Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:Tja, hoe kun je het weten? Toetsen aan Gods Woord, inderdaad.
Ik heb het boekje destijds voor een tientje kunnen kopen. Maar dat daargelaten, ik vraag me af of de insteek van Myseras juist is. Is wat hij beschrijft, de 'normale' stand voor gelovigen, of is het juist een teken van geestelijke armoede dat zovelen blijven steken in overtuigingen en onzekerheid? Mag je dan het geloof zo beschrijven, dat de 'ruif wat lager hangt' of misleid je de mensen zo? Dat zijn voor mij serieuze vragen.
Ik zou niet willen zeggen dat de mensen die Myseras beschrijft, zonder genade zijn, maar je zou zeggen dat ze in een 'voorstadium zijn blijven steken'. Wat het geloof écht doet, beschrijft Myseras ook wel, maar hij zegt dan dat je dan alleen maar 'verzekerd' wordt van wat je allang had. En dat is mijns inziens niet de essentie van het geloof.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Ad Anker schreef:Tja, hoe kun je het weten? Toetsen aan Gods Woord, inderdaad.
Ik heb het boekje destijds voor een tientje kunnen kopen. Maar dat daargelaten, ik vraag me af of de insteek van Myseras juist is. Is wat hij beschrijft, de 'normale' stand voor gelovigen, of is het juist een teken van geestelijke armoede dat zovelen blijven steken in overtuigingen en onzekerheid? Mag je dan het geloof zo beschrijven, dat de 'ruif wat lager hangt' of misleid je de mensen zo? Dat zijn voor mij serieuze vragen.
Ik zou niet willen zeggen dat de mensen die Myseras beschrijft, zonder genade zijn, maar je zou zeggen dat ze in een 'voorstadium zijn blijven steken'. Wat het geloof écht doet, beschrijft Myseras ook wel, maar hij zegt dan dat je dan alleen maar 'verzekerd' wordt van wat je allang had. En dat is mijns inziens niet de essentie van het geloof.
De dissertatie van prof. De Reuver (Bedelen bij de Bron) gaat juist hierover. Ook de geschriften van Myseras worden hierin vergeleken met Reformatie en Kohlbrugge.
Ik ken het boek van Myseras overigens niet.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

eilander schreef: De dissertatie van prof. De Reuver (Bedelen bij de Bron) gaat juist hierover. Ook de geschriften van Myseras worden hierin vergeleken met Reformatie en Kohlbrugge.
Ik ken het boek van Myseras overigens niet.
Bedelen bij de Bron lag bij vd Boom in de ramsj, helaas uitverkocht toen ik kwam :cry

Wat zegt prof de Reuver over Myseras?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door eilander »

Bertiel schreef:
eilander schreef: De dissertatie van prof. De Reuver (Bedelen bij de Bron) gaat juist hierover. Ook de geschriften van Myseras worden hierin vergeleken met Reformatie en Kohlbrugge.
Ik ken het boek van Myseras overigens niet.
Bedelen bij de Bron lag bij vd Boom in de ramsj, helaas uitverkocht toen ik kwam :cry

Wat zegt prof de Reuver over Myseras?
Heel veel. ;)
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Natuurlijk zijn die mensen er. Maar dat heeft er niets mee te maken. Het is een strikvraag, zou Hellenbroek zeggen.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Bertiel »

eilander schreef:
Bertiel schreef:
eilander schreef: De dissertatie van prof. De Reuver (Bedelen bij de Bron) gaat juist hierover. Ook de geschriften van Myseras worden hierin vergeleken met Reformatie en Kohlbrugge.
Ik ken het boek van Myseras overigens niet.
Bedelen bij de Bron lag bij vd Boom in de ramsj, helaas uitverkocht toen ik kwam :cry

Wat zegt prof de Reuver over Myseras?
Heel veel. ;)
ongetwijfeld :D
maar Eilander is niet bij machte om tot een tweeregelige conclusie hieromtrent te komen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef:
eilander schreef: De dissertatie van prof. De Reuver (Bedelen bij de Bron) gaat juist hierover. Ook de geschriften van Myseras worden hierin vergeleken met Reformatie en Kohlbrugge.
Ik ken het boek van Myseras overigens niet.
Bedelen bij de Bron lag bij vd Boom in de ramsj, helaas uitverkocht toen ik kwam :cry
https://www.boekwinkeltjes.nl/su/?qs=re ... &prijstot=
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Natuurlijk zijn die mensen er. Maar dat heeft er niets mee te maken. Het is een strikvraag, zou Hellenbroek zeggen.
Wie geef je nu antwoord en wat bedoel je?
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Christen »

Wat is hermeneutiek in jip en janneke taal?

Praktisch uitleggen? Uitleggen naar praktijk? Of gaat dat al te ver?
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

Christen schreef:Wat is hermeneutiek in jip en janneke taal?

Praktisch uitleggen? Uitleggen naar praktijk? Of gaat dat al te ver?
Het opstellen van de regels die je volgt bij het uitleggen van de Bijbel. Zie Wikipedia, laatste paragraaf.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Natuurlijk zijn die mensen er. Maar dat heeft er niets mee te maken. Het is een strikvraag, zou Hellenbroek zeggen.
Wie geef je nu antwoord en wat bedoel je?
De schrijver van het toen eerstvorige bericht.

Wat ik bedoelde, is uit de context onmiddellijk duidelijk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
refo schreef:Wie niet aan Myseras' onderzoek wenst onderworpen te worden wordt aangemerkt als onkruid. Terwijl hij dat helemaal niet kan beoordelen.
Ik zou hier graag een nadere onderbouwing op prijs stellen.

------------------------------------------------------------------------------------
En tegelijk, maar los hiervan, komt de vraag naar boven:
Zouden er mensen kunnen zijn die binnen reformatorische kringen ook mensen undercover zijn, die zich eens tegen deze kring gaan keren?
Lees de gelijkenis van het onkruid.
De landlieden wilden liefst uitrukken wat ze dachten dat onkruid was. Maar de landheer was bang dat ze ook de tarwe zouden uitrukken.
Myseras is daar blijkbaar helemaal niet bang voor. Hij is wijzer dan de landheer (Landheer).

Dergelijke verhalen zorgen alleen maar voor een ongezonde gemeente. O, is nederigheid de norm? Prima, dan stel ik me nederig aan. Zo krijg je een kerkgenootschap met hoogmoedigen aan de leiding, allemaal in een jasje van nederigheid. De eenvoudige gelovige wordt door deze lieden altijd maar 'ontmaskerd', want die moeten vooral niet belangrijk worden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:Wie niet aan Myseras' onderzoek wenst onderworpen te worden wordt aangemerkt als onkruid. Terwijl hij dat helemaal niet kan beoordelen.
Ik zou hier graag een nadere onderbouwing op prijs stellen.

------------------------------------------------------------------------------------
En tegelijk, maar los hiervan, komt de vraag naar boven:
Zouden er mensen kunnen zijn die binnen reformatorische kringen ook mensen undercover zijn, die zich eens tegen deze kring gaan keren?
Lees de gelijkenis van het onkruid.
De landlieden wilden liefst uitrukken wat ze dachten dat onkruid was. Maar de landheer was bang dat ze ook de tarwe zouden uitrukken.
Myseras is daar blijkbaar helemaal niet bang voor. Hij is wijzer dan de landheer (Landheer).

Dergelijke verhalen zorgen alleen maar voor een ongezonde gemeente. O, is nederigheid de norm? Prima, dan stel ik me nederig aan. Zo krijg je een kerkgenootschap met hoogmoedigen aan de leiding, allemaal in een jasje van nederigheid. De eenvoudige gelovige wordt door deze lieden altijd maar 'ontmaskerd', want die moeten vooral niet belangrijk worden.
U kunt toch niet zeggen dat u echt serieus aan discussies deelneemt? Soms weet ik niet wat ik lees... U mag, en dat is ook Bijbels, dacht ik, niet onnodig aanstoot geven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:De eenvoudige gelovige wordt door deze lieden altijd maar 'ontmaskerd', want die moeten vooral niet belangrijk worden.
Wat is jouw definitie van een 'eenvoudige gelovige'?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Natuurlijk zijn die mensen er. Maar dat heeft er niets mee te maken. Het is een strikvraag, zou Hellenbroek zeggen.
Wie geef je nu antwoord en wat bedoel je?
De schrijver van het toen eerstvorige bericht.

Wat ik bedoelde, is uit de context onmiddellijk duidelijk.
Dat is @eilander hoor. Die schrijft: Heel veel (met een knipoog). Volgens mij reageer jij daar helemaal niet op.

Het is dus helemaal niet duidelijk. Misschien moet je eens wat vaker citeren. Dat is makkelijker voor het (na)lezen van de discussie.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie