Uitlegbijbel in SV

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17357
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door huisman »

Zeemeeuw schreef:Het is toch wel een opvallende uitleg in de BMU, terwijl (zelfs) de aantekeningen bij de NBV het volgende zeggen:

In het Nederlands bestaan er uitdrukkingen als ‘door het oog van de naald’ en ‘door het oog van een naald kruipen’. Deze uitdrukkingen hebben als betekenis: ternauwernood ontkomen aan een bepaalde dreiging. De uitdrukkingen zijn ontleend aan Marcus 10:25 / Matteüs 19:24 / Lucas 18:25. Toch is de betekenis van het beeld in de evangeliën een heel andere: het drukt, op een hyperbolische wijze, een onmogelijkheid uit.
Omdat velen het radicale karakter van deze uitspraak als probleem hebben ervaren, zijn er allerlei pogingen gedaan om de uitspraak af te zwakken. Zo bedacht men in de middeleeuwen de volgende uitleg. Het ‘oog van de naald’ zou de naam zijn van een klein poortje in de stadsmuur. Een kameel zou inderdaad wél door dit ‘oog van de naald’ kunnen kruipen, maar met moeite: hij zou van alle bepakking ontdaan moeten worden en op zijn knieën (nederig!) naar binnen schuifelen. Dit idee is in de loop der tijd zo vaak en zo gretig aanvaard dat het veelal als een feit wordt geaccepteerd. Maar er is geen enkele aanwijzing voor het bestaan van zo’n poortje. Het is een bedenksel om de uitspraak van Jezus minder radicaal te maken.

En waarom je daar als predikant een opmerking over zou maken? Toch niet helemaal onbegijpelijk, als je weet dat een substantieel deel van je gemeente de BMU gebruikt en er mogelijk na de preek ook op naslaat?
Dit gaat over een exegetische keuze. Ik heb er zeker 3 gehoord/gelezen maar ze hebben allemaal gemeenschappelijk dat de vergelijking wijst op iets wat onmogelijk is.
1. Een kameel door het oog van een naald (een naald om kleren mee te maken.)
2. Een kabel door het oog van een naald.
3. Een kameel door een poortje in Jeruzalem die " oog van de naald" werd genoemd en waar een man alleen maar gebukt zonder bepakking/bezitting doorheen kon.
.
De kern blijft hetzelfde : Onmogelijk bij de mens maar mogelijk bij God.

Hier een uitleg van dr A Huigen (Hoogleraar TUA) die duidelijk kiest voor exegese 1.
De Heere Jezus zegt in Lukas 18:25: Het is lichter dat een kemel gaat door het oog van een naald, dan dat een rijke in het Koninkrijk Gods ingaat. Dit wordt vaak uitgelegd met het beeld van een kameel (als beest) en het oog van de naald (als ‘handwerk-instrument’). Maar ik heb ook wel eens gehoord dat een klein poortje naast de grote poort van een stad ook het oog van de naald werd genoemd, waar de kamelen nauwelijks doorheen konden. En uitleg drie die ik wel eens hoor is dat een kemel een ander woord is voor kabel. Het is voor de strekking van de woorden van Jezus misschien niet zo relevant, maar ik vraag me wel eens af wat hier dan echt bedoeld wordt.


Inderdaad: de strekking van het beeld is duidelijk: het gaat om iets buitengewoon onwaarschijnlijks, iets dat over de grenzen van ons voorstellingsvermogen heen gaat. Maar: is een kameel een kameel en is een naald een naald?

Kameel = kameel

Om bij die kameel te beginnen: er zijn Griekse handschriften die het woord ‘kabeltouw’ hebben. Zo vreemd is dat niet als we bedenken dat kameel in de Griekse tekst kamèlon is en kabeltouw kamilon. Eén letter verschil dus, die rond die tijd ook nog eens hetzelfde werd uitgesproken; dus è klonk ook als i. Stel je dan een situatie voor waarin één persoon de tekst voorleest en er meerdere mensen het gedicteerde opschrijven, en je kunt je voorstellen dat iemand die kamilon hoort, eerder aan een kabeltouw denkt dat door een naald moet dan aan een kameel. Daarom is het duidelijk dat ‘kabeltouw’ een verschrijving is. Want iemand die ‘kameel’ hoort vult in gedachten wél ‘kabel’ in, maar iemand die ‘kabel’ hoort, denkt niet aan een kameel. Dus: ja, het is een kameel.

Naald = naald

Dan dat oog van de naald. Ik ken de uitleg dat een klein poortje naast de hoofdpoort bedoeld is, dat dan ‘het oog van de naald’ zou heten, al vind ik die uitleg eigenlijk in commentaren niet terug. Maar die uitleg lijkt mij minder waarschijnlijk, hoewel niet onmogelijk, omdat ze een zelfde soort beweging laat zien als de uitleg met ‘kabel’: een verzachting van het beeld. Want die kameel kon waarschijnlijk wel door dat poortje heen, maar een kameel (groot, log) door het oog van een naald, daar was geen beginnen aan. Waarschijnlijk is het zó onwaarschijnlijk dat een rijke ingaat in het Koninkrijk der hemelen.

Rijk en arm

Dat is een moeilijk te verteren boodschap voor ons. Toch: het is opvallend dat Lukas steeds de armen aan Gods kant plaatst, en de rijken buiten het Koninkrijk. Dat is een scherpe waarschuwing. Maar daarbij moeten we wel bedenken dat het niet allereerst om de financiële positie gaat, maar om de levensstijl van de rijke, die God niet meent nodig te hebben. De gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus, dat we alleen bij de evangelist Lukas vinden, is het beste voorbeeld. De rijke man leeft “alle dag vrolijk en prachtig,” maar blijkbaar zonder God. De arme Lazarus daarentegen, bedelaar die hij is, wordt in de schoot van Abraham gedragen.

Kortom: een aansporing aan ons om niet rijk te zijn in onszelf en in deze wereld, maar arm in onszelf. “Zalig zijt gij, armen, want uwer is het Koninkrijk Gods.” (Luk. 6:20).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Martijn »

Wilhelm schreef:
Martijn schreef:
Zeemeeuw schreef:Gisteren plaatste een predikant een opmerking bij de (volgens hem onjuiste) uitleg bij Matth. 19:24 in de BMU. Terechte kritiek denk ik. En dat moet toch kunnen?
Vergelijk: http://www.nbv.nl/vertaalaantekeningen/ ... ark.sec_22 (Aantekeningen bij Marc. 10:25)
Kunnen dit soort opmerkingen ook ergens gemeld worden, voor correctie in een volgende druk?
Wat is de meer waarde van opmerkingen op de preekstoel over onjuiste uitleg in de BMU. Onze predikant haalde gisteren ook een uitleg aan waar hij het niet mee eens was. Of het klopt weet ik niet, andere aantekeningen of studiebijbel geven ook die uitleg.
Het lijkt wel een nieuwe trend: onjuiste uitleg in de BMU opsporen en dit breed uitmeten in een preek of kerkblaadje

Dat vraag ik me af. Toon maar aan als er onjuistheden in staan.
Je hoort toch ook best regelmatig dat er voor een andere uitleg wordt gekozen dan de kanttekenaren?
Het gaat mij er om dat er nu weer kritiek geleverd wordt op de BMU. En of dat dan vanaf een preekstoel moet of in een blaadje.
Het lijkt mij voor veel mensen en dan vooral jongeren zeer verwarrend. Hebben ze een SV aangeschaft en zou dat weer niet goed zijn(OGG en GGiN Alblasserdam).

Een andere uitleg dan de kanttekeningen hoor ik niet vaak, het zal ongetwijfeld voorkomen.
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Mannetje »

Pas gaf een predikant klip en klaar aan dat hij bij een bepaalde tekst Calvijn niet kon volgen. Is daar iets mis mee?
Zo kan ik bij genoemde tekst me ook voorstellen dat een predikant aangeeft de verklaring in de BMU niet te kunnen volgen. Is daar iets mis mee?

Het gaat mis als een dergelijke exegetische keuze wordt geduid als een moedwillige keuze om 'uit het spoor der vaderen' te gaan. Of wanneer er op basis van één zo'n geval een negatief oordeel over de gehele BMU wordt geveld.
-
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: RE: Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Wittewrongel »

Martijn schreef:
Wilhelm schreef:
"Martijn" schreef:
"Zeemeeuw" schreef:Gisteren plaatste een predikant een opmerking bij de (volgens hem onjuiste) uitleg bij Matth. 19:24 in de BMU. Terechte kritiek denk ik. En dat moet toch kunnen?
Vergelijk: http://www.nbv.nl/vertaalaantekeningen/ ... ark.sec_22 (Aantekeningen bij Marc. 10:25)
Kunnen dit soort opmerkingen ook ergens gemeld worden, voor correctie in een volgende druk?
Wat is de meer waarde van opmerkingen op de preekstoel over onjuiste uitleg in de BMU. Onze predikant haalde gisteren ook een uitleg aan waar hij het niet mee eens was. Of het klopt weet ik niet, andere aantekeningen of studiebijbel geven ook die uitleg.
Het lijkt wel een nieuwe trend: onjuiste uitleg in de BMU opsporen en dit breed uitmeten in een preek of kerkblaadje

Dat vraag ik me af. Toon maar aan als er onjuistheden in staan.
Je hoort toch ook best regelmatig dat er voor een andere uitleg wordt gekozen dan de kanttekenaren?
Het gaat mij er om dat er nu weer kritiek geleverd wordt op de BMU. En of dat dan vanaf een preekstoel moet of in een blaadje.
Het lijkt mij voor veel mensen en dan vooral jongeren zeer verwarrend. Hebben ze een SV aangeschaft en zou dat weer niet goed zijn(OGG en GGiN Alblasserdam).

Een andere uitleg dan de kanttekeningen hoor ik niet vaak, het zal ongetwijfeld voorkomen.
Voor sommige mensen is dat wel nodig. Ze denken dat ze nu een bijbel hebben met een zuivere uitleg. Waar zelfs geen fout/en in staan. En dan is het goed dat ze toch leren dat in de meeste bijbels fouten staan. Ja zelfs in de Statenvertaling.

Exegese is vrij enkel die moet wel op de juiste wijze worden uitgevoerd.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Luther »

Inmiddels heb ik het kerbode-artikel van de GGiN Alblasserdam digitaal staan. Ik weet niet of het hier helemaal geplaatst moet worden. De conclusie van het artikel is i.i.g. als volgt:
Uit bovenstaande voorbeeldenmoeten we helaas het volgende afleiden:
1. De uitleg volgt op veel plaatsen niet de kanttekeningen. Dat is droevig en heeft grote gevolgen; want op een aantal plaatsen legt men de Bijbel niet alleen anders, maar ook andersom uit!
2. De Bijbel met uitleg is niet neutraal, er ligt een theologische visie onder. De GBS heeft bij de Herziene Statenvertaling vele malen duidelijk gemaakt dat een neutrale vertaling niet bestaat. Dat geldt ook voor het uitleggen van de Bijbel. De kanttekeningen zijn betrouwbaar; de uitleg blijkt dat helaas niet te zijn. Zoals hierboven aangetoond komt op veel plaatsen een semi-pelagiaanse ofwel een remonstrantse beschouwing van de Schrift naar voren. Dit zien we terug in teksten over het geloof als een werk van de mens, teksten over de uitverkiezing en het genadeverbond. Daarmee wordt ruimte gegeven aan de vrije wildrijvers, de aanhangers van de drieverbondenleer en de veronderstelde wedergeboorte, en beloftepredikers voor alle hoorders.
3. In tegenstelling tot de tekst van de Statenvertaling zelf en de kanttekeningen wordt op veel plaatsen de totale geestelijke doodstaat van de mens gemist, namelijk dat de mens niets meer kan en niets meer wil ten goede. Het gevolg daarvan is dat een mens aan het werk wordt gezet buiten de bearbeiding des Geestes om. Dat is een weg die in het algemeen met veel uitwendige godsdienst en gemaakte ernst op de hel aan gaat en men genoeg heeft aan een Jezus van vijf letters.
4. De uitleg is vooral gericht op “historische kennis”, we zouden kunnen zeggen, het historische geloof. De kanttekeningen geven behalve de uitwendige kennis vaak ook de geestelijke betekenis van de tekst weer, en leiden ook de leerstellingen daaruit af die in de belijdenisgeschriften zijn samengevat. De uitleg draagt daardoor in tegenstelling tot de kanttekeningen niet bij aan het doel van Gods Woord, de geestelijke kennis van God in Christus tot zaligheid. Daardoor is de Bijbel met uitleg een verarming en verlies ten opzichte van de kanttekeningen.

Ten slotte
U kunt hopelijk aanvoelen dat we niet alleen teleurgesteld zijn in de Bijbel met uitleg, maar ook geschrokken.
Hoewel gesteld wordt dat het niet de bedoeling is dat de Bijbel met uitleg de plaats van de Bijbel met kanttekeningen inneemt, is de verwachting dat dit wel gebeurt. Op hoeveel plaatsen is bijvoorbeeld de Bijbel met uitleg al aan schoolverlaters uitgereikt, wordt in kerken al gebruikt en zal straks op veel plaatsen op catechisatie gebruikt gaan worden. In veel kringen zal de Bijbel met kanttekeningen verdrongen worden. Helaas! Dat betreuren we ten zeerste. De kanttekeningen zijn een groot goed, dat ons volk al vier eeuwen is toebetrouwd. De uitleg is echt armoedig vergeleken bij de rijke inhoud van de kanttekeningen bij de Statenvertaling. En daarboven, wat nog erger is, de leer en geestelijke inhoud in de uitleg is niet betrouwbaar! Vanwege de, kerkelijk gezien, brede samenstelling van de stuurgroep was het te verwachten dat er een uitgave zou ontstaan die een soort compromisvorm is geworden. Daarin is geen ruimte voor het onderscheid tussen Schibboleth en Sibboleth. We zullen met deze uitleg de Schrift niet beter gaan verstaan, integendeel. De mens wordt aan het werk gezet buiten het recht Gods en het werk des Geestes om. Laten we onze zielen daarom niet in gevaar brengen voor de grote ontzaggelijke eeuwigheid door deze uitleg te gebruiken en te volgen. We willen u zo duidelijk mogelijk daarvoor waarschuwen. Maar laten we daarom de kanttekeningen gebruiken en waarderen vanwege hun zuivere geestelijk uitleg, die gegrond is op Gods heilig Woord en op de ondervinding van Gods volk.
Het is een al veel gebruikte list van de vorst der duisternis om te zeggen: “het is voor de jeugd”. Het gevolg is dat wat naar de Geest is, zich moet veranderen en aanpassen aan het vlees. Maar God werkt precies andersom. Wat naar het vlees is moet sterven, en de vijandige mens, die uit zichzelf nooit God zal zoeken, wordt onwederstandelijk door vrije genade aan Gods zijde gebracht. In en door Christus! Op die wijze wordt de Schrift wél verstaan (Jes. 53:1, Hand. 8:30,31). En goed ook. Dat wensen we de jeugd toe en de gehele gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17357
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door huisman »

Luther schreef:Inmiddels heb ik het kerbode-artikel van de GGiN Alblasserdam digitaal staan. Ik weet niet of het hier helemaal geplaatst moet worden. De conclusie van het artikel is i.i.g. als volgt:
Uit bovenstaande voorbeeldenmoeten we helaas het volgende afleiden:
1. De uitleg volgt op veel plaatsen niet de kanttekeningen. Dat is droevig en heeft grote gevolgen; want op een aantal plaatsen legt men de Bijbel niet alleen anders, maar ook andersom uit!
2. De Bijbel met uitleg is niet neutraal, er ligt een theologische visie onder. De GBS heeft bij de Herziene Statenvertaling vele malen duidelijk gemaakt dat een neutrale vertaling niet bestaat. Dat geldt ook voor het uitleggen van de Bijbel. De kanttekeningen zijn betrouwbaar; de uitleg blijkt dat helaas niet te zijn. Zoals hierboven aangetoond komt op veel plaatsen een semi-pelagiaanse ofwel een remonstrantse beschouwing van de Schrift naar voren. Dit zien we terug in teksten over het geloof als een werk van de mens, teksten over de uitverkiezing en het genadeverbond. Daarmee wordt ruimte gegeven aan de vrije wildrijvers, de aanhangers van de drieverbondenleer en de veronderstelde wedergeboorte, en beloftepredikers voor alle hoorders.
3. In tegenstelling tot de tekst van de Statenvertaling zelf en de kanttekeningen wordt op veel plaatsen de totale geestelijke doodstaat van de mens gemist, namelijk dat de mens niets meer kan en niets meer wil ten goede. Het gevolg daarvan is dat een mens aan het werk wordt gezet buiten de bearbeiding des Geestes om. Dat is een weg die in het algemeen met veel uitwendige godsdienst en gemaakte ernst op de hel aan gaat en men genoeg heeft aan een Jezus van vijf letters.
4. De uitleg is vooral gericht op “historische kennis”, we zouden kunnen zeggen, het historische geloof. De kanttekeningen geven behalve de uitwendige kennis vaak ook de geestelijke betekenis van de tekst weer, en leiden ook de leerstellingen daaruit af die in de belijdenisgeschriften zijn samengevat. De uitleg draagt daardoor in tegenstelling tot de kanttekeningen niet bij aan het doel van Gods Woord, de geestelijke kennis van God in Christus tot zaligheid. Daardoor is de Bijbel met uitleg een verarming en verlies ten opzichte van de kanttekeningen.

Ten slotte
U kunt hopelijk aanvoelen dat we niet alleen teleurgesteld zijn in de Bijbel met uitleg, maar ook geschrokken.
Hoewel gesteld wordt dat het niet de bedoeling is dat de Bijbel met uitleg de plaats van de Bijbel met kanttekeningen inneemt, is de verwachting dat dit wel gebeurt. Op hoeveel plaatsen is bijvoorbeeld de Bijbel met uitleg al aan schoolverlaters uitgereikt, wordt in kerken al gebruikt en zal straks op veel plaatsen op catechisatie gebruikt gaan worden. In veel kringen zal de Bijbel met kanttekeningen verdrongen worden. Helaas! Dat betreuren we ten zeerste. De kanttekeningen zijn een groot goed, dat ons volk al vier eeuwen is toebetrouwd. De uitleg is echt armoedig vergeleken bij de rijke inhoud van de kanttekeningen bij de Statenvertaling. En daarboven, wat nog erger is, de leer en geestelijke inhoud in de uitleg is niet betrouwbaar! Vanwege de, kerkelijk gezien, brede samenstelling van de stuurgroep was het te verwachten dat er een uitgave zou ontstaan die een soort compromisvorm is geworden. Daarin is geen ruimte voor het onderscheid tussen Schibboleth en Sibboleth. We zullen met deze uitleg de Schrift niet beter gaan verstaan, integendeel. De mens wordt aan het werk gezet buiten het recht Gods en het werk des Geestes om. Laten we onze zielen daarom niet in gevaar brengen voor de grote ontzaggelijke eeuwigheid door deze uitleg te gebruiken en te volgen. We willen u zo duidelijk mogelijk daarvoor waarschuwen. Maar laten we daarom de kanttekeningen gebruiken en waarderen vanwege hun zuivere geestelijk uitleg, die gegrond is op Gods heilig Woord en op de ondervinding van Gods volk.
Het is een al veel gebruikte list van de vorst der duisternis om te zeggen: “het is voor de jeugd”. Het gevolg is dat wat naar de Geest is, zich moet veranderen en aanpassen aan het vlees. Maar God werkt precies andersom. Wat naar het vlees is moet sterven, en de vijandige mens, die uit zichzelf nooit God zal zoeken, wordt onwederstandelijk door vrije genade aan Gods zijde gebracht. In en door Christus! Op die wijze wordt de Schrift wél verstaan (Jes. 53:1, Hand. 8:30,31). En goed ook. Dat wensen we de jeugd toe en de gehele gemeente.


Wat moeten we hier van zeggen? Ze spreken grote woorden en zijn zo ten volle verantwoordelijk voor hun verwarring zaaiende artikel. Ik kan ds J. Roos goed begrijpen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door BJD »

Luther schreef:Inmiddels heb ik het kerbode-artikel van de GGiN Alblasserdam digitaal staan. Ik weet niet of het hier helemaal geplaatst moet worden. De conclusie van het artikel is i.i.g. als volgt:
Uit bovenstaande voorbeeldenmoeten we helaas het volgende afleiden:
1. De uitleg volgt op veel plaatsen niet de kanttekeningen. Dat is droevig en heeft grote gevolgen; want op een aantal plaatsen legt men de Bijbel niet alleen anders, maar ook andersom uit!
2. De Bijbel met uitleg is niet neutraal, er ligt een theologische visie onder. De GBS heeft bij de Herziene Statenvertaling vele malen duidelijk gemaakt dat een neutrale vertaling niet bestaat. Dat geldt ook voor het uitleggen van de Bijbel. De kanttekeningen zijn betrouwbaar; de uitleg blijkt dat helaas niet te zijn. Zoals hierboven aangetoond komt op veel plaatsen een semi-pelagiaanse ofwel een remonstrantse beschouwing van de Schrift naar voren. Dit zien we terug in teksten over het geloof als een werk van de mens, teksten over de uitverkiezing en het genadeverbond. Daarmee wordt ruimte gegeven aan de vrije wildrijvers, de aanhangers van de drieverbondenleer en de veronderstelde wedergeboorte, en beloftepredikers voor alle hoorders.
3. In tegenstelling tot de tekst van de Statenvertaling zelf en de kanttekeningen wordt op veel plaatsen de totale geestelijke doodstaat van de mens gemist, namelijk dat de mens niets meer kan en niets meer wil ten goede. Het gevolg daarvan is dat een mens aan het werk wordt gezet buiten de bearbeiding des Geestes om. Dat is een weg die in het algemeen met veel uitwendige godsdienst en gemaakte ernst op de hel aan gaat en men genoeg heeft aan een Jezus van vijf letters.
4. De uitleg is vooral gericht op “historische kennis”, we zouden kunnen zeggen, het historische geloof. De kanttekeningen geven behalve de uitwendige kennis vaak ook de geestelijke betekenis van de tekst weer, en leiden ook de leerstellingen daaruit af die in de belijdenisgeschriften zijn samengevat. De uitleg draagt daardoor in tegenstelling tot de kanttekeningen niet bij aan het doel van Gods Woord, de geestelijke kennis van God in Christus tot zaligheid. Daardoor is de Bijbel met uitleg een verarming en verlies ten opzichte van de kanttekeningen.

Ten slotte
U kunt hopelijk aanvoelen dat we niet alleen teleurgesteld zijn in de Bijbel met uitleg, maar ook geschrokken.
Hoewel gesteld wordt dat het niet de bedoeling is dat de Bijbel met uitleg de plaats van de Bijbel met kanttekeningen inneemt, is de verwachting dat dit wel gebeurt. Op hoeveel plaatsen is bijvoorbeeld de Bijbel met uitleg al aan schoolverlaters uitgereikt, wordt in kerken al gebruikt en zal straks op veel plaatsen op catechisatie gebruikt gaan worden. In veel kringen zal de Bijbel met kanttekeningen verdrongen worden. Helaas! Dat betreuren we ten zeerste. De kanttekeningen zijn een groot goed, dat ons volk al vier eeuwen is toebetrouwd. De uitleg is echt armoedig vergeleken bij de rijke inhoud van de kanttekeningen bij de Statenvertaling. En daarboven, wat nog erger is, de leer en geestelijke inhoud in de uitleg is niet betrouwbaar! Vanwege de, kerkelijk gezien, brede samenstelling van de stuurgroep was het te verwachten dat er een uitgave zou ontstaan die een soort compromisvorm is geworden. Daarin is geen ruimte voor het onderscheid tussen Schibboleth en Sibboleth. We zullen met deze uitleg de Schrift niet beter gaan verstaan, integendeel. De mens wordt aan het werk gezet buiten het recht Gods en het werk des Geestes om. Laten we onze zielen daarom niet in gevaar brengen voor de grote ontzaggelijke eeuwigheid door deze uitleg te gebruiken en te volgen. We willen u zo duidelijk mogelijk daarvoor waarschuwen. Maar laten we daarom de kanttekeningen gebruiken en waarderen vanwege hun zuivere geestelijk uitleg, die gegrond is op Gods heilig Woord en op de ondervinding van Gods volk.
Het is een al veel gebruikte list van de vorst der duisternis om te zeggen: “het is voor de jeugd”. Het gevolg is dat wat naar de Geest is, zich moet veranderen en aanpassen aan het vlees. Maar God werkt precies andersom. Wat naar het vlees is moet sterven, en de vijandige mens, die uit zichzelf nooit God zal zoeken, wordt onwederstandelijk door vrije genade aan Gods zijde gebracht. In en door Christus! Op die wijze wordt de Schrift wél verstaan (Jes. 53:1, Hand. 8:30,31). En goed ook. Dat wensen we de jeugd toe en de gehele gemeente.
Bij sommige discussies denk ik.. Kan het gekker? En ja dan blijkt toch weer iemand de ander in rechtzinnigheid te overtreffen.. Maar dit? Zo'n opvatting (het kerkblaadje) zal toch wel de grens zijn in refoland? Of kan het nog gekker?
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door keesjanm »

<cynische modus aan> *Gelukkig is de gave des onderscheids nog niet geheel verdwenen* <cynische modus uit> :banghead
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33302
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Tiberius »

Volgens mij is dit de kern van de kritiek:
Het gevolg daarvan is dat een mens aan het werk wordt gezet buiten de bearbeiding des Geestes om.
Kan dat eigenlijk wel? Het is denk ik wel goed om daar eens over na te denken. Daarover heb ik een nieuw topic geopend: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 21&t=12402
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Panny »

Uitverkiezing, genadeverbond, beloften aan alle hoorders, geestelijke doodstaat, het geloof als een werk van de mens.....

Ik krijg het idee dat de Bijbel met uitleg juist heel evenwichtig over deze onderwerpen spreekt.
Is deze kerkeraad niet door allerlei menselijk geredeneer en logica het Bijbelse evenwicht kwijtgeraakt?
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Wim Anker »

Oordelen a.d.h.v een conclusie is ook niet zo snugger. Kan het feitelijke deel niet geplaatst worden?

Het is uit maar goed dat veel forummers niet gaan over de info die op levensmiddelen wordt aangegeven. Er zou dan enkel nog maar opstaan wie wat lekker vindt en wat wordt gedacht over de mensen die anders denken. Dan staat er op de Pindakaas enkel: "Er zijn mensen die denken dat ze genoeg hebben aan 2eetjes. Kan het gekker? Wat een verwarring allemaal. Van harte aanbevolen"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17357
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:Oordelen a.d.h.v een conclusie is ook niet zo snugger. Kan het feitelijke deel niet geplaatst worden?

Het is uit maar goed dat veel forummers niet gaan over de info die op levensmiddelen wordt aangegeven. Er zou dan enkel nog maar opstaan wie wat lekker vindt en wat wordt gedacht over de mensen die verschillen denken. b.v. " Pindakaas! Er zijn mensen die denken dat ze genoeg hebben aan 2eetjes. Kan het gekker? Wat een verwarring allemaal. Van harte aanbevolen"
Er is ook zoiets als rationeel zaken beoordelen. De BMU heeft een stuurgroep en ruim 100 medewerkers bestaande uit predikanten/ambtsdragers uit de rechterkant van onze gezindte ( GGiN,GG,OGG,CGK BhP,HHK,PKN ) Dat weet deze kerkenraad ook als je dan een in jouw ogen een wat minder gelukkige uitdrukking zou tegenkomen ga je toch niet in een kerkblaadje deze hele Bijbel als onbetrouwbaar,Peligiaans en Remonstrants aan de dijk zetten?
Hier speelt iets veel fundamentelers. Deze broeders hebben zo lang Bijbelteksten voorzien van hun eigen uitleg die haaks staat op de werkelijke bedoeling dat zij de gezonde uitleg niet mee begrijpen.
Een oproep aan dorre doodsbeenderen zien zij als mensen in hun doodslaat aan het werk zetten maar het is juist een Goddelijke opdracht ( Ezechiel 37:4)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Wittewrongel »

Luther schreef:Inmiddels heb ik het kerbode-artikel van de GGiN Alblasserdam digitaal staan. Ik weet niet of het hier helemaal geplaatst moet worden. De conclusie van het artikel is i.i.g. als volgt:
Is het mogelijk dat ik geheel het stuk van u ontvang via PB?
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Mannetje
Berichten: 7770
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Mannetje »

Ik zou bijvoorbeeld graag een uitgewerkt voorbeeld zien wat aantoont dat de uitleg Pelagiaans is, of een voorbeeld waaruit de drieverbondenleer wordt ondersteund.
-
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Uitlegbijbel in SV

Bericht door Curatorium »

Wittewrongel schreef: Is het mogelijk dat ik geheel het stuk van u ontvang via PB?
En ik? :D
Plaats reactie