Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10444
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

Een dame in Parijs, van Alyson Richman. Het christelijke boekenweekgeschenk is 'Zeeglas' van Els Florijn. De geschiedenis die daarin wordt beschreven, is eerder uitvoerig te boek gesteld in 'Een dame in Parijs'. Ik lees ze nu dus allebei. Tot nu toe vind ik 'Een dame in Parijs' niet zo fraai. Dik opgelegde beeldspraak, en tegelijkertijd erg stroef taalgebruik. Het boek is geschreven in de ik-vorm, en daar lijkt de auteur niet zo goed mee om te kunnen gaan. Maar misschien ligt het aan de vertaling.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Zita schreef:Een dame in Parijs, van Alyson Richman. Het christelijke boekenweekgeschenk is 'Zeeglas' van Els Florijn. De geschiedenis die daarin wordt beschreven, is eerder uitvoerig te boek gesteld in 'Een dame in Parijs'. Ik lees ze nu dus allebei. Tot nu toe vind ik 'Een dame in Parijs' niet zo fraai. Dik opgelegde beeldspraak, en tegelijkertijd erg stroef taalgebruik. Het boek is geschreven in de ik-vorm, en daar lijkt de auteur niet zo goed mee om te kunnen gaan. Maar misschien ligt het aan de vertaling.
En wat vind je van Zeeglas? Ik vind het absoluut de moeite waard. Knap om in zo weinig pagina's zo'n compleet verhaal te vertellen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

dennis schreef:En wat vind je van Zeeglas? Ik vind het absoluut de moeite waard. Knap om in zo weinig pagina's zo'n compleet verhaal te vertellen.
Mooi verhaal. Af en toe indringend. De openingshoofdstukjes vond ik de kwaliteit van de vertelling en het woordgebruik minder.
De verhaallijn is prima, maar ik vind wel een verschil zitten tussen de schuingedrukte dagboek passages en de hoofdlijn. Vooral de relatie dochter - kleindochter had of soberder of juist explicieter mogen zijn.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Ik heb gisteren "Rode papaver" van Els Florijn uitgelezen. Ik vond het niet slecht, maar het raakte me niet echt. Ik vond het verhaal ook niet zo erg geloofwaardig, alles bij elkaar. Mairi die half helderziend is. Anna die niet praten maar wel zingen kan. Kan ze dan niet zingend dingen vertellen?
Twee sterren, van de vijf.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:Rode papaver van Elf Florijn.
Prachtig!
Het verhaal is origineel en boeiend, haar schrijfstijl origineel.
Ik kijk uit naar haar volgende boek.
Ik mag 'm nog gaan lezen voor leeskring. Maar na het lezen van dit blog http://teunisbunt.blogspot.nl/2017/04/r ... orijn.html moet ik wel even moed gaan verzamelen.
Een paar citaten van de blog:
Net als in Het meisje dat verdween moet Florijn het niet hebben van haar stijl. Die noemde ik indertijd 'stroef' en 'dof'. Dat is ook in dit boek het geval. Erger zijn de anachronismen in de taal. Iemand is 'gefrustreerd', iemand heeft een bedrijfje 'opgestart', iemand zegt: 'Wij kunnen samen het verschil maken'.

En nog erger zijn de clichés waarvan Florijn zich keer op keer van bedient. Als de verpleegsters dode lichamen zien van Belgen en Duitsers, zijn die 'verenigd in de dood'; lippen zijn niet alleen op elkaar geklemd, maar ook nog 'stevig op elkaar geklemd'; een gezicht 'plooit zich in een brede grijns' en Florijn schrikt ook niet terug voor een zin als 'Hij heeft mijn ziel geraakt, is onder mijn huid gekropen en nu hij weg is, mis ik hem alsof een deel van mijn leven niet meer klopt.'

De beschrijving van Arthurs verlof is mierzoet en ook hier heeft Florijn weer voluit geput uit de voorraad clichés:
De dagen lijken niet echt. Iedere ochtend gaat de zon op met vlammende kleuren. Eén keer regent het 's ochtends. Als wij buiten komen, dampt het land onder de eerste zonnestralen. Het ruikt helder en fris, naar aarde naar regen.
Wij lopen door de weilanden, hand in hand. We melken samen de koeien. Hij teert voor mij de staldeuren en zet nieuwe bloemen in de bakken onder de ramen.
We gaan samen naar de stad. Hij koopt voor mij garen, naalden en stof voor een nieuwe jurk.
In de beschrijving van personen is Florijn ook nogal kort door de bocht. Op een avond brengt Arthur enkele mensen mee naar huis, die nog wat komen drinken. De vrouw in het gezelschap, Eline, moet duidelijk als een kwaaie pier worden geportretteerd. Ze heeft rode lippen, wat blijkbaar al negatief is. Anna kijkt Eline aan: 'ik voel, alsof ik het in de lucht tussen ons in kan aanraken, de minachting die deze vrouw voor mij heeft.' Even verderop heeft Anna al 'weerzin' voor haar en moet ze zichzelf dwingen Eline een hand te geven. 'Als ze haar hand in de mijne legt, zie ik de schaduw van een spottend lachje in haar mondhoeken'.
Dodo schreef:Ik heb gisteren "Rode papaver" van Els Florijn uitgelezen. Ik vond het niet slecht, maar het raakte me niet echt. Ik vond het verhaal ook niet zo erg geloofwaardig, alles bij elkaar. Mairi die half helderziend is. Anna die niet praten maar wel zingen kan. Kan ze dan niet zingend dingen vertellen?
Twee sterren, van de vijf.
Intussen is er een nieuw boek uit van haar
Afbeelding
Ik kijk er wel naar uit moet ik zeggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:
dennis schreef:En wat vind je van Zeeglas? Ik vind het absoluut de moeite waard. Knap om in zo weinig pagina's zo'n compleet verhaal te vertellen.
Mooi verhaal. Af en toe indringend. De openingshoofdstukjes vond ik de kwaliteit van de vertelling en het woordgebruik minder.
De verhaallijn is prima, maar ik vind wel een verschil zitten tussen de schuingedrukte dagboek passages en de hoofdlijn. Vooral de relatie dochter - kleindochter had of soberder of juist explicieter mogen zijn.
Het is wel apart dat grootmoeder en kleindochter zich van exact dezelfde schrijfstijl bedienen. Niet zo sterk.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Herman schreef:
dennis schreef:En wat vind je van Zeeglas? Ik vind het absoluut de moeite waard. Knap om in zo weinig pagina's zo'n compleet verhaal te vertellen.
Mooi verhaal. Af en toe indringend. De openingshoofdstukjes vond ik de kwaliteit van de vertelling en het woordgebruik minder.
De verhaallijn is prima, maar ik vind wel een verschil zitten tussen de schuingedrukte dagboek passages en de hoofdlijn. Vooral de relatie dochter - kleindochter had of soberder of juist explicieter mogen zijn.
Het is wel apart dat grootmoeder en kleindochter zich van exact dezelfde schrijfstijl bedienen. Niet zo sterk.
Bij Nijenhuis valt me altijd op dat veel mensen wel erg gevat kunnen reageren. Maar dat terzijde natuurlijk.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:
Posthoorn schreef:Het is wel apart dat grootmoeder en kleindochter zich van exact dezelfde schrijfstijl bedienen. Niet zo sterk.
Bij Nijenhuis valt me altijd op dat veel mensen wel erg gevat kunnen reageren. Maar dat terzijde natuurlijk.
Het is belangrijk genoeg: je personen moeten geloofwaardig en dus ook verschillend zijn.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
Herman schreef:
dennis schreef:En wat vind je van Zeeglas? Ik vind het absoluut de moeite waard. Knap om in zo weinig pagina's zo'n compleet verhaal te vertellen.
Mooi verhaal. Af en toe indringend. De openingshoofdstukjes vond ik de kwaliteit van de vertelling en het woordgebruik minder.
De verhaallijn is prima, maar ik vind wel een verschil zitten tussen de schuingedrukte dagboek passages en de hoofdlijn. Vooral de relatie dochter - kleindochter had of soberder of juist explicieter mogen zijn.
Het is wel apart dat grootmoeder en kleindochter zich van exact dezelfde schrijfstijl bedienen. Niet zo sterk.
Goed punt inderdaad. Er had beter een perspectiefwisseling in kunnen zitten. Voor een 'grabbelboek' vind ik dat wel weer toelaatbaar.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Jacobse »

The Great Divorce, van C.S. Lewis.
Ik vind het een buitengewoon boek.
Het is science fiction, maar voor mij met een diepe inhoud.
In het bijzonder raakt mij het gesprek van een hemeling met ( de schim van ) een vroegere - maar afvallige - bisschop:
" -will you come with me?
-well, that is a plan. I am perfectly ready to consider it.
Of course I should require some assurances. I should want a guarantee that you are taking me to a place where I shall find a wider atmosphere of usefulness, and scope for the talents God has given me, and an atmosphere of free inquiry; in short all that means by civilisation and spiritual life.
-No, said the other. I can promise you none of these things.
No sphere of usefulness: you are not needed there at all.
No scope for your talents: only forgiveness for having perverted them.
No atmosphere of inquiry: for I will bring you to the land not of questions but of answers;
and you will see the face of God."
Als ik dit lees, en dan naar mezelf kijk, blijft er alleen over de bede:
kyrieleis; Heere gedenk mijner nu Gij in Uw koninkrijk gekomen zijt.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Desiree »

:)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bonny »

David Copperfield van Charles Dickens in de Engelse Wordsworth Classic Edition.
The Groom's still waiting at the altar
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

In een avondje uitgelezen 'Mea culpa, de nagelaten bekentenissen van ds. Gerrit Lichtvoet" van Jac. Overeem. Ik vond het een goed en leerzaam boekje. Bleek dat ik het 10 jaar geleden ook al gelezen had. Wist ik echt helemaal niks meer van. Dat overkomt me eigenlijk nooit :bobo
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Klavart »

Charles schreef:In een avondje uitgelezen 'Mea culpa, de nagelaten bekentenissen van ds. Gerrit Lichtvoet" van Jac. Overeem. Ik vond het een goed en leerzaam boekje. Bleek dat ik het 10 jaar geleden ook al gelezen had. Wist ik echt helemaal niks meer van. Dat overkomt me eigenlijk nooit :bobo
Hoe kwam je er dan achter dat je het 10 jaar geleden ook al gelezen had?
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Charles »

Ergens op het forum gepost 10 jaar terug :OO3
Plaats reactie