Welk boek ben jij nu aan het lezen?

DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door DDD »

dennis schreef:
DDD schreef:'Stilte' van Shusaku Endo.
Heel benieuwd wat je ervan vindt.
Ik heb het zojuist uitgelezen. Ik vind het een heel aangrijpend boek. Het is met humor geschreven. Je ziet de priesters in gedachten zichzelf toespreken. Maar het geef ook dillema's heel invoelbaar weer.

Je ziet dat wat in de ene context godslastering is, in de andere context je roeping als christen kan zijn. De boosaardigheid van de Japanse dictatoriale heersers uit die tijd is ook mooi beschreven.

Ik vind het groots dat een katholieke christen zo over zijn pijnlijke verleden kan schrijven. Ik weet niet helemaal of het betrouwbaar is, maar dat neem ik vooralsnog aan, vooral ook omdat Tjerk de Reus in zijn recensie dat stelt.
http://www.tjerkdereus.nl/wordpress/wp- ... Stilte.pdf

Daar komt bij dat de ervaring van Gods afwezigheid ook in onze cultuur aan de orde is. Hoewel ik juist het idee heb dat God spreekt, maar dat ik zelf daar allerlei andere verklaringen voor vind, zijn er veel mensen die God als ver weg ervaren. De recensie van Willem Jan Otten van de verfilming heet 'En God kijkt toe'. Dat is een zware ervaring, zelfs als God spreekt, maar verder niets doet, zoals zo vaak in deze wereld.
https://www.groene.nl/artikel/en-god-kijkt-toe

Wat Tjerk de Reus schrijft, vond ik mooi. "Rodrigo ervaart een zwakkeling te zijn, en ontdekt dat hij alleen zo bij Christus hoort." Dat is nogal een les om te leren, denk ik.

Ook het personage van de verrader is confronterend. Hoe zou ik zelf zijn? Ik ben vrij standvastig, maar als het er op aankomt, zou ik mijzelf toch niet vertrouwen.

Ik wil zeker de verfilming van dit boek nog zien. Die heb ik helemaal gemist, gek genoeg, terwijl ik goede films toch goed probeer bij te houden.

Maar goed. Wat vond je er zelf van?
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door DDD »

dennis schreef:
Jongere schreef:
dennis schreef:
Jongere schreef:Stilte van Shusaku Endo. Iemand mee bekend?
Ja, gelezen. Bijzonder boek. De theologische gedachte die er volgens mij in zit bevalt me niet zo. Het verhaal vond ik wel buitengewoon boeiend.
Ik heb het nog niet uit, dus ben nog niet echt tegengekomen wat "de theologische gedachte" in het boek zou zijn. Kun je dat wat verder uitleggen?

Ik zag vanochtend een interview op refdag, waaruit blijkt dat de thematiek in ieder geval nog volop actueel is. Het boek wordt er ook in genoemd.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_788343
Bij literatuur is het niet altijd zo eenvoudig om de achterliggende motieven (als die er zijn) tevoorschijn te halen. Het is jaren geleden dat ik dit boek las, dus ik moet voorzichtig zijn.
Wat ik me herinner is de gruwelijke vervolging van (Rooms-Katholieke) christenen. Die moesten, om te bewijzen dat ze hun godsdienst afzworen volgens mij op een kruis of afbeelding van Jezus (Maria?) trappen.
Je merkt. Mijn herinnering is wat vervaagd.
Deden ze het niet dan werden ze doodgemarteld. Bijvoorbeeld op de kop in een put gezet. Gruwelijk.
Idee wat er volgens mij in zat: Het is niet zo erg om Christus in uiterlijke zin af te zweren, omdat je leven voor God veel belangrijker is.

Die gedachte kan heel diepzinnig lijken, maar is uiteindelijk naar mijn mening toch niet Bijbels.
Ik bedacht ineens dat bij deze naam het eenvoudig is op te zoeken wat je ervan vindt, althans, vond.

Ik herken mij niet in de conclusie. Het gaat niet om het leven voor God. Het gaat erom, dat in een context waarin de duivel heerst, je soms het leven van mensen kunt redden door Christus naar het uiterlijk te verloochenen. De vraag is, of dat goed is. Dat weet ik niet. Maar ik weet niet of het belijden voor de mensen in zo'n geval nu de meest verstandige optie is. Het boek is wel een apart draadje waard, zou ik zeggen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Gisteravond stukken in "Ik ben de Alpha" van ds. G. Boer zitten lezen
Over oudere preken die nog actueel zijn! Evolutie, vruchtbaarheid, voorbehoedsmiddelen etc. en dat half Jaren 60!
Wederom veel van geleerd, een boek dat niet weg mag
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Germanicus schreef:Afgelopen weekend begonnen in 'De 21' van Martin Mosebach (over de 21 door IS onthoofde Koptische christenen op het Libische strand, 2015).
Wat zijn je ervaringen met dit boek tot nu toe?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Bericht door dennis »

[
Bij literatuur is het niet altijd zo eenvoudig om de achterliggende motieven (als die er zijn) tevoorschijn te halen. Het is jaren geleden dat ik dit boek las, dus ik moet voorzichtig zijn.
Wat ik me herinner is de gruwelijke vervolging van (Rooms-Katholieke) christenen. Die moesten, om te bewijzen dat ze hun godsdienst afzworen volgens mij op een kruis of afbeelding van Jezus (Maria?) trappen.
Je merkt. Mijn herinnering is wat vervaagd.
Deden ze het niet dan werden ze doodgemarteld. Bijvoorbeeld op de kop in een put gezet. Gruwelijk.
Idee wat er volgens mij in zat: Het is niet zo erg om Christus in uiterlijke zin af te zweren, omdat je leven voor God veel belangrijker is.

Die gedachte kan heel diepzinnig lijken, maar is uiteindelijk naar mijn mening toch niet Bijbels.[/quote]
Ik bedacht ineens dat bij deze naam het eenvoudig is op te zoeken wat je ervan vindt, althans, vond.

Ik herken mij niet in de conclusie. Het gaat niet om het leven voor God. Het gaat erom, dat in een context waarin de duivel heerst, je soms het leven van mensen kunt redden door Christus naar het uiterlijk te verloochenen. De vraag is, of dat goed is. Dat weet ik niet. Maar ik weet niet of het belijden voor de mensen in zo'n geval nu de meest verstandige optie is. Het boek is wel een apart draadje waard, zou ik zeggen.[/quote]

Het zet je inderdaad echt aan het denken!
Ook jouw opmerking trouwens. Gaat het inderdaad niet om het leven voor God? Daarbij kijk ik ook naar het andere werk van Endo, waarin hij met name in zijn biografie van Christus bepaald niet bijbelgetrouw uit de hoek komt.
Maar interessant is het absoluut.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Pioenroosje »

J.C. Philpot schreef:
Germanicus schreef:Afgelopen weekend begonnen in 'De 21' van Martin Mosebach (over de 21 door IS onthoofde Koptische christenen op het Libische strand, 2015).
Wat zijn je ervaringen met dit boek tot nu toe?
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. Ook ben ik benieuwd naar de mening van Roos2018 over dit boek of over deze gebeurtenis.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Germanicus »

Goed geschreven boek, er gaat - eerlijk gezegd - toch wel een wereld voor me open.
Hier beneden is het niet.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ambtenaar »

Mede naar aanleiding van de toeslagaffaire bij de Belastingdienst ben ik opnieuw begonnen in "Het Proces", van Franz Kafka.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

De gedrevene (biografie over Joop den Uyl) door Dik Verkuil.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Marck »

Ambtenaar schreef:Mede naar aanleiding van de toeslagaffaire bij de Belastingdienst ben ik opnieuw begonnen in "Het Proces", van Franz Kafka.
Was inderdaad een echt kafkaiaanse periode voor velen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

de lijdende Christus - H.F. Kohlbrugge!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

'De Heere is mijn Deel' van Octavius Winslow. Begint heel mooi.
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Anselmus »

The King in his Beauty - A Bibliocal Theology of the Old and New Testaments van Thomas R. Schreiner. Mooi overzicht van elk Bijbelboek. Volgens Schreiner is de hoofdboodschap van de Bijbel dat God de moederbelofte vervult en als Koning heerst. Door het scheppen van de mens ontvangt Hij de glorie en eer als Koning.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Afbeelding
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Karl Barth, toe maar ...
Plaats reactie