Voorbereiding Heilig Avondmaal

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Geytenbeekje »

Nathanaël schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vraag me soms wel af waarom er zo gehamerd wordt op voorbereiding, ik vind dat hierdoor de feestvreugde wat verkoelt.
Als het goed is neemt de vreugde en de verwondering daardoor juist toe.
Dat kan. Maar je behoort altijd uit te komen voor je Heiland.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door GGotK »

Geytenbeekje schreef:Ik vraag me soms wel af waarom er zo gehamerd wordt op voorbereiding, ik vind dat hierdoor de feestvreugde wat verkoelt.
Heb je zelf een idee waarom daar zo op 'gehamerd' wordt?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vraag me soms wel af waarom er zo gehamerd wordt op voorbereiding, ik vind dat hierdoor de feestvreugde wat verkoelt.
Heb je zelf een idee waarom daar zo op 'gehamerd' wordt?
ja, het Lutherse is al aardig binnengeslopen.
Maar om hiermee te voorkomen dat iedereen aangaat lijkt mij ook niet goed, als je weet dat je en kind van God bent...
Tja, heb je dan nog voorbereiding nodig denk ik dan ...
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Zita »

Geytenbeekje schreef:
GGotK schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vraag me soms wel af waarom er zo gehamerd wordt op voorbereiding, ik vind dat hierdoor de feestvreugde wat verkoelt.
Heb je zelf een idee waarom daar zo op 'gehamerd' wordt?
ja, het Lutherse is al aardig binnengeslopen.
Maar om hiermee te voorkomen dat iedereen aangaat lijkt mij ook niet goed, als je weet dat je en kind van God bent...
Tja, heb je dan nog voorbereiding nodig denk ik dan ...
Het formulier geeft daar wel wat denkrichtingen voor aan.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Geytenbeekje »

Zita schreef:
Geytenbeekje schreef:
GGotK schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik vraag me soms wel af waarom er zo gehamerd wordt op voorbereiding, ik vind dat hierdoor de feestvreugde wat verkoelt.
Heb je zelf een idee waarom daar zo op 'gehamerd' wordt?
ja, het Lutherse is al aardig binnengeslopen.
Maar om hiermee te voorkomen dat iedereen aangaat lijkt mij ook niet goed, als je weet dat je en kind van God bent...
Tja, heb je dan nog voorbereiding nodig denk ik dan ...
Het formulier geeft daar wel wat denkrichtingen voor aan.
Zouden de discipelen dat ook gedaan hebben ?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Zouden de discipelen dat ook gedaan hebben ?
Jazeker. Paulus bijvoorbeeld. De oproep staat in 1 Korinthe 11 vers 28.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door J.C. Philpot »

@Geytenbeekje

Voorbereiding heeft niet alleen te maken met OF, maar ook met HOE je aangaat. Een kind van God kan ook op een niet waardige wijze aangaan. Er kunnen bijvoorbeeld zaken zijn die zorgen dat het niet vlak ligt tussen de persoon en God, of tussen de persoon en anderen. Maar daarnaast dien je op een dusdanige wijze aan te gaan dat je het lichaam van de Heere onderscheid. Dat zijn dingen die allemaal niet vanzelfsprekend zijn, ook niet voor een waar gelovige.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

Het Heilig Avondmaal is een maaltijd om te gedenken, er waren mensen die schrokte zodat et niets voor de anderen overbleef, Paulus legt uit waarom het HA is ingesteld, als je nu onwaardig of op een onwaardige wijze eet... dan weet je niet waar het over gaat... dan val je er buiten, er werd toen dagelijks huis aan huis brood gebroken, wij doen het helaas 1 keer in de drie maanden, juist in een tijdvan geesteloosheid, in een tijd dat je zo bezet wordt door van alles en nog wat zou het op zijn minst iedere week gevierd moeten worden.

Iedere week nadenken over het offer van de Heere Jezus.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

:quoi
J.C. Philpot schreef:
Lilian1975 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef: Dit interessante artikel is uit 1971, lijkt het. Weet je of het nu nog zo de praktijk is?
De aantallen zullen anders zijn, maar de FPCS veranderd niet zomaar wat. Het systeem zal dus nog hetzelfde zijn.

Bij de FCS is meer veranderd, ook door de scheuring. Er zijn toen veel behoudende leden en predikanten weggegaan.
Bedankt zal het doorlezen. Maar er gaat dus net 1 procent van de leden aan het HA?
700 van de 6000 is meer dan 10 procent in de FPCS van 1971. In de FCS(C) zijn de percentages hoger.
:quoi . Ok vrijdag.... dan ga je nulletjes verkeerd tellen.
Maar echt bedank voor je artikel. A l s ik het goed begrijp vragen ze dus alleen de eerste keer toestemming?
Ik begreep eerder deze week uit een andere post dat het maar met een deel van de gemeente avondmaal was. En de rest niet kwam. Maar dat blijkt uit dit artikel niet.
Dat zet het wel in een ander licht.
Nogmaals, het gaat in de eerste plaats om leer en leven, niet over de bevinding. In deze eeuw, misschien ook wel in Macrae''s tijd, zien we de tendens om diep in te gaan op de bevinding. Sommigen denken dat het ''krijgen'' van een tekst een volmacht biedt om ten Avondmaal te gaan."

Bovenstaand quoot viel me wel op.
Er wordt dus net als bij ons verschillend mee omgegaan.

Persoonlijk bouw ik liever niet op tekstingevingen of je wel of niet aan mag gaan.
Maar denk eerder dat het een bevel is voor alle waar gelovigen. Heb je deel aan Hem? Dan is het niet afhankelijk van het wel of niet krijgen van een tekst.Kan je zeggen wie Christus voor je is? Heb je het leven in Hem gevonden? Dan is daar het bevel van de Heere zelf.
En als je merkt dat het eerst wel gekend werd maar nu allemaal zo troebel licht... dan is dat een signaal dat er "ruis" vanuit onze kant is. En is er de oproep tot bekering. En het leven in Hem te vinden. Niet in onszelf.
Waar Hij aan tafel opnieuw zal bevestigen dat je werkelijk aan Hem verbonden bent, ondanks alles.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:Het Heilig Avondmaal is een maaltijd om te gedenken, er waren mensen die schrokte zodat et niets voor de anderen overbleef, Paulus legt uit waarom het HA is ingesteld, als je nu onwaardig of op een onwaardige wijze eet... dan weet je niet waar het over gaat... dan val je er buiten, er werd toen dagelijks huis aan huis brood gebroken, wij doen het helaas 1 keer in de drie maanden, juist in een tijdvan geesteloosheid, in een tijd dat je zo bezet wordt door van alles en nog wat zou het op zijn minst iedere week gevierd moeten worden.

Iedere week nadenken over het offer van de Heere Jezus.
Daar krijg je echt sleur van.
Ik vind het zelf wel goed zo.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:Het Heilig Avondmaal is een maaltijd om te gedenken, er waren mensen die schrokte zodat et niets voor de anderen overbleef, Paulus legt uit waarom het HA is ingesteld, als je nu onwaardig of op een onwaardige wijze eet... dan weet je niet waar het over gaat... dan val je er buiten, er werd toen dagelijks huis aan huis brood gebroken, wij doen het helaas 1 keer in de drie maanden, juist in een tijdvan geesteloosheid, in een tijd dat je zo bezet wordt door van alles en nog wat zou het op zijn minst iedere week gevierd moeten worden.

Iedere week nadenken over het offer van de Heere Jezus.
Daar krijg je echt sleur van.
Ik vind het zelf wel goed zo.
Zou het?
Ik kan me niet voorstellen, doordat het een keer in de drie maanden is wordt het iets aparts, terwijl het bij het leven met de Heere hoort, aan Hem denken en gedenken, iedere dag Bijbellezen en bidden wordt ook een sleur, maar de Heere maakt alles nieuw.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:Het Heilig Avondmaal is een maaltijd om te gedenken, er waren mensen die schrokte zodat et niets voor de anderen overbleef, Paulus legt uit waarom het HA is ingesteld, als je nu onwaardig of op een onwaardige wijze eet... dan weet je niet waar het over gaat... dan val je er buiten, er werd toen dagelijks huis aan huis brood gebroken, wij doen het helaas 1 keer in de drie maanden, juist in een tijdvan geesteloosheid, in een tijd dat je zo bezet wordt door van alles en nog wat zou het op zijn minst iedere week gevierd moeten worden.

Iedere week nadenken over het offer van de Heere Jezus.
Daar krijg je echt sleur van.
Ik vind het zelf wel goed zo.
Zou het?
Ik kan me niet voorstellen, doordat het een keer in de drie maanden is wordt het iets aparts, terwijl het bij het leven met de Heere hoort, aan Hem denken en gedenken, iedere dag Bijbellezen en bidden wordt ook een sleur, maar de Heere maakt alles nieuw.
Dan lees je als het goed is ook nieuwe dingen
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door J.C. Philpot »

Lilian1975 schreef: A l s ik het goed begrijp vragen ze dus alleen de eerste keer toestemming?
Volgens mij heb je in de FPCS voor iedere avondmaalsviering een gesprek. De eerste keer zal wat meer uitgebreid zijn, en over de initiele bekering gaan, en bij de latere gesprekken ligt wellicht meer de nadruk op je leven met de Heere.

Je hoeft dat niet perse als een soort examen te zien, maar positief als een soort avondmaalspastoraat.

Lilian1975 schreef:Persoonlijk bouw ik liever niet op tekstingevingen of je wel of niet aan mag gaan.
Maar denk eerder dat het een bevel is voor alle waar gelovigen. Heb je deel aan Hem? Dan is het niet afhankelijk van het wel of niet krijgen van een tekst.Kan je zeggen wie Christus voor je is? Heb je het leven in Hem gevonden?
Helemaal mee eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:
Lilian1975 schreef: A l s ik het goed begrijp vragen ze dus alleen de eerste keer toestemming?
Volgens mij heb je in de FPCS voor iedere avondmaalsviering een gesprek. De eerste keer zal wat meer uitgebreid zijn, en over de initiele bekering gaan, en bij de latere gesprekken ligt wellicht meer de nadruk op je leven met de Heere.

Je hoeft dat niet perse als een soort examen te zien, maar positief als een soort avondmaalspastoraat.
Ik begrijp het. Dat zou iets moeten zijn wat christenen sowieso meer onder elkaar mogen doen.
Met elkaar spreken vanuit het leven met de Heere.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Susan »

Lilian1975 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Lilian1975 schreef: A l s ik het goed begrijp vragen ze dus alleen de eerste keer toestemming?
Volgens mij heb je in de FPCS voor iedere avondmaalsviering een gesprek. De eerste keer zal wat meer uitgebreid zijn, en over de initiele bekering gaan, en bij de latere gesprekken ligt wellicht meer de nadruk op je leven met de Heere.

Je hoeft dat niet perse als een soort examen te zien, maar positief als een soort avondmaalspastoraat.
Ik begrijp het. Dat zou iets moeten zijn wat christenen sowieso meer onder elkaar mogen doen.
Met elkaar spreken vanuit het leven met de Heere.
Ben ik met je eens. Meer openheid.
Plaats reactie