Voorbereiding Heilig Avondmaal

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door DDD »

Tweeëneenhalf uur!!!

Waarom moet dat zo lang duren? Zes tafelronden van tien minuten moet toch voldoende zijn? En anders kunnen de diakenen wellicht helpen met het uitdelen, dan schiet dat wat harder op.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Tweeëneenhalf uur!!!
Ja, bijna. Maar dan zonder uitroeptekens. :)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:Het is ook geen persoonlijk argument van mij, want bij mij duurt de dienst zolang totdat ik buiten sta. Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat het voor bepaalde (groepen) mensen echt veel te lang duurt. Ik heb het dan niet over onwil, maar over onmacht.
Dat begrijp ik ook heus wel. Maar het niet lezen van het eerste stuk van het Avondmaalsformulier maakt de dienst echt niet een half uur korter. Dat weet jij ook heus wel.
Hollander schreef:Zeker, maar het formulier is er niet voor niets. Ik vind het formulier heel rijk en waardevol, afgezien van wat taalkundige hobbels. Persoonlijk vind ik het juist belangrijk dat het formulier (ook) tijdens de voorbereidingsdienst een centrale functie heeft.
De dominee heeft zondagmiddag een voorbereidingdienst gehouden en hoewel hij het niet letterlijk noemde, kwamen alle zaken uit de tekst (zie het draadje van de preken van afgelopen zondag) terug in het stuk van het Avondmaalsformulier. Hij heeft nog een paar keer aangehaald dat zaken en lessen uit de tekstwoorden ook zo bedoeld werden in het Avondmaalsformulier en we dat maar eens moesten nalezen in deze week. Dus, het wordt heus wel benoemd.
Hollander schreef:Ik kan mij dat bij jouw gemeenten dan weer niet voorstellen. :slurp
'Jouw gemeenten'? Ik ben lid van een gemeenté, zelf heb ik geen gemeente. ;) Maar deze predikant behoort wel tot dezelfde gemeentén.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:Zeker, maar het formulier is er niet voor niets. Ik vind het formulier heel rijk en waardevol, afgezien van wat taalkundige hobbels. Persoonlijk vind ik het juist belangrijk dat het formulier (ook) tijdens de voorbereidingsdienst een centrale functie heeft.
De dominee heeft zondagmiddag een voorbereidingdienst gehouden en hoewel hij het niet letterlijk noemde, kwamen alle zaken uit de tekst (zie het draadje van de preken van afgelopen zondag) terug in het stuk van het Avondmaalsformulier. Hij heeft nog een paar keer aangehaald dat zaken en lessen uit de tekstwoorden ook zo bedoeld werden in het Avondmaalsformulier en we dat maar eens moesten nalezen in deze week. Dus, het wordt heus wel benoemd.
Het wordt zeker benoemd, maar of het formulier dan ook veelvuldig wordt gelezen. Ik betwijfel het. Overigens zijn ook heel veel andere goede manieren van voorbereiding te bedenken. Ik wil van het formulier geen hoofdzaak maken, maar was wel benieuwd naar de voor- en tegenargumenten.
Hollander schreef:Ik kan mij dat bij jouw gemeenten dan weer niet voorstellen. :slurp
'Jouw gemeenten'? Ik ben lid van een gemeenté, zelf heb ik geen gemeente. ;) Maar deze predikant behoort wel tot dezelfde gemeentén.
Je bent wel ontzettend scherp vandaag. Die "N" had er uiteraard af gemoeten. Maar dat weet jij ook heus wel. Desniettegenstaande heb ik nog nooit een HA-dienst meegemaakt in 1,5 uur, overmits ik rekening houd met extra tijd en ik het doorgaans zeer aangename diensten vind.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Susan »

Als er een goede voorbereidingspreek gehouden wordt, is er helemaal geen formulier nodig.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Mannetje »

Susan schreef:Als er een goede voorbereidingspreek gehouden wordt, is er helemaal geen formulier nodig.
Het formulier gaat over meer dan alleen de voorbereiding.
En verder geeft juist het formulier aandacht aan alle aspecten van de voorbereiding, terwijl in een preek vaak de focus op een bepaald punt ligt.

In onze vorige gemeente werd het "voorbereidingsgedeelte" ook in de voorbereidingsdienst gelezen. Het is vooral om des tijds wille zo ingevoerd.
In de huidige gemeente wordt het gehele formulier in de Avondmaalsdienst gelezen. In de voorbereidingsweek bespreekt de dominee op een gemeenteavond het formulier stukje voor stukje.

Het is voor mij zeker geen punt om over te twisten, maar als ik zou moeten kiezen, zou ik het voorbereidingsgedeelte weer in de voorbereidingsdienst lezen.
-
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Susan »

Mannetje schreef:
Susan schreef:Als er een goede voorbereidingspreek gehouden wordt, is er helemaal geen formulier nodig.
Het formulier gaat over meer dan alleen de voorbereiding.
En verder geeft juist het formulier aandacht aan alle aspecten van de voorbereiding, terwijl in een preek vaak de focus op een bepaald punt ligt.

In onze vorige gemeente werd het "voorbereidingsgedeelte" ook in de voorbereidingsdienst gelezen. Het is vooral om des tijds wille zo ingevoerd.
In de huidige gemeente wordt het gehele formulier in de Avondmaalsdienst gelezen. In de voorbereidingsweek bespreekt de dominee op een gemeenteavond het formulier stukje voor stukje.

Het is voor mij zeker geen punt om over te twisten, maar als ik zou moeten kiezen, zou ik het voorbereidingsgedeelte weer in de voorbereidingsdienst lezen.
Ik begrijp dat je dat fijner zou vinden: voorbereidingsgedeelte lezen in de voorbereidingsdienst. En je antwoord vind ik helder. Het is nu eenmaal zo dat we formulieren hebben.

Ik heb wel een vraagje over dit: "Dat is vooral het geval wanneer het in het formulier gaat over ''ten andere, onderzoeke een iegelijk zijn hart, of hij ook de gewisse belofte van God gelooft, dat hem al zijn zonden, alleen om het lijden en sterven van Jezus Christus, vergeven zijn...''

Op welke Bijbeltekst slaat dit gedeelte. Op welke belofte precies?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

DDD schreef:Tweeëneenhalf uur!!!

Waarom moet dat zo lang duren? Zes tafelronden van tien minuten moet toch voldoende zijn? En anders kunnen de diakenen wellicht helpen met het uitdelen, dan schiet dat wat harder op.
In schotland duurden de avondmaalstijden van donderdag tot en met maandag. Op zondag kwamen de mensen dan van 11 uur tot 's-avonds laat bij elkaar. Ik kan me niet onttrekken aan de gedachte dat er een samenhang bestaat tussen godsvrucht en de tijd die je voor de aanbidding van Hem reserveert.

Om die reden ben ik ook tegen het openbaar vieren van het avondmaal waarbij gelovigen en niet gelovigen aanwezig zijn. Je zult dan altijd met de zwakheid van de ongelovigen moeten rekenen, die geen zin hebben in een lange dienst.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Om die reden ben ik ook tegen het openbaar vieren van het avondmaal waarbij gelovigen en niet gelovigen aanwezig zijn. Je zult dan altijd met de zwakheid van de ongelovigen moeten rekenen, die geen zin hebben in een lange dienst.
Hoe zou je dat vorm willen geven in onze kerken?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Hollander schreef:
Herman schreef:Om die reden ben ik ook tegen het openbaar vieren van het avondmaal waarbij gelovigen en niet gelovigen aanwezig zijn. Je zult dan altijd met de zwakheid van de ongelovigen moeten rekenen, die geen zin hebben in een lange dienst.
Hoe zou je dat vorm willen geven in onze kerken?
Gewoon zo nuchter mogelijk. De dienst in tweeën knippen en dan of de dienst vervolgen of een uur later weer bij elkaar komen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Hollander »

Herman schreef:
Hollander schreef:
Herman schreef:Om die reden ben ik ook tegen het openbaar vieren van het avondmaal waarbij gelovigen en niet gelovigen aanwezig zijn. Je zult dan altijd met de zwakheid van de ongelovigen moeten rekenen, die geen zin hebben in een lange dienst.
Hoe zou je dat vorm willen geven in onze kerken?
Gewoon zo nuchter mogelijk. De dienst in tweeën knippen en dan of de dienst vervolgen of een uur later weer bij elkaar komen.
En dat iedereen die niet deelneemt dan weg blijft? Hoe zie je dat dan met kinderen?
En vind je niet dat het ook een zichtbaar Evangelie is?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Hollander schreef:En dat iedereen die niet deelneemt dan weg blijft? Hoe zie je dat dan met kinderen?
En vind je niet dat het ook een zichtbaar Evangelie is?
Nee, het sacrament heeft alleen waarde als je deelneemt. Niet als je dat ziet, als of er een soort van tussenweg is. De opdracht is: doet dat tot Mijn gedachtenis.

Volgens mij is hier ook gewoon het onderscheid van de twee wegen op van toepassing. Die scherpte hoeft niet alleen tot de nabetrachtingsdienst beperkt te worden.

Kinderen kan je desgewenst wel laten blijven, maar niet als het ten koste gaat van de beschikbare tijd.

Enige waarde wil ik overigens wel toekennen aan het bijwonen van een bediening, maar dat mag de hoofdzaak van de bediening niet in de weg staan.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Hollander »

Herman schreef:
Hollander schreef:En dat iedereen die niet deelneemt dan weg blijft? Hoe zie je dat dan met kinderen?
En vind je niet dat het ook een zichtbaar Evangelie is?
Nee, het sacrament heeft alleen waarde als je deelneemt. Niet als je dat ziet, als of er een soort van tussenweg is. De opdracht is: doet dat tot Mijn gedachtenis.

Volgens mij is hier ook gewoon het onderscheid van de twee wegen op van toepassing. Die scherpte hoeft niet alleen tot de nabetrachtingsdienst beperkt te worden.

Kinderen kan je desgewenst wel laten blijven, maar niet als het ten koste gaat van de beschikbare tijd.

Enige waarde wil ik overigens wel toekennen aan het bijwonen van een bediening, maar dat mag de hoofdzaak van de bediening niet in de weg staan.
Oké. Interessante gedachte om eens verder te doordenken. Hoe ben je tot dit standpunt gekomen? Is het bijv. ook gestaafd op schriftelijke bronnen?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Hollander schreef: Oké. Interessante gedachte om eens verder te doordenken. Hoe ben je tot dit standpunt gekomen? Is het bijv. ook gestaafd op schriftelijke bronnen?
Dit is gestoeld op de Schotse avondmaalspraktijk. Maar ook daar is overigens verschil. Dus ik kan zo snel geen bron vinden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Hollander »

Herman schreef:
Hollander schreef: Oké. Interessante gedachte om eens verder te doordenken. Hoe ben je tot dit standpunt gekomen? Is het bijv. ook gestaafd op schriftelijke bronnen?
Dit is gestoeld op de Schotse avondmaalspraktijk. Maar ook daar is overigens verschil. Dus ik kan zo snel geen bron vinden.
Mocht je nog een bron weten of tegenkomen, ik houd mij aanbevolen. Ik ben de laatste tijd steeds meer schrijvers van Schotse en Engelse origine aan het lezen. Ben dit nog niet tegengekomen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Plaats reactie