Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

1 van de beste boeken van de 20ste eeuw in Nederland, zeer herkenbaar ook als dementie zich in de buurt afspeelt. Ik vind Bernlef sowieso wel prettig lezen.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Bertiel schreef:1 van de beste boeken van de 20ste eeuw in Nederland, zeer herkenbaar ook als dementie zich in de buurt afspeelt. Ik vind Bernlef sowieso wel prettig lezen.
Al vraag ik me af of dit op een verplichte boekenlijst hoort.
Ik had het niet gelezen, maar ik denk dat ik op mn 16e hier bar weinig van begrepen had.
Dan is het nog zo ver van je belevingswereld. (in de meeste gevallen)
Dit is typisch zo'n boek waar je "rijp" voor moet zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Bertiel schreef:1 van de beste boeken van de 20ste eeuw in Nederland, zeer herkenbaar ook als dementie zich in de buurt afspeelt. Ik vind Bernlef sowieso wel prettig lezen.
Het boek geeft heel goed weer hoe het in het brein van een dementerende persoon gaat. De aftakeling, de vergissingen, normale dingen niet meer kunnen of weten of kunnen combineren.
Het probleem dat ik met dit boek heb, is dat bij verreweg de meeste mensen die dement worden het proces veel trager gaat. Wat in het boek in een paar dagen gebeurt, is in het echt vaak jaren. Dat maakt het voor de betrokkene en ook voor de naasten heel anders, en veel zwaarder. Mantelzorgers zijn vaak uitgeput, omdat ze jarenlang op hun hoede moeten zijn of er niet gas openstaat, of de zieke niet wegloopt, of er geen dingen kwijtgemaakt worden, en dan nog vaak steeds dezelfde vragen en gesprekjes.

Daarom is dit voor mij niet hét boek over dementie.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef:Nu je het zegt herinner ik me het weer. Idd wel heel westers. Maar wel een heel goed geschreven boek.
Ben net in de cameranobscura begonnen. Na Couperus en van Eeden te hebben gelezen besefte ik dat ik toch te weinig tachtigers op de havo heb gelezen
De Camera Obscura hoort niet bij de tachtigers. :modo
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

weet ik, is zelfs hetgeen waar zich veel tachtigers tegen verzetten. Vond het wel mooi verhalend, maar om te zeggen dat het een must read is vind ik te ver gaan.
M'n opmerking aangaande de tachtigers was nav het gelezene van Couperus en van Eeden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Lilian1975 »

Alya en Alya's keuze
- Hay van den Munckhof - Uitgeverij Mozaïek
Alya’s keuze van Hay van den Munckhof is een historische roman over het jonge meisje Alya. Deel I van dit tweeluik, Alya, vertelt dat ze als tolk naar het christelijke Navarra werd gestuurd door de emir. Alya belandde als slavin in het land van de Franken. Na een barre tocht door Europa kocht een Friese veehouder haar voor zijn jonge vrouw Alfgarde. Bij haar vond Alya eindelijk wat rust. In deel 2, Alya’s keuze, zet een drakenschip Alya’s leven opnieuw op de kop. Ze redt het leven van een jonge Viking en wordt meegevoerd naar zijn land, maar deze keer niet als slavin. Zou Alya nieuwe hoop vinden en een kans om haar vader en haar geboortestad Cordoba ooit nog terug te zien?
Historische roman. Hoofdpersoon is een soort talenwonder
Ik ben nu in het tweede deel bezig. eerlijk gezegd vind ik het slecht geschreven.(gekregen omdat het op mijn verlanglijstje stond. )
Wel een orginele invalshoek. Maar het aanroepen van Allah, bij een christelijke uitgeverij, twee delen lang. Gaat mij wat te ver. Weinig ontwikkeling in karakters. Valt m.i. buiten literatuur categorie. Verder is het een rij van gebeurtenissen. Wel een inkijkje uit een geschiedenisperiode waarvan ik nog niet zoveel had gelezen. Met allemaal bekende namen van plaatsen die je in je vakantie tegenkomt.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door merel »

Dodo schreef:
Zita schreef:De vliegeraar, van Khaled Hosseini. Ik heb m in één avond gelezen en ben er nu een beetje akelig van, geloof ik. Het is een leeskringboek. Morgen de bespreekpunten maar eens op een rijtje zetten.
Begin dan maar niet aan de duizend schitterende zonnen. Dat boek is nog een haartje erger (vond ik). Ik heb dat niet uitgelezen.
Ik vond dat boek juist mooier dan De Vliegeraar.

Hersenschimmen heb ik gelezen toen ik 17 was, greep mij indertijd al aan.

@ klassiekers
Heren van de thee is toch wel mijn favoriet samen met Indische duinen
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

Heren van de thee ook meer dan eens gelezen, schitterend geschreven.

Ben nu bezig in Jayne Eyre van Charlotte Bronte, op een rommelmarkt voor een kwartje gekocht... Ontzettend victoriaans wat ik op de eerste bladzijden las, hoop dat ik er doorheen kom.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Bertiel schreef:Heren van de thee ook meer dan eens gelezen, schitterend geschreven.

Ben nu bezig in Jayne Eyre van Charlotte Bronte, op een rommelmarkt voor een kwartje gekocht... Ontzettend victoriaans wat ik op de eerste bladzijden las, hoop dat ik er doorheen kom.
Jane Eyre is wel mooi, als je kunt wennen aan de stijl. Alles is echt over the top natuurlijk, maar toch. Ze hadden idealen en overtuigingen, en ze waren niet bang om daar wat voor over te hebben.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mara »

Van de klassiekers hebben de boeken Die Blechtrommel en Karakter veel indruk op mij gemaakt, en vorige week dus Hersenschimmen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

van de nederlandse klassieken lees ik ieder jaar Merijntje Gijzen en de bruiloft der zeven zigeuners, blijven geweldig mooi geschreven boeken.
Ander boek wat ik ook blijf herlezen is de lichtwachter van Pieter Nouwen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door refo »

Bertiel schreef:van de nederlandse klassieken lees ik ieder jaar Merijntje Gijzen en de bruiloft der zeven zigeuners, blijven geweldig mooi geschreven boeken.
Ander boek wat ik ook blijf herlezen is de lichtwachter van Pieter Nouwen
Merijntje Gijzen is wel goed geschreven, ja. Maar het staat wel vol met vloeken. In Roomse kringen wordt dat blijkbaar minder erg gevonden.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Bertiel »

refo schreef:
Bertiel schreef:van de nederlandse klassieken lees ik ieder jaar Merijntje Gijzen en de bruiloft der zeven zigeuners, blijven geweldig mooi geschreven boeken.
Ander boek wat ik ook blijf herlezen is de lichtwachter van Pieter Nouwen
Merijntje Gijzen is wel goed geschreven, ja. Maar het staat wel vol met vloeken. In Roomse kringen wordt dat blijkbaar minder erg gevonden.
Klopt, meeste vlaamse schrijvers zijn ook grof.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Dodo »

Wat ik een prachtig Vlaams boek vind is Pastoor Poncke. Hó, Socrates! Geweldig.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]

Bericht door Mistig »

De laatste tijd ben ik wat Psalmen aan het bestuderen, met den uitgebreide Bijbelverklaring van Matthew Henry.
Wat heeft die man toch een wijsheid gehad.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie