Welk boek ben jij nu aan het lezen?

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:
jakobmarin schreef:
WimA schreef:Evert Hartman, Thea Beckman, Jan Terlouw zijn toch schrijvers waarvan je de boeken niet aan je kinderen zou willen geven? Ze verkondigen toch een levensvisie die haaks staat op de Schrift.
Ik heb ze nagenoeg allen van ze gelezen, en vind ze nog steeds veel beter dan menige huidige boeken.
Qua vakbekwaamheid in het schrijven klopt dit wel. Dat is ook een van de wapens van de duivel. Het verleidelijke van de wereld in het zien en zinnelijke. Overigens is deze redenering van jouw hier precies wat die boeken aan een visie overbrengen nl. "wat ik vind is goed". Ik begrijp werkelijk niet dat een christen deze boeken met plezier kan lezen. Boeken waarin een leven zonder God wordt gepropageerd. Het heeft zijn duizenden en duizenden misleid tot hun eeuwig verderf.

[quote="quote="jakobmarin"]Ook van niet-christenen kunnen we een berg leren (en is trouwens puur calvinistisch).
Ik heb de indruk dat hier Calvijn wordt misbruikt voor eigen doeleinden. Nog los daarvan, lettend op jouw opvatting over deze boeken heb je vooral (delen) van de godloze visie van deze schrijvers je eigen gemaakt. En dat heeft Calvijn iig niet bedoeld met het leren van niet-christenen.
Volgens mij is deze reactie niet juist. Het gaat hier eigenlijk over het verschil tussen 'kunst' en 'kitsch'. Zoals je kunt genieten van een goed schilderij, zo kun je ook genieten van een goed geschreven boek. Nu is het lastige dat de meeste goed geschreven boeken niet christelijk zijn. Toch was het voor mij een verademing om na wat refopulp (nee, niet Van der Poel) een boek als 'Tonio' van A.F.Th. van der Heijden te lezen. En daar leer je echt nog wel meer van dan alleen slechtigheid.[/quote]

Ook ook weer hier het argument "Toch is het voor mij een verademing...". En daarmee wordt weer e.e.a. gerechtvaardigd. Laten we de Schrift toch als uitgangspunt nemen. En die zegt: "Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde". Is een boek als 'Tonio' tot eer van God? Bedoelen we Hem als we dit lezen?

Maar het ging hier over wat we onze kinderen te lezen geven. En wil jij de visie van Thea Beckman aan de kinderen voorhouden? Is Elvira een rolmodel? Of Hasse Simonsdochter? (Ik begin te snappen waarom de SGP vrouwen op de lijst krijgt, als de christelijke bieb deze boeken aanbeveeld...)
Laatst gewijzigd door WimA op 04 sep 2013, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

Ja, ik zou ook niet weten waarom je niet-christelijke boeken ongelezen moet laten. Je ziet hoe triest het bestaan is zonder God.
In het geval van Tonio, 2 wanhopig verdrietige ouders, het noodlot trof hen.
En niemand die hen echt kan troosten.
Ik was iets minder enthousiast over dit boek, alhoewel ik zeker onderschrijf dat AFvdH heel goed kan schrijven!
Toch raakte het boek me minder dan ik had gehoopt en verwacht.
En dat kan heel goed aan mij liggen. Ik heb vaker boeken gelezen over dit onderwerp, en dan ontroerde me het veel meer, terwijl het technisch slechter geschreven was soms.
Zo beleeft ieder een boek anders en blijft het boeiend om erover te praten met elkaar.
Met een hap-klaar-snel-naar-huis boek, heb je dat niet. En daar is een lezersmarkt voor, zeker, het verkoopt prima.
Maar er zit geen diepte in die boeken en blijft het aan de oppervlakte.
Als een boek meerdere lagen heeft, wil je het nog een keer lezen en nog een keer... en lees je steeds andere dingen die je die andere keren niet opgevallen was.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Mara schreef:Ja, ik zou ook niet weten waarom je niet-christelijke boeken ongelezen moet laten. Je ziet hoe triest het bestaan is zonder God.
In het geval van Tonio, 2 wanhopig verdrietige ouders, het noodlot trof hen.
En niemand die hen echt kan troosten.
Zegt de Schrift niet voldoende over het leven zonder God?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

WimA schreef:
Mara schreef:Ja, ik zou ook niet weten waarom je niet-christelijke boeken ongelezen moet laten. Je ziet hoe triest het bestaan is zonder God.
In het geval van Tonio, 2 wanhopig verdrietige ouders, het noodlot trof hen.
En niemand die hen echt kan troosten.
Zegt de Schrift niet voldoende over het leven zonder God?
Ja. Maar er zijn ook mensen die God bewust uit hun leven schrappen en dan wil ik graag wel weten wat hen beweegt. Wat hun gedachten zijn hierover.
En hoe ze een dergelijk verlies gaan verwerken.
Ik merk bij mezelf dat ik erover blijf nadenken. Wat zou ik doen? Hoe zou ik reageren?
Ook in de Bijbel worden vuisten gebald tegen de Hemel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:
Mara schreef:Ja, ik zou ook niet weten waarom je niet-christelijke boeken ongelezen moet laten. Je ziet hoe triest het bestaan is zonder God.
In het geval van Tonio, 2 wanhopig verdrietige ouders, het noodlot trof hen.
En niemand die hen echt kan troosten.
Zegt de Schrift niet voldoende over het leven zonder God?
Nee. De Schrift is in geen enkel opzicht 'uitputtend', getuige alleen al het aantal theologische boeken dat er verschenen is en verschijnt.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Mara schreef:
WimA schreef:
Mara schreef:Ja, ik zou ook niet weten waarom je niet-christelijke boeken ongelezen moet laten. Je ziet hoe triest het bestaan is zonder God.
In het geval van Tonio, 2 wanhopig verdrietige ouders, het noodlot trof hen.
En niemand die hen echt kan troosten.
Zegt de Schrift niet voldoende over het leven zonder God?
Ja. Maar er zijn ook mensen die God bewust uit hun leven schrappen en dan wil ik graag wel weten wat hen beweegt. Wat hun gedachten zijn hierover.
Leert de Schrift dat niet duidelijk genoeg?
Mara schreef:En hoe ze een dergelijk verlies gaan verwerken.
Ik merk bij mezelf dat ik erover blijf nadenken. Wat zou ik doen? Hoe zou ik reageren?
Ook in de Bijbel worden vuisten gebald tegen de Hemel.
De Schrift geeft hierop reeds de antwoorden. Volmaakt.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:
Mara schreef:Ja, ik zou ook niet weten waarom je niet-christelijke boeken ongelezen moet laten. Je ziet hoe triest het bestaan is zonder God.
In het geval van Tonio, 2 wanhopig verdrietige ouders, het noodlot trof hen.
En niemand die hen echt kan troosten.
Zegt de Schrift niet voldoende over het leven zonder God?
Nee. De Schrift is in geen enkel opzicht 'uitputtend', getuige alleen al het aantal theologische boeken dat er verschenen is en verschijnt.
Dit is erg flauw ;-). De Schrift is wel uitputtend. Alleen hebben wij veel onderzoek - en Licht - nodig om dit te begrijpen. Theologische boeken doen een poging de diepte en reikwijdte van de Schrift te doorgronden.
Het lijkt erop dat je zegt dat er nog boeken van godloochenaars nodig zijn om de Schrift te - leren - begrijpen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:Ook ook weer hier het argument "Toch is het voor mij een verademing...". En daarmee wordt weer e.e.a. gerechtvaardigd.
Klopt. Het leven is nu eenmaal niet zwart-wit. En als we alleen nog maar mogen genieten van christelijke kunt, wordt de spoeling wel erg dun.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:
Afgewezen schreef:Nee. De Schrift is in geen enkel opzicht 'uitputtend', getuige alleen al het aantal theologische boeken dat er verschenen is en verschijnt.
Dit is erg flauw ;-). De Schrift is wel uitputtend. Alleen hebben wij veel onderzoek - en Licht - nodig om dit te begrijpen. Theologische boeken doen een poging de diepte en reikwijdte van de Schrift te doorgronden.
Het lijkt erop dat je zegt dat er nog boeken van godloochenaars nodig zijn om de Schrift te - leren - begrijpen.
Helemaal niet flauw. We hebben geen boeken van godloochenaars nodig om de Schrift te begrijpen - nou, dat is nog maar de vraag! - maar wel om het leven te begrijpen.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:
Afgewezen schreef:Nee. De Schrift is in geen enkel opzicht 'uitputtend', getuige alleen al het aantal theologische boeken dat er verschenen is en verschijnt.
Dit is erg flauw ;-). De Schrift is wel uitputtend. Alleen hebben wij veel onderzoek - en Licht - nodig om dit te begrijpen. Theologische boeken doen een poging de diepte en reikwijdte van de Schrift te doorgronden.
Het lijkt erop dat je zegt dat er nog boeken van godloochenaars nodig zijn om de Schrift te - leren - begrijpen.
Helemaal niet flauw. We hebben geen boeken van godloochenaars nodig om de Schrift te begrijpen - nou, dat is nog maar de vraag! - maar wel om het leven te begrijpen.
En daarmee verwachten we het niet van de Almachtige en zijn - onfeilbaar! - Woord maar richten we ons op de schepselen om e.e.a te "begrijpen".
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:
Afgewezen schreef: Helemaal niet flauw. We hebben geen boeken van godloochenaars nodig om de Schrift te begrijpen - nou, dat is nog maar de vraag! - maar wel om het leven te begrijpen.
En daarmee verwachten we het niet van de Almachtige en zijn - onfeilbaar! - Woord maar richten we ons op de schepselen om e.e.a te "begrijpen".
Het een sluit het ander niet uit.
Om te begrijpen, te ervaren wat mensen bezielt, om daardoor ontroerd te raken, dát is wat ik zoek in een roman. Als je daar niet om geeft, ben je snel klaar natuurlijk. 'Slechte boeken lees je niet', klaar.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Mara »

WimA schreef:
Mara schreef:
WimA schreef:
Mara schreef:Ja, ik zou ook niet weten waarom je niet-christelijke boeken ongelezen moet laten. Je ziet hoe triest het bestaan is zonder God.
In het geval van Tonio, 2 wanhopig verdrietige ouders, het noodlot trof hen.
En niemand die hen echt kan troosten.
Zegt de Schrift niet voldoende over het leven zonder God?
Ja. Maar er zijn ook mensen die God bewust uit hun leven schrappen en dan wil ik graag wel weten wat hen beweegt. Wat hun gedachten zijn hierover.
Leert de Schrift dat niet duidelijk genoeg?
Mara schreef:En hoe ze een dergelijk verlies gaan verwerken.
Ik merk bij mezelf dat ik erover blijf nadenken. Wat zou ik doen? Hoe zou ik reageren?
Ook in de Bijbel worden vuisten gebald tegen de Hemel.
De Schrift geeft hierop reeds de antwoorden. Volmaakt.
Ik ben met je eens dat we aan een Bijbel genoeg zouden moeten hebben, maar in de dagelijkse praktijk ziet dat er anders uit. We leven niet op een eilandje, verstoken van mensen, maar we leven tussen de mensen, IN de wereld.
Ik houd niet van refo-reservaten, dus zal ik om de mensen goed te leren begrijpen, ook iets over hun gedachten en belevingswereld te weten moeten komen.
Hoe zou ik hen anders tot troost, bemoediging of steun kunnen zijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:Ook ook weer hier het argument "Toch is het voor mij een verademing...". En daarmee wordt weer e.e.a. gerechtvaardigd.
Klopt. Het leven is nu eenmaal niet zwart-wit. En als we alleen nog maar mogen genieten van christelijke kunt, wordt de spoeling wel erg dun.
In de Heere is zo'n grote volheid dat een christen niet hoeft te vrezen voor een (te) dunne spoeling. En zeker niet moet denken deze vermeende "dunheid" aan te vullen met zwijnedraf. Ps. 34 zegt: "Ps. 34 vs 11. De jonge leeuwen lijden armoede, en hongeren; maar die den HEERE zoeken, hebben geen gebrek aan enig goed."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:
Afgewezen schreef:
WimA schreef:Ook ook weer hier het argument "Toch is het voor mij een verademing...". En daarmee wordt weer e.e.a. gerechtvaardigd.
Klopt. Het leven is nu eenmaal niet zwart-wit. En als we alleen nog maar mogen genieten van christelijke kunt, wordt de spoeling wel erg dun.
In de Heere is zo'n grote volheid dat een christen niet hoeft te vrezen voor een (te) dunne spoeling. En zeker niet moet denken deze vermeende "dunheid" aan te vullen met zwijnedraf. Ps. 34 zegt: "Ps. 34 vs 11. De jonge leeuwen lijden armoede, en hongeren; maar die den HEERE zoeken, hebben geen gebrek aan enig goed."
Ik denk WimA, dat we tot in het oneindige door kunnen gaan met deze discussie. Dat ga ik dus niet doen zolang jij niet met serieuze antwoorden komt (hoe serieus ze overigens ook lijken). ::salut
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Ik ben met je eens dat we aan een Bijbel genoeg zouden moeten hebben, maar in de dagelijkse praktijk ziet dat er anders uit. We leven niet op een eilandje, verstoken van mensen, maar we leven tussen de mensen, IN de wereld.
Ik houd niet van refo-reservaten, dus zal ik om de mensen goed te leren begrijpen, ook iets over hun gedachten en belevingswereld te weten moeten komen.
Hoe zou ik hen anders tot troost, bemoediging of steun kunnen zijn?
Wees eerlijk: je leest niet alleen wereldse lectuur omdat je je medemens wilt begrijpen, maar ook gewoon omdat je het mooi vindt.
Plaats reactie