Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Er zijn wel meer van die boeken die voor de grote lijnen waargebeurde dingen gebruiken, maar dat roman-achtig invullen. Wij hadden het boek De boxer van Auswitch in huis. Er schijnt inderdaad gebokst te zijn daar. Wedstrijden tussen gevangenen. Maar zoals het in het boek wordt beschreven, is het geromantiseerd.
Voor mij verliest het dan een deel van de waarde. Er zijn zoveel getuigenissen over de kampen die dramatisch en ellendig genoeg zijn. Daar hoef je geen verhaal meer omheen te verzinnen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Daar hoef je geen verhaal meer omheen te verzinnen.
Dan leest vrijwel niemand het (meer)!

Iemand moest tenslotte een begin maken. Wat wij hebben opgeschreven en gezegd is ook de overtuiging van vele anderen.
Zij durven zichzelf alleen niet te uiten zoals wij dat deden.

Sophie Scholl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Dodo schreef:Daar hoef je geen verhaal meer omheen te verzinnen.
Dan leest vrijwel niemand het (meer)!

Iemand moest tenslotte een begin maken. Wat wij hebben opgeschreven en gezegd is ook de overtuiging van vele anderen.
Zij durven zichzelf alleen niet te uiten zoals wij dat deden.

Sophie Scholl
De originele getuigenissen zijn nog steeds indrukwekkend. Die mensen hebben dingen meegemaakt die niet te verzinnen zijn en dat mag niet vergeten of geloochend worden.
Wat Sophie Scholl nu van doen heeft met romans over de kampen, zie ik niet zo.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Dodo schreef: De originele getuigenissen zijn nog steeds indrukwekkend. Die mensen hebben dingen meegemaakt die niet te verzinnen zijn en dat mag niet vergeten of geloochend worden.
Die leest de jeugd niet meer! Er is veel onwetendheid.
Dodo schreef:Wat Sophie Scholl nu van doen heeft met romans over de kampen, zie ik niet zo.
Dat was de epiloog.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

Lees dan David Cesarini over de Endlosung.

Momenteel het meest gezaghebbende werk over de shoah.

Zaterdag in mijn handen gehad maar geen moed om zoveel ellende te lezen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Panny »

Dodo schreef:Er zijn wel meer van die boeken die voor de grote lijnen waargebeurde dingen gebruiken, maar dat roman-achtig invullen. Wij hadden het boek De boxer van Auswitch in huis. Er schijnt inderdaad gebokst te zijn daar. Wedstrijden tussen gevangenen. Maar zoals het in het boek wordt beschreven, is het geromantiseerd.
Voor mij verliest het dan een deel van de waarde. Er zijn zoveel getuigenissen over de kampen die dramatisch en ellendig genoeg zijn. Daar hoef je geen verhaal meer omheen te verzinnen.
Een paar jaar geleden heb ik De ontsnapping van Joel Rosenberg gelezen.
Dat is wel echt een heel indrukwekkend boek over Auswitch.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Nasrani »

Panny schreef:
Dodo schreef:Er zijn wel meer van die boeken die voor de grote lijnen waargebeurde dingen gebruiken, maar dat roman-achtig invullen. Wij hadden het boek De boxer van Auswitch in huis. Er schijnt inderdaad gebokst te zijn daar. Wedstrijden tussen gevangenen. Maar zoals het in het boek wordt beschreven, is het geromantiseerd.
Voor mij verliest het dan een deel van de waarde. Er zijn zoveel getuigenissen over de kampen die dramatisch en ellendig genoeg zijn. Daar hoef je geen verhaal meer omheen te verzinnen.
Een paar jaar geleden heb ik De ontsnapping van Joel Rosenberg gelezen.
Dat is wel echt een heel indrukwekkend boek over Auswitch.
Zeker indrukwekkend. De moeite waard om te lezen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Herman schreef:Lees dan David Cesarini over de Endlosung.

Momenteel het meest gezaghebbende werk over de shoah.

Zaterdag in mijn handen gehad maar geen moed om zoveel ellende te lezen.
Lees dit om de verschrikking te begrijpen. Het boek van David Cesarini heb ik binnen maar nog niet gelezen

Afbeelding

En de trilogie van de eeuw

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


....en deze DVD

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Germanicus »

Herman schreef:Lees dan David Cesarini over de Endlosung.

Momenteel het meest gezaghebbende werk over de shoah.

Zaterdag in mijn handen gehad maar geen moed om zoveel ellende te lezen.
Ben er in bezig.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

huisman schreef:Lees dit om de verschrikking te begrijpen. Het boek van David Cesarani heb ik binnen maar nog niet gelezen
Volgens mij is het onbegrijpbaar. Dus wat bedoel je mij te willen leren?

