Voorbereiding Heilig Avondmaal

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Dat laatste punt voegde ik er slechts bij ter illustratie omdat ik dit gisteren nog zo hoorde.
Verder kan ik persoonlijk het werk van de Heilige Geest niet als geestesziekte zien. En dat kon ds. P. Blok ook niet. Wie wel krankzinnig kan maken is de duivel. Denk aan Jezus' omwandeling op de aarde.
De Dordtse Leerregels noemen de geestelijke verlatenheid 'bitterder dan de dood'. Dat kan of door de satan (onder Gods toelating gebeuren) of door Vaderlijke kastijding.

Er lijkt me een gradueel verschil te zitten tussen krankzinnigheid en depressie, dus die twee moeten we niet op één hoop gooien.

De duivel zoekt tot wanhoop te brengen. Dat is zeker mogelijk. Denk daarbij aan Bunyan die een tijdlang dacht de onvergeeflijke zonde gedaan te hebben en dat is hem op grote wanhoop komen te staan, hoewel hij staande is gebleven. Ook binnen de levens van veel Schotse gelovigen die een levensbeschrijving hebben nagelaten speelt deze of een soortgelijke aanvechting een grote rol
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Dat laatste punt voegde ik er slechts bij ter illustratie omdat ik dit gisteren nog zo hoorde.
Verder kan ik persoonlijk het werk van de Heilige Geest niet als geestesziekte zien. En dat kon ds. P. Blok ook niet. Wie wel krankzinnig kan maken is de duivel. Denk aan Jezus' omwandeling op de aarde.
De Dordtse Leerregels noemen de geestelijke verlatenheid 'bitterder dan de dood'. Dat kan of door de satan (onder Gods toelating gebeuren) of door Vaderlijke kastijding.

Er lijkt me een gradueel verschil te zitten tussen krankzinnigheid en depressie, dus die twee moeten we niet op één hoop gooien.

De duivel zoekt tot wanhoop te brengen. Dat is zeker mogelijk. Denk daarbij aan Bunyan die een tijdlang dacht de onvergeeflijke zonde gedaan te hebben en dat is hem op grote wanhoop komen te staan, hoewel hij staande is gebleven. Ook binnen de levens van veel Schotse gelovigen die een levensbeschrijving hebben nagelaten speelt deze of een soortgelijke aanvechting een grote rol
Nog één kleine opmerking dan: ik denk zelf dat het door de Geest gewerkte leven per definitie aangevochten wordt. En dit is vaak een onderscheid wat het nabijkomende werk niet zo kent. Ik spreek in het algemeen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:
Herman schreef:Ik adviseer mijn post nogmaals te lezen, de kenmerken/ symptomen van depressie na te gaan volgens thuisarts en dan te vergelijken met kinderen van God die een soortgelijke ervaring kennen. Neem bijvoorbeeld de toestand van Elia na de Karmel op zijn vlucht voor Izebel.
De symptomen zullen medisch gezien misschien wat overeenkomen, maar gaat inwendig dieper. Een arts zal dan ook in zo'n geval verkeerd oordelen. Voorbeeld is te lezen in een van de boekjes van ds. P. Blok, een jong meisje dat door de huisarts naar een psychiatrische afdeling van een ziekenhuis was gestuurd. Dit was ds. Blok ter ore gekomen, en de rest is te lezen in genoemd boekje.
Duidelijk. Ik bedoel met geestelijke depressie juist die geestelijke diepgang. Het karakter van deze depressie is anders, omdat het geestelijk is. Maar het door mij aangedragen symptoom (duisternis) lijkt me gewoon een schriftuurlijk woord.
Ik zie dus geen bezwaar in het begrip geestelijke depressie. En daarmee snijdt ik een geheel ander onderwerpsveld aan dan dat ik het over een griepje zou hebben.
Dat laatste punt voegde ik er slechts bij ter illustratie omdat ik dit gisteren nog zo hoorde.
Verder kan ik persoonlijk het werk van de Heilige Geest niet als geestesziekte zien. En dat kon ds. P. Blok ook niet. Wie wel krankzinnig kan maken is de duivel. Denk aan Jezus' omwandeling op de aarde.
Bezetenheid is iets anders, de duivel laat zich niet wegjagen door een pilletje.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Susan »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Ik zie hier iets wat ik nooit heb gehoord. Had Heman een zware geestelijke depressie? Of wat had hij dan?
Zeg het zelf maar. Geestelijke depressie is mijns inziens de juiste term. Alleen maar geestelijke duisternis en geen licht. In het natuurlijke noem je dat depressie. Waarom zou je die term niet in het geestelijke mogen gebruiken?
Ik geloof niet dat Heman depressief was. Het lijkt erop dat de psalmist gelooft dat het de Heere is die hem naar "onderste kuil" heeft gebracht. De reden kan te wijten zijn aan zijn zonden. De manier waarop de psalmist zijn psalm schrijft, lijkt op wat Hizkia zei in Jesaja 38.

In vers 5 en 6 staat: Ik ben gerekend met degenen, die in de kuil nederdalen; ik ben geworden als een man, die krachteloos is; Afgezonderd onder de doden, gelijk de verslagenen, die in het graf liggen, die Gij niet meer gedenkt, en zij zijn afgesneden van Uw hand. Dit is bijna hetzelfde als wat Jacob zegt: "Toen scheurde Jakob zijn klederen, en legde een zak om zijn lenden; en hij bedreef rouw over zijn zoon vele dagen. En al zijn zonen, en al zijn dochteren maakten zich op, om hem te troosten; maar hij weigerde zich te laten troosten, en zeide: Want ik zal, rouw bedrijvende, tot mijn zoon in het graf nederdalen. Alzo beweende hem zijn vader.

Er staat ook in deze psalm: Maar ik, HEERE! roep tot U, en mijn gebed komt U voor in den morgenstond. Dit heeft een veel diepere mening dan wij denken. Dit wordt gekoppeld aan Jesaja 62. Als het gebed voor Hem komt in den morgenstond is Gods antwoord:

"Om Sions wil zal ik niet zwijgen, en om Jeruzalems wil zal ik niet stil zijn; totdat haar gerechtigheid voortkome als een glans, en haar heil als een fakkel, die brandt. 2 En de heidenen zullen uw gerechtigheid zien, en alle koningen uw heerlijkheid; en gij zult met een nieuwen naam genoemd worden, welken des HEEREN mond uitdrukkelijk noemen zal. 3 En gij zult een sierlijke kroon zijn in de hand des HEEREN, en een koninklijke hoed in de hand uws Gods. 4 Tot u zal niet meer gezegd worden: De verlatene, en tot uw land zal niet meer gezegd worden: Het verwoeste; maar gij zult genoemd worden: Mijn lust is aan haar! en uw land: Het getrouwde; want de HEERE heeft een lust aan u, en uw land zal getrouwd worden."

Joodse bronnen.

In deze Psalm zie ik het lijden van het Joodse volk. En het lijden van de Heere Jezus.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Susan schreef:Ik geloof niet dat Heman depressief was. Het lijkt erop dat de psalmist gelooft dat het de Heere is die hem naar "onderste kuil" heeft gebracht. De reden kan te wijten zijn aan zijn zonden.
Ik heb altijd begrepen dat je mensen die depressief zijn, niet moet proberen op te monteren en evenmin is het buiten de professionals om zeer slecht mogelijk om naar verklaringen te gaan zoeken en te gissen naar wat de oorzaken en gevolgen zijn. Dus ik neem de psalm letterlijk zoals hij is en kan me dus prima vinden in de indruk die Matthew Henry ervan geeft. Wat mij betreft zijn de woorden 'benauwdheid van gevoel' hetzelfde als ik met het woord depressie wil benoemen:
Matthew Henry schreef:Deze psalm is een klaagzang, een van de treurigste van al de psalmen, en hij eindigt niet zoals de
treurpsalmen gewoonlijk eindigen, met een vooruitzicht op vertroosting en blijdschap, maar van het
begin tot het einde is het een en alwee en ellende. Het zijn niet de openbare aangelegenheden, waar
de psalmist over treurt en klaagt er wordt geen melding gemaakt van de beproevingen van de kerk,
neen, het is over persoonlijk leed, benauwdheid van geest, smart, beide over uitwendige
beproevingenen de herinnering aan zonde en vrees voor Gods toorn. Hij wordt tot de boetpsalmen
gerekend, en het is goed als onze vrees aldus in het rechte kanaal wordt geleid en onze wereldlijke
grieven ons tot droefheid naar God brengen.
(...)
Zij, die in benauwdheid van geest zijn kunnen deze psalm zingen met gevoel, die het niet zijn,
behoren hem te zingen met dankbaarheid, God lovende dat zij zich niet in die toestand bevinden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef:Dan stel ik de vraag anders waar in de Schrift staat dat we vrijblijvend ongelovig mogen zijn? En waar in de Schrift staat dat we mensen mogen weren van het Woord. Juist waar het de werkplaats van de Heilige Geest wordt genoemd. En waar in de Schrift staat dat dus een deel van de huisgemeenten samenkwamen?
Op het punt van de schriftgegevens gaan we elkaar niet overtuigen. En dan heb ik het dus over het punt of alleen ware gelovigen die deelnemen aan het Avondmaal aanwezig mogen zijn bij de bediening, of dat ook ongelovigen aanwezig mogen zijn, maar zonder deel te nemen.

Je hoeft mijn standpunt overigens niet te delen. Dat is ook niet nodig. Eerder heb ik al aangegeven dan mijn standpunt te relativeren is, niettemin meen ik niet dat ik onbijbelse zaken zeg. Bij mijn weten staat nergens in de schrift een uitdrukkelijk bevel voor het één en evenmin voor het ander, dus laten we elkaar een zekere mate van vrijheid gunnen.

Als ik dan aansluit bij je opmerking dan de bijbel geen enkele vrijheid biedt om ongelovig ze zijn, dan stem ik daar van harte mee in. En wat mij betreft wordt dat goed zichtbaar op het moment dat je de toegang tot de ruimte waar het avondmaal bediend wordt voor ongelovigen sluit, op het moment dat de bediening een aanvang neemt. Dat lijkt me voor een ongelovige een zeer duidelijk moment waarin hij zich bewust wordt dat hij/zij geen deel heeft aan het verlossingswerk van de Heere Jezus.
Calvijn bedoelde m.i. dat het één niet boven het ander gezet mag worden. En hij bedoelde dat je de dingen niet mag scheiden. En wat Calvijn zeker niet bedoeld heeft is een gesloten viering. Naar mijn weten was dat zeker niet de praktijk in zijn gemeenten. Zodra je mensen bij de viering weghoudt maak je voor hen scheiding tussen die twee dingen. Het avondmaal wordt in feite boven het Woord gezet voor hen. En je zegt. Je kunt vrijblijvend onder de prediking zitten.
Wat Calvijn zegt kan je lezen in de Institutie Boek 4 hoofdstuk 17 paragraaf 44 en sluit aan bij de vroege kerk. Je kunt dat hier in de vertaling van Gerrit Veldmannalezen. Ik voel daar meer verwantschap met mijn standpunt dan dat ik daar vraagtekens bij krijg.
Je houdt mensen weg bij het Woord. De werkplaats van de Heilige Geest. Ik vind dat nogal wat. Hoevelen zijn er niet onder de avondmaalsprediking tot verandering gekomen? Door hen weg te houden stel je m.i. het sacrament boven het Woord.
Ik maak onderscheid tussen de prediking van het woord, zoals die voorafgaand aan het sacrament klinkt, en de bediening van het sacrament zelf. Het eerste is openbaar en over het tweede discussiëren we. Wat betreft de avondmaalsprediking. Het klopt dat daar grote kracht vanuit gaat, omdat het onderwerp helaas niet zondag aan zondag zo centraal staat. Ik kan me daar dus in vinden dat je daar niemand van moet uitsluiten. Persoonlijk ken ik geen mensen die door het zien van de avondmaalsbediening tot verandering zijn gekomen. Theologisch gezien reserveer ik het overtuigende werk van de Heilige Geest vooral voor de Woordbediening en het vertroostende en versterkende aspect voor de sacramenten.
De prediking die jij voorhoudt horen de mensen die daadwerkelijk in nood zijn ( maar die vinden echt de rust pas alleen in God. En hebben niets aan kenmerken waaruit zou blijken dat... want je kan jezelf bedriegen. Een predikant, een ambtsdrager heeft de plicht altijd en alleen naar de Medicijnmeester te wijzen. )


Het citaat moet je dus zo niet invullen. Onze forumvriend JC Philpot heeft het zo verwoordt:
In het citaat worden mensen aangesproken die als ze zichzelf onderzoeken, geen kernmerken van genade kunnen ontdekken. Ze vergelijken zichzelf met kinderen van God (de kudde), en kijken tegen hen op. Maar in zichzelf vinden ze enkel schuld en onmogelijkheid om met de kudde mee te komen.

Zulke schuldverslagen zielen, die hun zaligheid buiten zichzelf in Christus zoeken, worden genodigd.

Dat is hoe ik dit pastorale stukje interpreteer.
Leg dat eens naast de zaligsprekingen uit Mattheus 5: hongerigen, armen van geest, treurenden. Zou de predikant dat ook zo bedoelt kunnen hebben?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
Lilian1975 schreef:Dan stel ik de vraag anders waar in de Schrift staat dat we vrijblijvend ongelovig mogen zijn? En waar in de Schrift staat dat we mensen mogen weren van het Woord. Juist waar het de werkplaats van de Heilige Geest wordt genoemd. En waar in de Schrift staat dat dus een deel van de huisgemeenten samenkwamen?
Op het punt van de schriftgegevens gaan we elkaar niet overtuigen. En dan heb ik het dus over het punt of alleen ware gelovigen die deelnemen aan het Avondmaal aanwezig mogen zijn bij de bediening, of dat ook ongelovigen aanwezig mogen zijn, maar zonder deel te nemen.

Je hoeft mijn standpunt overigens niet te delen. Dat is ook niet nodig. Eerder heb ik al aangegeven dan mijn standpunt te relativeren is, niettemin meen ik niet dat ik onbijbelse zaken zeg. Bij mijn weten staat nergens in de schrift een uitdrukkelijk bevel voor het één en evenmin voor het ander, dus laten we elkaar een zekere mate van vrijheid gunnen.

Als ik dan aansluit bij je opmerking dan de bijbel geen enkele vrijheid biedt om ongelovig ze zijn, dan stem ik daar van harte mee in. En wat mij betreft wordt dat goed zichtbaar op het moment dat je de toegang tot de ruimte waar het avondmaal bediend wordt voor ongelovigen sluit, op het moment dat de bediening een aanvang neemt. Dat lijkt me voor een ongelovige een zeer duidelijk moment waarin hij zich bewust wordt dat hij/zij geen deel heeft aan het verlossingswerk van de Heere Jezus.
dus praktisch zie je voor je dat als de verkondiging geweest is er een deel van de gemeente weggaat. Met of zonder zegen. En dat de sacramentsbediening daarna met het overgebleven deel verder gaat.
Calvijn bedoelde m.i. dat het één niet boven het ander gezet mag worden. En hij bedoelde dat je de dingen niet mag scheiden. En wat Calvijn zeker niet bedoeld heeft is een gesloten viering. Naar mijn weten was dat zeker niet de praktijk in zijn gemeenten. Zodra je mensen bij de viering weghoudt maak je voor hen scheiding tussen die twee dingen. Het avondmaal wordt in feite boven het Woord gezet voor hen. En je zegt. Je kunt vrijblijvend onder de prediking zitten.
Wat Calvijn zegt kan je lezen in de Institutie Boek 4 hoofdstuk 17 paragraaf 44 en sluit aan bij de vroege kerk. Je kunt dat hier in de vertaling van Gerrit Veldmannalezen. Ik voel daar meer verwantschap met mijn standpunt dan dat ik daar vraagtekens bij krijg.
dat neemt niet weg dat die situatie zo niet beschreven staat in het NT. Wel dat er op een verkeerde manier de gezamenlijke maaltijden hield. Wat gewoonlijk afgesloten werd met HA. Dat mensen ernstig vermasnd moeten worden indien ze afblijven vanwege ongeloof. Daar ben ik het mee eens. In die zin zou een ieder pastoraal bezocht moeten worden. De gemeenten zijn vaak alleen te groot om dat te realiseren.

Calvijn zegt nergens dat hij zelf vind dat en dat het ook gebeurde dat mensen halverwege de dienst weggingen. Wel wijst hij op de oraktijk in de vroeg christel i jke kerk. En de ernst van afblijven. En dat dat besproken moet worden. Dit is wel heel anders als onze kerkelijke praktijk dat mensen op zijn hoogst in de nabetrachting nog worden aangespoord. Maar we verder weer tot de orde van de dag over gaan.

Verder komt de scheiding wel degelijk voelbaar zichtbaar als mensen blijven zitten als daar de nodiging klinkt. Wanneer zij eerder weggaan horen ze die nodiging niet eens meer...
Je houdt mensen weg bij het Woord. De werkplaats van de Heilige Geest. Ik vind dat nogal wat. Hoevelen zijn er niet onder de avondmaalsprediking tot verandering gekomen? Door hen weg te houden stel je m.i. het sacrament boven het Woord.
Ik maak onderscheid tussen de prediking van het woord, zoals die voorafgaand aan het sacrament klinkt, en de bediening van het sacrament zelf. Het eerste is openbaar en over het tweede discussiëren we. Wat betreft de avondmaalsprediking. Het klopt dat daar grote kracht vanuit gaat, omdat het onderwerp helaas niet zondag aan zondag zo centraal staat. Ik kan me daar dus in vinden dat je daar niemand van moet uitsluiten. Persoonlijk ken ik geen mensen die door het zien van de avondmaalsbediening tot verandering zijn gekomen. Theologisch gezien reserveer ik het overtuigende werk van de Heilige Geest vooral voor de Woordbediening en het vertroostende en versterkende aspect voor de sacramenten.

ik ook
De prediking die jij voorhoudt horen de mensen die daadwerkelijk in nood zijn ( maar die vinden echt de rust pas alleen in God. En hebben niets aan kenmerken waaruit zou blijken dat... want je kan jezelf bedriegen. Een predikant, een ambtsdrager heeft de plicht altijd en alleen naar de Medicijnmeester te wijzen. )


Het citaat moet je dus zo niet invullen. Onze forumvriend JC Philpot heeft het zo verwoordt:
In het citaat worden mensen aangesproken die als ze zichzelf onderzoeken, geen kernmerken van genade kunnen ontdekken. Ze vergelijken zichzelf met kinderen van God (de kudde), en kijken tegen hen op. Maar in zichzelf vinden ze enkel schuld en onmogelijkheid om met de kudde mee te komen.

Zulke schuldverslagen zielen, die hun zaligheid buiten zichzelf in Christus zoeken, worden genodigd.

Dat is hoe ik dit pastorale stukje interpreteer.
alleen staat dat er niet. Misschien kan jij het aanwijzen?
Leg dat eens naast de zaligsprekingen uit Mattheus 5: hongerigen, armen van geest, treurenden. Zou de predikant dat ook zo bedoelt kunnen hebben?
De mensen uit de zaligsprekingen zijn in ieder geval geen mensen die niet weten een Borg en Zaligmaker te hebben. Ze zoeken niet in zichzelf naar dingen. Maar alles is van Hem en uit Hem. Hoe hij (die schotse dominee) het bedoeld heeft kan ik niet zo uit dit citaat halen. Maar lees alleen wat er staat. En dat wat er staat vind ik erg gevaarlijk
ds John MacRae - predikant in Schotland op Lewis in de 19e eeuw schreef:
"Is hier een ziel die geen merktekenen van Christus in zichzelf kan vinden? Een die als een
schaap met een gebroken poot onbekwaam is om Gods kudde te volgen? Helaas! u
voelt dat u niet kunt volgen, maar uw oog is op de kudde gericht. Kom naar voren,
arme, bevende ziel en zit hier neder aan des Heeren tafel. Deze ernstige blik is een onmiskenbaar
teken van uw eigendom van Christus.”
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door helma »

Vanavond bezinningsdienst HA (CGK Renswoude)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Arja »

helma schreef:Vanavond bezinningsdienst HA (CGK Renswoude)
Hoe was dat? Behandelen jullie dan een stukje uit een boek of een Bijbeltekst?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door helma »

Arja schreef:
helma schreef:Vanavond bezinningsdienst HA (CGK Renswoude)
Hoe was dat? Behandelen jullie dan een stukje uit een boek of een Bijbeltekst?
Het is een kerkdienst met een preek die 'hoort' bij de preken die gehouden worden met de voorbereidingszondag en het HA.
In dit geval Jesaja 9:1
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door samanthi »

helma schreef:
Arja schreef:
helma schreef:Vanavond bezinningsdienst HA (CGK Renswoude)
Hoe was dat? Behandelen jullie dan een stukje uit een boek of een Bijbeltekst?
Het is een kerkdienst met een preek die 'hoort' bij de preken die gehouden worden met de voorbereidingszondag en het HA.
In dit geval Jesaja 9:1
Bij ons steeds een stukje uit het formulier
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Herman »

Zijn er mensen bekend met het gebruik van een zondenregister? O.a. in de 17e eeuw was dat een gebruike methode om de bekering en boetvaardigheid te bevorderen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Zijn er mensen bekend met het gebruik van een zondenregister? O.a. in de 17e eeuw was dat een gebruike methode om de bekering en boetvaardigheid te bevorderen.
Nee, ik ben daar niet mee bekend.

Als dat zou moeten zou ik waarschijnlijk de helft nog vergeten op het register te vermelden. Ons hart is zo zondig dat we zelf niet doorhebben hoeveel zonden we dagelijks doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Zijn er mensen bekend met het gebruik van een zondenregister? O.a. in de 17e eeuw was dat een gebruike methode om de bekering en boetvaardigheid te bevorderen.
Bedoel je iets anders dan de lijst van "navolgende zonden" zoals die in het avondmaalsformulier staat vermeld? En die in feite niet meer of minder is dan de 10 geboden?
Dat een zondenregister de boetvaardigheid kan bevorderen lijkt evident. Maar bevordert het niet werkheiligheid en wetticisme?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Voorbereiding Heilig Avondmaal

Bericht door Arja »

Herman schreef:Zijn er mensen bekend met het gebruik van een zondenregister? O.a. in de 17e eeuw was dat een gebruike methode om de bekering en boetvaardigheid te bevorderen.
Ik kon alleen dit vinden:

Met name in het avondmaalsformulier en in de formulieren voor de bevestiging van predikanten en ambtsdragers komen passages voor die slaan op specifiek zestiendeeeuwse situaties en daardoor te weinig bevatten om recht te doen aan de kerkelijke situatie in onze tijd. In het avondmaalsformulier geldt dat voor het zogeheten zondenregister. Waarschuwen tegen het aanbidden van ''verstorven heiligen'' - om slechts één voorbeeld te geven - moge in de zestiende- en zeventiende-eeuwse context van belang zijn geweest, in de huidige kerkelijke en maatschappelijke context zijn er andere zaken die bij een leven in de vreze des Heeren dienen te worden buitengesloten, bijvoorbeeld de zonden van de verslaving. Het zondenregister is dan ook aangepast, meer eigentijds gemaakt. (Uit: artikel over hertaling formulieren, 2000)
Plaats reactie