Welk boek ben jij nu aan het lezen?

merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door merel »

Dandy uit het noorden ( het vervolg van bruggenbouwers) van Jan Gouillou. In het vorige deel werd het leven beschreven van twee broers vlak voor WOI en nu gaat het over het leven van de derde broer in dezelfde periode. Deze broer krijgt een homoseksuele relatie met iemand van Engelse adel en wordt verguisd door zijn oudste broer. Hoewe dit geen thema is, wat ik normaliter lees en mij normaliter aantrekt, vind ik het boek wel boeiend. Het homoseksuele staat niet op de voorgrond. Het boek behandelt namelijk veel poitiek/economische aspecten van deze periode. Waar het eerste deel vooral de Duitste vesie van WOI verteld en dan met name in Afrika en alle kolonieën, gaat dit deel over de Engelse versie (ontstaan van concentratiekampen, uitbuiting van de inlanders, mn door de Engelsen en de Belgen) De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik wat meer piëteit ontwikkel voor Duitsland en veel minder voor de Engelsen.
Deel 3 van deze serie behandelt met name de periode tussen WOI en WOII waarbij de drie broers elkaar weer gevonden hebben en gaan samen werken in Duitsand. Deel 4 gaat met name over WOII en de keuzes die de Noorse broers moeten gaan maken tijdens hun werkzaamheden in Duitsland.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door dennis »

Al een tijdje bezig in 'Thuis' van Marilynne Robinson.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Isala »

Staande blijven temidden van de grote afval.
Steve Gallagher.
Hora est!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Panny »

De ontsnapping van Joel C. Rosenberg

één van de indrukwekkendste boeken die ik ooit heb gelezen.

Ik was echt een paar dagen van slag toen ik dit boek aan het lezen was.
Afschuwelijk tot welk onvoorstelbaar groot kwaad de gevallen mens in staat is. Daar wordt je echt heel bang en verdrietig van.
Gelukkig schijnt ook in dit boek door al de ellende heen het licht van God.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Oh ik heb ook nog een rijtje boeken staan van hem die ik nog moet lezen. Zal ik ook eens aan beginnen dan. Momenteel lees ik The Comance girl's prayer. Een groep Indianen die niet in het reservaat wil wonen houdt zich verborgen in een 'geheim' dorp. De 19-jarige Suzanne (dochter van een blanke man en een moeder uit de Indianenstam) voelt zich door God geroepen om les te geven aan de kinderen van de twee Indianenstammen.
Altijd weer aangrijpend om te lezen hoeveel leed de 'Native People' hebben moeten doorstaan in de 19e en 20e eeuw.
Vorig jaar heb ik in Canada een (museum)school bezocht waar kinderen van de Indianen verplicht intern moesten. Ze werden uit hun ouderlijk huis gehaald en ondergebracht in een soort kostscholen waar ze gedwongen werden hun 'eertijds' te vergeten. Hele tragische verhalen die lang in de doofpot gestopt zijn.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Panny »

Zoon van tranen
Henry Coray
Een roman over Augustinus.

Aanrader!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Vanavond gelezen: donderdagmiddag dochter (Stevo Akkerman). Weer een boek over oa een gereformeerde jeugd, maar beslist geen Maarten of Margriet. De titel slaat op zijn baby die maar even heeft geleefd. De gebeurtenissen raken hem heel diep.
Tip voor jou, @Mara!
Na lang wachten, want gereserveerd, was het er eindelijk en meteen in één adem uitgelezen.
Prachtig!
Bij het zoeken stuitte ik op een posting van mezelf in oktober 2013, waarin ik naar het boek vroeg. Wie het kende.
Aanrader, ook voor Afgewezen en Zita.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door JolandaOudshoorn »

Via Facebook wordt er een Institutie-doorlees-challenge georganiseerd. Doel: het hele werk in twee jaar doorlezen. Het lijkt mij een mooie opgave. Ik heb het in de kast staan, maar lees het meer als hap-snap werk. Het een keer doorlezen van voor naar achteren lijkt me ook wel eens goed.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door merel »

Dat wordt bij ons bij de bijbelkring gelezen Jolanda. Pittige kost!
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

JolandaOudshoorn schreef:Via Facebook wordt er een Institutie-doorlees-challenge georganiseerd. Doel: het hele werk in twee jaar doorlezen. Het lijkt mij een mooie opgave. Ik heb het in de kast staan, maar lees het meer als hap-snap werk. Het een keer doorlezen van voor naar achteren lijkt me ook wel eens goed.
Ik heb 'm in mijn studententijd vrijwel volledig gelezen. Maar het lijkt me lang niet verkeerd om 'm weer tevoorschijn te halen. Ik ga eens op zoek naar de fb-challenge.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door helma »

Silvan Schoonhoven; God, Geld en Gehoorzaamheid. De keerzijde van het succes van de pinkstergemeente.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door jakobmarin »

Afbeelding Dr. Wim Dekker in een video over het boek 'Geduld met God' van Tomas Halik.
De Tsjechische theoloog, filosoof en psycholoog is als een van de weinige hedendaagse schrijvers in staat daadwerkelijk een brug te slaan tussen geloof en scepsis, tussen christelijke zingeving en atheïstische levensoriëntatie. In dit boek neemt hij als uitgangspunt de twijfelende en zoekende figuur van Zacheus, die liever schuchter van een afstand toekijkt dan dat hij enthousiast meedoet. Dit beeld gebruikt hij om een nieuwe verhouding uit te werken tussen gelovigen en niet-gelovigen waarmee hij buitenstaanders in hun zoeken en vragen heel nabij kan komen.
Afbeelding Zeer indringend verhaal.
In juli 2005 treft de politie van Florida in een piepklein achterkamertje van een vervallen huis een kind aan, een meisje van een jaar of zes, vervuild en onder de vlooien- en luizenbeten. Ze kijkt dwars door hen heen, wiegend en zwijgend. Het meisje wordt acuut meegenomen en blijkt in de bijna zeven jaar van haar leven nooit geknuffeld, voorgelezen of verzorgd te zijn. (...)
Diane en Bernie Lierow hebben besloten een kind te adopteren. (...) Liefst een die zindelijk en zelfstandig is en al een beetje voor zichzelf kan zorgen. Maar dan kijken ze in de grote bruine ogen van Dani. Tegen ieders advies in adopteren ze haar. Met kleine stapjes leren ze Dani communiceren, eten, liefhebben... kortom, weer een kind te zijn.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Een beroerder Israëls. - Dr. G.C. van Niftrik.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Zita »

De hele Maarten Gunnunk-serie van M. Kanis achter elkaar.
'k Ben een beetje moe, dus zinnige lectuur zit er op het moment niet in. Maarten Gunnink is dan wel heerlijk :)
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mannetje »

Zita schreef:De hele Maarten Gunnunk-serie van M. Kanis achter elkaar.
'k Ben een beetje moe, dus zinnige lectuur zit er op het moment niet in. Maarten Gunnink is dan wel heerlijk :)
Gunnik, niet Gunnunk of Gunnink.

Je bent inderdaad moe. ;)
-
Plaats reactie