Welk boek ben jij nu aan het lezen?

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef:Het boek 'Eerbiedig vrezen' van H. Hille over het leven van wijlen ds. S. de Jong
Dat kan een mooi boek zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door liz boer »

Rozen in de sneeuw door Ursula Koch
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:Het boek 'Eerbiedig vrezen' van H. Hille over het leven van wijlen ds. S. de Jong
Dat kan een mooi boek zijn.
Dat is een heel mooi boek, waarin veel geschreven wordt over kinderen van God die dichtbij de Heere leefden! Ik vind de titel ook erg goed passen bij de persoon van ds. S. de Jong.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

Leerschool, van Tara Westover. Ben benieuwd, begin er juist in.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Zita schreef:Leerschool, van Tara Westover. Ben benieuwd, begin er juist in.
Ik herinner me een interview met Tara, een tijd geleden in het RD. Het ging over haar jeugd bij een radicale afsplitsing van de Mormonen, en in een dysfunctioneel gezin, als ik het goed heb onthouden. Ik ben benieuwd wat je er van vind als je wat verder bent.

Ik zie dat het boek op Hebban 4,5 sterren van de 5 krijgt.
https://www.hebban.nl/boeken/leerschool-tara-westover
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Ik gebruik Hebban ook vaak als vraagbaak. Handige site.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Piet Puk »

eilander schreef:
-DIA- schreef:
Piet Puk schreef:Het boek 'Eerbiedig vrezen' van H. Hille over het leven van wijlen ds. S. de Jong
Dat kan een mooi boek zijn.
Dat is een heel mooi boek, waarin veel geschreven wordt over kinderen van God die dichtbij de Heere leefden! Ik vind de titel ook erg goed passen bij de persoon van ds. S. de Jong.
Ik ben halverwege en kan beamen wat Eilander zegt. Heb ds. S. de Jong op een cassettebandje wanneer hij preekt in de woonplaats van Eilander.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Junglebook - Rudyard Kipling
dit boek blijf ik herlezen, ontzettend mooi
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door DDD »

'Hoor nu mijn stem' van Franka Treur

Mooie typeringen hier en daar. Wel erg overdreven dik aangezet maar nog wel zo dat het net denkbaar is dat zoiets voorkomt. Het schijnt dat mijn studentenhuis er ook in voorkomt, dus ik ben benieuwd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:'Hoor nu mijn stem' van Franka Treur

Mooie typeringen hier en daar. Wel erg overdreven dik aangezet maar nog wel zo dat het net denkbaar is dat zoiets voorkomt. Het schijnt dat mijn studentenhuis er ook in voorkomt, dus ik ben benieuwd.
Men leest (dacht ik) de verkeerde boeken. Hier wordt wel wereldwijs maar daar blijft het bij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

Niet zo enghartig DIA. Ik heb zelf het standpunt dat moderne literatuur nogal tijdsverspilling is (het doel- en bandeloze van deze tijd weet ik inmiddels wel). Dat neemt niet weg dat het nuttig kan zijn om kennis te nemen van het werk van Franca Treur, al is het maar voor gesprekken met collega's, ex-refo's etc.

Ben zelf 'Etty' aan het lezen. Het volledige werk van Etty Hillesum (vuistdik voor 2 euro bij een kringloop). Magnifiek! Ik blijf onderstrepen in dit boek. Wat een talent, wat een rijke gedachtewereld.

En naar zo'n foto in het boek blijf je staren:
- vader: rector van het Gymnasium in Deventer (ontslagen in 1940 want Jood).
- moeder: in 1907 uit Rusland naar Nederland gevlucht. Kaalgeschoren en in soldatenkleren was ze daar maar net ontsnapt aan een grote pogrom.
- Mischa: begaafd pianist
- Jaap: briljante leerling, wordt arts
- Etty, mr in de rechten en student Slavische talen. Zou Neerlands grootste schrijfster van na WO2 zijn geworden.

September 43 wordt de familie op transport naar Auschwitz gezet. Vader en moeder vrijwel zeker na aankomst direct vergast. Etty overlijdt in het kamp november 43. Mischa overlijdt net als zijn zus in Auschwitz, hij een paar maanden na haar, op 31 maart 1944. Jaap overlijdt in april 1945 tijdens een dodenmars vanuit kamp Bergen Belsen.

Afbeelding
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Ben het in grote lijnen met Charles heen. We hoeven echt niet elk boek uit de literatuur te lezen. Juist niet zelfs, maar enige kennis ervan kan toch verrijkend zijn. Zoiets schrijft Calvijn trouwens ook (altijd handig om een gezaghebbend iemand te noemen, als je een standpunt wilt uitdragen).
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

En ja: ik heb de bovengenoemde boeken ook gelezen. Ook Franca Treur, want ik wil weten wat haar bezielt ...
Ze mist zoveel!
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Overvloedige genade voor de grootste van alle zondaren - John Bunyan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Chaim Potok, Uitverkoren
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie