Aanbevolen theologische boeken (?)

Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Kislev »

Het aantal theologische boeken is dusdanig uitgebreid dat het moeilijk is om te bepalen welke boeken zeker gelezen moeten worden. Daarom ben ik ook erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Welke theologische boeken raad je anderen aan om zeker te lezen? Of anders geformuleerd: van welke boeken heb je veel geleerd en grijp je nog regelmatig naar?

Wat mezelf betreft:
- Isaac Ambrosius: Het zien op Jezus
- Petrus Immens: De godvruchtige avondmaalganger
- Willam Guthrie: Des Christen groot interest
- Martin Lloyd-Jones: De Bergrede
- Jacobus Overduin: Profetische vergezichten (tip)
- J.C. Ryle: zo’n beetje alles wat ik van hem lees


Overigens hoor ik her en der goede signalen over dit boek:
Afbeelding
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door helma »

wij zijn gister begonnen in de dagboekversie van Ambrosius.

wat ik een ander aanraad is idd de boeken van Ryle.
heel vaak leen ik ook 'het komen tot Christus' uit, van Bunyan.

De boeken van Spurgeon (met name gelijkenissen en wonderen van de Heiland) vind ik ook een aanrader.

Waar ik veel van heb geleerd en graag lees is boeken van Octaivius Winslow en zijn moeder Mary Winslow.

Een mustread vind ik het boek Jacobus Fruytier; Groot Voorrecht; De Zegen Van Een Christelijke Opvoeding
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Wilhelm »

Ik heb het al geregeld aangegeven hier op het forum, maar "Het merg van het Evangelie" van Fisher, ( hier een eerste indruk: http://books.google.nl/books?id=ay_fAkZ ... ie&f=false )
zou iedereen gelezen moeten hebben.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door helma »

het is een beetje afhankelijk van de situatie en omstandigheden waarin iemand verkeert welk boek je aanraadt ;-)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Sheba »

Teveel om op te noemen...
Een kleine greep...:

Kohlbrugge....
Robert Murray Mac Cheyne.
Horatius Bonar
Boeken van de Erskines
Calvijn
Ryle: boek over de Heiligmaking....

Ieder met hun eigen nadrukken... Maar ontzettend veel van geleerd.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Kislev »

helma schreef:het is een beetje afhankelijk van de situatie en omstandigheden waarin iemand verkeert welk boek je aanraadt ;-)
Inderdaad, en ook bepaalde voorkeur voor schrijfstijl. Persoonlijk vind ik De godvruchtige avondmaalganger heel onderwijzend en evenwichtig. Een oude predikantsweduwe die ik sprak kon er echter niet doorheen komen vanwege al die nummeringen en onderverdelingen. Zelf had ik daar geen last van.

@lien75: kun je bepaalde titels aangeven?

Overigens heb ik thuis de boeken bepakt waarvan ik vind dat ik die (dit jaar) moet lezen. Daar zit het Merg van het Evangelie ook bij.

Afbeelding
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Sheba »

Kislev schreef:
helma schreef:het is een beetje afhankelijk van de situatie en omstandigheden waarin iemand verkeert welk boek je aanraadt ;-)
Inderdaad, en ook bepaalde voorkeur voor schrijfstijl. Persoonlijk vind ik De godvruchtige avondmaalganger heel onderwijzend en evenwichtig. Een oude predikantsweduwe die ik sprak kon er echter niet doorheen komen vanwege al die nummeringen en onderverdelingen. Zelf had ik daar geen last van.

@lien75: kun je bepaalde titels aangeven?

Overigens heb ik thuis de boeken bepakt waarvan ik vind dat ik die (dit jaar) moet lezen. Daar zit het Merg van het Evangelie ook bij.

Afbeelding
H.Bonar: Gods weg van Vrede.
A. Bonar Het evangelie van de Persoon van Christus
R Erskine: o.a Het Sterven aan de Wet
Ds H Goedhart. Het wezen des geloofs en Vragen rondom het geloof (alleen nog tweede hands)
Mac Cheyne: o.a. Laat u met God verzoenen of Zie, ik sta aan de deur en Ik klop
Ryle: Heiligmaking. Haar natuur,hindernissen,moeilijkheden en wortels.
Kohlbrugge: diverse bijbelstudies rondom de brieven. Maar bijvoorbeeld ook het boek: Het is mij goed nabij god te wezen. en nog veel meer....
Calvijn: Ik vindt zijn bijbelverklaringen, institutie etc heel verhelderend

Maar echt. Ik ben niet compleet met mijn lijstje!
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Peregrina »

Ik denk dat mijn lijstje van meest gewaardeerde boeken er zo uitziet:

Comrie: ABC des geloofs
W à Brakel: De redelijke godsdienst
Matthew Henry: uitgebreide Bijbelverklaring
Bunyan: Komen tot Christus

En boeken van Octavius Winslow, of van Philpot!

Of ik deze boeken ook aan een ander aanraad, ligt er inderdaad aan wie het is en welke vragen er spelen.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Kislev »

Nou mensen, er zullen er toch wel meer zijn hier die door een bepaald theologisch boek getroffen/onderwezen zijn. Forumlid Huisman leest nogal veel, die heeft vast nog wel tips.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Posthoorn »

Kislev schreef:Nou mensen, er zullen er toch wel meer zijn hier die door een bepaald theologisch boek getroffen/onderwezen zijn. Forumlid Huisman leest nogal veel, die heeft vast nog wel tips.
Preken van J.C. Philpot en H.F. Kohlbrugge.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Jongere »

Kislev schreef:Nou mensen, er zullen er toch wel meer zijn hier die door een bepaald theologisch boek getroffen/onderwezen zijn. Forumlid Huisman leest nogal veel, die heeft vast nog wel tips.
Tsja, er zijn ontzettend veel mooie en goede boeken zeer de moeite waard, maar om nu ook alle klassiekers op te gaan noemen... Ik vind dat altijd wat moeilijk; ééntje kiezen doet geen recht aan de rest en mijn hele boekenkast opnoemen is zinloos.

Als ik dan toch iets moet noemen. Een jaar lang studiekring volgen over Maarten Luther is voor mij bijzonder leerzaam en verrijkend geweest. Om even aan een ander topic te refereren: dan merk je inderdaad hoe waardevol het is om 'oud goud' te lezen in plaats van de meeste hedendaagse beschouwingen daarover. "De vrijheid van een christen" springt er voor mij uit.

Meer hedendaags (of neo-reformatorisch zoals DIA dat graag noemt) denk ik aan Lewis en Piper. Die noem ik met overtuiging, ondanks de kritiek die je er tegenwoordig wel eens op hoort. Dat vind ik nu ook meer waard dan boeken die eigenlijk alleen maar voortborduren op wat de reformatoren zelf al veel duidelijker hebben gezegd.
Lewis niet eens zozeer vanwege zijn apologetiek (al geniet ik van zijn briljante inzichten, met name in zijn opstellen), maar vooral vanwege zijn verbeeldingskracht. Piper vanwege het feit dat bij hem Gods soevereiniteit en vreugde van de mens heel krachtig samenkomen. En omdat zijn preken bijzonder veel rijkdom putten uit Gods woord.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Hendrien »

Ik vind de Verklaring van De Brief aan de Galaten door M. Luther een zeer belangrijk boek. Ik blijf erin lezen. Ik ben zo snel weer in verwarring over wet en evangelie! Bijzonder mooi vond ik het om te lezen dat dit boek ook heel veel betekende voor John Bunyan.

Verder ook alles van J.C. Ryle en C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door vlinder »

Welke versie vinden jullie het mooist van de christenreis? Het liefst zoek ik alleen het verhaal. Ik heb er 1 met toelichting, maar die vind ik soms echt te....
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Posthoorn »

vlinder schreef:Welke versie vinden jullie het mooist van de christenreis? Het liefst zoek ik alleen het verhaal. Ik heb er 1 met toelichting, maar die vind ik soms echt te....
De vertaling door ds. A.G. Barkey Wolf (met platen van J.H. Isings). Uitgeverij Meinema, Delft. Zal antiquarisch niet zo moeilijk aan te komen zijn.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Aanbevolen theologische boeken (?)

Bericht door Hendrik de 3de »

Deze boeken ga ik proberen aan te schaffen en kan ze nu zeker al aanraden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Stuk voor lijken het mij prachtige boeken van deze 3 verschillende CGK-predikanten.
Bron: http://frcna.org/publications
Plaats reactie