Recensie ds. A. Schot op boek dr. M. Klaassen (uit: Welk boek ben jij nu aan het lezen?)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jantje »

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=13388
Ik heb de link gevonden. En daar kan ook tevens @Ad Anker op zijn vraag een antwoord gaan zoeken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
Dodo schreef:Misschien moet dit topic afgesplitst worden, het gaat niet over een boek dat iemand heeft gelezen. De meeste reageerders hebben het over de recensie die ze hebben gelezen.
Ik heb het boek gelezen (en de recensie). Jammer dat het RD dit boek laat recenseren door een predikant die een (totaal) andere verbondopvatting heeft.
Sommige uitdrukkingen en voorbeelden van dr M. Klaassen vind ik ook wat (te) populair maar zijn theologie is voluit Schriftuurlijk en confessioneel . Ik vind het absoluut een oneerlijke recensie die geen recht doet aan het hele boek.
Het is ook vaak zo dat het niet zozeer gaat om wat gezegd wordt. Maar juist hetgeen niet gezegd wordt.
Zo kun je iedereen tot vijand maken...
Het ging in deze recensie er om wat er wel gezegd zou zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=13388
Ik heb de link gevonden. En daar kan ook tevens @Ad Anker op zijn vraag een antwoord gaan zoeken.
Nee nee. Jij maakt je er wel weer makkelijk vanaf. Maar ik zie dat je morgen met een specificering komt. Ik ben benieuwd!
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
Dodo schreef:Misschien moet dit topic afgesplitst worden, het gaat niet over een boek dat iemand heeft gelezen. De meeste reageerders hebben het over de recensie die ze hebben gelezen.
Ik heb het boek gelezen (en de recensie). Jammer dat het RD dit boek laat recenseren door een predikant die een (totaal) andere verbondopvatting heeft.
Sommige uitdrukkingen en voorbeelden van dr M. Klaassen vind ik ook wat (te) populair maar zijn theologie is voluit Schriftuurlijk en confessioneel . Ik vind het absoluut een oneerlijke recensie die geen recht doet aan het hele boek.
Het is ook vaak zo dat het niet zozeer gaat om wat gezegd wordt. Maar juist hetgeen niet gezegd wordt.
Zo kun je iedereen tot vijand maken...
Het ging in deze recensie er om wat er wel gezegd zou zijn.
Oké, dan. Ik ben schuldig. En ik wil niet anders. Ik ben een steen des aanstoots op het forum, men zegt het overal. Dan zal het toch wel waar zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=13388
Ik heb de link gevonden. En daar kan ook tevens @Ad Anker op zijn vraag een antwoord gaan zoeken.
Fijn, bedankt Jantje. Ik heb de discussie destijds ook gevolgd, zij het als meelezer. Daarnaast heb ik me inmiddels wel een klein beetje verdiept in de theologie, dus ik weet ook wel een beetje van de hoed en de rand. Van de verschillende visies die er zijn op het verbond.
Als ik echter in het draadje dat je nu stuurt de eerste paar pagina´s doorneem zie ik al dat jij zelf een stuk minder goed kunt onderscheiden. Volgens mij lukt het je beter om mensen die een bekende klank hebben na te praten, dan zelf een mening te verwoorden. Dat maakt het wel eens wat lastig discussiëren.
Misschien dat je niet helemaal bovenaan komt in de forumthermometer als je beter doordachte reacties geeft, maar dan worden je reacties waarschijnlijk inhoudelijk wel wat beter.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Ad Anker »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=13388
Ik heb de link gevonden. En daar kan ook tevens @Ad Anker op zijn vraag een antwoord gaan zoeken.
Fijn, bedankt Jantje. Ik heb de discussie destijds ook gevolgd, zij het als meelezer. Daarnaast heb ik me inmiddels wel een klein beetje verdiept in de theologie, dus ik weet ook wel een beetje van de hoed en de rand. Van de verschillende visies die er zijn op het verbond.
Als ik echter in het draadje dat je nu stuurt de eerste paar pagina´s doorneem zie ik al dat jij zelf een stuk minder goed kunt onderscheiden. Volgens mij lukt het je beter om mensen die een bekende klank hebben na te praten, dan zelf een mening te verwoorden. Dat maakt het wel eens wat lastig discussiëren.
Misschien dat je niet helemaal bovenaan komt in de forumthermometer als je beter doordachte reacties geeft, maar dan worden je reacties waarschijnlijk inhoudelijk wel wat beter.
:tilt
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

-DIA- schreef: Oké, dan. Ik ben schuldig. En ik wil niet anders. Ik ben een steen des aanstoots op het forum, men zegt het overal. Dan zal het toch wel waar zijn?
DIA wij lezen graag iets van wijlen ds. Catsburg maar die zou het nooit eens geweest zijn met de recensie van ds Schot.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 21&t=13388
Ik heb de link gevonden. En daar kan ook tevens @Ad Anker op zijn vraag een antwoord gaan zoeken.
Nee nee. Jij maakt je er wel weer makkelijk vanaf. Maar ik zie dat je morgen met een specificering komt. Ik ben benieuwd!
Ik geef alleen antwoord op het uitgebreide artikel van @Nathanaël. Verwacht alsjeblieft van mij geen verbondsvisie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Nathanaël »

Jantje, misschien dat Ad Anker nog benieuwd is naar je verdere reactie, dus plaats hem gerust. Ik heb besloten er niet meer op in te gaan. Als jij op andere plaatsen mijn reacties toch wegzet als ´gezanik´ en ´zwak´, dan ga ik mijn tijd er niet meer aan verdoen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Marck »

Haha. Ook al vind ik de discussie best wel boeiend en ben ook met het thema bezig had ik toch ook gehoopt dat het weer hier over gelezen boeken zou gaan. Gisteravond nog een poging gedaan maar die is al weer ondergesneeuwd door de recensiediscussie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

Dank, @Nathanaël, voor je bijdrage. Hoe je ook denkt over het boek of de recensie, op déze manier kun je een waardig gesprek hierover hebben: op basis van inhoud, en met inachtneming van de context waarin dingen zijn gezegd.
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Dodo schreef:Misschien moet dit topic afgesplitst worden, het gaat niet over een boek dat iemand heeft gelezen. De meeste reageerders hebben het over de recensie die ze hebben gelezen.
Ik heb het boek gelezen (en de recensie). Jammer dat het RD dit boek laat recenseren door een predikant die een (totaal) andere verbondopvatting heeft.
Sommige uitdrukkingen en voorbeelden van dr M. Klaassen vind ik ook wat (te) populair maar zijn theologie is voluit Schriftuurlijk en confessioneel . Ik vind het absoluut een oneerlijke recensie die geen recht doet aan het hele boek.
Kijk, in dat geval, na lezen van het boek, mag je ook iets vinden. En eigenlijk, als Huisman een boek voluit Schriftuurlijk en confessioneel vindt, dan denk ik dat het ook wel zo is. Niet om Huisman een veer te steken, maar kritisch zijn kun je vrij aardig, dus ga ik ervan uit dat het boek goed gelezen is.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Dodo schreef:Misschien moet dit topic afgesplitst worden, het gaat niet over een boek dat iemand heeft gelezen. De meeste reageerders hebben het over de recensie die ze hebben gelezen.
Ik heb het boek gelezen (en de recensie). Jammer dat het RD dit boek laat recenseren door een predikant die een (totaal) andere verbondopvatting heeft.
Sommige uitdrukkingen en voorbeelden van dr M. Klaassen vind ik ook wat (te) populair maar zijn theologie is voluit Schriftuurlijk en confessioneel . Ik vind het absoluut een oneerlijke recensie die geen recht doet aan het hele boek.
Kijk, in dat geval, na lezen van het boek, mag je ook iets vinden. En eigenlijk, als Huisman een boek voluit Schriftuurlijk en confessioneel vindt, dan denk ik dat het ook wel zo is. Niet om Huisman een veer te steken, maar kritisch zijn kun je vrij aardig, dus ga ik ervan uit dat het boek goed gelezen is.

Misschien aardig om deze hele discussie te bespreken in een apart topic, en er een gecombineerde recensiebespreking en boekbespreking van te maken?
En ik weet niet of ds Schot meeleest, misschien is hij ook bereid om nog een reactie te geven hier?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Vermoedelijk heeft ds Klaassen zijn boek geschreven als tegenwicht op het onlangs verschenen boek over het verbond van gergempredikanten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bezorgd »

refo schreef:Vermoedelijk heeft ds Klaassen zijn boek geschreven als tegenwicht op het onlangs verschenen boek over het verbond van gergempredikanten.
Zou daar een link zijn?
Interessant.

Maar in een recensie was de PKN predikant Hoogendoorn wel positief over dat boek.
Plaats reactie