Laatst gekochte boeken

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:Het Schatboek van Zacharias Ursinus.

Ik heb het nog niet uit, maar wel zondag 7 en zondag 23 gelezen.

Verklaring van Vraag 60.
Het doel en het einde van ons geloof is de zaligheid onzer zielen, 1 Petrus 1 : 9.
Want daarom geloven wij alles wat in de Geloofsartikelen voorgesteld wordt om te
geloven, opdat wij door dit geloof in het oordeel van God vrijgesproken, en door
Christus rechtvaardig gerekend, de eeuwige zaligheid verkrijgen mogen. Zo zien
wij, dat de allergrootste vrucht des geloofs is: de rechtvaardiging van de zondaar
voor God, waarover onze Catechismus, aan het eind van de Geloofsartikelen,
handelt. En de leer van de rechtvaardiging behoort onder de voornaamste stukken
van de Christelijke leer gerekend te worden. Niet alleen, omdat ze over de
voornaamste zaken handelt, waar zeer veel van afhangt, maar ook, omdat ze door
de ketters het meest aangevochten wordt. Want er zijn twee hoofdpunten van het
geloof, waarover steeds geweest zijn, nog gevoerd worden, en altijd gevoerd zullen
worden: zeer heftige geschillen tussen de Kerk en de ketters. Het eerste (punt)
betreft God, en het tweede: de rechtvaardiging van de zondaar voor God. Want
deze hoofdpunten zijn van dien aard, dat wanneer er één van omver gestoten is,
alle andere delen der leer ook tegelijk vallen moeten. En daarom dienen wij ons
vooral op het punt van deze twee hoofdstukken tegen de ketters te wapenen. Over
God is al in het voorafgaande gehandeld, en over de rechtvaardiging gaan we nu
handelen.

Het is niet mijn bedoeling om een discussie te gaan voeren, maar laat het bovenstaande gedeelte een opwekking zijn om het gehele Schatboek van Ursinus te lezen. Dit zeg ik ook tegen mijzelf.
Ik weet niet of ik hierop nog mag reageren. Ik zal het heel kort houden. Ursinus spreekt zichzelf niet tegen. Maar het inmiddels wel een klassiek voorbeeld geworden dat aangegrepen wordt door degenen die met de HC niet verder kunnen.

Mods: Als ik niet mocht antwoorden, verwijder dan dit bericht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door eilander »

Waarom gaan jullie toch verder met deze discussie?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door eilander »

eilander schreef:Waarom gaan jullie toch verder met deze discussie?
Postings verwijderd inmiddels.
Lees het voorgaande even met een groene bril op.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Dodo »

Wat interessante boeken gekocht: Ik, robot. Het schijnt ook verfilmd te zijn, ik ben benieuwd. En: Misschien Esther. Ik heb die titel ergens gezien als aanrader, dus ook hier benieuwd.
En omdat op Utrecht centraal de AKO een Engelse boekwinkel had ingericht, een Engels boek: diary of a bookseller. Ik moest me inhouden om niet meer mee te nemen, het was zo leuk ingericht en die boeken zien er zo mooi uit!
De winkel was prachtig, met een bobby, een telefooncel, schaaltjes Engelse drop, en dingen van Alice in Wonderland en veel meer. Zo sfeervol.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Jeremiah »

Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef:Afbeelding
Dit lijken me heel leerzame boeken.
Ik heb nog een cassettebandje van ds. Heerschap vanuit Wageningen, waar hij afscheid preekt. Tenminste hij vermoedt dat het de laatste keer zou zijn dat hij daar voorgaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door huisman »

Niet zelf gekocht maar dit was mijn kerstpakket. :OO3

Afbeelding
De Vietnamoorlog is het meest tragische conflict van na de Tweede Wereldoorlog en zorgde voor diepe verdeeldheid in de westerse wereld. De legendarische nederlaag van Frankrijk in de strijd bij Dien Bien Phu in 1954 kan als de laatste stuiptrekking van het Franse koloniale gezag in Indochina worden beschouwd en de val van Saigon in 1975 wordt alom gezien als de grootste militaire en politieke vernedering in de geschiedenis van de Verenigde Staten.

De afgelopen jaren heeft Max Hastings - die zelf als journalist verslag deed van de oorlog en de chaotische terugtocht uit Saigon meemaakte - gesproken met veteranen van alle partijen in dit conflict, en talloze Amerikaanse en Vietnamese documenten en autobiografieën bestudeerd, om dit epische verhaal over deze epische strijd te creëren. Hij beschrijft de zorgvuldig geplande militaire operatie van Dien Bien Phu, het Tet-offensief van 1968, de luchtbombardementen op Noord-Vietnam, en geeft ook een inkijk in veel minder bekende gebeurtenissen als het bloedbad van Daido, waar een bataljon van het Amerikaanse Korps Mariniers bijna werd weggevaagd, en in de buitengewone herinneringen van de strijders van Ho Chi Minh. Het boek schetst de levendige werkelijkheid van de strijd in de jungle en op de rijstvelden die aan ten minste twee miljoen mensen het leven kostte.

Veel schrijvers behandelen de oorlog als een Amerikaanse tragedie, maar voor Hastings is het bovenal een tragedie voor de inwoners van Vietnam. In blunders en wreedheden deden de Amerikanen en hun vijanden niet voor elkaar onder. Terwijl de hele wereld bekend is met het beeld van een gillende naakte meisje dat verschroeid is door de napalm, worden de talloze opengereten buiken, onthoofdingen en moorden door de communisten vergeten. De bevolking van beide voormalige Vietnams heeft met ontberingen en onderdrukking een bittere prijs betaald voor de overwinning van het Noorden. Hier vertellen ze zelf over hun ervaringen: Vietcong-strijders, zuidelijke parachutisten, barmeisjes uit Saigon en studenten uit Hanoi, evengoed als infanteristen uit South Dakota, mariniers uit Carolina en Huey-piloten uit Arkansas.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Boertje »

Mooi boek over Dirkje Blonk gekocht €4

https://goo.gl/images/Yjkx6P

Ps ik wil er plaatjes bij doen bijvb ik zie op google een foto vh boek mar dat werkt niet zo. Doe ik verkeerd?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Mannetje »

Boertje schreef:Mooi boek over Dirkje Blonk gekocht €4

https://goo.gl/images/Yjkx6P

Ps ik wil er plaatjes bij doen bijvb ik zie op google een foto vh boek mar dat werkt niet zo. Doe ik verkeerd?
Is deze Dirkje Blonk familie van de gezusters Ma en Wil Blonk (van de sprokkelhoutjes) uit Woerden?
-
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Boertje »

Er staat haar ouders waren gerrit Blonk en Adriana Zwijnenburg. Dirkje werd geboren op 22 november 1891 te Oud-Alblas. Dirkje was de oudste er waren totaal 7 kinderen
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De Zaligsprekingen. Preken van Thomas Watson (o1620-1686)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Rob Matthijsse
Verbannen
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 mar 2019, 19:03

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Rob Matthijsse »

Mooi boek, JGW!
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Boertje »

Ik raad een ieder eens aan de boeken van ds Veldkamp te lezen. Prachtig, heel schriftuurlijk, onderwijzend en toegankelijk. Bijvoorbeeld Zondagskinderen

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... l-gevraagd

H. Veldkamp
Ds. H. Veldkamp (1895-1956)
Deze predikant schreef o.m. boeken over de profeten en later in zijn leven het boek “Zondagskinderen – Kanttekeningen bij de Heidelbergse Catechismus“. Dit boek leert ons zien wat voor goede gave de Heilige Geest ons gegeven heeft met dit eeuwenoude leerboek van de kerken. Dit boek van ds. Veldkamp is een rijpe vrucht van lezen en overdenken van Gods Woord met het licht dat de Heilige Geest ons voorgeslacht heeft willen geven in de tijd van de Reformatie. Met dit werk staat ds. H. Veldkamp “op de schouders van ons voorgeslacht”. Daar schaamt hij zich niet voor. Zijn boek is een voorbeeld van praktisch invulling geven aan de woorden: “Laten we ons geloof belijden met de Kerk van alle eeuwen en alle plaatsen”
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

Boertje schreef:Ik raad een ieder eens aan de boeken van ds Veldkamp te lezen. Prachtig, heel schriftuurlijk, onderwijzend en toegankelijk. Bijvoorbeeld Zondagskinderen

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... l-gevraagd

H. Veldkamp
Ds. H. Veldkamp (1895-1956)
Deze predikant schreef o.m. boeken over de profeten en later in zijn leven het boek “Zondagskinderen – Kanttekeningen bij de Heidelbergse Catechismus“. Dit boek leert ons zien wat voor goede gave de Heilige Geest ons gegeven heeft met dit eeuwenoude leerboek van de kerken. Dit boek van ds. Veldkamp is een rijpe vrucht van lezen en overdenken van Gods Woord met het licht dat de Heilige Geest ons voorgeslacht heeft willen geven in de tijd van de Reformatie. Met dit werk staat ds. H. Veldkamp “op de schouders van ons voorgeslacht”. Daar schaamt hij zich niet voor. Zijn boek is een voorbeeld van praktisch invulling geven aan de woorden: “Laten we ons geloof belijden met de Kerk van alle eeuwen en alle plaatsen”
Er zijn meer boeken van ds. Veldkamp. Hij was een van de laatste echte gereformeerden binnen de Gereformeerde Kerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Boertje »

Klopt ik heb ze bijna allemaal. Heel erg aan te raden.
Plaats reactie