Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bertiel
Berichten: 4596
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

ik lees op dit moment kruistocht in spijkerbroek, was wel erg lang geleden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Boertje »

Bertiel schreef:ik lees op dit moment kruistocht in spijkerbroek, was wel erg lang geleden
Ja, die ken ik. Vond het destijds superspannend.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Luther »

Charles schreef:
Luther schreef:
Charles schreef:
Luther schreef: Maar goed, als je dan van geschiedenis houdt, lees dan ooit ook eens deze twee boeken:
- Stefan Zweig - De wereld van gisteren http://www.bol.com/nl/p/de-wereld-van-g ... 005043543/
- F. Taylor - De Berlijnse Muur http://www.bol.com/nl/p/berlijnse-muur/ ... 010920349/
Ben het boek van Zweig nu aan het lezen. In één woord: magistraal!
Als je het uit hebt, zou ik graag weten, hoe je staat tegen de europese samenwerking in de EU (met alle kritiek die je daarop wel kunt hebben)?
'De wereld van gisteren' van Stefan Zweig enige tijd geleden uitgelezen. Na lezen van dit boek sta ik niet anders tegenover Europese samenwerking dan voor het lezen van het boek. Nog steeds doet de recensie - waarin dit boek genoemd werd als waarschuwing tegen populisten zoals Wilders en Trump- afbreuk aan dit boek. Sterker nog, ik durf de stelling aan dat wie dit beweert van het boek niets begrepen heeft en zijn eigen tijd niet verstaat. Zweig is volstrekt a-politiek. Dat geeft hij meerdere keren aan in het boek. Hij beschrijft in zijn boek zijn liefde voor de rijke geschiedenis en cultuur van Europa. Of dat nou Engels, Duits of Frans is. Zijn tijd vergelijken met die van nu is onmogelijk. Want zijn Wilders, Trump dan de slechteriken? Maar hoe kan dat dan? Want zij zijn niet degenen die de Europese cultuur bedreigen maar juist opkomen voor de rijke Europese cultuur en die willen behouden (Baudet!). Ook nu worden de Joden weer bedreigd en emigreren bij tienduizenden. Waarom? Door Wilders? Le Pen? Trump? Nee, door de ongebreidelde immigratie van de Islam. Met bijbehorende aanvallen op de Europse cultuur. En hoe komt dat? Door de EU. Europese samenwerking? Ja graag, want de zoveelste Duits-Franse oorlog heeft niemand zin an. Maar inmiddels is het juist de Europese samenwerking die de vrijheid en cultuur van Europa bedreigt.

De SGP heeft dat zo op hun site verwoord:
De bijna dogmatische ideologie dat de EU één dient te worden en haar invloedssfeer en macht steeds verder uit moet breiden, is bij veel Europese burgers en ondernemers op haar retour. Alleen de Europese elite lijkt niet in de gaten te hebben dat het maatschappelijk draagvlak voor het ‘project Europa’ er sinds de oprichting van de Europese Economische Gemeenschap (EEG) nog niet zo slecht voor heeft gestaan. Als gevolg van onder meer de financiële en de vluchtelingencrisis dringt steeds meer het besef door dat de EU bestaat uit een groot aantal staten die veel gemeenschappelijk hebben, maar waartussen ook wezenlijke verschillen bestaan. Deze zijn vaak terug te voeren op een andere geografische ligging, geschiedenis, cultuur en economische ontwikkeling. Juist de miskenning van deze verschillen zet de EU onder druk.
Juist het boek van Zweig laat zien waartoe de voortdurende negatieve druppel van populisten tegen europese samenwerking kan leiden. En ja, dan zie ik de manier waarop Wilders en Baudet over de EU spreken als zeer gevaarlijk. Gelukkig ziet iedereen wat een ramp de Brexit wordt, en je ziet FvD nu ook terugkrabbelen met hun Nexit-plannen. Dat neemt uiteraard niet weg dat er aan de huidige EU veel verbeterd moet worden. Maar laat je a.u.b. niet in de luren leggen door Baudet en Co als ze zeggen dat ze de rijke Joods-christelijke cultuur in Europa en Nederland willen beschermen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Deze liggen naast mijn stoel en elke vrije minuut vergeet ik mij in deze prachtige boeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

Huisman, wat lees jij toch gave boeken :super
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Een Dagboek van Ruth Bryan.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Pioenroosje »

Gestolen zielen van Holly Payne

Ik houd absoluut niet van Amishboeken, maar dit jeugdboek is tot nu toe prachtig! Een rauw verhaal over een jongen die te maken krijgt met afwijzing door een handicap en het verdriet over zijn gestorven zussen.

Afbeelding
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Pioenroosje »

Oh, die afbeelding had ook wel kleiner gekund :oO
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door -DIA- »

Ik lees wat afwisselend uit de 2 delen van "De Banier der volken" van ds. W.C. Lamain, en "Avondschemering" van ds. P. Blok, en als dagboek "Des nachts zal Zijn lied bij mij zijn" van ds. P. Blok. Verder lees ik wel eens stukjes uit Matthew Henry, die zijn ook goed als meditatie te lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jeremiah »

Lijdenstijd. Ik heb een tijd geleden de nieuwe uitgave van de "kruistriomf van Vorst Messias" aangeschaft. Zeer leesbaar moet ik zeggen.

Afbeelding
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Boertje »

Als je van geschiedenis houdt raad ik je aan om de boeken van Luc Panhuysen eens te proberen
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door J.C. Philpot »

Boertje schreef:Als je van geschiedenis houdt raad ik je aan om de boeken van Luc Panhuysen eens te proberen
Ziet er interessant uit. Misschien dat ik zijn boeken over de wederdopers eens ter hand neem.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Floppy »

"The Violent bear it away" van Flannery O'Connor. Ebook.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Boertje »

J.C. Philpot schreef:
Boertje schreef:Als je van geschiedenis houdt raad ik je aan om de boeken van Luc Panhuysen eens te proberen
Ziet er interessant uit. Misschien dat ik zijn boeken over de wederdopers eens ter hand neem.

Ook 1672, alsmede oranje tegen de zonnekoning, of het boek over de gebroeders de Wit zijn de moeite waard.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Afbeelding

Ben halverwege het boek gekomen nu. En wat goed geschreven!
Omdat Johan Lock de CLO literatuurprijs heeft gewonnen met dit boek, had ik niet verwacht dat er een paar flinke krachttermen
en zelfs een vloek in voorkomt. Dat vind ik jammer.
Maar voor wie graag boeken leest over de psychologische wurggreep van een sekte, hoe zoiets tot stand kan komen en maar door kan gaan, is dit een aanrader.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie