Voorbereiding Heilig Avondmaal

Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Susan »

Lilian1975 schreef:
Erskinees schreef:
Lilian1975 schreef: Geloofsvuur heeft brandstof nodig. De brandstof zijn Woord en de instellingen van doop en Avondmaal (Sacramenten) van de Heere. De verkondiging zal het geloof werken en het HA en Doop zal geloof versterken.
Je geeft het zelf dus ook aan: sacramenten zijn bedoeld voor Gods kinderen. Daarmee heeft Herman echt een punt.
Nee : Het gebruik van de sacramenten is voor Gods kinderen. Het aanschouwen is niet alleen voor Gods kinderen. En de Woordverkondiging idem. En ja alleen Gods kinderen zullen erdoor versterkt worden.
Waar in de Schrift staat dat de doop en de viering van het HA alleen in de aanwezigheid van Gods kinderen dient te gebeuren?
Paulus zegt in 1 Korinthiërs 11:26: "Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt." Er zit dus een proclamatie-aspect in voor de hele gemeente.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Susan schreef:Paulus zegt in 1 Korinthiërs 11:26: "Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt." Er zit dus een proclamatie-aspect in voor de hele gemeente.
De kanttekeningen wijzen erop dat in de prediking het volk onderwezen moet worden en dat Gods kinderen in de bediening getroost moeten worden. Dus ook naar aanleiding van deze tekst kan ik een onderscheid handhaven tussen de woordverkondiging die voor iedereen geldt en voor het gebruiken van het sacrament, dat alleen tot nut is van de gelovigen.

69 De dood des Heeren moet in het Avondmaal verkondigd worden, zo van de dienaars des Woords, die bij de bediening het volk moeten onderwijzen, dat dit gebroken brood en deze wijn een teken en verzegeling is van den bitteren dood van Christus aan het kruis, en van de weldaden daardoor voor ons verkregen; alsook van degenen die het genieten, die in hun hart moeten overdenken, geloven en met dankzegging belijden, dat de Heere Christus voor hen is gestorven, om hen van den eeuwigen dood te verlossen en zalig te maken, hetwelk alles door de woorden: doet dit tot Mijn gedachtenis, vers 25, te kennen gegeven is.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Susan schreef:Paulus zegt in 1 Korinthiërs 11:26: "Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt." Er zit dus een proclamatie-aspect in voor de hele gemeente.
De kanttekeningen wijzen erop dat in de prediking het volk onderwezen moet worden en dat Gods kinderen in de bediening getroost moeten worden. Dus ook naar aanleiding van deze tekst kan ik een onderscheid handhaven tussen de woordverkondiging die voor iedereen geldt en voor het gebruiken van het sacrament, dat alleen tot nut is van de gelovigen.

69 De dood des Heeren moet in het Avondmaal verkondigd worden, zo van de dienaars des Woords, die bij de bediening het volk moeten onderwijzen, dat dit gebroken brood en deze wijn een teken en verzegeling is van den bitteren dood van Christus aan het kruis, en van de weldaden daardoor voor ons verkregen; alsook van degenen die het genieten, die in hun hart moeten overdenken, geloven en met dankzegging belijden, dat de Heere Christus voor hen is gestorven, om hen van den eeuwigen dood te verlossen en zalig te maken, hetwelk alles door de woorden: doet dit tot Mijn gedachtenis, vers 25, te kennen gegeven is.

Troosten en prediken zijn twee verschillende zaken. Waarvan de laatste inderdaad alleen door Gods kinderen zal ervaren worden.
De prediking die er vanuit het avondmaal is is niet alleen troost. Maar bijv. ook dat het Leven alleen in Hem te vinden is. Omdat Hij alles heeft volbracht. En die prediking gaat een ieder aan. Niet alleen voor de waar gelovige. Het is een "richtingaanwijzer." Het doet een appèl op de mens om het heil niet inonszelf maar in Hem te zoeken. En het sacrament is de visualisering van dit onderwijs. Wat breder is dan de troost alleen.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Susan »

Lilian1975 schreef:
Herman schreef:
Susan schreef:Paulus zegt in 1 Korinthiërs 11:26: "Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt." Er zit dus een proclamatie-aspect in voor de hele gemeente.
De kanttekeningen wijzen erop dat in de prediking het volk onderwezen moet worden en dat Gods kinderen in de bediening getroost moeten worden. Dus ook naar aanleiding van deze tekst kan ik een onderscheid handhaven tussen de woordverkondiging die voor iedereen geldt en voor het gebruiken van het sacrament, dat alleen tot nut is van de gelovigen.

69 De dood des Heeren moet in het Avondmaal verkondigd worden, zo van de dienaars des Woords, die bij de bediening het volk moeten onderwijzen, dat dit gebroken brood en deze wijn een teken en verzegeling is van den bitteren dood van Christus aan het kruis, en van de weldaden daardoor voor ons verkregen; alsook van degenen die het genieten, die in hun hart moeten overdenken, geloven en met dankzegging belijden, dat de Heere Christus voor hen is gestorven, om hen van den eeuwigen dood te verlossen en zalig te maken, hetwelk alles door de woorden: doet dit tot Mijn gedachtenis, vers 25, te kennen gegeven is.

Troosten en prediken zijn twee verschillende zaken. Waarvan de laatste inderdaad alleen door Gods kinderen zal ervaren worden.
De prediking die er vanuit het avondmaal is is niet alleen troost. Maar bijv. ook dat het Leven alleen in Hem te vinden is. Omdat Hij alles heeft volbracht. En die prediking gaat een ieder aan. Niet alleen voor de waar gelovige. Het is een "richtingaanwijzer." Het doet een appèl op de mens om het heil niet inonszelf maar in Hem te zoeken. En het sacrament is de visualisering van dit onderwijs. Wat breder is dan de troost alleen.
Dat bedoel ik ook. Er zit een proclamatie aspect voor de hele gemeente in. Met het Woord vooraf erbij. Het is een afkondiging in het openbaar. Het proclameert het Evangelie van Jezus Christus. En de verlorenheid buiten Hem.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Bezorgd »

Mooie lezing - preek over een deel van het HA formulier, in de week van voorbereiding.
Wie mogen er nu aan?

https://cgkrijnsburg.nl/kerkdiensten/2708
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

Susan schreef:
Lilian1975 schreef:
Herman schreef:
Susan schreef:Paulus zegt in 1 Korinthiërs 11:26: "Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt." Er zit dus een proclamatie-aspect in voor de hele gemeente.
De kanttekeningen wijzen erop dat in de prediking het volk onderwezen moet worden en dat Gods kinderen in de bediening getroost moeten worden. Dus ook naar aanleiding van deze tekst kan ik een onderscheid handhaven tussen de woordverkondiging die voor iedereen geldt en voor het gebruiken van het sacrament, dat alleen tot nut is van de gelovigen.

69 De dood des Heeren moet in het Avondmaal verkondigd worden, zo van de dienaars des Woords, die bij de bediening het volk moeten onderwijzen, dat dit gebroken brood en deze wijn een teken en verzegeling is van den bitteren dood van Christus aan het kruis, en van de weldaden daardoor voor ons verkregen; alsook van degenen die het genieten, die in hun hart moeten overdenken, geloven en met dankzegging belijden, dat de Heere Christus voor hen is gestorven, om hen van den eeuwigen dood te verlossen en zalig te maken, hetwelk alles door de woorden: doet dit tot Mijn gedachtenis, vers 25, te kennen gegeven is.

Troosten en prediken zijn twee verschillende zaken. Waarvan de laatste inderdaad alleen door Gods kinderen zal ervaren worden.
De prediking die er vanuit het avondmaal is is niet alleen troost. Maar bijv. ook dat het Leven alleen in Hem te vinden is. Omdat Hij alles heeft volbracht. En die prediking gaat een ieder aan. Niet alleen voor de waar gelovige. Het is een "richtingaanwijzer." Het doet een appèl op de mens om het heil niet inonszelf maar in Hem te zoeken. En het sacrament is de visualisering van dit onderwijs. Wat breder is dan de troost alleen.
Dat bedoel ik ook. Er zit een proclamatie aspect voor de hele gemeente in. Met het Woord vooraf erbij. Het is een afkondiging in het openbaar. Het proclameert het Evangelie van Jezus Christus. En de verlorenheid buiten Hem.

Ik begrijp je Susan. Woord en Sacrament. Verkondiging en Sacrament zijn tweezaken die volop bij elkaar horen. Wanneer je mensen uitsluit van een kerkdienst. Dan sluit je ze ook uit van de verkondiging.
En wanneer je zeg het geheim wordtalleen verstaan door de waargelovige mbt het sacrament is dat waar. Maar dat geldt ten diepste ook voor de verkondiging. En daar zeggen we toch ook niet van dat mensen niet moeten komen?

Ik vraag me ook hoe langer hoe meer af of de Schotse praktijk mbt avondmaalsviering wel echt Bijbels is.
Zie wat ik boven schreef.

@Herman
Maar ook het vooraf toestemming vragen. Is dat bij iedere viering opnieuw? Waarschijnlijk vierden ze bijna iedere samenkomst het HA in de eerste gemeenten. Ook Calvijn wilde dit eigenlijk iedere eredient. Om uit te drukken hoezeer het een met het ander verbonden is. Lijkt me sterk dat dan iedere keer weer harten verklaard moesten worden naar ambtsdragers. Het is een zaak tussen de gelovige en de Heere. En tenzij er geen openbare zonden zijn en iemand belijdt de Heere als zijn Borg en Zaligmaker te kennen,(belijdenis)staat de tafel open. (Kerkelijkrecht) Het Goddelijk recht beoordeeld God. En is iets tussen God en de gelovige. En niet ene ambtsdrager, toch?
En als het steeds weer toegang vragen is. Hoe zien die broeders in Schotland dan de belijdenis die de eerste keer dan gedaan wordt mbt wedergeboorte? Je mag daar toch alleen als volwassene gedoopt worden als je bekeerd bent? De doop is daar toch ahw een belijdenis van het persoonlijk geloof?
Dit zijn overigens belangstellende vragen ;)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door J.C. Philpot »

Lilian1975 schreef: En als het steeds weer toegang vragen is. Hoe zien die broeders in Schotland dan de belijdenis die de eerste keer dan gedaan wordt mbt wedergeboorte? Je mag daar toch alleen als volwassene gedoopt worden als je bekeerd bent? De doop is daar toch ahw een belijdenis van het persoonlijk geloof?
Ik denk dat je de Schotse Presbyterianen verward met de Gospel Standard Baptists in Engeland

De Schotse Presbyterianen hebben een vergelijkbare dooppraktijk als wij hebben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:
Lilian1975 schreef: En als het steeds weer toegang vragen is. Hoe zien die broeders in Schotland dan de belijdenis die de eerste keer dan gedaan wordt mbt wedergeboorte? Je mag daar toch alleen als volwassene gedoopt worden als je bekeerd bent? De doop is daar toch ahw een belijdenis van het persoonlijk geloof?
Ik denk dat je de Schotse Presbyterianen verward met de Gospel Standard Baptists in Engeland

De Schotse Presbyterianen hebben een vergelijkbare dooppraktijk als wij hebben.
O ja dat zou best kunnen.
Dus zij kennen wel de kinderdoop maar geen openbare geloofsbelijdenis?
De belijdenis is dan eigenlijk tijdens de besloten bijeenkomsten rondom het Heilig Avondmaal?
Maar dat is dan geen openbare geloofsbelijdenis in het midden van heel de gemeente? En die moet zich ahw gaan herhalen twee keer per jaar door apart toestemming te vragen aan de kerkenraad. (Als ik de gang van zaken goed begrepen hebt hoor...)
En waar Calvijn Verkondiging en Sacrament volop naast elkaar wilde laten staan. (Het een weegt niet zwaarder dan het ander) wordt op deze manier er een veel zwaarder gewicht toegedeeld aan het HA?

We kunnen niet ongelovig onbekeerd aan het Avondmaal. Maar we "mogen" ook niet "onbekeerd " de kerk uit na de verkondiging.
En mensen "onbekeerd" van de verkondiging afhouden is helemaal een ernstige zaak m.i.
Juist de werkplaats van de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door J.C. Philpot »

Lilian1975 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Lilian1975 schreef: En als het steeds weer toegang vragen is. Hoe zien die broeders in Schotland dan de belijdenis die de eerste keer dan gedaan wordt mbt wedergeboorte? Je mag daar toch alleen als volwassene gedoopt worden als je bekeerd bent? De doop is daar toch ahw een belijdenis van het persoonlijk geloof?
Ik denk dat je de Schotse Presbyterianen verward met de Gospel Standard Baptists in Engeland

De Schotse Presbyterianen hebben een vergelijkbare dooppraktijk als wij hebben.
Dus kinderdoop maar geen openbare geloofsbelijdenis?
De belijdenis is dan eigenlijk tijdens de besloten bijeenkomsten rondom heg Heilig Avondmaal?
Dat klopt inderdaad:
Onderweg naar Loch Carron hadden wij een zeer boeiend gesprek met ds. Ross over de situatie in de Free Presbyterian Church of Scotland, die 6000 leden telt, waarvan er ongeveer 700 aan het H. Avondmaal deelnemen. Zij kennen niet het systeem van het doen van belijdenis. De deelneming aan het Avondmaal betekent tevens voor hen de openbare belijdenis van hun geloof.
Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -schotland


Ook interessant (het gaat hier niet over de FPCS, maar over de Free Church of Scotland op Lewis, en wel voor de scheuring:
De voorwaarden voor toelating tot het Avondmaal waren erg streng in Lewls. Wanneer je voor het eerst aan het Avondmaal wilde gaan, moest je naar de kerkenraad gaan, die vragen stelde over je geloof en komen tot Christus. Is dat nu ook nog de praktijk?
„De procedure is nog steeds hetzelfde. Deze is geworteld in de confessie en in de Schrift. De ouderlingen hebben het recht om gemeenteleden tot de Tafel toe te laten of af te wijzen. Bekering en geloof zijn nodig om toegelaten te worden. Of de vragen nog zo doorzoekend zijn als vroeger, weet ik niet. Wel wordt onderzoek gedaan naar iemands kennis en behoren de ouderlingen er zeker van te zijn dat er in de levenswandel niets is dat in strijd is met de belijdenis die mensen afleggen. Er is echter een grote verscheidenheid van meningen met betrekking tot de vraag hoe ''bevindelijk'' de vragen behoren te zijn. In hoeverre is het geoorloofd om iemands bevinding te onderzoeken? Wat de praktijk hier op het eiland ook geweest moge zijn, de traditie was om niet als een inquisiteur vragen te stellen. Nogmaals, het gaat in de eerste plaats om leer en leven, niet over de bevinding. In deze eeuw, misschien ook wel in Macrae''s tijd, zien we de tendens om diep in te gaan op de bevinding. Sommigen denken dat het ''krijgen'' van een tekst een volmacht biedt om ten Avondmaal te gaan."
Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/4 ... fc5c/lewis
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vraag me soms wel af waarom er zo gehamerd wordt op voorbereiding, ik vind dat hierdoor de feestvreugde wat verkoelt.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Nathanaël »

Geytenbeekje schreef:Ik vraag me soms wel af waarom er zo gehamerd wordt op voorbereiding, ik vind dat hierdoor de feestvreugde wat verkoelt.
Als het goed is neemt de vreugde en de verwondering daardoor juist toe.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Onderweg naar Loch Carron hadden wij een zeer boeiend gesprek met ds. Ross over de situatie in de Free Presbyterian Church of Scotland, die 6000 leden telt, waarvan er ongeveer 700 aan het H. Avondmaal deelnemen. Zij kennen niet het systeem van het doen van belijdenis. De deelneming aan het Avondmaal betekent tevens voor hen de openbare belijdenis van hun geloof.
Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -schotland

[/quote]

Dit interessante artikel is uit 1971, lijkt het. Weet je of het nu nog zo de praktijk is?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef: Dit interessante artikel is uit 1971, lijkt het. Weet je of het nu nog zo de praktijk is?
De aantallen zullen anders zijn, maar de FPCS veranderd niet zomaar wat. Het systeem zal dus nog hetzelfde zijn.

Bij de FCS is meer veranderd, ook door de scheuring. Er zijn toen veel behoudende leden en predikanten weggegaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef: Dit interessante artikel is uit 1971, lijkt het. Weet je of het nu nog zo de praktijk is?
De aantallen zullen anders zijn, maar de FPCS veranderd niet zomaar wat. Het systeem zal dus nog hetzelfde zijn.

Bij de FCS is meer veranderd, ook door de scheuring. Er zijn toen veel behoudende leden en predikanten weggegaan.
Bedankt zal het doorlezen. Maar er gaat dus net 1 procent van de leden aan het HA?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door J.C. Philpot »

Lilian1975 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef: Dit interessante artikel is uit 1971, lijkt het. Weet je of het nu nog zo de praktijk is?
De aantallen zullen anders zijn, maar de FPCS veranderd niet zomaar wat. Het systeem zal dus nog hetzelfde zijn.

Bij de FCS is meer veranderd, ook door de scheuring. Er zijn toen veel behoudende leden en predikanten weggegaan.
Bedankt zal het doorlezen. Maar er gaat dus net 1 procent van de leden aan het HA?
700 van de 6000 is meer dan 10 procent in de FPCS van 1971. In de FCS(C) zijn de percentages hoger.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie