Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Luther »

Charles schreef:
refo schreef:Louis Couperus - De boeken der kleine zielen.
Gelukkige jij! Misschien wel het beste van de Nederlandse literatuur.
Luther schreef: Toch snap ik die waarschuwing wel. Zweig toont m.i. fenomenaal aan wat er in Europa kan gebeuren als elke vorm van samenwerking wordt afgewezen en iedereen de polarisatie kiest, zoals in deze tijd Wilders, Trump, Poetin en Erdogan doen.
Om de eigen tijd te verstaan wil ik 'Aanval op de natiestaat' van Baudet en 'Permafrost' van Tom Zwitser eens lezen. Ik denk dat dat bruikbaarder is dan Zweig. Zie:

https://trotsevaders.nl/2017/10/permafr ... tsvorming/
Baudet zou ik dan weer niet lezen. Die is als populist altijd op zoek naar elk schijnbaar bruikbaar argument tegen de EU.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

Dat woord populist is voor mij volledig betekenisloos. Juist in dat boek beargumenteert Baudet waarom hij tegen de EU is, oa dat de macht steeds hoger komt te liggen (van stad naar provincie, van provincie naar land van land naar EU) en dit ten koste gaat van de individuele vrijheid. Ben wel eens benieuwd naar argumentatie etc.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Parsival & Bertiel, dank voor jullie reactie. Ik heb nog wat boeken die ik eerst wil lezen, maar ik ga ook een boek van Fjodor Dostojevski op mijn lijstje zetten. Ik ben erg benieuwd!
Hoewel de Kozakkentuin van Jan Brokken een verbijsterend licht op de geachte Fjodor laat vallen. Zijn biografie bevat meer zwarte bladzijden dan zijn eigen werk.
Maar wat een mooi boek van Brokken! En ... we moeten Dostojevski wel in zijn eigen tijd plaatsen. En dan waarderen. Misschien is het voor de beginnende lezer goed om met 'Schuld en boete' te beginnen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Charles schreef:
refo schreef:Louis Couperus - De boeken der kleine zielen.
Gelukkige jij! Misschien wel het beste van de Nederlandse literatuur.
Zeker goed geschreven, maar wat een treurig beeld krijg je van de Haagse elite rond 1900. Dat vroeger alles beter was, vergeet je na het lezen wel.
Overigens is het laatste boek een toekomstroman. Het is geschreven in 1902, maar speelt rond 1907_1910, gezien de leeftijden van de hoofdpersonen.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

refo schreef:
Charles schreef:
refo schreef:Louis Couperus - De boeken der kleine zielen.
Gelukkige jij! Misschien wel het beste van de Nederlandse literatuur.
Zeker goed geschreven, maar wat een treurig beeld krijg je van de Haagse elite rond 1900. Dat vroeger alles beter was, vergeet je na het lezen wel.
Dat zet Couperus nou zo mooi neer; grote huizen maar voortdurend geldproblemen hebben, de hele dag niks te doen hebben dus voortdurend op elkaar letten, wie het wel en wie het niet gemaakt heeft in het leven. Heel vaak denk ik in een gezelschap of als iemand het hoogste woord zit te voeren: 'de boeken der kleine zielen'. Je komt voortdurend types uit het boek tegen in je leven.

Het is ooit verfilmd, alleen is de laatste aflevering verloren gegaan toen de serie is uitgeleend aan de Belgische TV en deze per ongeluk de laatste aflevering overspoeld hebben met iets anders........

https://www.youtube.com/watch?v=aHQq_BRBqYw
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door parsifal »

Ik lees nu "Sapiens; A brief history of humankind" van Yuval Noah Hariri. Goed geschreven boek en het geeft te denken. Al is het erg vanuit een naturalistisch atheistisch perspectief geschreven. Hierdoor deel ik de uitgangspunten al niet, neemt niet weg dat het interessant is om de gedachtengang te volgen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

https://stanpoel.com/

Stan Poel, Remnants.
Een boek over Nederland in WOII. Wel grappig om vanuit Amerikaans perspectief over Nederland te lezen. Het gaat o.a over Gravenzande en Hook of Holland. Als toetje eten de mensen 'appeltaart', terwijl taart als dessert typisch Amerikaans is. De achternamen zijn Van Dijk of vaker nog iets van DeHaan of DeMeester. Een gebakje heet 'banket'.
Het gezin stapt 's zondags op de fiets naar de Gereformeerde kerken in Nijkerk.
Ik ben nog niet zo heel ver in het boek maar dit soort dingen vind ik echt grappig om te lezen.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

parsifal schreef:Ik lees nu "Sapiens; A brief history of humankind" van Yuval Noah Hariri. Goed geschreven boek en het geeft te denken. Al is het erg vanuit een naturalistisch atheistisch perspectief geschreven. Hierdoor deel ik de uitgangspunten al niet, neemt niet weg dat het interessant is om de gedachtengang te volgen.
Boek werd onlangs op een ander forum genoemd waar ik actief ben. Daarbij werd gezegd "Als je nog gelovig bent dan is dat daarna wel over." Maar daar heb jij dus geen last van?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

Charles schreef:
parsifal schreef:Ik lees nu "Sapiens; A brief history of humankind" van Yuval Noah Hariri. Goed geschreven boek en het geeft te denken. Al is het erg vanuit een naturalistisch atheistisch perspectief geschreven. Hierdoor deel ik de uitgangspunten al niet, neemt niet weg dat het interessant is om de gedachtengang te volgen.
Boek werd onlangs op een ander forum genoemd waar ik actief ben. Daarbij werd gezegd "Als je nog gelovig bent dan is dat daarna wel over." Maar daar heb jij dus geen last van?
Hariri. Gaat die in dit boek ook in op robots of mensrobots?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Charles schreef:
parsifal schreef:Ik lees nu "Sapiens; A brief history of humankind" van Yuval Noah Hariri. Goed geschreven boek en het geeft te denken. Al is het erg vanuit een naturalistisch atheistisch perspectief geschreven. Hierdoor deel ik de uitgangspunten al niet, neemt niet weg dat het interessant is om de gedachtengang te volgen.
Boek werd onlangs op een ander forum genoemd waar ik actief ben. Daarbij werd gezegd "Als je nog gelovig bent dan is dat daarna wel over." Maar daar heb jij dus geen last van?
Dat zeiden ze van De Da Vinci Code ook.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door parsifal »

refo schreef:
Charles schreef:
parsifal schreef:Ik lees nu "Sapiens; A brief history of humankind" van Yuval Noah Hariri. Goed geschreven boek en het geeft te denken. Al is het erg vanuit een naturalistisch atheistisch perspectief geschreven. Hierdoor deel ik de uitgangspunten al niet, neemt niet weg dat het interessant is om de gedachtengang te volgen.
Boek werd onlangs op een ander forum genoemd waar ik actief ben. Daarbij werd gezegd "Als je nog gelovig bent dan is dat daarna wel over." Maar daar heb jij dus geen last van?
Dat zeiden ze van De Da Vinci Code ook.
Als ik zou geloven dat een boek zulke sterke argumenten kan hebben dat het Christendom onderuit kan halen, zou ik geen Christen zijn. God heeft de wereld consistent gemaakt, dat betekent m.i. ook dat goede argumenten ook naar Hem wijzen. Hariri neemt aan dat er geen God is en dat alle religie een menselijke constructie is (net als mensenrechten, natiestaten, goed en kwaad trouwens). Ik heb tot nog toe geen argumenten voor deze aannames gelezen.

Het is wel interessant hoe hij het vermogen tot groepsvorming en communicatie als definiërend voor mensen ziet en interessante observaties daaraan verbindt. Hoe bijvoorbeeld schrift mensen bij elkaar houdt etc. Het stuk over robots en kunstmatige intelligentie heb ik nog niet bereikt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jeremiah »

Afbeelding

Deze maar weer eens uit mijn boekenkast getrokken. Kraakheldere, pastorale, eerlijke, duidelijke taal. En dan te bedenken dat er mensen zijn binnen reformatorisch nederland die dit boekje nog nooit gelezen hebben. Schokkend.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Jeremiah schreef:Afbeelding

Deze maar weer eens uit mijn boekenkast getrokken. Kraakheldere, pastorale, eerlijke, duidelijke taal. En dan te bedenken dat er mensen zijn binnen reformatorisch nederland die dit boekje nog nooit gelezen hebben. Schokkend.
Dat boek heeft veel voor mij betekend!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Pas gelezen: Else Flim, Niet zomaar een dorp.
Indrukwekkend boek over Putten WO II. De wegvoering van de mannen.
Ik kom vrij regelmatig in Putten, maar ik zal nu toch op een andere manier naar het dorp kijken.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3049
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Lilian1975 »

scherven van hoop
Gemma Liviero
Een Nazi-arts, een Joodse vrouw en een klein meisje: midden in de Tweede Wereldoorlog komen hun wegen samen.
Plaats reactie