Aanbevolen theologische boeken (?)

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door huisman »

refo schreef:Het geeft wel aan dat op het forum niet het gemiddelde gemeentelid aanwezig is. De genoemde werken zijn namelijk voor veel mensen volstrekt ontoegankelijk.

En kom aub niet met de dooddoener dat het onwil is.
Je hebt gelijk. Kom genoeg mensen tegen die het niet lukt deze boeken te lezen. Het is ook geen voorwaarde om tot geloof te komen en het behoort ook niet tot de goede werken. ( zie Mattheüs 25:31-46)
Worden als een kind kan ook betekenen dat wij wat los moeten komen van deze boeken hoe graag ik ze ook lees.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Jeremiah »

Kan daar geen apart topic over komen? Toegankelijke theologische boeken?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:
refo schreef:Het geeft wel aan dat op het forum niet het gemiddelde gemeentelid aanwezig is. De genoemde werken zijn namelijk voor veel mensen volstrekt ontoegankelijk.

En kom aub niet met de dooddoener dat het onwil is.
Of de Christenreis volstrekt ontoegankelijk is, daarover kun je nog wel twisten...
Maar een terecht punt, vermoed ik. Welke eenvoudige boeken zou je willen aanbevelen voor het gemiddelde gemeentelid?
Op één: De droefheid naar God van professor Wisse. Verder denk ik dan aan boeken als de levensbeschrijvingen van Huntington en Warburton en de levensbeschrijving van ds. M. Heijkoop. Ik denk eerlijk gezegd dat er maar weinig boekenkasten in reformatorisch Nederland zijn waar niet in ieder geval één van deze vier boeken te vinden is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Tiberius »

Jeremiah schreef:Kan daar geen apart topic over komen? Toegankelijke theologische boeken?
Uiteraard. Ga je gang.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Mannetje »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Het geeft wel aan dat op het forum niet het gemiddelde gemeentelid aanwezig is. De genoemde werken zijn namelijk voor veel mensen volstrekt ontoegankelijk.

En kom aub niet met de dooddoener dat het onwil is.
Of de Christenreis volstrekt ontoegankelijk is, daarover kun je nog wel twisten...
Maar een terecht punt, vermoed ik. Welke eenvoudige boeken zou je willen aanbevelen voor het gemiddelde gemeentelid?
Op één: De droefheid naar God van professor Wisse. Verder denk ik dan aan boeken als de levensbeschrijvingen van Huntington en Warburton en de levensbeschrijving van ds. M. Heijkoop. Ik denk eerlijk gezegd dat er maar weinig boekenkasten in reformatorisch Nederland zijn waar niet in ieder geval één van deze vier boeken te vinden is.
Alleen "de droefheid naar God" staat in de kast (nu ja, zit inmiddels in een doos).
Levensbeschrijvingen zou ik zeker niet bij de min of meer verplichte boeken willen zetten. Ik zeg niet dat je ze helemaal niet moet lezen, maar wel dat je er mee uit moet kijken.
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Herman »

De volgende boeken/teksten hebben me het meest gevormd:
- De Schatkamer van de Evangelische beloften van Ralph Erkine
- De zekerheid van het geloof van Ebenezer Erskine
- De zeven kruiswoorden van Prof. Wisse
- Leerredenen van Kohlbrugge (12 12 tallen en wat de laatste jaren allemaal is uitgegeven).
- De eenvoudige oefeningen van Wulfert Floor
- De Institutie van Calvijn
- Diverse preken, werkjes, weergeven notities in dagboeken van Maarten Luther
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Mannetje »

Een schrijver die ik ook wil aanbevelen is Octavius Winslow.
Zijn verklaring van Psalm 130, maar ook zijn boek "Mara en Elim".
-
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Pioenroosje »

refo schreef:Het geeft wel aan dat op het forum niet het gemiddelde gemeentelid aanwezig is. De genoemde werken zijn namelijk voor veel mensen volstrekt ontoegankelijk.

En kom aub niet met de dooddoener dat het onwil is.
Er zijn de laatste tijd diverse uitgaven van Evert Barten geweest; waarin de klassiekers beter toegankelijk zijn gemaakt. Ik heb ze zelf niet gelezen, maar kan me voorstellen dat dit voor een gemiddeld gemeentelid wél te behappen is. Hoe kijken anderen daar tegenaan?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Erasmiaan »

Mannetje schreef:
Erasmiaan schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Het geeft wel aan dat op het forum niet het gemiddelde gemeentelid aanwezig is. De genoemde werken zijn namelijk voor veel mensen volstrekt ontoegankelijk.

En kom aub niet met de dooddoener dat het onwil is.
Of de Christenreis volstrekt ontoegankelijk is, daarover kun je nog wel twisten...
Maar een terecht punt, vermoed ik. Welke eenvoudige boeken zou je willen aanbevelen voor het gemiddelde gemeentelid?
Op één: De droefheid naar God van professor Wisse. Verder denk ik dan aan boeken als de levensbeschrijvingen van Huntington en Warburton en de levensbeschrijving van ds. M. Heijkoop. Ik denk eerlijk gezegd dat er maar weinig boekenkasten in reformatorisch Nederland zijn waar niet in ieder geval één van deze vier boeken te vinden is.
Alleen "de droefheid naar God" staat in de kast (nu ja, zit inmiddels in een doos).
Levensbeschrijvingen zou ik zeker niet bij de min of meer verplichte boeken willen zetten. Ik zeg niet dat je ze helemaal niet moet lezen, maar wel dat je er mee uit moet kijken.
Het ging over eenvoudige boeken die je zou willen aanbevelen voor een gemiddeld gemeentelid. Dan zou ik zeker deze oude beschrijvingen van hoe God werkt willen noemen. Op mij hebben deze boeken grote indruk gemaakt dat die God niet alleen in de tijd van de Bijbel werkte, maar ook in die tijd. En ook nog in deze tijd, maar dat hoort een gemiddeld gemeentelid nog maar zo weinig. En deze boeken mochten dan er nog eens aan bijdragen dat men onder de indruk raakt van Gods almacht en leiding met Zijn volk en ook die God zou gaan zoeken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Mara »

refo schreef:Het geeft wel aan dat op het forum niet het gemiddelde gemeentelid aanwezig is. De genoemde werken zijn namelijk voor veel mensen volstrekt ontoegankelijk.

En kom aub niet met de dooddoener dat het onwil is.
Nee dat is mijn ervaring ook en eerlijk gezegd pak ik ze ook niet als eerste om te lezen.
Ik heb al een flinke kluif aan de Nachtgezichten. Philpot vind ik zelf ook wel toegankelijk en het boekje Avondrood van prof. Wisse heb ik in wachtkamers zitten lezen.
En de volgende generaties vinden het vaak al helemaal moeilijk, vanwege de lange ingewikkelde zinnen en het archaïsch taalgebruik.
Als je niet bekend met de tale Kanaäns, is het ondoenlijk.
Ik vraag me trouwens af hoe lang prekenboeken nog zullen verschijnen. De generatie die daar flink geld voor over heeft, sterft langzaam uit denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Volontair »

Het zijn inmiddels bekende namen, maar voor de eenvoudigen zijn dit zeer leesbare en leerzame boeken:
- De kennis der zaligheid (R. & E. Erskine en J. Fisher).
- Christus, de Weg, de Waarheid en het Leven (J. Brown).
- Pastorale Adviezen (C. H. Spurgeon).
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Mannetje »

Nog een boekje, zeer toegankelijk:
Gebedsgestalten, van ds. F. Bakker
-
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Nog een boekje, zeer toegankelijk:
Gebedsgestalten, van ds. F. Bakker
Van dezelfde schrijver:
  • Wat onder u gesproken is
    Het Eeuwige Woord I
    Het Eeuwige Woord II
    Het Eeuwige Woord III
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Posthoorn »

Hoewel het geen echt stichtelijke boekjes betreft, zijn deze drie zeer toegankelijk (en leerzaam):

De Bijbel is geen puzzelboek van Tj. Boersma
Jeruzalem vandaag van Tj. Boersma
Niet allen Israël van A. Maljaars
kasparov
Berichten: 360
Lid geworden op: 17 nov 2017, 00:15

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door kasparov »

Pioenroosje schreef:
refo schreef:Het geeft wel aan dat op het forum niet het gemiddelde gemeentelid aanwezig is. De genoemde werken zijn namelijk voor veel mensen volstrekt ontoegankelijk.
En kom aub niet met de dooddoener dat het onwil is.
Er zijn de laatste tijd diverse uitgaven van Evert Barten geweest; waarin de klassiekers beter toegankelijk zijn gemaakt. Ik heb ze zelf niet gelezen, maar kan me voorstellen dat dit voor een gemiddeld gemeentelid wél te behappen is. Hoe kijken anderen daar tegenaan?
Wat mij betreft is het prima om te hertalen naar hedendaags Nederlands. Wezenlijke termen mogen blijven staan, maar moeten wel heel duidelijk in hedendaags Nederlands uitgelegd worden, bijv. 'voorwerpelijk of onderwerpelijk'.
Plaats reactie