Laatst gekochte boeken

Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Bijdrager »

Beste Dia,

Ik heb het boek ook niet gelezen maar ik weet wel hoe de bevindelijke hazen lopen. Je kunt makkelijk zeggen dat je schuld ervaart aan de verdeeldheid van de kerk en ondertussen je eigen instituut als de ware kerk blijven zien. De verschillen lijken onoverbrugbaar omdat men het eigen denken superieur acht boven al het andere. Ik geloof dat de Kerk overal is, ja ook in de RK-kerk, dus het zal nooit samenkomen . De verschillen zijn te groot op de bijzaken!



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Bijdrager schreef:Wat bij elkaar hoort........ ik geloof niet dat er schuld wordt ervaren. We hebben een luxe probleem. We zullen elkaar pas vinden als er geen tijd meer is voor bijzaken, schema’s, dogma’s en uitpluizen van leerverschillen. De kerk in de verdrukking weet elkaar te vinden op de hoofdzaak. Jezus Christus en Die gekruisigd.
Dat is erg. Op de achterkant van het boekje staat:
Het doel van de schrijver van dit boekje is aan te tonen dat de kerkelijke verdeeldheid in onze reformatorische gezindte, die zich gebonden weet aan de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking, zonde is en dus ook schuld. Een schuld die op onze kerken ligt en waar wij als leden van die kerken allen persoonlijk in delen.
Schuld vraagt om oprechte schuldbelijdenis. Alleen op die wijze kan er verwachting zijn dat er in een rechte weg hereniging tot stand komt van 'wat bij elkaar hoort'.
Het verlangen en uitzien dat dit besef onder ons (meer) mag gaan leven dreef hem tot het uitgeven van dit geschrift.

Posthoorn schreef:Hij ziet een eenheid voor zich van degenen die zich kunnen vinden in een schriftuurlijk-bevindelijke prediking. Verschil in visie over zaken als aanbod en belofte mag geen breekpunt zijn.
Ik vond dat wel mooi om te lezen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Bijdrager schreef:Wat bij elkaar hoort........ ik geloof niet dat er schuld wordt ervaren. We hebben een luxe probleem. We zullen elkaar pas vinden als er geen tijd meer is voor bijzaken, schema’s, dogma’s en uitpluizen van leerverschillen. De kerk in de verdrukking weet elkaar te vinden op de hoofdzaak. Jezus Christus en Die gekruisigd.
Dat is erg. Op de achterkant van het boekje staat:
Het doel van de schrijver van dit boekje is aan te tonen dat de kerkelijke verdeeldheid in onze reformatorische gezindte, die zich gebonden weet aan de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking, zonde is en dus ook schuld. Een schuld die op onze kerken ligt en waar wij als leden van die kerken allen persoonlijk in delen.
Schuld vraagt om oprechte schuldbelijdenis. Alleen op die wijze kan er verwachting zijn dat er in een rechte weg hereniging tot stand komt van 'wat bij elkaar hoort'.
Het verlangen en uitzien dat dit besef onder ons (meer) mag gaan leven dreef hem tot het uitgeven van dit geschrift.

Posthoorn schreef:Hij ziet een eenheid voor zich van degenen die zich kunnen vinden in een schriftuurlijk-bevindelijke prediking. Verschil in visie over zaken als aanbod en belofte mag geen breekpunt zijn.
Ik vond dat wel mooi om te lezen.
Het is zo. Kerkmuren zeggen niets over het keven. En het leven uit God ziet over de kerkmuren heen. Dat is het.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Bijdrager »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Bijdrager schreef:Wat bij elkaar hoort........ ik geloof niet dat er schuld wordt ervaren. We hebben een luxe probleem. We zullen elkaar pas vinden als er geen tijd meer is voor bijzaken, schema’s, dogma’s en uitpluizen van leerverschillen. De kerk in de verdrukking weet elkaar te vinden op de hoofdzaak. Jezus Christus en Die gekruisigd.
Dat is erg. Op de achterkant van het boekje staat:
Het doel van de schrijver van dit boekje is aan te tonen dat de kerkelijke verdeeldheid in onze reformatorische gezindte, die zich gebonden weet aan de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking, zonde is en dus ook schuld. Een schuld die op onze kerken ligt en waar wij als leden van die kerken allen persoonlijk in delen.
Schuld vraagt om oprechte schuldbelijdenis. Alleen op die wijze kan er verwachting zijn dat er in een rechte weg hereniging tot stand komt van 'wat bij elkaar hoort'.
Het verlangen en uitzien dat dit besef onder ons (meer) mag gaan leven dreef hem tot het uitgeven van dit geschrift.

Posthoorn schreef:Hij ziet een eenheid voor zich van degenen die zich kunnen vinden in een schriftuurlijk-bevindelijke prediking. Verschil in visie over zaken als aanbod en belofte mag geen breekpunt zijn.
Ik vond dat wel mooi om te lezen.
Het is zo. Kerkmuren zeggen niets over het keven. En het leven uit God ziet over de kerkmuren heen. Dat is het.
Mee eens - worden de muren dan geslecht?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

Bijdrager schreef:
-DIA- schreef: Het is zo. Kerkmuren zeggen niets over het leven. En het leven uit God ziet over de kerkmuren heen. Dat is het.
Mee eens - worden de muren dan geslecht?
Dat weet ik niet. Maar het zullen geen barrières meer zijn. Een kerk moet op aarde geleid, bestuurd, enz. worden. Daar is een kerkverband voor nodig. Ofwel een vereniging of noem het een gemeente, een commumity.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Bijdrager »

Opdat ze een zijn............ wat is een zijn dan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Susan »

Bijdrager schreef:Opdat ze een zijn............ wat is een zijn dan?
Zijn we dat niet al?
Misschien hebben we wel een verkeerde visie op één zijn?


Art. 27 NGB: Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zevenduizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door helma »

Laatst gekregen: Ds C Harinck, de zekerheid van de zaligheid.
Verlaat verjaardagskado.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Jantje »

helma schreef:Laatst gekregen: Ds C Harinck, de zekerheid van de zaligheid.
Verlaat verjaardagskado.
Ik ben er momenteel in aan het lezen. Veel overdenkingen voor het hart.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Jeremiah »

Afbeelding

Na zoveel goede recensies heb ik laatst deze aangeschaft.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Onverwachte redding. De bekering van de stokbewaarder.
Obadiah Sedgwick (Puriteins predikant, 1599/1600 -1658)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Posthoorn »

Uitstekende verdediging van de 'vervangingsleer'. Aanbevolen!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Herman »

Ik struikel al over het lidwoord.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Jantje »

Herman schreef:Ik struikel al over het lidwoord.
:D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Klavart »

Herman schreef:Ik struikel al over het lidwoord.
Dat hoeft niet.
https://woordenlijst.org/#/?q=getuigenis
Plaats reactie