet wel dat hij zalig moet en kan worden door Christus, maar hij weet nog niet hóé.
Volgens mij werkt hij dit rond pag. 51 wel uit. Ik ben iets verder. ;)
Ik ben op blz. 61, maar ben het nog niet tegengekomen. Hier een citaat van ds. Kersten hierover: "Een arm en ellendig zondaar kan veel in Christus zien en aan Zijn voeten nedervallen, en toch de dadelijke vrijmaking uit zijn ellendestaat missen. Vele van Gods kinderen verkeren in deze gestalte. Zij zijn rijk bevoorrecht en misschien (lees: missen) toch wat hun ziel zal doen staan in de vrijheid, met welke Christus vrijmaakt (Het handschrift uitgewist, blz. 191)."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:
Posthoorn schreef:Ik zeg het maar even in mijn eigen woorden: er kan een moment komen in het leven van de overtuigde zondaar dat hij wel ziet dat er een mogelijkheid van zalig worden is door Christus, maar hij heeft dan nog geen verzoend God in Christus leren kennen. Hij weet wel dat hij zalig moet en kan worden door Christus, maar hij weet nog niet hóé.
Volgens mij werkt hij dit rond pag. 51 wel uit. Ik ben iets verder. ;)
Ik ben op blz. 61, maar ben het nog niet tegengekomen. Hier een citaat van ds. Kersten hierover: "Een arm en ellendig zondaar kan veel in Christus zien en aan Zijn voeten nedervallen, en toch de dadelijke vrijmaking uit zijn ellendestaat missen. Vele van Gods kinderen verkeren in deze gestalte. Zij zijn rijk bevoorrecht en misschien (lees: missen) toch wat hun ziel zal doen staan in de vrijheid, met welke Christus vrijmaakt (Het handschrift uitgewist, blz. 191)."
Ik denk dat ik het snap. Vd Brink beschrijft het eerste, de inlijving in Christus, waarbij de gelovige bekommerd is en aan wie Christus niet geopenbaard is. Dat gebeurt in de vierschaar. Dat lijkt me inderdaad niet zorgvuldig.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Ik denk dat ik het snap. Vd Brink beschrijft het eerste, de inlijving in Christus, waarbij de gelovige bekommerd is en aan wie Christus niet geopenbaard is. Dat gebeurt in de vierschaar. Dat lijkt me inderdaad niet zorgvuldig.
Het door mij geciteerde is een situatie die ligt 'tussen' de inlijving in Christus bij de wedergeboorte én de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie (althans, in de visie van ds. Kersten).
Van den Brink vindt dat ds. Kersten afwijkt van Comrie, maar bij Comrie worden m.i. ook zondaren in deze situatie beschreven, die 'hongeren en dorsten' naar Christus, maar nog niet daadwerkelijk vrede met God hebben. En Comrie vindt dan weer wel, dan weer niet, dat de éérste overtuigingen óók voortkomen uit de vereniging met Christus.
Plaats reactie