Uitlegbijbel in SV

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Curatorium »

Luther schreef:Het moet voor de Alblasserdamse kerkenraad en andere bezwaarde kerkenraden gewoonweg niet te verteren zijn geweest, dat op de foto in het RD, waarin verslag werd gedaan van de BMU-presentatie hun ds. Roos en hun ds. Weststrate broederlijk stonden naast andere predikanten die men altijd als dwaalleraars heeft gezien. En dan nog lachen ook.....
Nu is dat ook wel een beetje raar. Vanaf de kansels wordt daar (op sommige punten terecht) op momenten nog gewaarschuwd t.a.v. de drie verbonden leer, diversiteit in kerken als de GG enzovoorts. Toen het RD vol stond met het idee van een reformatorische theologische universiteit noemde Ds. Roos het idee om de Theologische Scholen van de GG en GGiN samen te voegen vanaf de kansel in Barneveld dat een 'list van de duivel'. Ik heb het geluidsfragment daarvan gehoord.
Ik snap dan ook wel dat dit voor sommige GGiN'ers vreemd is dat er vanuit het niets samengewerkt wordt met zulke 'vreemde' predikanten. Want de BMU is samengesteld door een brede achterban.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door -DIA- »

Als we zien op de hele kerk, de toestand, dan kom ik bij Micha 7.
Met al ons afwijken komen we een keer goed in de knoop. Dan loopt het van onze kant vast.

Lees Micha 7 maar eens, met de kanttekeningen:

2 De goedertierene is vergaan uit het land, en er is niemand oprecht onder de mensen9 zij loeren altemaal op bloed, zij jagen, een iegelijk zijn broeder, met een jachtgaren.
3 Om met beide handen wel dapper kwaad te doen, zo eist de vorst, en de rechter oordeelt om vergelding; en de grote spreekt de verderving zijner ziel, en zij draaien ze dicht ineen.
4 De beste van hen is als een doorn; de oprechtste is scherper dan een doornheg; de dag uw er wachters, uw bezoeking, is gekomen;
nu zal hunlieder verwarring wezen.
Mij dunk dat we dit als een oordeel over de kerk moeten zien.

En dan niet in de eerste plaats naar de leraars wijzen, want het is ook waar: Zo het volk, zo de priester, en niet andersom.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door mulder »

Wat bedoel je daar nou weer mee? :?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Tiberius »

Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Curie »

mulder schreef: Eigenlijk altijd, en dat zeg ik met enige schroom, lopen gginers de predikanten achterna.
Is dat zo? Ik zie dat in mijn GGiN gemeente niet terug. Hoe verklaart u dan dat als de ene GGiN predikant bij ons een preekbeurt komt vervullen het kerkgebouw bomvol zit en wanneer een andere komt net halfvol? Dat is niet echt achterna lopen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door -DIA- »

mulder schreef:Wat bedoel je daar nou weer mee? :?
Beetje logisch nadenken, met voor ogen wat je rondom je heen ziet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Luther »

Grappig dat ze in de directe link verwijzen naar refoweb.nl en niet naar refoforum.nl.

Maar misschien kan @DIA of iemand anders toch het heldere verhaal van ds. Roos er even naast plaatsen.
Ik heb het hier niet meer in papier, en ook niet digitaal.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Grappig dat ze in de directe link verwijzen naar refoweb.nl en niet naar refoforum.nl.

Maar misschien kan @DIA of iemand anders toch het heldere verhaal van ds. Roos er even naast plaatsen.
Ik heb het hier niet meer in papier, en ook niet digitaal.
Wat is dat voor boulevard journalistiek daar op CIP :quoi :quoi :quoi
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Tiberius »

Ik wilde het al ocr'en, maar zo gaat het ook wel. ;)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Wilhelm »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door huisman »

Wat een keurige reactie van ds J.Roos. Duidelijk maar voorzichtig Onbegrijpelijk dat er forummers zijn die dit artikel in het licht van het stuk van Alblasserdam scherp vinden.

Als ds Roos deze toon kan vasthouden komt het vast nog wel goed.

Kun je de meditatie ook nog plaatsen Wilhelm?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door mulder »

huisman schreef:Onbegrijpelijk dat er forummers zijn die dit artikel in het licht van het stuk van Alblasserdam scherp vinden.
Dat komt omdat je geen GGINner bent huisman, daar komen zulke verschillen nooit op deze manier openbaar.
huisman schreef:Als ds Roos deze toon kan vasthouden komt het vast nog wel goed.
:super
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:Wat een keurige reactie van ds J.Roos. Duidelijk maar voorzichtig Onbegrijpelijk dat er forummers zijn die dit artikel in het licht van het stuk van Alblasserdam scherp vinden.

Als ds Roos deze toon kan vasthouden komt het vast nog wel goed.

Kun je de meditatie ook nog plaatsen Wilhelm?
Ik lees ook geen scherpte. En dat tegenover het veroordelende stuk van de kerkenraad.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:Wat een keurige reactie van ds J.Roos. Duidelijk maar voorzichtig Onbegrijpelijk dat er forummers zijn die dit artikel in het licht van het stuk van Alblasserdam scherp vinden.

Als ds Roos deze toon kan vasthouden komt het vast nog wel goed.

Kun je de meditatie ook nog plaatsen Wilhelm?
Een heel net stukje, dat vind ik ook.
Nee de meditatie heb ik niet, alleen de foto's van dit bericht doen nu de ronde ;)
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Mannetje »

Als geschillen op kerkelijk terrein altijd op deze toon besproken kunnen worden, zouden het er al gauw veel minder worden. Hier kan menig stukjesschrijver een voorbeeld aan nemen!
-
Plaats reactie