Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef: Ik haatte den Uyl
Wat vond jij als puber dan zo erg dat je deze persoon haatte? Want dat gaat best ver. Al moet ik zeggen dat ik ook hele heftige gevoelens had toen Els Borst 'het is volbracht' zei. Evenals na de dood van Fortuyn.
In die tijd was de verzuiling op zijn hoogtepunt. Mijn GKv familie was in die tijd volkomen naar binnen gericht. Eigen partij (GPV) eigen krant (ND) eigen scholen waar de toelating er voor zorgden dat er uitsluitend vrijgemaakte kinderen op zaten . Toen mijn ouders lid werden van de CGK werden de kinderen van school gestuurd. De buitenwereld was slecht en den Uyl was de verpersoonlijking van al dat slechte. Dat kreeg ik als kind en puber mee dus daarom.......

Later is het best wel goed gekomen met mij :)
Is die familie nog GKv ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef:
huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef: Ik haatte den Uyl
Wat vond jij als puber dan zo erg dat je deze persoon haatte? Want dat gaat best ver. Al moet ik zeggen dat ik ook hele heftige gevoelens had toen Els Borst 'het is volbracht' zei. Evenals na de dood van Fortuyn.
In die tijd was de verzuiling op zijn hoogtepunt. Mijn GKv familie was in die tijd volkomen naar binnen gericht. Eigen partij (GPV) eigen krant (ND) eigen scholen waar de toelating er voor zorgden dat er uitsluitend vrijgemaakte kinderen op zaten . Toen mijn ouders lid werden van de CGK werden de kinderen van school gestuurd. De buitenwereld was slecht en den Uyl was de verpersoonlijking van al dat slechte. Dat kreeg ik als kind en puber mee dus daarom.......

Later is het best wel goed gekomen met mij :)
Is die familie nog GKv ?
Mijn ouders (zijn beide overleden) werden CGK in de tijd van de scheuring in de GKv waar de NGK uit is voortgekomen. Die scheur liep dwars door de familie (mijn ooms en tantes) Het was de tijd van buiten verbanders die ook hun kinderen van de vrijgemaakte scholen moesten halen.
Mijn opa had een behoorlijke rol gespeeld in de vrijmaking (1944) en was dus best een fel vrijgemaakt mannetje.
Toch bleef de vrede in de familie aardig in stand maar bij elkaar kerken was echt een stap te ver.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Later is het best wel goed gekomen met mij :)
Ja joh? :D
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jeremiah »

Afbeelding
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jantje »

huisman schreef:Mijn opa (...) was dus best een fel vrijgemaakt mannetje.
Zijn kleinzoon is nu een fel christelijk gereformeerd mannetje! :yahoo :nananere
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Jantje schreef:
huisman schreef:Mijn opa (...) was dus best een fel vrijgemaakt mannetje.
Zijn kleinzoon is nu een fel christelijk gereformeerd mannetje! :yahoo :nananere
Nee echt niet.. Ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen,

En die ontmoet ik in de CGK (BhP), HHK, O(GG)iN en PKN (Gekrookte riet) Mijn roots richting GKv, NGK ben ik totaal kwijt en heeft op mij geen enkel aantrekkingskracht maar alleen afstand en afkeer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11596
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zeeuw »

Afbeelding
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23847
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

huisman schreef:
Jantje schreef:
huisman schreef:Mijn opa (...) was dus best een fel vrijgemaakt mannetje.
Zijn kleinzoon is nu een fel christelijk gereformeerd mannetje! :yahoo :nananere
Nee echt niet.. Ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen, die Uw naam ootmoedig vrezen,

En die ontmoet ik in de CGK (BhP), HHK, O(GG)iN en PKN (Gekrookte riet) Mijn roots richting GKv, NGK ben ik totaal kwijt en heeft op mij geen enkel aantrekkingskracht maar alleen afstand en afkeer.
Je gedraagt je nog wel steeds vrijgemaakt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Ik mag hopen dat we ons allemaal vrijgemaakt gedragen.

In de diepere zin des woord. Vrijgemaakt in gebondenheid aan Christus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Terri »

J.C. Philpot schreef:Ik mag hopen dat we ons allemaal vrijgemaakt gedragen.

In de diepere zin des woord. Vrijgemaakt in gebondenheid aan Christus.
Zeker, maar als je zelf weet uit hoe een grote nood je verlost, bevrijd bent, dan heb je toch geen afkeer van je naaste?
Echt, ik snap dit niet, dit is toch geen taal welke Christus ons leert?
Vanwaar toch deze 'radicalisering'?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8961
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Terri schreef:Zeker, maar als je zelf weet uit hoe een grote nood je verlost, bevrijd bent, dan heb je toch geen afkeer van je naaste?
Echt, ik snap dit niet, dit is toch geen taal welke Christus ons leert?
Vanwaar toch deze 'radicalisering'?
Ik weet niet of Huisman een afkeer heeft tot zijn naaste. Wellicht bedoelt hij dat hij een afkeer heeft van het huidige postmoderne theologische klimaat in de GKV en NGK. Dat zou ik me in ieder geval goed kunnen voorstellen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jeremiah »

Terri schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik mag hopen dat we ons allemaal vrijgemaakt gedragen.

In de diepere zin des woord. Vrijgemaakt in gebondenheid aan Christus.
Zeker, maar als je zelf weet uit hoe een grote nood je verlost, bevrijd bent, dan heb je toch geen afkeer van je naaste?
Echt, ik snap dit niet, dit is toch geen taal welke Christus ons leert?
Vanwaar toch deze 'radicalisering'?
Dat is in zekere zin waar, maar toch zal het vaak ingeleefd worden met David:

21 Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan?
22 Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Terri »

Jeremiah schreef:
Terri schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik mag hopen dat we ons allemaal vrijgemaakt gedragen.

In de diepere zin des woord. Vrijgemaakt in gebondenheid aan Christus.
Zeker, maar als je zelf weet uit hoe een grote nood je verlost, bevrijd bent, dan heb je toch geen afkeer van je naaste?
Echt, ik snap dit niet, dit is toch geen taal welke Christus ons leert?
Vanwaar toch deze 'radicalisering'?
Dat is in zekere zin waar, maar toch zal het vaak ingeleefd worden met David:

21 Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan?
22 Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.
In het O.T. was dat zo. Maar ik zit dan met onderstaand gedeelte uit Mattheus. Daar zegt de Heere Jezus ook, 'u hebt gehoord'.... toch geeft Hij een ander gebod.

U hebt gehoord dat er gezegd is: Lev. 19:18U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.
44Maar Ik zeg u: Luk. 6:27; Rom. 12:20Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en Luk. 23:34; Hand. 7:60; 1 Kor. 4:13; 1 Petr. 2:23bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;
45zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46Luk. 6:32Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo?
48Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

En dan hebben we het nog niet eens over het feit of eerder genoemde mensen de Heere haten......
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Terri schreef:
Jeremiah schreef:
Terri schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik mag hopen dat we ons allemaal vrijgemaakt gedragen.

In de diepere zin des woord. Vrijgemaakt in gebondenheid aan Christus.
Zeker, maar als je zelf weet uit hoe een grote nood je verlost, bevrijd bent, dan heb je toch geen afkeer van je naaste?
Echt, ik snap dit niet, dit is toch geen taal welke Christus ons leert?
Vanwaar toch deze 'radicalisering'?
Dat is in zekere zin waar, maar toch zal het vaak ingeleefd worden met David:

21 Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan?
22 Ik haat hen met volkomen haat, tot vijanden zijn zij mij.
In het O.T. was dat zo. Maar ik zit dan met onderstaand gedeelte uit Mattheus. Daar zegt de Heere Jezus ook, 'u hebt gehoord'.... toch geeft Hij een ander gebod.

U hebt gehoord dat er gezegd is: Lev. 19:18U moet uw naaste liefhebben en uw vijand moet u haten.
44Maar Ik zeg u: Luk. 6:27; Rom. 12:20Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en Luk. 23:34; Hand. 7:60; 1 Kor. 4:13; 1 Petr. 2:23bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;
45zodat u kinderen zult zijn van uw Vader, Die in de hemelen is, want Hij laat Zijn zon opgaan over slechte en goede mensen, en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.
46Luk. 6:32Want als u hen liefhebt die u liefhebben, wat voor loon hebt u dan? Doen ook de tollenaars niet hetzelfde?
47En als u alleen uw broeders groet, wat doet u meer dan anderen? Doen ook de tollenaars niet zo?
48Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

En dan hebben we het nog niet eens over het feit of eerder genoemde mensen de Heere haten......
Dit zegt de Heere Jezus ook in Mattheüs.
34 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
35 Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
36 En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie