Ik weet niet of ik hierop nog mag reageren. Ik zal het heel kort houden. Ursinus spreekt zichzelf niet tegen. Maar het inmiddels wel een klassiek voorbeeld geworden dat aangegrepen wordt door degenen die met de HC niet verder kunnen.CvdW schreef:Het Schatboek van Zacharias Ursinus.
Ik heb het nog niet uit, maar wel zondag 7 en zondag 23 gelezen.
Verklaring van Vraag 60.
Het doel en het einde van ons geloof is de zaligheid onzer zielen, 1 Petrus 1 : 9.
Want daarom geloven wij alles wat in de Geloofsartikelen voorgesteld wordt om te
geloven, opdat wij door dit geloof in het oordeel van God vrijgesproken, en door
Christus rechtvaardig gerekend, de eeuwige zaligheid verkrijgen mogen. Zo zien
wij, dat de allergrootste vrucht des geloofs is: de rechtvaardiging van de zondaar
voor God, waarover onze Catechismus, aan het eind van de Geloofsartikelen,
handelt. En de leer van de rechtvaardiging behoort onder de voornaamste stukken
van de Christelijke leer gerekend te worden. Niet alleen, omdat ze over de
voornaamste zaken handelt, waar zeer veel van afhangt, maar ook, omdat ze door
de ketters het meest aangevochten wordt. Want er zijn twee hoofdpunten van het
geloof, waarover steeds geweest zijn, nog gevoerd worden, en altijd gevoerd zullen
worden: zeer heftige geschillen tussen de Kerk en de ketters. Het eerste (punt)
betreft God, en het tweede: de rechtvaardiging van de zondaar voor God. Want
deze hoofdpunten zijn van dien aard, dat wanneer er één van omver gestoten is,
alle andere delen der leer ook tegelijk vallen moeten. En daarom dienen wij ons
vooral op het punt van deze twee hoofdstukken tegen de ketters te wapenen. Over
God is al in het voorafgaande gehandeld, en over de rechtvaardiging gaan we nu
handelen.
Het is niet mijn bedoeling om een discussie te gaan voeren, maar laat het bovenstaande gedeelte een opwekking zijn om het gehele Schatboek van Ursinus te lezen. Dit zeg ik ook tegen mijzelf.
Mods: Als ik niet mocht antwoorden, verwijder dan dit bericht.