Mooie werken voor in de lijdenstijd

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Verklaring van knechtslied (Jes 52-53) door Luther, dun boekje, duidelijk en rijk.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door StAndrews »

Luther schreef:
StAndrews schreef:3. Hedendaags is niet beter, want we leven nu in een tijd van diep geestelijk verval.
Ik zeg niet dat dit waar is, maar dat zeiden die geachte oude schrijvers in hun dagen ook al.
Dat is zeker waar. In hun werken lezen we van scherpe waarschuwingen tegen dat verval, maar ze wezen ook zo heerlijk op Christus. Hun ontdekkende en vertroostende prediking mocht rijke vruchten van geloof en bekering voortbrengen en dat heeft toch een heilzame uitwerking op de samenleving gehad. Die zien we vandaag toch minder.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door Tiberius »

Het zien op Jezus, van Isaac Ambrosius.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door SecorDabar »

Er is in de rubriek Bezinning een onderwerp over het lezen en mediteren in de lijdenstijd.

Ik lees op dit moment de leerredenen van Ds. D. Bruinings.

Verder wil ik hierbij attenderen op de overdenkingen van Ds. Johan Jacob Rambach (1693-1735) :

De verborgenheid van Christus stilzwijgen:

http://www.theologienet.nl/documenten/R ... wijgen.pdf
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door Hendrien »

Wanneer is de 1e lijdenszondag en wat gaan jullie lezen de komende tijd? Nog tips?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door Jongere »

Hendrien schreef:Wanneer is de 1e lijdenszondag en wat gaan jullie lezen de komende tijd? Nog tips?
Met de onderstaande werken heb ik goede ervaring in de lijdenstijd. Inderdaad van heel uiteenlopende schrijvers, ook verschillende inhoud en diepgang, maar dat geeft niet zo als je ze goed afwisselt. Er valt ook oneindig veel te zien in het werk van Christus.

- Abraham Hellenbroek, Kruistriomf van Vorst Messias (al eerder genoemd in het topic)
- K. Schilder, Christus in Zijn lijden
- C.G. Vreugdenhil, Borgtocht
- John Piper, Waarom moest Jezus sterven?

Bij ons is het aanstaande zondag de eerste lijdenszondag, maar dat verschilt wel eens geloof ik.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door Posthoorn »

Jongere schreef:
Hendrien schreef:Wanneer is de 1e lijdenszondag en wat gaan jullie lezen de komende tijd? Nog tips?
Met de onderstaande werken heb ik goede ervaring in de lijdenstijd. Inderdaad van heel uiteenlopende schrijvers, ook verschillende inhoud en diepgang, maar dat geeft niet zo als je ze goed afwisselt. Er valt ook oneindig veel te zien in het werk van Christus.

- Abraham Hellenbroek, Kruistriomf van Vorst Messias (al eerder genoemd in het topic)
- K. Schilder, Christus in Zijn lijden
- C.G. Vreugdenhil, Borgtocht
- John Piper, Waarom moest Jezus sterven?

Bij ons is het aanstaande zondag de eerste lijdenszondag, maar dat verschilt wel eens geloof ik.
De "veertigdagentijd" begint pas op woensdag a.s., "Aswoensdag". In de (meeste/alle?) protestantse kerken is de zondag daarvóór al de eerste lijdenszondag.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door Auto »

Posthoorn schreef:
Jongere schreef:
Hendrien schreef:Wanneer is de 1e lijdenszondag en wat gaan jullie lezen de komende tijd? Nog tips?
Met de onderstaande werken heb ik goede ervaring in de lijdenstijd. Inderdaad van heel uiteenlopende schrijvers, ook verschillende inhoud en diepgang, maar dat geeft niet zo als je ze goed afwisselt. Er valt ook oneindig veel te zien in het werk van Christus.

- Abraham Hellenbroek, Kruistriomf van Vorst Messias (al eerder genoemd in het topic)
- K. Schilder, Christus in Zijn lijden
- C.G. Vreugdenhil, Borgtocht
- John Piper, Waarom moest Jezus sterven?

Bij ons is het aanstaande zondag de eerste lijdenszondag, maar dat verschilt wel eens geloof ik.
De "veertigdagentijd" begint pas op woensdag a.s., "Aswoensdag". In de (meeste/alle?) protestantse kerken is de zondag daarvóór al de eerste lijdenszondag.
Zie het RD van vandaag
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_970361
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Mooie werken voor in de lijdenstijd

Bericht door helma »

Prof Wisse; De zeven kruiswoorden. Erg mooi.
Plaats reactie