Belangrijke zingevers in dit verband zijn Overduin, Bakels en Primo Levi. Wiesel heb ik ook deels gelezen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Elie Wiesel staat inderdaad met stip op 1.
Zijn boeken moet je gelezen hebben.

En dit is ook een prachtige oorlogsroman, die speelt zich af op Sumatra
Afbeelding

De film heb ik eveneens gezien, samen met mijn dochter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

Het zijn de stellingen van Cesarani dat
1 juist allerlei romans en film een enorm vertekend beeld geven van de werkelijkheid die het was. Die zijn namelijk slechts op één onderdeel gebaseerd of geromantiseerd
2. Een ander element wat hij inbrengt is dat de ooggetuigenverslagen doorgaans door overlevenden zijn opgesteld. Het perspectief van de gelukgsvogel, zeg maar. Dat terwijl de vernietiging voor de andere miljoenen compleet is.

Het aanprijzen van romans en dvd's staat dus onder kritiek.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Herman schreef:Het zijn de stellingen van Cesarani dat
1 juist allerlei romans en film een enorm vertekend beeld geven van de werkelijkheid die het was. Die zijn namelijk slechts op één onderdeel gebaseerd of geromantiseerd
2. Een ander element wat hij inbrengt is dat de ooggetuigenverslagen doorgaans door overlevenden zijn opgesteld. Het perspectief van de gelukgsvogel, zeg maar. Dat terwijl de vernietiging voor de andere miljoenen compleet is.

Het aanprijzen van romans en dvd's staat dus onder kritiek.
Of het enorm vertekend is, waag ik te betwijfelen, omdat veel verhalen heel erg met elkaar overeenkomen.
Er zijn nu eenmaal mensen die een ijzeren geheugen hebben en de gave hebben om het op schrift te stellen.
Er zijn ook authentieke dagboeken gevonden immers.
Elkaar verhalen, overleveringen vertellen, is van alle tijden.
Daarbij in het oog houdend dat er verschil is tussen geschiedschrijving - door historici - en auteurs. Zij die het meegemaakt hebben, genieten dan de voorkeur.
Ook als iemand het niet heeft meegemaakt, kan hij toch in staat zijn om een authentiek verhaal neer te zetten. Denk hierbij aan De eeuw van mijn vader. Geert Mak heeft niet die hele eeuw meegemaakt, dat kan ook niet. Maar staat het daarom ter discussie?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Germanicus »

Herman schreef:Het zijn de stellingen van Cesarani dat
1 juist allerlei romans en film een enorm vertekend beeld geven van de werkelijkheid die het was. Die zijn namelijk slechts op één onderdeel gebaseerd of geromantiseerd
2. Een ander element wat hij inbrengt is dat de ooggetuigenverslagen doorgaans door overlevenden zijn opgesteld. Het perspectief van de gelukgsvogel, zeg maar. Dat terwijl de vernietiging voor de andere miljoenen compleet is.

Het aanprijzen van romans en dvd's staat dus onder kritiek.
Ik lees het boek als voorbereiding op (weer) een bezoek aan Auschwitz. Je hebt het ook gelezen, begrijp ik. Een standaardwerk!

Daarnaast heb ik onlangs de roman De laatste der rechtvaardigen (André Schwarz-Bart) aangeschaft, nadat dit boek op de cursus Bijbels Hebreeuws ter sprake kwam. Huiveringwekkend. Meer over het boek:

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... etjes-snel
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

Germanicus schreef:
Herman schreef:Het zijn de stellingen van Cesarani dat
1 juist allerlei romans en film een enorm vertekend beeld geven van de werkelijkheid die het was. Die zijn namelijk slechts op één onderdeel gebaseerd of geromantiseerd
2. Een ander element wat hij inbrengt is dat de ooggetuigenverslagen doorgaans door overlevenden zijn opgesteld. Het perspectief van de gelukgsvogel, zeg maar. Dat terwijl de vernietiging voor de andere miljoenen compleet is.

Het aanprijzen van romans en dvd's staat dus onder kritiek.
Ik lees het boek als voorbereiding op (weer) een bezoek aan Auschwitz. Je hebt het ook gelezen, begrijp ik. Een standaardwerk!

Daarnaast heb ik onlangs de roman De laatste der rechtvaardigen (André Schwarz-Bart) aangeschaft, nadat dit boek op de cursus Bijbels Hebreeuws ter sprake kwam. Huiveringwekkend. Meer over het boek:

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... etjes-snel
Nee, daar heb ik momenteel de moed niet voor.

Wel de inleiding en een recensie. En twee vrienden waren al wel klaar of over de helft. Hoewel beiden zeer belezen zijn, vonden zij toch weer allerlei wreedheden waar ze nog niets van wisten.

Overigens staan hier Saul Friedlander en Raul Hilberg in de kast. Die zijn ook zeer compleet.
Plaats reactie