Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef:Afbeelding
Lijkt me heel interessant zeg. Misschien een tip om op mijn sinterklaaslijstje te zetten.
Ik dacht trouwens eerst dat er stond: het milleniumprobleem. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Ik ben gisteren begonnen in omzwervingen van Chaim Potok, weet nog niet wat ik er mee aan moet?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Het einde voor beginners, Chazia Mourali.
Wat niemand je vertelt over het moeilijkste in je leven.
Het gaat over de begeleiding in de laatste levensfase van - in dit geval - haar moeder die aan borstkanker lijdt.
En ze kan schrijven! Het laatste gedeelte van het boek besteedt ze aan waardevolle tips.
Ze schrijft heel open over de botsingen die ook plaatsvinden tussen haar moeder en haar.
En wat ze fout doet, gewoon omdat ze het ook vantevoren allemaal niet wist.
Ook de afschuwelijke dingen waar je tegenaan loopt. Artsen die niet goed communiceren, een lompe verpleegkundige die haar moeder hardhandig op een stoel duwt, terwijl zij een gebroken stuitje heeft.
Er moet een plekje in een hospice gezocht worden, dan heeft ze dat gevonden, geeft de arts te kennen dat ze geen toestemming geeft omdat moeder nog een langere levensverwachting zou hebben.
Als ze het annuleert en ze komen 2 dagen daarna op de poli, blijkt haar moeder echter nog maar 3 weken te krijgen en mag ze beslist niet meer rondlopen.
Natuurlijk is het plekje dan al weggegeven aan iemand anders.
Het is geen bitter en rancuneus boek geworden. Maar wel realistisch en herkenbaar voor velen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Mara schreef:
Posthoorn schreef:Afbeelding
Lijkt me heel interessant zeg. Misschien een tip om op mijn sinterklaaslijstje te zetten.
Ik dacht trouwens eerst dat er stond: het milleniumprobleem. :)
Het valt me een beetje tegen. Boek is wat te compact geschreven en niet alles wordt daardoor even goed uitgewerkt.
Het interessante is wel dat Bijl een hartstochtelijk aanhanger is van de 'gouden standaard' van de dubbelblindonderzoeken, maar ook hij moet toegeven dat de farmaceutische industrie niet te vertrouwen is.
Bij hem is dus al snel iets 'placebo'. Als je naar de dokter gaat en je krijgt iets waardoor de klachten afnemen, verklaart hij dat als volgt: je gaat op het hoogtepunt van je klacht naar de dokter, dus ja, dan kan het daarna vanzelf alleen maar beter worden, ook als je niks in zou nemen. En dan denk jij dat het van de pillen komt. :bobo
Dat is mij iets te simplistisch.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Posthoorn schreef: Bij hem is dus al snel iets 'placebo'. Als je naar de dokter gaat en je krijgt iets waardoor de klachten afnemen, verklaart hij dat als volgt: je gaat op het hoogtepunt van je klacht naar de dokter, dus ja, dan kan het daarna vanzelf alleen maar beter worden, ook als je niks in zou nemen. En dan denk jij dat het van de pillen komt. :bobo
Dat is mij iets te simplistisch.
Dat vind ik ook te simpel gesteld. Het zal best wel zo zijn in sommige gevallen. Maar sommige.
Er was een medicijn op de markt waar lang naar uitgekeken was en gewoon zwaar tegenvalt. Het werkt niet of patiënten werden er zelfs slechter van.
En dan blijkt dat er tijdens de onderzoeken - ik zal niet zeggen geknoeid - maar wel gemarchandeerd is, zodat de resultaten gunstiger uitpakten. In Canada kwamen ze daar eerder achter dan in Europa.
M.i. is dit ook schadelijk, zeker voor de psyche van deze patiënten. Want ze vestigen hun hoop op een middel en vallen in een put.
Farmaceuten zijn er niet alleen op uit om mensen beter te maken of het lijden te verlichten, ze zijn in de eerste plaats bezig om zoveel geld te verdienen. De echte bevlogen mensen zijn de man in het lab, of de onderzoeksarts (meestal nog slecht betaald ook).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

De geur van thuis, van James E Robinson. Kom er een beetje moeilijk in.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Deze weer eens:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jager »

Posthoorn schreef:Het valt me een beetje tegen. Boek is wat te compact geschreven en niet alles wordt daardoor even goed uitgewerkt.
Het interessante is wel dat Bijl een hartstochtelijk aanhanger is van de 'gouden standaard' van de dubbelblindonderzoeken, maar ook hij moet toegeven dat de farmaceutische industrie niet te vertrouwen is.
Bij hem is dus al snel iets 'placebo'. Als je naar de dokter gaat en je krijgt iets waardoor de klachten afnemen, verklaart hij dat als volgt: je gaat op het hoogtepunt van je klacht naar de dokter, dus ja, dan kan het daarna vanzelf alleen maar beter worden, ook als je niks in zou nemen. En dan denk jij dat het van de pillen komt. :bobo
Dat is mij iets te simplistisch.
Voor wat het waard is, nog een linkje naar een interview uit de Skepter :jongle
https://skepsis.nl/dick-bijl
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Gister uitgelezen: Joel Beeke, Portraits of faith: What Five Biblical Characters Teach Us About Our Life with God
Opscherpend maar ook bemoedigend boek.

Joel R. Beeke believes we can best understand faith by seeing how it operates by the Spirit in the lives of fallen sinners like us. Accordingly, he considers essential aspects of faith operating in the lives of Adam and Eve, the Shunammite woman, the Canaanite woman, and Caleb. With pastoral warmth, he challenges readers to ask themselves three questions: Do I have this kind of faith? Am I exercising the particular aspect of faith being described? How can this example of a particular dimension of faith be used in my life to make me a mature believer?

Citaat uit het boekje:

“The beggar sticks his foot in the door. Do you have an unconverted child, a wandering prodigal, for whom you have been praying for two or three years? Keep your foot in the door! God is maturing your faith through that beggary. Do you know what would happen if all your children were beautiful, wonderful, strong Christians, stalwart sons and daughters of Jesus Christ in the faith? You would be a proud dad. God is maturing you through your children. Keep that beggar’s foot in the door. Show God his priorities. Show him his covenant faithfulness. ‘Truth, Lord’ – he was converted, but I was a bad father. ‘Truth, Lord’ – I made so many mistakes. Yet art thou not the God of the covenant? Bring back this child, Lord! Bring back this child!

I come from a paedo-baptist tradition, and I am not trying to push infant baptism here, but I want to tell you a short story. My father and mother had a difficult time with one of my sisters for a little while. When she was seventeen years old she left home and for three weeks they had no idea where she was. You can imagine how they prayed.

One day my dad was going by the church and he went in (he was an elder for many years and had a key). He went to the very spot where she had been baptized as a baby. (You may think this sounds mystical, but he did not do it mystically.) He fell on his face at that spot and said, ‘O God of the covenant, God who hast promised to take from our seed, and from our seed’s seed, and to draw them to thyself, O God, hear our cry. Truth, Lord, I am an unworthy father, but have mercy upon our child. Was she not named with thy name when she was baptized? Was she not baptized in the name of the Father and of the Son and of the Holy Ghost? O God, confirm thine own name.’

So he wrestled. When he got home, my mother met him at the door, weeping. She said, ‘Our daughter just called.’ He said, ‘When?’ It had been the very time that he was wrestling on that church floor. He called her up and she said, ‘I want to come home, Dad. Am I still welcome?’ It was the beginning of her conversion.

God can use the greatest obstacles, the greatest burdens. God used this demon-possessed daughter to cause the mother to grow in grace. And every problem you have, my dear Christian friends, whether it be with a child or because of an illness, whatever it may be in your life, that affliction is designed by God to mature you in the faith, so that you become a wrestler with God, and a beggar who sticks his foot in the door at the throne of grace. You keep your foot there! God is maturing you through every single trial.”
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Nog een mooi citaat:
Christ is at no time absent from us.
He is always standing on the shores of our lives as we sail out in all the rough winds and waves. He will never let us go beyond His high-priestly eye; He will never remove us from His high-priestly heart; we are never beyond the grasp of His high-priestly hands; we are never outside His high-priestly intercession: He ever liveth to make intercession for us.
Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Bertiel schreef:Ik ben gisteren begonnen in omzwervingen van Chaim Potok, weet nog niet wat ik er mee aan moet?
Gisteren dit boek uitgelezen, twee dingen die me erg opvielen was het negeren van Christus door oa de jaartelling niet die van Christus te noemen maar af te korten tot vdj en ndj en het feit dat Joodse filosofen zo'n grote rol hadden in het verlichtingsdenken. Leerzaam!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Antoine Bodar - Romeinse brieven
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Het nieuwe Maritz boek gelezen, van Sjoerd Veenman (lukt me in een avond.) Beetje dun, maar ik vond het mooi. Ook het e.e.a. opgestoken over politiewerk. Nu weer tijd voor theologie ...
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Panny »

De brand van Rome
Van Paul Maier

Zeker een aanrader!
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mannetje »

Panny schreef:De brand van Rome
Van Paul Maier

Zeker een aanrader!
Het was 22:00 toen ik erin begon.
Het werd bijna licht, toen was hij uit.
Advies: ga er niet te laat in lezen. ;)
-
Plaats reactie