Voorbereiding Heilig Avondmaal

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Nasrani »

Hendrikus schreef:Bij ons optie C.

Én in de week van voorbereiding op de vrijdagavond een bezinningsavond waarin steeds een gedeelte van het avondmaalsformulier wordt behandeld. Mooie, waardevolle avonden, waarvoor ook de belijdeniscatechisanten worden uitgenodigd.
Bij ons ook.

De bezinningsavond is bij ons op woensdag waar ook een gedeelte van het formulier wordt behandeld en waar we ook nog een half uurtje samen zingen. Iedereen is welkom. Vooafgaand is het Censura Morum. Het zijn inderdaad mooie en waardevolle avonden.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Ik hoorde overigens ook een keer optie D:

Het eerste gedeelte in de voorbereiding en het hele formulier in de dienst van de bediening.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:Wat zouden volgens jullie mogelijke bezwaren kunnen zijn tegen optie C?
Traditie waarschijnlijk. Verder kan ik weinig bedenken.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Nathanaël »

Wij hadden een paar maanden geleden een gastpredikant die het nog anders deed.
Het eerste deel in de dienst van voorbereiding, het tweede deel in de dienst van bediening H.A. en het laatste deel in de dienst van dankzegging.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Valcke »

Zeeuw schreef:
Hollander schreef:Wat zouden volgens jullie mogelijke bezwaren kunnen zijn tegen optie C?
Traditie waarschijnlijk. Verder kan ik weinig bedenken.
Het lijkt mij juist erg nuttig dat het stuk van de zelfbeproeving (in drie stukken) ook klinkt bij avondmaalsdienst zelf. Zowel voor degenen die aangaan als voor degenen die niet aangaan.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Het lijkt mij juist erg nuttig dat het stuk van de zelfbeproeving (in drie stukken) ook klinkt bij avondmaalsdienst zelf. Zowel voor degenen die aangaan als voor degenen die niet aangaan.
In de praktijk zie je de herhaling van de zelfbeproeving in de toeleidende prediking naar het Avondmaal terug.
Dat komt dan vanzelf in mindering (vanwege het tijdselement) op de overdenking waartoe de Heere het avondmaal heeft ingesteld en het centraal stellen van de vertroosting die de Heere daarin biedt.

Het gevolg is veel verslagen harten, maar geen uitgang naar de Heere en dus avondmaalsmijding.

Ik vind dit een lastig thema om te bediscussiëren, maar ik wil het wel in alle voorzichtigheid opmerken. Daarmee trek ik mijn reactie breder dan alleen het herhaald lezen van het formulier. Maar ik ben benieuwd hoe jij komt tot je opmerking dat het nuttig is.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:
Zeeuw schreef:
Hollander schreef:Wat zouden volgens jullie mogelijke bezwaren kunnen zijn tegen optie C?
Traditie waarschijnlijk. Verder kan ik weinig bedenken.
Het lijkt mij juist erg nuttig dat het stuk van de zelfbeproeving (in drie stukken) ook klinkt bij avondmaalsdienst zelf. Zowel voor degenen die aangaan als voor degenen die niet aangaan.
Dat kan een argument zijn. Maar ik vind het goed dat dit juist in de voorbereidingsdienst sterk naar voren komt. De zelfbeproeving vindt toch vooral plaats in de we(e)k(en) voorafgaand aan het Heilig Avondmaal, niet in de 35/45 minuten die de dienst op de zondag zelf nog duurt lijkt mij.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Valcke »

Het stuk van zelfbeproeving verklaart het geloof, en dus ook dat het geloof ziet op Christus’ gerechtigheid. Daarom is het juist (dat zeg ik overigens met schroom) enorm vertroostend.

Natuurlijk moet de beproeving zelf eerder hebben plaatsgevonden; toch lijkt het mij goed om dan opnieuw te horen wat de kenmerken zijn om onwaardige avondmaalsgangers te waarschuwen.

Verder vind ik het formulier echt één geheel. Het opknippen komt op mij niet zo goed over.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Zeeuw »

Valcke schreef:Het stuk van zelfbeproeving verklaart het geloof, en dus ook dat het geloof ziet op Christus’ gerechtigheid. Daarom is het juist (dat zeg ik overigens met schroom) enorm vertroostend.

Natuurlijk moet de beproeving zelf eerder hebben plaatsgevonden; toch lijkt het mij goed om dan opnieuw te horen wat de kenmerken zijn om onwaardige avondmaalsgangers te waarschuwen.

Verder vind ik het formulier echt één geheel. Het opknippen komt op mij niet zo goed over.
Het punt van het waarschuwen begrijp ik. Toch kan dit, zoals Herman ook aangeeft, ook een andere kant hebben. Voor mij is juist het eerste stuk inderdaad erg vertroostend en ben ik ook blij dat ik daarmee de voorbereidingsweek mag aanvangen. Wel lees ik in deze week vaak meerdere malen ook wel het formulier in zijn geheel.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:Het lijkt mij juist erg nuttig dat het stuk van de zelfbeproeving (in drie stukken) ook klinkt bij avondmaalsdienst zelf. Zowel voor degenen die aangaan als voor degenen die niet aangaan.
In de praktijk zie je de herhaling van de zelfbeproeving in de toeleidende prediking naar het Avondmaal terug.
Dat komt dan vanzelf in mindering (vanwege het tijdselement) op de overdenking waartoe de Heere het avondmaal heeft ingesteld en het centraal stellen van de vertroosting die de Heere daarin biedt.

Het gevolg is veel verslagen harten, maar geen uitgang naar de Heere en dus avondmaalsmijding.

Ik vind dit een lastig thema om te bediscussiëren, maar ik wil het wel in alle voorzichtigheid opmerken. Daarmee trek ik mijn reactie breder dan alleen het herhaald lezen van het formulier. Maar ik ben benieuwd hoe jij komt tot je opmerking dat het nuttig is.
Ik vind het bijzonder dat het lezen van het eerste deel van het formulier het gevolg zou hebben dat er extra avondmaalsmijding zou zijn. Avondmaalsmijding van hen die wel geloven en gerechtigd zijn aan te gaan. Als dit zo zou zijn, dan zijn er andere dingen heel erg mis.

Het argument van de tijdsduur blijft dan over. Maar het lezen van een formulier waar op dat moment niets gezegd wordt over de zaken die gekend moeten worden, lijkt mij toch niet goed, al komt het ook in het middendeel feitelijk wel aan de orde.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Floppy »

Ik begrijp niet zo goed waarom tijdens één dienst persé alles gezegd moet worden (maw, waarom het hele formulier gelezen moet worden). Er lijkt een bepaalde kramp in te zitten om toch vooral volledig te zijn en niet een halve waarheid te verkondigen - zelfs al vertel je de andere helft de week eerder. Het lijkt me ongezond om daar zo mee om te gaan, en om die reden het formulier niet te willen splitsen over twee zondagen. Er vanuit gaande dat alle avondmaalgangers ook de zondag ervóór aanwezig waren, hebben ze het hele formulier gehoord en je mag toch wel verwachten dat het een weekje beklijft?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:Ik heb een vraag die denk ik het beste past bij dit topic.

In alle gemeenten die ik ken is het gebruikelijk om het formulier voor het Heilig Avondmaal in de eredienst te lezen. Dit wordt echter wel verschillend aangepakt. Drie opties die ik ken:
A. Het héle formulier wordt tijdens de voorbereidingsdienst (week eerder) gelezen.
B. Het héle formulier wordt tijdens de HA-dienst gelezen.
C. Het deel over het zelfonderzoek wordt tijdens de voorbereidingsdienst gelezen en het resterende deel wordt tijdens de HA-dienst gelezen.

Zijn er voor- of tegenargumenten te noemen bij genoemde verdelingen? Wat heeft jullie voorkeur? Kan je die toelichten?
Bij ons optie B. En daar ben ik blij om. Ik deel de visie van @Valcke helemaal, als hij zegt dat het niet goed voelt om het Avondmaalsformulier te verknippen. Tijdens de voorbereidingsdienst klinkt er ook een zelfbeproeving in de prediking. Het is niet erg als dit tijdens de Heilig Avondmaalsdienst nog een keer klinkt.

Ik begrijp eigenlijk het bezwaar niet om tijdens de Heilig Avondmaalsdienst in zijn geheel het formulier te lezen. Wat kun je daar op tegen hebben?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ik begrijp eigenlijk het bezwaar niet om tijdens de Heilig Avondmaalsdienst in zijn geheel het formulier te lezen. Wat kun je daar op tegen hebben?
Persoonlijk zie ik de voorbereidingsdienst, voorbereidingsweek en het Heilig Avondmaal als één geheel. Wanneer het formulier over het zelfonderzoek pas voor het eerst gelezen wordt tijdens de HA-dienst, dan denk ik dat dit rijkelijk laat is. Ik vind het zelf ook goed om in de voorbereidingsweek het hele formulier ook tijdens de persoonlijke stille tijd te overdenken.
Zelf heb ik er geen moeite mee om het héle formulier tijdens de HA-dienst nogmaals te lezen, maar omwille van de tijd en de inbedding in de héle voorbereidingsperiode, lijkt mij het niet direct noodzakelijk.
De laatste HA-dienst in onze gemeente duurde bijna 2,5 uur. Dat is voor mij geen enkel probleem, maar ik kan mij goed voorstellen dat het voor andere mensen wel te lang is.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Jantje »

Ik vind dat geen goed argument. In vergelijking tot de eeuwigheid is een kerkdienst hier op aarde maar een zucht. En ik ken trouwens een predikant waarbij ook Avondmaalsdiensten maximaal 1,5 uur duren. Hij houdt dan een korte preek/meditatie van een kwartier en gaat aan de tafel zelf nog verder. Dat kan dus ook.

En verder: tijdens de voorbereidingdienst wordt er gepreekt en het eerste gedeelte van het Avondmaalsformulier is daar een beknopte samenvatting van. Het gaat dus niet op om te zeggen dat het rijkelijk laat is om dit eerste gedeelte van het Avondmaalsformulier te lezen tijdens de Heilig Avondmaalsdienst zelf. Want heel de voorbereidingdienst ging al over dat eerste gedeelte.

Verder vind ik trouwens dat de nabtrachtingsdienst er ook bij hoort (refererent aan je eerste zin). Laten we die ook alsjeblieft niet vergeten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Verder vind ik trouwens dat de nabtrachtingsdienst er ook bij hoort (refererent aan je eerste zin). Laten we die ook alsjeblieft niet vergeten.
Daar heb je helemaal gelijk in. :super
Ik vind dat geen goed argument. In vergelijking tot de eeuwigheid is een kerkdienst hier op aarde maar een zucht. (…) Hij houdt dan een korte preek/meditatie van een kwartier en gaat aan de tafel zelf nog verder. Dat kan dus ook.
Het is ook geen persoonlijk argument van mij, want bij mij duurt de dienst zolang totdat ik buiten sta. Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat het voor bepaalde (groepen) mensen echt veel te lang duurt. Ik heb het dan niet over onwil, maar over onmacht.
En verder: tijdens de voorbereidingdienst wordt er gepreekt en het eerste gedeelte van het Avondmaalsformulier is daar een beknopte samenvatting van. Het gaat dus niet op om te zeggen dat het rijkelijk laat is om dit eerste gedeelte van het Avondmaalsformulier te lezen tijdens de Heilig Avondmaalsdienst zelf. Want heel de voorbereidingdienst ging al over dat eerste gedeelte.
Zeker, maar het formulier is er niet voor niets. Ik vind het formulier heel rijk en waardevol, afgezien van wat taalkundige hobbels. Persoonlijk vind ik het juist belangrijk dat het formulier (ook) tijdens de voorbereidingsdienst een centrale functie heeft.
En ik ken trouwens een predikant waarbij ook Avondmaalsdiensten maximaal 1,5 uur duren.
Ik kan mij dat bij jouw gemeenten dan weer niet voorstellen. :slurp
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie