Voorbereiding Heilig Avondmaal

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door J.C. Philpot »

Hollander schreef:
Herman schreef:
Hollander schreef: Oké. Interessante gedachte om eens verder te doordenken. Hoe ben je tot dit standpunt gekomen? Is het bijv. ook gestaafd op schriftelijke bronnen?
Dit is gestoeld op de Schotse avondmaalspraktijk. Maar ook daar is overigens verschil. Dus ik kan zo snel geen bron vinden.
Mocht je nog een bron weten of tegenkomen, ik houd mij aanbevolen. Ik ben de laatste tijd steeds meer schrijvers van Schotse en Engelse origine aan het lezen. Ben dit nog niet tegengekomen.
In de vroege kerk was dit de praktijk. Vandaar de naam mis. De ongelovigen werden met de woorden missa est heengezonden, waarna het avondmaal bediend werd.

Ite missa est word nu overigens in de RKK na de mis gebruikt ipv ervoor.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

Calvijn: Christus is geestelijk aanwezig.
Avondmaals formulier; blijf dus niet in het uiterlijke hangen etc heft opwaarts etc.
Om Christus te ontmoeten hoef je niet aan tafel te gaan. Het wordt er wel verdiept en gesterkt.
Dit in mijn gedachten hebbende doet mij ook huiveren om mensen van een dienst uit te sluiten. Omdat God ook werkt tijdens deze diensten. En er bekering mogelijk is.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Bezorgd »

Ik kreeg een poosje terug een interessante vraag.

"Is een week van voorbereiding nu echt bijbels?
Het HA is door Jezus Zelf ingesteld, maar van een voorbereidingsweek lees ik nergens, en al helemaal niet van een formulier. "

Eerlijk gezegd had ik er geen pasklaar antwoord op.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

Bezorgd schreef:Ik kreeg een poosje terug een interessante vraag.

"Is een week van voorbereiding nu echt bijbels?
Het HA is door Jezus Zelf ingesteld, maar van een voorbereidingsweek lees ik nergens, en al helemaal niet van een formulier. "

Eerlijk gezegd had ik er geen pasklaar antwoord op.


Ik denk dat de houding voorbereidingsweek iets moet zijn wat continue voorkomt. En vroeger in de eerste gemeenten was het toch iedere week HA?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
DDD schreef:Tweeëneenhalf uur!!!

Waarom moet dat zo lang duren? Zes tafelronden van tien minuten moet toch voldoende zijn? En anders kunnen de diakenen wellicht helpen met het uitdelen, dan schiet dat wat harder op.
In schotland duurden de avondmaalstijden van donderdag tot en met maandag. Op zondag kwamen de mensen dan van 11 uur tot 's-avonds laat bij elkaar. Ik kan me niet onttrekken aan de gedachte dat er een samenhang bestaat tussen godsvrucht en de tijd die je voor de aanbidding van Hem reserveert.

Om die reden ben ik ook tegen het openbaar vieren van het avondmaal waarbij gelovigen en niet gelovigen aanwezig zijn. Je zult dan altijd met de zwakheid van de ongelovigen moeten rekenen, die geen zin hebben in een lange dienst.


Zou het kunnen samenhangen met de vissie die ik wel eens hoorde dat het evangelie alleen aan de gelovigen wordt verkondigt? Philpot sprak in de prediking toch ook alleen de gelovigen aan?
Ik kan ms zo voorstellen dat het dan ook zo doorgetrokken wordt naar hef HA.
Maar misschien kan er meer over de achtergrond hiervan gezegd worden?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:In de vroege kerk was dit de praktijk. Vandaar de naam mis. De ongelovigen werden met de woorden missa est heengezonden, waarna het avondmaal bediend werd..
Dank voor de goede aanvulling. Dit kan je idd lezen in de boeken van dr. M.A. van Willigen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef:Zou het kunnen samenhangen met de vissie die ik wel eens hoorde dat het evangelie alleen aan de gelovigen wordt verkondigt? Philpot sprak in de prediking toch ook alleen de gelovigen aan?
Ik kan ms zo voorstellen dat het dan ook zo doorgetrokken wordt naar hef HA.
Maar misschien kan er meer over de achtergrond hiervan gezegd worden?
Nee, de toegang tot het HA is in Schotland anders geregeld. In onze Nederlandse kerken is de toegang open voor een ieder die belijdenis doet en daarbij op een paar vooropgestelde vragen tijdens een bijzondere dienst ja op heeft gezegd.
In Schotland vraag je met een persoonlijke geloofsbelijdenis aan de kerkenraad toegang tot de bediening twee dagen voorafgaand aan de zondag. Op dat moment wordt je lid van de kerk.

J.C. Philpot (the original) overigens behoorde tot de strict baptists en was predikant in Engeland in de 19e eeuw. Zijn avondmaalsvisie ken ik niet.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4069
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Maanenschijn »

Velen die nog niet aangeweest zijn hebben bij aanvang van de prediking geen voornemen om aan te gaan. Vrees voor zelfbedrog of mensenvrees kan hier bijvoorbeeld aan ten grondslag liggen.

Bij de nodiging kan de Heere te sterk worden en aan zijn tafel roepen. Daarnaast kan de avondmaalsgang jaloers maken voor hen die niet aangaan. Van de bediening gaat een prediking op zich uit.

Tijdsdruk kan geen goede reden zijn om de dienst in tweeën te knippen. En de praktijk wijst uit dat zij die veel moeite hebben met een lange dienst, vaak thuis blijven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32740
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Is nu het boekje van wijlen ds. A. Hoogerland hier niet genoemd?
https://www.goedeboeken.nl/Ten-avondmaa ... 0624156788

Dit is eigenlijk een vervolg op: Belijdenis doen, maar hoe? Dit boekje kregen we van de kerkenraad bij het doen van geloofsbelijdenis.
Ik denk dat beide boekjes niet meer als nieuw leverbaar zijn, maar wie het echt wil, zal er tweedehands zeker nog wek wat kunnen bemachtigen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Valcke »

Maanenschijn schreef:Velen die nog niet aangeweest zijn hebben bij aanvang van de prediking geen voornemen om aan te gaan. Vrees voor zelfbedrog of mensenvrees kan hier bijvoorbeeld aan ten grondslag liggen.

Bij de nodiging kan de Heere te sterk worden en aan zijn tafel roepen.
Deze passage vind ik moeilijk te begrijpen. Het lijkt mij eerder dat mensen ter plekke door vrees afgehouden kunnen worden dan andersom.

En daarnaast: men zal zijn gronden om aan te gaan toch vooraf enigszins duidelijk moeten hebben, mede door zelfonderzoek in de periode die voorafgaat. Een plotseling aangaan lijkt mij daarom nogal gevaarlijk; dat kan voortkomen uit een opwelling of gevoel (in plaats van geloof).
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Lilian1975 schreef:Zou het kunnen samenhangen met de vissie die ik wel eens hoorde dat het evangelie alleen aan de gelovigen wordt verkondigt? Philpot sprak in de prediking toch ook alleen de gelovigen aan?
Ik kan ms zo voorstellen dat het dan ook zo doorgetrokken wordt naar hef HA.
Maar misschien kan er meer over de achtergrond hiervan gezegd worden?
Nee, de toegang tot het HA is in Schotland anders geregeld. In onze Nederlandse kerken is de toegang open voor een ieder die belijdenis doet en daarbij op een paar vooropgestelde vragen tijdens een bijzondere dienst ja op heeft gezegd.
In Schotland vraag je met een persoonlijke geloofsbelijdenis aan de kerkenraad toegang tot de bediening twee dagen voorafgaand aan de zondag. Op dat moment wordt je lid van de kerk.

J.C. Philpot (the original) overigens behoorde tot de strict baptists en was predikant in Engeland in de 19e eeuw. Zijn avondmaalsvisie ken ik niet.
bedankt voor je uitleg
Maar dan blijft voor mij toch de vraag staan. Waarom ongelovigen uitsluiten van de avondmaalsdienst ( ik heb het niet over het HA zelf)
In nederland doe je als het goed is ook persoonlijke belijdenis in het openbaar. (Ik weet dat het soms beperkt wordt tot de leer alleen, maar dat niet ons uitgangspunt, toch?)
En de vanzelfsprekende lijn om dan nog niet aan het avondmaal te gaan is niet iets dat daar vanzelfsprekend uit zou mogen vloeien.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

In de Vroege Kerk was dat vanwege het geheimenis. Dat hangt ook samen met het woord sacrament, wat letterlijk geloofsgeheim betekent. Het sacrament is alleen voor hen die zich bij de ware kerk voegen en dat beperkt dus de reikwijdte en de betekenis van zowel de doop als het avondmaal.
Zo kreeg je een groep van overtuigde christenen en een groep belangstellenden eromheen. Het geheimenis staat daar tussen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
Maanenschijn schreef:Velen die nog niet aangeweest zijn hebben bij aanvang van de prediking geen voornemen om aan te gaan. Vrees voor zelfbedrog of mensenvrees kan hier bijvoorbeeld aan ten grondslag liggen.

Bij de nodiging kan de Heere te sterk worden en aan zijn tafel roepen.
Deze passage vind ik moeilijk te begrijpen. Het lijkt mij eerder dat mensen ter plekke door vrees afgehouden kunnen worden dan andersom.

En daarnaast: men zal zijn gronden om aan te gaan toch vooraf enigszins duidelijk moeten hebben, mede door zelfonderzoek in de periode die voorafgaat. Een plotseling aangaan lijkt mij daarom nogal gevaarlijk; dat kan voortkomen uit een opwelling of gevoel (in plaats van geloof).

Wanneer Gods stem tot je komt door Zijn Woord. Dan is dat met zo'n kracht. Dat alle vrees wordt weggenomen. En men eenvoudigweg niet kan blijven zitten. En ja dat kan tijdens de prediking of HA tijdens de dienst zelf zijn. Waar door het Woord, gewerkt door de Geest de schellen van de ogen weggenomen worden. En klinkt. Het is Volbracht ook voor jou. Alles maar dan ook alles uit genade. Waar je ahw alleen Christus nog ziet. En de mensen en alles om je heen wegvalt. En dat kan voor jou impulsief lijken. Een christen zou zeggen. Ik kon en ik mocht niet anders meer. En het was zo onverwachts... . Maar Gode zij dank. Hij heeft mij die blind was ziende gemaakt. Mij opgevoerd uit het graf. Zo onverdiend. Alles uit genade alleen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:In de Vroege Kerk was dat vanwege het geheimenis. Dat hangt ook samen met het woord sacrament, wat letterlijk geloofsgeheim betekent. Het sacrament is alleen voor hen die zich bij de ware kerk voegen en dat beperkt dus de reikwijdte en de betekenis van zowel de doop als het avondmaal.
Zo kreeg je een groep van overtuigde christenen en een groep belangstellenden eromheen. Het geheimenis staat daar tussen.
De betekenis doop en het avondmaal kan ook alleen in en door het geloof verstaan worden. Toch zijn de uiterlijke tekenen ook onderwijs voor hen die het niet kennen. En dienen ze tot aansporing tot bekering.
Het kind dat gedoopt is. Vat het nog niet. Door het het Evangelie wordt het geloof gewerkt. Het sacrament versterkt. Zo ook met HA. Door ongelovigen ( zij die buiten Hem leven. Hem niet als persoonlijke Borg en Zaligmaker kennen) onthoud je van het Evangelie als je ze buitensluit van de dienst. En ja de tafel blijft gesloten voor hen.

Overigens het is misschien een rare zijstap...
Maar toen de Heere Zelf het Avondmaal instelde. Was Judas erbij. HIJ doopte met Jezus tegelijk de bete NB!
Jezus heeft het sacrament niet ingesteld buiten het zicht van de verrader!
Wie zijn wij dan om mensen uit het zicht van de bediening van de sacramenten te houden?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Tijdsdruk kan geen goede reden zijn om de dienst in tweeën te knippen. En de praktijk wijst uit dat zij die veel moeite hebben met een lange dienst, vaak thuis blijven.
Dan adviseer ik je toch kennis te nemen van de omstandigheden waaronder kerkenraden en predikanten bepalen dat de dienst binnen een voor iedereen aanvaardbaar tijdstip afgelopen dient te zijn. Ik wil me in dat verband onafhankelijk weten van naam-christenen die dat voor de rest gaan bepalen.
Plaats reactie