Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Afbeelding
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door John Galt »

DDD schreef:'Stilte' van Shusaku Endo.
Prachtig boek!
Heel eerlijk ook. En herkenbaar in moeilijke tijden. Er zijn zoveel boeken waarin gebeden wordt en dan komt het goed. Zo gaat het vaak totaal niet.
Vaak zwijgt God en lijkt Hij de grote Afwezige.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door DDD »

Ik vond het moeilijk om er in te komen. Maar het was uiteindelijk erg de moeite waard, vind ik.

Helaas heb ik geen tijd om op een leeskring te gaan. Hoewel, als ik zou stoppen met Refoforum zou dat moeten kunnen;-) Zo'n boek is de moeite van het bespreken meer dan waard.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Marck »

dennis schreef:'De Heere is mijn Deel' van Octavius Winslow. Begint heel mooi.
Staat op mijn aankooplijstje Afbeelding
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Marck »

Boeken van Karl Barth wel eens gelezen in het verleden voor studie. Een zo'n sprekende schrijver dat ik daarnaast wel wat kritische boeken over zijn denken nodig had om niet meegezogen te worden in zijn opvattingen. Veel gehad aan toen aan input vanuit de Reformatorische Wijsbegeerte.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Ronaldus schreef:Boeken van Karl Barth wel eens gelezen in het verleden voor studie. Een zo'n sprekende schrijver dat ik daarnaast wel wat kritische boeken over zijn denken nodig had om niet meegezogen te worden in zijn opvattingen. Veel gehad aan toen aan input vanuit de Reformatorische Wijsbegeerte.
Hij kan inderdaad in een bepaald opzicht 'meeslepend' schrijven, hoewel hij niet eenvoudig is. En dan heb ik nog maar een simpel boekje, voor 'gewone' mensen zogezegd, en ook nog bewerkt door dr. A.A. Spijkerboer. Maar ik vind het wel spannend iets van hem te lezen. Dit boekje heb ik jaren geleden ook al gelezen, maar ik wist er niet veel meer van. ;)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Marck »

Posthoorn schreef:
Ronaldus schreef:Boeken van Karl Barth wel eens gelezen in het verleden voor studie. Een zo'n sprekende schrijver dat ik daarnaast wel wat kritische boeken over zijn denken nodig had om niet meegezogen te worden in zijn opvattingen. Veel gehad aan toen aan input vanuit de Reformatorische Wijsbegeerte.
Hij kan inderdaad in een bepaald opzicht 'meeslepend' schrijven, hoewel hij niet eenvoudig is. En dan heb ik nog maar een simpel boekje, voor 'gewone' mensen zogezegd, en ook nog bewerkt door dr. A.A. Spijkerboer. Maar ik vind het wel spannend iets van hem te lezen. Dit boekje heb ik jaren geleden ook al gelezen, maar ik wist er niet veel meer van. ;)
Ik heb volgens mij ook maar gedeeltes gelezen. Die opgegeven waren om te lezen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Arja »

Hebreeën, een Bijbelstudie door M.W. Eberlé-Gotlib
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Dagelijksheden, Remco Campert

Een gevoelig zelfportret van bijna honderd korte verhalen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Arja »

Mara schreef:Dagelijksheden, Remco Campert

Een gevoelig zelfportret van bijna honderd korte verhalen.
Hoe vind je het boek?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Arja schreef:
Mara schreef:Dagelijksheden, Remco Campert

Een gevoelig zelfportret van bijna honderd korte verhalen.
Hoe vind je het boek?
Ik kon er helaas nog niet in beginnen. Maar bij het doorbladeren raakte ik hier en daar wel ontroerd.
Recensie volgt nog. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Anselmus »

Herman schreef:Afbeelding
Deze heb ik gisteren uitgelezen. Sommige stukjes vond ik best pittig. Het eerste deel is goed te lezen, maar sommige stukjes uit 'de gemeente' moest ik twee of drie keer lezen om te begrijpen wat hij bedoelde. Wel een aanrader vind ik omdat Bonhoeffer de naam heeft vrijzinnig te zijn, maar met dit boekje kan ik absoluut aantonen dat dat niet het geval is. Duidelijk 2 wegen en de consequenties van een leven in heiligmaking. Zonder navolging is genade goedkope genade.
Fides Quaerens Intellectum
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jongere »

Anselmus schreef:
Herman schreef:Afbeelding
Deze heb ik gisteren uitgelezen. Sommige stukjes vond ik best pittig. Het eerste deel is goed te lezen, maar sommige stukjes uit 'de gemeente' moest ik twee of drie keer lezen om te begrijpen wat hij bedoelde. Wel een aanrader vind ik omdat Bonhoeffer de naam heeft vrijzinnig te zijn, maar met dit boekje kan ik absoluut aantonen dat dat niet het geval is. Duidelijk 2 wegen en de consequenties van een leven in heiligmaking. Zonder navolging is genade goedkope genade.
De bekendste biografie over Bonhoeffer werd geschreven door zijn vriend Eberhard Bethge. Dit boek draagt de ondertitel "theoloog, christen, tijdgenoot".
Die ondertitel is ontleend aan drie fasen in het leven van Bonhoeffer: zijn jonge jaren als theoloog (helemaal in de lijn van de Schriftkritiek), de jaren na zijn tijd in de VS (waar hij sterk veranderde, evenals zijn preken en boeken), en zijn laatste jaren (waarin hij nadrukkelijk het gesprek aangaat met vragen van de moderne tijd).
Navolging stamt uit de tweede periode, in zekere zin de meest "bevindelijke", om dat woord te gebruiken. Uit die tijd stamt bijvoorbeeld ook het boekje Gemeenschapsleven. Beide boeken vind ik indrukwekkend en zou ik wel aanraden om -kritisch- te lezen.
Maar de latere Bonhoeffer (zoals bijv. in Verzet en overgave) kan ik niet volgen, zou ik niet aanraden en zou ik zeker als vrijzinnige theoloog omschrijven.

Kortom, het is niet zo eenvoudig de man te duiden. Van navolging heb ik veel geleerd. Het boek zelf zou ik niet vrijzinnig noemen, maar ik zou er evenmin mee durven "aantonen" dat Bonhoeffer niet vrijzinnig was.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1106
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Anselmus »

Dank voor je uitleg. Dit maakt veel duidelijk voor mij.
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie