Voorbereiding Heilig Avondmaal

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef:Fijn dat je nu wel inhoudelijker reageert. Wat het andere punt betreft gesloten avondmaal. Ik heb geen argument gehoord dat wijst op dat het in de NT gemeenten normaal was dat mensen buiten die dienst gehouden werd. En hoe je dit ziet in het licht van Calvijn die Woord en Sacrament samen nam. En niet wilde scheiden.
1. het wegzenden van Judas bij de instelling is aangehaald + het feit dat dit alleen binnen de kring van de discipelen plaatsvond;
2. bij de emmausgangers en de Heere Jezus is geen sprake van publiek;
3. In Handelingen 2 (slot) is sprake van eerst geloof en dan dat ze volharden in de breking des broods. Ook daar is geen sprake van een aanwijzing voor verplichte openbaarheid. Evenzo handelingen 20:7.

Het argument van Calvijn is bedoeld om eerst het woord te prediken en dan het Avondmaal te bedienen en dat mag nooit van elkaar worden losgemaakt. Als ik een gesloten avondmaal bepleit, dan zeg ik niet dat er dus geen verkondiging is, dus dit argument weerspreekt mijn stelling niet en er kan ook niet uit worden afgeleid dat het avondmaal openbaar moet zijn of niet. Dat zou uit andere zaken moeten blijken.

Geen volkomen geloof is niet hetzelfde als helemaal geen geloof/twijfel van persoonlijke vrijspraak. Maar daar wordt m.i. juist mee bedoeld dat het er in beginsel wel is. ( hoe jong dat geloof ook is, hoe aangevochten ook, hoe zwak ook?)Maar aangevochten wordt waardoor ons blik (weer ) op bijv. onszelf gericht is of op iemand of iets anders. En niet op Hem. Iets kan alleen aangevochten worden als het er in beginsel is. Anders is er niets om aangevochten te worden.
Zwak geloof wordt overigens in de Schrift streng aangepakt.
En aanvechting is breed. De duivel heeft allerlei manieren om maar de blik van Christus af te wenden. Dat is zijn doel. Maar daar mogen we mensen niet in laten rusten. (Efeze 6)
En juist dat aangevochten geloof moet gewezen worden naar Hem. En de schapen zullen dan ook de stem van hun Herder herkennen. Ze mogen niet gewezen worden naar naar hoe zwak ze zichzelf voelen. Om daar ook maar enige grond of bewijs in te zoeken.
En een schaap dat werkelijk zijn Herder kwijt is zal niet rusten voor Hem weer of door Hem gevonden te zijn. Het heeft er ook niets aan om zich zwak te voelen. Want daardoor komt het niet bij Zijn Herder. En daardoor ervaart het ook niet de veiligheid van de Herder. Het moet het Woord van zijn Herder horen. Echt horen. Zoals de bruid in Hooglied geen rust had voordat ze weer bij Hem was.
De prediking ook bij voorbereiding HA moet de waar gelovige eraan herinneren om buiten zichzelf te kijken naar Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof (Hebreeën 12: 2). Er staat dat Hij – ondanks ons zwakke aanklampen – ons vasthoudt met almachtige kracht (Psalm 63:8).
En niet wijzen op maar enige grond van zichzelf zoals bijvoorbeeld het zichzelf zwak weten. En daar dan een kenmerk in te zoeken.
Zoals dat vooral in het laatste stukje van het aangehaalde citaat door @Herman lijkt te gebeuren.
Je moet een mooi citaat niet fileren alsof een ketter het heeft gezegd. Weet je inmiddels iets over de achtergronden van deze man die dit schreef?
Mijn moeite zit hierin dat men net doet of het HA een tegenstelling maakt tussen praktijk en hoe het zou moeten zijn. En dat dan een spanningsveld noemen. Terwijl er m.i. geen tegenstelling genoemd staat. Maar een niet functioneren van de werkelijkheid. Namelijk het zeker weten dat... als gevolg van de handel en wandel.
Het woord zwakheid wordt dan aangegrepen alsof het een geloof is zonder een zeker weten. En niet een nochtans. Dat ondanks dat ik een ellendig mens ben en blijf hier op aare. En mijzelf zo vaak tegenval, toch mag weten in en door Hem alleen, dus niet door mijn handel of wandel, de mate van mijn geloof of wat dan ook gerechtvaardigd te zijn. En dus mijn heil opnieuw en steeds weer bij Hem te zoeken en te vinden. Is dat misschien het kenmerk van een christen ?
Paulus leefde ook in een spanningsveld tussen de vleselijke lusten (Romeinen hst 7) en zijn overwinning in Christus (hst 8). Net als David in Psalm 38 als gelovige bidt om Gods toorn te ontgaan of Heman in Psalm 88 die in een zware geestelijke depressie verkeerde.

Wil je asjeblieft het citaat op een positieve wijze leren lezen en niet negatief invullen? Je vecht tegen windmolens, en God verhoede dat het niet erger is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: Paulus leefde ook in een spanningsveld tussen de vleselijke lusten (Romeinen hst 7) en zijn overwinning in Christus (hst 8). Net als David in Psalm 38 als gelovige bidt om Gods toorn te ontgaan of Heman in Psalm 88 die in een zware geestelijke depressie verkeerde.
Ik zie hier iets wat ik nooit heb gehoord. Had Heman een zware geestelijke depressie? Of wat had hij dan?
In Psalm 38 voelt David iets wat de mens van nature nooit voelt. De toorn van God. De God van de braambos. De natuurlijke mens weet niet wat het wil zeggen: Onze God is een verterend vuur.
Ik denk dat we tijden beleven waarin het overtuigende werk van Gods Geest, de geest der uitbranding (Jesaja 4 vers 4) gaan bestempelen als geesteszieken. Dat is niet nieuw, want ook de huisgenoten van Bunyan wisten niet wat hem mankeerde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Herman schreef: Paulus leefde ook in een spanningsveld tussen de vleselijke lusten (Romeinen hst 7) en zijn overwinning in Christus (hst 8). Net als David in Psalm 38 als gelovige bidt om Gods toorn te ontgaan of Heman in Psalm 88 die in een zware geestelijke depressie verkeerde.
Ik zie hier iets wat ik nooit heb gehoord. Had Heman een zware geestelijke depressie? Of wat had hij dan?
In Psalm 38 voelt David iets wat de mens van nature nooit voelt. De toorn van God. De God van de braambos. De natuurlijke mens weet niet wat het wil zeggen: Onze God is een verterend vuur.
Ik denk dat we tijden beleven waarin het overtuigende werk van Gods Geest, de geest der uitbranding (Jesaja 4 vers 4) gaan bestempelen als geesteszieken. Dat is niet nieuw, want ook de huisgenoten van Bunyan wisten niet wat hem mankeerde.
Nee ik heb er ook nooit van gehoord.

Een verterend vuur is Hij voor hen die het Woord wel horen, maar niet doen, dus niet geloven in Hem die Hij gezonden heeft.
29 Want onze God is 81een verterend Vuur.

81 Dat is, als een verterend vuur, namelijk tegen degenen die ongehoorzaam of afvallig zijn.
23 En dit is Zijn gebod, 87dat wij geloven 88in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.

87 Dat is, dat wij moeten geloven, enz.
88 Dat is, in Zijn Zoon Jezus Christus.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Lilian1975 schreef:Fijn dat je nu wel inhoudelijker reageert. Wat het andere punt betreft gesloten avondmaal. Ik heb geen argument gehoord dat wijst op dat het in de NT gemeenten normaal was dat mensen buiten die dienst gehouden werd. En hoe je dit ziet in het licht van Calvijn die Woord en Sacrament samen nam. En niet wilde scheiden.
1. het wegzenden van Judas bij de instelling is aangehaald + het feit dat dit alleen binnen de kring van de discipelen plaatsvond;



Ik vroeg naar de praktkijk in de christelijke gemeenten. En ook wees ik op de lijn pascha maaltijd en HA.
Daar is niet op gereageerd


2. bij de emmausgangers en de Heere Jezus is geen sprake van publiek;

Dit was ook een bijzondere situatie en geen kerkdienst of samenkomst.

3. In Handelingen 2 (slot) is sprake van eerst geloof en dan dat ze volharden in de breking des broods. Ook daar is geen sprake van een aanwijzing voor verplichte openbaarheid. Evenzo handelingen 20:7.

Het gebeurde wel in samenkomsten en er staat niet dat er werden heengezonden of weggezonden.

Het argument van Calvijn is bedoeld om eerst het woord te prediken en dan het Avondmaal te bedienen en dat mag nooit van elkaar worden losgemaakt. Als ik een gesloten avondmaal bepleit, dan zeg ik niet dat er dus geen verkondiging is, dus dit argument weerspreekt mijn stelling niet en er kan ook niet uit worden afgeleid dat het avondmaal openbaar moet zijn of niet. Dat zou uit andere zaken moeten blijken.

Maar het punt is, je houdt mensen weg bij het Woord. De werkplaats van de Heilige Geest. Ik vind dat nogal wat. Hoevelen zijn er niet onder de avondmaalsprediking tot verandering gekomen? Door hen weg te houden stel je m.i. het sacrament boven het Woord.

Geen volkomen geloof is niet hetzelfde als helemaal geen geloof/twijfel van persoonlijke vrijspraak. Maar daar wordt m.i. juist mee bedoeld dat het er in beginsel wel is. ( hoe jong dat geloof ook is, hoe aangevochten ook, hoe zwak ook?)Maar aangevochten wordt waardoor ons blik (weer ) op bijv. onszelf gericht is of op iemand of iets anders. En niet op Hem. Iets kan alleen aangevochten worden als het er in beginsel is. Anders is er niets om aangevochten te worden.
Zwak geloof wordt overigens in de Schrift streng aangepakt.
En aanvechting is breed. De duivel heeft allerlei manieren om maar de blik van Christus af te wenden. Dat is zijn doel. Maar daar mogen we mensen niet in laten rusten. (Efeze 6)
En juist dat aangevochten geloof moet gewezen worden naar Hem. En de schapen zullen dan ook de stem van hun Herder herkennen. Ze mogen niet gewezen worden naar naar hoe zwak ze zichzelf voelen. Om daar ook maar enige grond of bewijs in te zoeken.
En een schaap dat werkelijk zijn Herder kwijt is zal niet rusten voor Hem weer of door Hem gevonden te zijn. Het heeft er ook niets aan om zich zwak te voelen. Want daardoor komt het niet bij Zijn Herder. En daardoor ervaart het ook niet de veiligheid van de Herder. Het moet het Woord van zijn Herder horen. Echt horen. Zoals de bruid in Hooglied geen rust had voordat ze weer bij Hem was.
De prediking ook bij voorbereiding HA moet de waar gelovige eraan herinneren om buiten zichzelf te kijken naar Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof (Hebreeën 12: 2). Er staat dat Hij – ondanks ons zwakke aanklampen – ons vasthoudt met almachtige kracht (Psalm 63:8).
En niet wijzen op maar enige grond van zichzelf zoals bijvoorbeeld het zichzelf zwak weten. En daar dan een kenmerk in te zoeken.
Zoals dat vooral in het laatste stukje van het aangehaalde citaat door @Herman lijkt te gebeuren.
Je moet een mooi citaat niet fileren alsof een ketter het heeft gezegd. Weet je inmiddels iets over de achtergronden van deze man die dit schreef?

Het probleem is dat jij een los citaat plaatst zonder het in het verband te zetten. Zonder enige schriftonderbouwing. En jij weet denk ik ook heel goed dat wat in dit citaat zo los gelezen wordt in meer of mindere mate regelmatig van de kansels klinkt. Onder het mom van pastoraal waarbij juist de mensen hiermee aan de haal gaan om tevreden te zijn met onzekerheid etc. Als los citaat is het dus helemaal niet zo mooi. Want het geeft alle schijn van iets wat echt niet is zoals ik in Gods Woord lees
Mijn moeite zit hierin dat men net doet of het HA een tegenstelling maakt tussen praktijk en hoe het zou moeten zijn. En dat dan een spanningsveld noemen. Terwijl er m.i. geen tegenstelling genoemd staat. Maar een niet functioneren van de werkelijkheid. Namelijk het zeker weten dat... als gevolg van de handel en wandel.
Het woord zwakheid wordt dan aangegrepen alsof het een geloof is zonder een zeker weten. En niet een nochtans. Dat ondanks dat ik een ellendig mens ben en blijf hier op aare. En mijzelf zo vaak tegenval, toch mag weten in en door Hem alleen, dus niet door mijn handel of wandel, de mate van mijn geloof of wat dan ook gerechtvaardigd te zijn. En dus mijn heil opnieuw en steeds weer bij Hem te zoeken en te vinden. Is dat misschien het kenmerk van een christen ?
Paulus leefde ook in een spanningsveld tussen de vleselijke lusten (Romeinen hst 7) en zijn overwinning in Christus (hst 8). Net als David in Psalm 38 als gelovige bidt om Gods toorn te ontgaan of Heman in Psalm 88 die in een zware geestelijke depressie verkeerde.

Maar allen spraken vanuit het nochtans. Vaak nog in dezelfde psalm. Verder sluit ik me aan bij samanthi. En ik lees nergens dat Paulus aan zijn zaligheid twijfelde. Maar juist andersom. Hij liep nog wel tegen het dagelijks zondigen aan. Daar has hij oprecht last van. Maar hij twijfelde niet aan zijn zaligheid.

Wil je asjeblieft het citaat op een positieve wijze leren lezen en niet negatief invullen? Je vecht tegen windmolens, en God verhoede dat het niet erger is.
Waar ik tegen vecht zijn geen windmolens. Maar een van de oorzaken meen ik oprecht waarom er zoveel duisternis is in kerkelijk nederland. Er wordt goedbedoeld waarschijnlijk rust gegeven op verkeerde gronden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Ik zie hier iets wat ik nooit heb gehoord. Had Heman een zware geestelijke depressie? Of wat had hij dan?
Zeg het zelf maar. Geestelijke depressie is mijns inziens de juiste term. Alleen maar geestelijke duisternis en geen licht. In het natuurlijke noem je dat depressie. Waarom zou je die term niet in het geestelijke mogen gebruiken?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Ik vroeg naar de praktkijk in de christelijke gemeenten. En ook wees ik op de lijn pascha maaltijd en HA.
Daar is niet op gereageerd
Die lijn zie ik niet. Het pascha is bij mijn weten ook niet openbaar. maar werd binnen de familie gevierd. De vroegchristelijke praktijk is overigens wel duidelijk gesloten. Waar zou dat vandaan zijn gekomen?
In 2019 zou dat overigens lastig zijn. Want mensen die belijdenis gedaan hebben, hebben het recht om aanwezig te zijn, of ze nu het ware geloof bezitten of niet.

2. bij de emmausgangers en de Heere Jezus is geen sprake van publiek;

Dit was ook een bijzondere situatie en geen kerkdienst of samenkomst. Dat is dus gezien mijn standpunt onjuist. Want als dit de normale situatie is, dan bevestigd het mijn standpunt. omdenken noemen we dat.

3. In Handelingen 2 (slot) is sprake van eerst geloof en dan dat ze volharden in de breking des broods. Ook daar is geen sprake van een aanwijzing voor verplichte openbaarheid. Evenzo handelingen 20:7.

Het gebeurde wel in samenkomsten en er staat niet dat er werden heengezonden of weggezonden. Dat staat er dus niet, maar dat is dus een invulling van wat je er graag wil lezen. Mijn conclusie is dus voornamelijk dat de bijbel daar geen helderheid in geeft, dus hoef ik mijn standpunt niet op grond daarvan te herzien.


Het argument van Calvijn is bedoeld om eerst het woord te prediken en dan het Avondmaal te bedienen en dat mag nooit van elkaar worden losgemaakt. Als ik een gesloten avondmaal bepleit, dan zeg ik niet dat er dus geen verkondiging is, dus dit argument weerspreekt mijn stelling niet en er kan ook niet uit worden afgeleid dat het avondmaal openbaar moet zijn of niet. Dat zou uit andere zaken moeten blijken.

Maar het punt is, je houdt mensen weg bij het Woord. De werkplaats van de Heilige Geest. Ik vind dat nogal wat. Hoevelen zijn er niet onder de avondmaalsprediking tot verandering gekomen? Door hen weg te houden stel je m.i. het sacrament boven het Woord. Ik snap je punt. Maar bekering vind allereerst plaats door het woord en als het woord kracht heeft gedaan in het leven, dan komt daarna de deelname aan het sacrament. Ik wil nogmaals nadrukkelijk stellen dat de prediking en het sacrament niet uit elkaar getrokken moet worden. Maar de bediening van het Woord is voor iedereen van nut en de bediening van het sacrament alleen voor de gelovigen.

Maar allen spraken vanuit het nochtans. Vaak nog in dezelfde psalm. Verder sluit ik me aan bij samanthi. En ik lees nergens dat Paulus aan zijn zaligheid twijfelde. Maar juist andersom. Hij liep nog wel tegen het dagelijks zondigen aan. Daar has hij oprecht last van. Maar hij twijfelde niet aan zijn zaligheid.

1. En met David en Heman kan je niet door één deur?
2. Waar in dat citaat wordt twijfel genoemd? Niet invullen graag.
3. Overigens wordt ergens Bunyan genoemd. Lees zijn bekeringsverhaal en ga dan na of het een oprecht bekeerd man was, terwijl hij in de diepste wanhoop geleefd heeft.

Waar ik tegen vecht zijn geen windmolens. Maar een van de oorzaken meen ik oprecht waarom er zoveel duisternis is in kerkelijk nederland. Er wordt goedbedoeld waarschijnlijk rust gegeven op verkeerde gronden.


Nee hoor. Kerkelijk Nederland zondigt zich tegen God in en daarom blijven ze onbekeerd. De windmolen is jouw beeld van een zogenaamd verkeerde preek. Een pastoraal gesproken woord heeft helemaal geen invloed op onbekeerde mensen, want dat is gesproken tot bijzonder in nood verkerende zielen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

Ik vroeg naar de praktkijk in de christelijke gemeenten. En ook wees ik op de lijn pascha maaltijd en HA.
Daar is niet op gereageerd


HERMAN:
Die lijn zie ik niet. Het pascha is bij mijn weten ook niet openbaar. maar werd binnen de familie gevierd.
Ook niet Joden zijn welkom om de Pascha maaltijd aanwezig te zijn .. jij en ik mogen er zijn als we er te gast zijn.
HERMAN
De vroegchristelijke praktijk is overigens wel duidelijk gesloten. Waar zou dat vandaan zijn gekomen?
Daar zit een punt. In de vroeg christelijke kerk waren allen aanwezig die belijdenis hadden gedaan. En ging men er kennelijk vanuit dat dat oprecht was. Belijdenis, maar ook geloof was geen vrijblijvende zaak. Vervolging en verdrukking waren aan de orde. En daarom was iedereen aanwezig.
HERMAN
In 2019 zou dat overigens lastig zijn. Want mensen die belijdenis gedaan hebben, hebben het recht om aanwezig te zijn, of ze nu het ware geloof bezitten of niet.
Ze hebben niet alleen het recht. Ze moeten ook aanwezig zijn. En wanneer blijkt uit zelfonderzoek dat ze alleen voor de vorm belijdenis hebben gedaan. Dan zit daar de pijn. En kunnen ze niet aan de maaltijd deelnemen. Maar hebben niet het recht om onder de verkondiging vandaan te blijven. Waar of wanneer dan ook. Of de ware gelovigen hebben niet het recht om anderen van de verkondiging weg te houden, weg uit de werkplaats van de Heilige Geest.
HERMAN
2. bij de emmausgangers en de Heere Jezus is geen sprake van publiek;
Dit was ook een bijzondere situatie en geen kerkdienst of samenkomst.
HERMAN
Dat is dus gezien mijn standpunt onjuist. Want als dit de normale situatie is, dan bevestigd het mijn standpunt. omdenken noemen we dat.
we zitten hier nog steeds voor Pinksteren. Waarbij de situatie dus anders is als na de uitstorting van de Heilige Geest. En velen tot geloof kwamen. Eendrachtelijk , samen, allen....dus niet alleen of met een paar.

Omdenken is een slimme en moderne manier om dingen kloppend te maken. Maar evenzo een manier om jezelf voor de gek te houden. Want nogmaals ik lees nergens dat de apostelen schrijven dat er maar een deel samenkomt om avondmaal te vieren.
HERMAN
3. In Handelingen 2 (slot) is sprake van eerst geloof en dan dat ze volharden in de breking des broods. Ook daar is geen sprake van een aanwijzing voor verplichte openbaarheid. Evenzo handelingen 20:7.
Ik zeg ook nergens dat mensen in ongeloof deel mogen nemen. De klem ligt hier. Je mag niet ongelovig zijn. Geloof is geen vrijblijvende zaak. Dat het zo functioneert in onze tijd is een aanklacht. En des te meer reden om mensen niet onder de verkondiging weg te houden. Het was geen verplichte openbaarheid maar een vanzelfsprekend openbaarheid. En zo hoort het ook bij ons te zijn.
Het gebeurde wel in samenkomsten en er staat niet dat er werden heengezonden of weggezonden.

HERMAN
Dat staat er dus niet, maar dat is dus een invulling van wat je er graag wil lezen. Mijn conclusie is dus voornamelijk dat de bijbel daar geen helderheid in geeft, dus hoef ik mijn standpunt niet op grond daarvan te herzien.
dan stel ik de vraag anders waar in de Schrift staat dat we vrijblijvend ongelovig mogen zijn? En waar in de Schrift staat dat we mensen mogen weren van het Woord. Juist waar het de werkplaats van de Heilige Geest wordt genoemd. En waar in de Schrift staat dat dus een deel van de huisgemeenten samenkwamen?
HERMAN
Het argument van Calvijn is bedoeld om eerst het woord te prediken en dan het Avondmaal te bedienen en dat mag nooit van elkaar worden losgemaakt. Als ik een gesloten avondmaal bepleit, dan zeg ik niet dat er dus geen verkondiging is, dus dit argument weerspreekt mijn stelling niet en er kan ook niet uit worden afgeleid dat het avondmaal openbaar moet zijn of niet. Dat zou uit andere zaken moeten blijken.
Calvijn bedoelde m.i. dat het één niet boven het ander gezet mag worden. En hij bedoelde dat je de dingen niet mag scheiden. En wat Calvijn zeker niet bedoeld heeft is een gesloten viering. Naar mijn weten was dat zeker niet de praktijk in zijn gemeenten. Zodra je mensen bij de viering weghoudt maak je voor hen scheiding tussen die twee dingen. Het avondmaal wordt in feite boven het Woord gezet voor hen. En je zegt. Je kunt vrijblijvend onder de prediking zitten.
Je houdt mensen weg bij het Woord. De werkplaats van de Heilige Geest. Ik vind dat nogal wat. Hoevelen zijn er niet onder de avondmaalsprediking tot verandering gekomen? Door hen weg te houden stel je m.i. het sacrament boven het Woord.
HERMAN
Ik snap je punt. Maar bekering vind allereerst plaats door het woord en als het woord kracht heeft gedaan in het leven, dan komt daarna de deelname aan het sacrament. Ik wil nogmaals nadrukkelijk stellen dat de prediking en het sacrament niet uit elkaar getrokken moet worden. Maar de bediening van het Woord is voor iedereen van nut en de bediening van het sacrament alleen voor de gelovigen.
Dus houd je de hele gemeente bijelkaar. Zodat zij het Woord horen en onder de avondmaalsprediking nog bekeerd kunnen worden. Ze voelen dat het geen vrijblijvende zaak is om onbekeerd te zijn. Of in bepaalde niet terechte vroomheid teblijven zitten. Dat daar ook een belijdenis mee wordt afgegeven. Althans zo behoort de prediking te zijn.
Maar allen spraken vanuit het nochtans. Vaak nog in dezelfde psalm. Verder sluit ik me aan bij samanthi. En ik lees nergens dat Paulus aan zijn zaligheid twijfelde. Maar juist andersom. Hij liep nog wel tegen het dagelijks zondigen aan. Daar had hij oprecht last van. Maar hij twijfelde niet aan zijn zaligheid.

HERMAN
1. En met David en Heman kan je niet door één deur?
2. Waar in dat citaat wordt twijfel genoemd? Niet invullen graag.
3. Overigens wordt ergens Bunyan genoemd. Lees zijn bekeringsverhaal en ga dan na of het een oprecht bekeerd man was, terwijl hij in de diepste wanhoop geleefd heeft.
Ik snap je vragen niet. En wil bij de Schrift blijven.
Mijn reactie komt voort uit het feit dat men goedpraat dat mensen geen zekerheid hebben op grond van de psalmen. Terwijl je juist leest over aanvechting in het wel kennen zeg maar. En daar zit ook mijn punt. Er worden nu mensen, ook in dat citaat van jou, pastoraal aan tafel getrokken die het nooit geweten hebben. In feite is dat zo onpastoraal als wat. Want je geeft ze valse rust op kenmerken die anderen of zij zelf over zichzelf zeggen. Maar het hart blijft onrustig! Steeds weer. Onrustig is ons hart tot het rust vindt in God!
Waar ik tegen vecht zijn geen windmolens. Maar een van de oorzaken meen ik oprecht waarom er zoveel duisternis is in kerkelijk nederland. Er wordt goedbedoeld waarschijnlijk rust gegeven op verkeerde gronden.

HERMAN
Nee hoor. Kerkelijk Nederland zondigt zich tegen God in en daarom blijven ze onbekeerd. De windmolen is jouw beeld van een zogenaamd verkeerde preek. Een pastoraal gesproken woord heeft helemaal geen invloed op onbekeerde mensen, want dat is gesproken tot bijzonder in nood verkerende zielen.
Ik zei EEN van de oorzaken. En laat dat woordje zogenaamd maar weg...

We mogen geen tittel of jota toe of afdoen aan het Woord. Door zgn dingen toe te voegen zoals met dat citaat gebeurt en o zo vaak in de prediking vanuit pastorale motieven, gebeurt dat juist wel.

De prediking die jij voorhoudt horen de mensen die daadwerkelijk in nood zijn ( maar die vinden echt de rust pas alleen in God. En hebben niets aan kenmerken waaruit zou blijken dat... want je kan jezelf bedriegen. Een predikant, een ambtsdrager heeft de plicht altijd en alleen naar de Medicijnmeester te wijzen. )
En mensen die niet in werkelijke nood zijn geveinsden of wat dan ook. Die geef je alleen maar redenen om te denken aan tafel te mogen gaan. Want wij kunnen onszelf o zo goed voor de gek houden. En zo blijven we ziek. Want we denken stiekum een beetje aan de beterende hand te zijn en eigenlijk wel recht te hebben gezond verklasrd te worden. Nu of t.z.t. Zo intens verdorven zijn we. En zo onpastoraal is deze prediking ten diepste.
En zo laten we de zonde van ongeloof voortwoekeren
[/quote]
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 04 dec 2019, 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Klavart »

:oO
Deze kleur is niet echt gemakkelijk te lezen...
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

Klavart schreef::oO
Deze kleur is niet echt gemakkelijk te lezen...
Klopt. Ik dacht het op te lossen door er een witte achtergrond bij te maken. Ik probeer het wel in een andere kleur ....
Even geduld.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Ik zie hier iets wat ik nooit heb gehoord. Had Heman een zware geestelijke depressie? Of wat had hij dan?
Zeg het zelf maar. Geestelijke depressie is mijns inziens de juiste term. Alleen maar geestelijke duisternis en geen licht. In het natuurlijke noem je dat depressie. Waarom zou je die term niet in het geestelijke mogen gebruiken?
Een depressie is een geestesziekte.
Als een mens door God overtuigd wordt, en zijn ellende bekend wordt, is hij dan geestesziek?

Gisteren werd hier een kind Gods begraven, en ds. merkte zo op dat er tegenwoordig veel mensen zijn die een geestelijk griepje hebben. Ze lijken zich te bekeren, gaan een anders leven, maar... dan blijft het steken en komt het niet verder.
Maar als God een mens echt arresteert, zoals getekend in de Christenreis van Bunyan, of zoals onder de wolk van getuigen, ook John Warburton, dan is er naar mijn vaste overtuiging geen sprake van een geestesziekte, maar wel een ontdekking van de staat voor eeuwigheid, en dat kan heel diep gaan, zoals bij John Warburton. Maar nogmaals, als een door de Geest ontdekte ziel geestesziek wordt genoemd is dat voor mij een teken dat er niet goed geoordeeld wordt.
We lezen ook van de Geest des uitbranding en ontdekking. Paulus was drie dagen dat hij niet zag, at en dronk. Daarna at hij, en werd versterkt, zo lezen we, omdat zijn lichaam daar zo onder geleden had.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Ik adviseer mijn post nogmaals te lezen, de kenmerken/ symptomen van depressie na te gaan volgens thuisarts en dan te vergelijken met kinderen van God die een soortgelijke ervaring kennen. Neem bijvoorbeeld de toestand van Elia na de Karmel op zijn vlucht voor Izebel.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:Ik adviseer mijn post nogmaals te lezen, de kenmerken/ symptomen van depressie na te gaan volgens thuisarts en dan te vergelijken met kinderen van God die een soortgelijke ervaring kennen. Neem bijvoorbeeld de toestand van Elia na de Karmel op zijn vlucht voor Izebel.
De symptomen zullen medisch gezien misschien wat overeenkomen, maar gaat inwendig dieper. Een arts zal dan ook in zo'n geval verkeerd oordelen. Voorbeeld is te lezen in een van de boekjes van ds. P. Blok, een jong meisje dat door de huisarts naar een psychiatrische afdeling van een ziekenhuis was gestuurd. Dit was ds. Blok ter ore gekomen, en de rest is te lezen in genoemd boekje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:
Herman schreef:Ik adviseer mijn post nogmaals te lezen, de kenmerken/ symptomen van depressie na te gaan volgens thuisarts en dan te vergelijken met kinderen van God die een soortgelijke ervaring kennen. Neem bijvoorbeeld de toestand van Elia na de Karmel op zijn vlucht voor Izebel.
De symptomen zullen medisch gezien misschien wat overeenkomen, maar gaat inwendig dieper. Een arts zal dan ook in zo'n geval verkeerd oordelen. Voorbeeld is te lezen in een van de boekjes van ds. P. Blok, een jong meisje dat door de huisarts naar een psychiatrische afdeling van een ziekenhuis was gestuurd. Dit was ds. Blok ter ore gekomen, en de rest is te lezen in genoemd boekje.
Duidelijk. Ik bedoel met geestelijke depressie juist die geestelijke diepgang. Het karakter van deze depressie is anders, omdat het geestelijk is. Maar het door mij aangedragen symptoom (duisternis) lijkt me gewoon een schriftuurlijk woord.
Ik zie dus geen bezwaar in het begrip geestelijke depressie. En daarmee snijdt ik een geheel ander onderwerpsveld aan dan dat ik het over een griepje zou hebben.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:Ik adviseer mijn post nogmaals te lezen, de kenmerken/ symptomen van depressie na te gaan volgens thuisarts en dan te vergelijken met kinderen van God die een soortgelijke ervaring kennen. Neem bijvoorbeeld de toestand van Elia na de Karmel op zijn vlucht voor Izebel.
De symptomen zullen medisch gezien misschien wat overeenkomen, maar gaat inwendig dieper. Een arts zal dan ook in zo'n geval verkeerd oordelen. Voorbeeld is te lezen in een van de boekjes van ds. P. Blok, een jong meisje dat door de huisarts naar een psychiatrische afdeling van een ziekenhuis was gestuurd. Dit was ds. Blok ter ore gekomen, en de rest is te lezen in genoemd boekje.
Duidelijk. Ik bedoel met geestelijke depressie juist die geestelijke diepgang. Het karakter van deze depressie is anders, omdat het geestelijk is. Maar het door mij aangedragen symptoom (duisternis) lijkt me gewoon een schriftuurlijk woord.
Ik zie dus geen bezwaar in het begrip geestelijke depressie. En daarmee snijdt ik een geheel ander onderwerpsveld aan dan dat ik het over een griepje zou hebben.
Dat laatste punt voegde ik er slechts bij ter illustratie omdat ik dit gisteren nog zo hoorde.
Verder kan ik persoonlijk het werk van de Heilige Geest niet als geestesziekte zien. En dat kon ds. P. Blok ook niet. Wie wel krankzinnig kan maken is de duivel. Denk aan Jezus' omwandeling op de aarde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef:
Klavart schreef::oO
Deze kleur is niet echt gemakkelijk te lezen...
Klopt. Ik dacht het op te lossen door er een witte achtergrond bij te maken. Ik probeer het wel in een andere kleur ....
Even geduld.
Ik ga vanavond reageren. Op mijn gemak.
Plaats reactie