Welk boek ben jij nu aan het lezen?

merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door merel »

Jantje schreef:Wat wil je daarmee zeggen? Dat je helemaal niks leest?
Ik lees eigenlijk ook alleen maar tijdens de vakantie. De rest van het jaar heb ik weinig tijd. Volgens mij geldt dat voor meer mensen. ;)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Voor de leeskring: de buurjongen, door Jan Siebelink.
Vorig jaar hebben we ook al Margje gedaan, en ik ben nu wel een beetje zat van die man. Ik vind de schrijfstijl niet fijn, hij laat veel in het duister en ik snap veel wendingen in het verhaal niet. Ik ben benieuwd wat de rest van de leeskring van hem vindt.

Hierna doen we gedichten, en speciaal die van Jacqueline van der Waals. Ik heb deze uitgekozen:

Heb mij lief, gelijk ik ben

Ik zou tot al mijn vrienden willen gaan
- Ook wel tot hen, die niet mijn vrienden zijn -
En vragen: Heb mij lief, gelijk ik ben
En stel aan mij geen eisen. Zie, ik kan
Niet onderhoudend praten, niet gevat
Of geestig zijn, en niet vertrouwelijk
Vertellen van mij zelf of van mijn ziel...
Wat zouden we ons vermoeien voor elkaar?

Laat mij maar zwijgend naast u zitten, stil
Verdiept in eigen werk, eigen gedachten.
Of - als gij praten wilt - spreekt gij tot mij.
Ik zal wel luistren, als gij vriendelijk
Met lichte kout mij onderhouden wilt,
Wel lachen om de grappen, die ge zegt,
Wel ernstig kijken als ge hoog, of diep,
Of ijdel praat van al te diepe dingen...

Maar, als ik dan zo zwijgend zit, en luister
Naar uw gesprek - of naar het klokgetik -
Of 'k laat de stilte ruisen om ons heen,
- Die ruist zo prettig, als de mensen zwijgen -
Als 'k mij dan blij in uw nabijheid voel,
Dan zou ik willen vragen, en de stilte
- Of ons gesprek - verbreken met mijn vraag:
'Zeg, zijt ge ook blij, dat ik naast u zit?'
Sprak gij dan 'Ja', dan zei ik zacht: 'Ik ook'...

En dat was alles, wat ik weten wou
En al, wat gij van mij behoeft te weten.
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Goudleus »

Dodo schreef:Voor de leeskring: de buurjongen, door Jan Siebelink.
Vorig jaar hebben we ook al Margje gedaan, en ik ben nu wel een beetje zat van die man. Ik vind de schrijfstijl niet fijn, hij laat veel in het duister en ik snap veel wendingen in het verhaal niet. Ik ben benieuwd wat de rest van de leeskring van hem vindt.

Hierna doen we gedichten, en speciaal die van Jacqueline van der Waals. Ik heb deze uitgekozen:

Heb mij lief, gelijk ik ben

Ik zou tot al mijn vrienden willen gaan
- Ook wel tot hen, die niet mijn vrienden zijn -
En vragen: Heb mij lief, gelijk ik ben
En stel aan mij geen eisen. Zie, ik kan
Niet onderhoudend praten, niet gevat
Of geestig zijn, en niet vertrouwelijk
Vertellen van mij zelf of van mijn ziel...
Wat zouden we ons vermoeien voor elkaar?

Laat mij maar zwijgend naast u zitten, stil
Verdiept in eigen werk, eigen gedachten.
Of - als gij praten wilt - spreekt gij tot mij.
Ik zal wel luistren, als gij vriendelijk
Met lichte kout mij onderhouden wilt,
Wel lachen om de grappen, die ge zegt,
Wel ernstig kijken als ge hoog, of diep,
Of ijdel praat van al te diepe dingen...

Maar, als ik dan zo zwijgend zit, en luister
Naar uw gesprek - of naar het klokgetik -
Of 'k laat de stilte ruisen om ons heen,
- Die ruist zo prettig, als de mensen zwijgen -
Als 'k mij dan blij in uw nabijheid voel,
Dan zou ik willen vragen, en de stilte
- Of ons gesprek - verbreken met mijn vraag:
'Zeg, zijt ge ook blij, dat ik naast u zit?'
Sprak gij dan 'Ja', dan zei ik zacht: 'Ik ook'...

En dat was alles, wat ik weten wou
En al, wat gij van mij behoeft te weten.
Jammer dat het je niet kan bekoren. Siebelink is één van mijn favorieten, juist omdat hij zo'n mysterieuze sfeer kan neerzetten.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Mysterieus is niet erg, maar ik vind dat hij zijn personen vreemd vorm geeft. Steeds vraag ik me af waarom ze doen wat ze doen.
In Margje bijvoorbeeld. Ik heb het niet helemaal scherp meer, maar de hoofdpersoon kust veel en houdt handen vast en zo, bij de moeder en ook bij de broer, als ik het me goed herinner. Waarom? Dat was helemaal niet gewoon toen, en nog steeds niet (broers die elkaar kussen??). Ik snap dat niet.
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Goudleus »

Dodo schreef:Mysterieus is niet erg, maar ik vind dat hij zijn personen vreemd vorm geeft. Steeds vraag ik me af waarom ze doen wat ze doen.
In Margje bijvoorbeeld. Ik heb het niet helemaal scherp meer, maar de hoofdpersoon kust veel en houdt handen vast en zo, bij de moeder en ook bij de broer, als ik het me goed herinner. Waarom? Dat was helemaal niet gewoon toen, en nog steeds niet (broers die elkaar kussen??). Ik snap dat niet.
Het kan zijn dat hij bepaalde eigenschappen uitvergroot. Overigens vind ik Margje zijn minste boek.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Goudleus schreef:
Dodo schreef:Mysterieus is niet erg, maar ik vind dat hij zijn personen vreemd vorm geeft. Steeds vraag ik me af waarom ze doen wat ze doen.
In Margje bijvoorbeeld. Ik heb het niet helemaal scherp meer, maar de hoofdpersoon kust veel en houdt handen vast en zo, bij de moeder en ook bij de broer, als ik het me goed herinner. Waarom? Dat was helemaal niet gewoon toen, en nog steeds niet (broers die elkaar kussen??). Ik snap dat niet.
Het kan zijn dat hij bepaalde eigenschappen uitvergroot. Overigens vind ik Margje zijn minste boek.
Onze leeskring kan nog een lid gebruiken... welkom!
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Goudleus »

Dodo schreef:
Goudleus schreef:
Dodo schreef:Mysterieus is niet erg, maar ik vind dat hij zijn personen vreemd vorm geeft. Steeds vraag ik me af waarom ze doen wat ze doen.
In Margje bijvoorbeeld. Ik heb het niet helemaal scherp meer, maar de hoofdpersoon kust veel en houdt handen vast en zo, bij de moeder en ook bij de broer, als ik het me goed herinner. Waarom? Dat was helemaal niet gewoon toen, en nog steeds niet (broers die elkaar kussen??). Ik snap dat niet.
Het kan zijn dat hij bepaalde eigenschappen uitvergroot. Overigens vind ik Margje zijn minste boek.
Onze leeskring kan nog een lid gebruiken... welkom!
Waar is de leeskring? om bv naar Friesland af te reizen.... :nonnon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

Dodo schreef:Mysterieus is niet erg, maar ik vind dat hij zijn personen vreemd vorm geeft. Steeds vraag ik me af waarom ze doen wat ze doen.
In Margje bijvoorbeeld. Ik heb het niet helemaal scherp meer, maar de hoofdpersoon kust veel en houdt handen vast en zo, bij de moeder en ook bij de broer, als ik het me goed herinner. Waarom? Dat was helemaal niet gewoon toen, en nog steeds niet (broers die elkaar kussen??). Ik snap dat niet.
Ik zie dat als bijzondere familiegebruiken, die in onze familie dus niet voorkomen. Maar daarom kan dat in andere verbanden (en zeker culturen) toch wel gebruikelijk zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Herman schreef:
Dodo schreef:Mysterieus is niet erg, maar ik vind dat hij zijn personen vreemd vorm geeft. Steeds vraag ik me af waarom ze doen wat ze doen.
In Margje bijvoorbeeld. Ik heb het niet helemaal scherp meer, maar de hoofdpersoon kust veel en houdt handen vast en zo, bij de moeder en ook bij de broer, als ik het me goed herinner. Waarom? Dat was helemaal niet gewoon toen, en nog steeds niet (broers die elkaar kussen??). Ik snap dat niet.
Ik zie dat als bijzondere familiegebruiken, die in onze familie dus niet voorkomen. Maar daarom kan dat in andere verbanden (en zeker culturen) toch wel gebruikelijk zijn?
Hij beschrijft hier een middenklasfamilie. Tuinders. Mensen die met hun handen werken. Dat is niet de soort mensen die elkaar kussen, zeker de mannen niet. Ik vind het te makkelijk om dat af te doen met "familiegebruik". En als de schrijver al vindt dat deze familie dit doet - tegen de normale gewoontes in - dan moet het iets betekenen. Hij schrijft dingen met een doel.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Hij beschrijft hier een middenklasfamilie. Tuinders. Mensen die met hun handen werken. Dat is niet de soort mensen die elkaar kussen, zeker de mannen niet. Ik vind het te makkelijk om dat af te doen met "familiegebruik". En als de schrijver al vindt dat deze familie dit doet - tegen de normale gewoontes in - dan moet het iets betekenen. Hij schrijft dingen met een doel.
Natuurlijk schrijft hij dergelijke dingen met een doel. Het is literatuur en dat betekent meer gelaagdheid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Goudleus »

Mara schreef:
Dodo schreef: Hij beschrijft hier een middenklasfamilie. Tuinders. Mensen die met hun handen werken. Dat is niet de soort mensen die elkaar kussen, zeker de mannen niet. Ik vind het te makkelijk om dat af te doen met "familiegebruik". En als de schrijver al vindt dat deze familie dit doet - tegen de normale gewoontes in - dan moet het iets betekenen. Hij schrijft dingen met een doel.
Natuurlijk schrijft hij dergelijke dingen met een doel. Het is literatuur en dat betekent meer gelaagdheid.
Zo natuurlijk is dat niet hoor. Gelaagdheid is iets anders dan dat overal wat achter zit.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Goudleus schreef: Zo natuurlijk is dat niet hoor. Gelaagdheid is iets anders dan dat overal wat achter zit.
Hoezo "overal wat achter?"
Het gaat om bepaalde details die een boek gelaagdheid geven, zoals de handen in dit voorbeeld.
J.S. schrijft dit niet zomaar, daar heeft hij een bedoeling mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Goudleus
Berichten: 288
Lid geworden op: 29 jun 2018, 19:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Goudleus »

Mara schreef:
Goudleus schreef: Zo natuurlijk is dat niet hoor. Gelaagdheid is iets anders dan dat overal wat achter zit.
Hoezo "overal wat achter?"
Het gaat om bepaalde details die een boek gelaagdheid geven, zoals de handen in dit voorbeeld.
J.S. schrijft dit niet zomaar, daar heeft hij een bedoeling mee.
Ik ben heel benieuwd naar je toelichting in dit geval.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Eline Rosenhart: Ik zal verborgen zijn
Aanbevolen!

http://wereldvanboeken.nl/ik-zal-verbor ... rosenhart/
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door huisman »

Afbeelding
De Christenreis van John Bunyan is een van de belangrijkste werken uit de wereldliteratuur. Er zijn ook talloze vertalingen en bewerkingen van in het Nederlands. Deze nieuwe vertaling wil zoveel mogelijk recht doen aan de letterlijke tekst van Bunyan met al zijn eigenaardigheden. Tegelijk is gezocht naar Nederlandse tekst die goed leesbaar is voor lezers van deze tijd. Bovendien gaat het hier om de volledige vertaling van de defi nitieve tekst van De Christenreis, inclusief de lange gedichten aan het begin en aan het einde. Ook zijn de kanttekeningen die Bunyan zelf in de kantlijn heeft aangebracht volledig opgenomen. Daarnaast heeft de vertaler talrijke kanttekeningen gemaakt. Zij bevatten toespelingen op Bijbelteksten die Bunyan zelf niet noemt, historische bijzonderheden, theologische verduidelijkingen en toelichting op spreekwoorden en gezegden. Bovendien zijn in dit boek alle oorspronkelijke illustraties bij De Christenreis te vinden. De inleiding biedt een uitvoerige schets van het leven van Bunyan waarbij voortdurend verwezen wordt naar autobiografische elementen die in De Christenreis vele malen voorkomen.
Vertaald en ingeleid door dr. A. Baars.
Een prachtige inleiding van 100 pagina's . Echt bevindelijk...wie het vatten kan, vatte het...
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie