Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door alias »

Afgewezen schreef:
SecorDabar schreef: Met principiële thuislezers, die menen dat er geen kerkgemeenschap
meer kan zijn, omdat er nergens geen waarheid meer verkondigd of gelezen wordt,
twijfel ik aan hun goede verhalen....
Als er geen smart over het ontberen van de eredienst is,
is er ook geen schuld over de breuken.
Jaja.
Ik twijfel met je mee SecorDabar.
De thuislezers die ik ken voelen zich er ver boven verheven.
En als er een bepaalde voorganger de waarheid spreekt, dan geloven zij het niet.
Bij voorbaat wordt je er al om uitgelachen...
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door refo »

Jaja.
Hoe was 't ook weer?
Ik dank U dat ik niet ben als al die anderen!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door freek »

Ik begrijp thuislezers steeds beter, eigenlijk.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Marieke »

freek schreef:Ik begrijp thuislezers steeds beter, eigenlijk.
Ik steeds minder, want het is echt niet nodig. Daarbij ga je tegen de Bijbel in.
Je mag van mij best thuislezen, maar doe dat dan buiten de zondagse diensten om.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door eilander »

freek schreef:Ik begrijp thuislezers steeds beter, eigenlijk.
Als je het wat toelicht, gaan wij het misschien ook begrijpen....
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Simon »

Marieke schreef:
freek schreef:Ik begrijp thuislezers steeds beter, eigenlijk.
Ik steeds minder, want het is echt niet nodig. Daarbij ga je tegen de Bijbel in.
1 Kor.14: 29 En laten twee of drie profeten spreken, en laten de anderen het beoordelen.
Dat is bijbels, dus de eredienst met slechts 1 spreker is dat dan toch ook niet?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:
freek schreef:Ik begrijp thuislezers steeds beter, eigenlijk.
Ik steeds minder, want het is echt niet nodig. Daarbij ga je tegen de Bijbel in.
Je mag van mij best thuislezen, maar doe dat dan buiten de zondagse diensten om.
Dat is maar de vraag, of het niet nodig is. Het hangt er maar van af waar je woont. En als het nodig is, ga je dan tegen de Bijbel in? Onderlinge bijeenkomst óm de onderlinge bijeenkomst? Lijkt mij niet.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:
Marieke schreef:
freek schreef:Ik begrijp thuislezers steeds beter, eigenlijk.
Ik steeds minder, want het is echt niet nodig. Daarbij ga je tegen de Bijbel in.
Je mag van mij best thuislezen, maar doe dat dan buiten de zondagse diensten om.
Dat is maar de vraag, of het niet nodig is. Het hangt er maar van af waar je woont. En als het nodig is, ga je dan tegen de Bijbel in? Onderlinge bijeenkomst óm de onderlinge bijeenkomst? Lijkt mij niet.
In Nederland lijkt het me absoluut niet nodig. Misschien in Limburg en bepaalde gedeelten van Friesland/provincie Groningen. Dan nog zijn er mogelijkheden om mee te luisteren met een gemeente in een buurt via kerktelefoon e.d. Persoonlijk zou ik dus ook daar overigens niet gaan wonen.
Nee, niet onderlinge bijeenkomst óm de onderlinge bijeenkomst. Onderlinge bijeenkomst omdat Gods Woord zuiver gepreekt wordt. In de ene plaats zul je iets verder moeten rijden dan de ander, maar er zijn in Nederland genoeg gemeentes waar wet en evangelie, zonde en genade, ellende/verlossing/dankbaarheid op een schriftuurlijk-bevindelijke manier gebracht wordt.
Als een thuislezer zich verheft door te zeggen dat dat niet meer gevonden wordt, moet hij/zij ook maar eens bij zichzelf te rade gaan. Want dan is diegene zelf nog ongeveer de enige die weet wat waarheid is.
Ja, en als de Heere schrijft dat je de onderlinge bijeenkomsten niet na moet laten, dan ga je tegen de Bijbel in als je het wel doet.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Simon »

Simon schreef:
Marieke schreef:
freek schreef:Ik begrijp thuislezers steeds beter, eigenlijk.
Ik steeds minder, want het is echt niet nodig. Daarbij ga je tegen de Bijbel in.
1 Kor.14: 29 En laten twee of drie profeten spreken, en laten de anderen het beoordelen.
Dat is bijbels, dus de eredienst met slechts 1 spreker is dat dan toch ook niet?

Wil je hier nog even op in gaan, Marieke?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Mara »

Marieke schreef:
Afgewezen schreef:
Marieke schreef:
freek schreef:Ik begrijp thuislezers steeds beter, eigenlijk.
Ik steeds minder, want het is echt niet nodig. Daarbij ga je tegen de Bijbel in.
Je mag van mij best thuislezen, maar doe dat dan buiten de zondagse diensten om.
Dat is maar de vraag, of het niet nodig is. Het hangt er maar van af waar je woont. En als het nodig is, ga je dan tegen de Bijbel in? Onderlinge bijeenkomst óm de onderlinge bijeenkomst? Lijkt mij niet.
In Nederland lijkt het me absoluut niet nodig. Misschien in Limburg en bepaalde gedeelten van Friesland/provincie Groningen. Dan nog zijn er mogelijkheden om mee te luisteren met een gemeente in een buurt via kerktelefoon e.d. Persoonlijk zou ik dus ook daar overigens niet gaan wonen.
Nee, niet onderlinge bijeenkomst óm de onderlinge bijeenkomst. Onderlinge bijeenkomst omdat Gods Woord zuiver gepreekt wordt. In de ene plaats zul je iets verder moeten rijden dan de ander, maar er zijn in Nederland genoeg gemeentes waar wet en evangelie, zonde en genade, ellende/verlossing/dankbaarheid op een schriftuurlijk-bevindelijke manier gebracht wordt.
Als een thuislezer zich verheft door te zeggen dat dat niet meer gevonden wordt, moet hij/zij ook maar eens bij zichzelf te rade gaan. Want dan is diegene zelf nog ongeveer de enige die weet wat waarheid is.
Ja, en als de Heere schrijft dat je de onderlinge bijeenkomsten niet na moet laten, dan ga je tegen de Bijbel in als je het wel doet.
Marieke: er is een groep, die weliswaar steeds kleiner wordt, die op zondag niet reist. En als de dichtstbijzijnde gemeente dan op 20 kilometer, of meer is, houdt het ook op.
Mijn ouders waren een tijdje thuislezers, noodgedwongen, niet van harte, en zij waren heel blij toen er een kleine vrije gemeente werd opgericht, op loopafstand.
Iedereen wil naar de kerk. Ik denk niet dat er veel mensen te vinden zijn, die absoluut niet naar een kerk willen. (M.u.v. een psychische aandoening, zoals angst e.d.)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door refo »

Mara schreef:Iedereen wil naar de kerk. Ik denk niet dat er veel mensen te vinden zijn, die absoluut niet naar een kerk willen. (M.u.v. een psychische aandoening, zoals angst e.d.)
Ik denk dat je er in Nederland zo een paar miljoen kunt vinden, die absoluut niet willen.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Marieke »

Mara schreef: Marieke: er is een groep, die weliswaar steeds kleiner wordt, die op zondag niet reist. En als de dichtstbijzijnde gemeente dan op 20 kilometer, of meer is, houdt het ook op.
Mijn ouders waren een tijdje thuislezers, noodgedwongen, niet van harte, en zij waren heel blij toen er een kleine vrije gemeente werd opgericht, op loopafstand.
Iedereen wil naar de kerk. Ik denk niet dat er veel mensen te vinden zijn, die absoluut niet naar een kerk willen. (M.u.v. een psychische aandoening, zoals angst e.d
Over die mensen heb ik het niet en Afgewezen ook niet. Voor die mensen is er gewoon de mogelijkheid zich bij een gemeente aan te sluiten en dan via de kerktelefoon mee te luisteren. Ik heb het over de groep mensen die thuislezen omdat ze menen dat er na v.d. Groe ongeveer niemand meer de waarheid preekt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door refo »

Het foute van thuislezen is dat je niet weet wat je mist door thuis te blijven.
Je kunt van een dienst die je niet gaat bijwonen nooit zeggen dat de prediking niet deugt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Mara »

refo schreef:
Mara schreef:Iedereen wil naar de kerk. Ik denk niet dat er veel mensen te vinden zijn, die absoluut niet naar een kerk willen. (M.u.v. een psychische aandoening, zoals angst e.d.)
Ik denk dat je er in Nederland zo een paar miljoen kunt vinden, die absoluut niet willen.
Ik heb het dan over (gedoopte en belijdende) christenen, uiteraard. Die zich graag onder Gods Woord willen bevinden.
Ik ken ook genoeg christenen die wel geloven, maar op eigen manier, en dan is één keer per jaar, de Kerstavond, ruim voldoende.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Marieke »

refo schreef:Het foute van thuislezen is dat je niet weet wat je mist door thuis te blijven.
Je kunt van een dienst die je niet gaat bijwonen nooit zeggen dat de prediking niet deugt.
Helemaal mee eens.
Gesloten