Mooie werken voor in de lijdenstijd

Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door StAndrews »

De lijdenstijd is een tijd van overdenking van het lijden en sterven van Christus. De overdenking behoort ten eerste veel rondom het geopende Woord te gebeuren, maar daarnaast maak ik graag gebruik van de geschriften van onze vaderen die zoveel licht over het Woord mochten hebben. Nu ben ik op zoek naar werken van de oudvaders die hierover handelen. Zelf heb ik enkel het bekende werk van Ambrosius 'Het zien op Jezus'.
Welke werken van de oudvaders lezen jullie graag in deze weken? Ik sta graag open voor aanbevelingen.

Graag zou ik ook lezen wat jullie vinden van:
- 'Kruistriomf van Vorst Messias' van Abraham Hellenbroek
- 'Zevenderlei gezichten in het lijden en sterven van de Heere Jezus Christus' van Fransiscus Ridderus.

StAndrews
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door ejvl »

StAndrews schreef:Welke werken van de oudvaders lezen jullie graag in deze weken? Ik sta graag open voor aanbevelingen.
Een van de bekendste oudvaders, Johann Sebastian Bach met de verschillende stukken van de Matthäus Passion.
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door StAndrews »

ejvl schreef:
StAndrews schreef:Welke werken van de oudvaders lezen jullie graag in deze weken? Ik sta graag open voor aanbevelingen.
Een van de bekendste oudvaders, Johann Sebastian Bach met de verschillende stukken van de Matthäus Passion.
Met alle respect, ik ben niet op zoeken muzikale werken. In mijn ogen is het bezwaarlijk dat de werken van Bach over het heilig lijden en sterven van Christus vaak door buitenkerkelijke mensen bezongen wordt. Het lijdensevangelie devalueert dan tot een loutere kunstuiting, waar Bach zelf overigens geen schuld aan heeft.
Maar we dwalen af. Kun je me trouwens nog verder helpen in mijn zoektocht?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door ejvl »

Zeker, zie.

Ds. Meinardus Antonides - twaalftal Lijdenspredikatieën
Ds. David Bruinings - De Leeuw uit de stam van Juda (16 leerredenen)
Ds. John Flavel - de zeven kruiswoorden
Ds. H.F. Kohlbrügge - Betrachting van Christus' dood aan het kruis en wat daar aan vooraf ging: 18 lijdenspreken.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ijdenstijd

Staan een hoop mooie werken in.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door Orchidee »

Ik lees nooit oudvaders, ik luister naar hedendaagse predikanten.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door Ad Anker »

Kruistriomf van Hellenbroek is prachtig! Korte, duidelijke preken. Erg mooi vind ik de geschiedkundige informatie in zijn preken.
Vaak lees ik de gehouden lijdenspreek in de kerk na in de kruistriomf. En nee, dan moet ik niet gaan vergelijken. :hum
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door StAndrews »

Orchidee schreef:Ik lees nooit oudvaders, ik luister naar hedendaagse predikanten.
Het ene hoeft het andere toch niet uit te sluiten? Zie Anker.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door Orchidee »

Dat zeg ik niet ;)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door StAndrews »

Orchidee schreef:Dat zeg ik niet ;)
Zo doe je het wel overkomen. Maar wat je dan ook gezegd hebt, het niet lezen van de oudvaders lijkt mij een heel groot gemis.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door ejvl »

StAndrews schreef:Zo doe je het wel overkomen. Maar wat je dan ook gezegd hebt, het niet lezen van de oudvaders lijkt mij een heel groot gemis.
Mij eigenlijk ook, om met SecorDabar te spreken:
SecorDabar schreef:Er zijn inderdaad genoeg goede catechismusverklaringen, waarin Schrift met Schrift wordt vergeleken.
Ik kan iedereen eens aanraden om eens verklaringen te lezen van predikanten uit de 17e / 18e eeuw.
Denk bijvoorbeeld aan Petrus van der Hagen, Justus Vermeer, Smijtegelt, van der Groe, van der Kemp, Ferre en Brinkman.

Daar lees ik totaal niets van allerlei beperkingen zoals die door GG en GGN dominees wordt gepredikt.
Sla eens een willekeurige catechismusverklaring van de GG/GGN op en je vindt over het algemeen genomen maar weinig Schrift met Schrift vergelijkende.
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &start=450
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door Orchidee »

Ik vertel eerlijk dat ik geen oudvaders lees, is dat verkeerd en is het niet lezen van oudvaders verkeerd?
Er zullen ook mensen zijn die 10tallen oudvaders in de kast hebben staan voor "de pronk" en "het gezicht" maar er vervolgens geen woord uit lezen of er iets van begrijpen en er zijn ook mensen die zwijgen. :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door refo »

StAndrews schreef:
Orchidee schreef:Dat zeg ik niet ;)
Zo doe je het wel overkomen. Maar wat je dan ook gezegd hebt, het niet lezen van de oudvaders lijkt mij een heel groot gemis.
Probleem is dat ze niet erg toegankelijk taalgebruik bevatten. Dus als iemand al moeilijk lezen kan is dat onoverkomelijk. Hedendaags is dan inderdaad beter.

En het zijn ook allemaal nogal kostbare werken.
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door StAndrews »

Orchidee schreef:Ik vertel eerlijk dat ik geen oudvaders lees, is dat verkeerd en is het niet lezen van oudvaders verkeerd?
Er zullen ook mensen zijn die 10tallen oudvaders in de kast hebben staan voor "de pronk" en "het gezicht" maar er vervolgens geen woord uit lezen of er iets van begrijpen en er zijn ook mensen die zwijgen. :hum
1. Om eerlijk te zijn: de opmerking 'ik lees geen oudvaders' voegt weinig toe in een topic waarin wordt gevraagd naar mooie werken van de oudvaders.
2. Het niet lezen van de oudvaders heb ik niet als 'verkeerd' betiteld. Wel heb ik aangegeven dat we dan veel moeten missen. Uit de vruchten blijkt dat onze vaderen meer meer licht van de Heilige Geest ontvangen hadden dan de predikanten van vandaag. Dat zal elke predikant ook toegeven, als het recht ligt.
3. Hoe anderen handelen is geen maatstaf voor ons eigen handelen. Dat is alleen Gods Woord.
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door StAndrews »

refo schreef:
StAndrews schreef:
Orchidee schreef:Dat zeg ik niet ;)
Zo doe je het wel overkomen. Maar wat je dan ook gezegd hebt, het niet lezen van de oudvaders lijkt mij een heel groot gemis.
Probleem is dat ze niet erg toegankelijk taalgebruik bevatten. Dus als iemand al moeilijk lezen kan is dat onoverkomelijk. Hedendaags is dan inderdaad beter.

En het zijn ook allemaal nogal kostbare werken.
1. Er zijn vele werken van de oude schrijvers die hertaald zijn, en daarom zeer toegankelijk voor de welwillende lezer.
2. De werken zijn vaak duur, dat erken ik, maar daar hoeven we ons niet achter te verschuilen. Tweedehands kun je geregeld wel iets moois vinden voor weinig geld. We hoeven ook niet direct een hele boekenkast vol aan te schaffen. Het beste is om maar met een enkel boekje te beginnen en pas verder kijken als die gelezen en herlezen is.
3. Hedendaags is niet beter, want we leven nu in een tijd van diep geestelijk verval.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door Luther »

StAndrews schreef:3. Hedendaags is niet beter, want we leven nu in een tijd van diep geestelijk verval.
Ik zeg niet dat dit waar is, maar dat zeiden die geachte oude schrijvers in hun dagen ook al.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie