Laatst gekochte boeken

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Dodo »

In de kringloop vond ik Nieuwe handen. Het is het ervaringsverhaal van een van de slachtoffers van de nieuwjaarsbrand.
Het is een heel persoonlijk verhaal. Heel indringend ook. Het gewone leven, dan de ramp en dan het ziekenhuis. Ze begrijpt totaal niet wat er aan de hand is, is ook behoorlijk aan het drammen dat ze naar huis wil en dergelijke. De psycholoog vond het beter om niets te vertellen aan de patient, dus ze wist niks en om de ernst van de feiten bij haar weg te houden mocht ze ook geen tv. Het hele verhaal zit vol met momenten dat de communicatie tekort schiet. Op de dag dat ze naar huis mag, is er opeens een drukpak. Daar is niets over verteld van tevoren. De psychiater die vindt dat ze te weinig praat, en opeens een rij foto's van brandwonden op tafel gooit.
Ze schildert zichzelf niet beter af dan ze is, met kinderachtigheid en drammerigheid en al, en de fouten van de mensen om haar heen beschrijft ze ook duidelijk.
Heel mooi ook om te lezen dat ze steeds vooral vanuit zichzelf schrijft, haar eigen verhaal, haar ervaringen, en pas heel laat in het boek in de gaten krijgt dat haar ouders ook hun eigen verhaal hebben, en haar vriendin (die niet gewond is geraakt in de brand) ook.
Het boek is heel vlot geschreven, met helaas wel een enkele vloek.
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Gritje »

Dit is autisme met als ondertitel: van hersenwerking tot gedrag.
Direct maar in begonnen, misschien kan ik dan iets beter "in hun koppies kijken"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Psalmenkoraalbundel van Bouke (Jelles) de Vries 1835-1920.
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 01 dec 2018, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4031
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Maanenschijn »

Johann Gottfried Walther schreef:Psalmenkoraalbundel van Bouke (Jelles) de Vries 1935-1920.
Die met drie voorspelen per psalm? Heb ik ook en speel er regelmatig uit. Soms verrassend mooie voorspelen, die ook geschikt zijn als thema voor improvisatie.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: RE: Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Maanenschijn schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Psalmenkoraalbundel van Bouke (Jelles) de Vries 1835-1920.
Die met drie voorspelen per psalm? Heb ik ook en speel er regelmatig uit. Soms verrassend mooie voorspelen, die ook geschikt zijn als thema voor improvisatie.
Klopt die ja. Ik was vandaag ook verrast !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door helma »

Afbeelding
Via Marktplaats. Voorlopig weer genoeg te lezen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door J.C. Philpot »

Het is er toch van gekomen.

Joseph A. Ratzinger | Jesus of Nazareth - The Infancy Narratives
Joseph A. Ratzinger | Jesus of Nazareth - From the Baptism in the Jordan to the Transfiguration
Joseph A. Ratzinger | Jesus of Nazareth - From the Entrance into Jerusalem to the Resurrection
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door J.C. Philpot »

helma schreef:Via Marktplaats. Voorlopig weer genoeg te lezen.
Heb je een speciale interesse in de Amish?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door helma »

J.C. Philpot schreef:
helma schreef:Via Marktplaats. Voorlopig weer genoeg te lezen.
Heb je een speciale interesse in de Amish?
Je zou het haast zeggen hé :huhu
Ik heb nu 3 keer een presentatie gehouden, 2 keer voor fonds kerkbouw en 1 keer voor docenten Hoornbeeck; nu weer 1 aanvraag voor bejaarden in Elspeet (ook tbv onze kerkbouw).
Dus ik heb me er aardig in verdiept en inmiddels behoorlijk in geïnteresseerd geraakt ja.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door J.C. Philpot »

helma schreef:Je zou het haast zeggen hé :huhu
Ik heb nu 3 keer een presentatie gehouden, 2 keer voor fonds kerkbouw en 1 keer voor docenten Hoornbeeck; nu weer 1 aanvraag voor bejaarden in Elspeet (ook tbv onze kerkbouw).
Dus ik heb me er aardig in verdiept en inmiddels behoorlijk in geïnteresseerd geraakt ja.
Wat leuk dat je hier een speciale interesse in hebt, en zelfs presentaties geeft!

Kun je eens verwoorden wat het is dat je in de Amish aanspreekt of raakt?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door gallio »

helma schreef:
J.C. Philpot schreef:
helma schreef:Via Marktplaats. Voorlopig weer genoeg te lezen.
Heb je een speciale interesse in de Amish?
Je zou het haast zeggen hé :huhu
Ik heb nu 3 keer een presentatie gehouden, 2 keer voor fonds kerkbouw en 1 keer voor docenten Hoornbeeck; nu weer 1 aanvraag voor bejaarden in Elspeet (ook tbv onze kerkbouw).
Dus ik heb me er aardig in verdiept en inmiddels behoorlijk in geïnteresseerd geraakt ja.
Ik las juist dat er nu ook een Amish gemeenschap van de grond gekomen is in zuid Manitoba. Ong 50 km zuid van La Broquerie. En net als de Amish in oost Canada is dit voornamelijk door migratie van uit zuid west Ontario.

https://www.cbc.ca/news/canada/manitoba ... -1.4937694
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door helma »

Als je in Canada komt en je ziet daar een deel van de bevolking leven op een manier die ver afstaat van wat de rest van de mensheid doet, is dat best intrigerend. Toen we iets moesten verzinnen voor de veiling van de kerk hebben we een Amish avond bedacht. Romans over Amish worden veel gelezen, dus blijkbaar is er iets wat ons soort mensen aantrekkelijk vindt. Ik nam de presentatie voor mijn rekening, een paar anderen kookten en bakten Amish gerechten. Ook hadden we Amish huismiddeltjes gemaakt. Het was erg leuk om te doen en leverde een leuk bedrag op voor de kerk.
Tijdens mijn onderzoek raakte het me dat ze zo dichtbij ons Refo's staan en in sommige opzichten zelfs dichterbij dan ik dacht. Maar ook hoe ver ze (en wij ook...? ) inmiddels afstaan van de Reformatie waar we beiden uit voort komen.
Waarom trekt hun levenswijze ons zo aan? En wat is het gevaar? Dat zijn vragen die ik boeiend vind en die voor mij toch ook wel een spanningsveld geven.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Christus alles en in allen. Veertig meditaties over wie Christus is voor de gelovigen.
Philip Henry (1631-1696) (vader van Matthew Henry)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

Avondschemering
door
ds. P. Blok

Op de achterkant van het boekje staat:
In de avondschemering van een ondergaande wereld beluisteren wij de naderende voetstappen van Sions triomferende Koning.
In de avondschemering van ons eigen leven overdenken wij hoe het was, hoe het leven zich openbaarde en hoe het einde komt.
'mijn dagen zijn als een afgaande schaduw, en ik verdor als gras'
Zien wij de avondschemering van deze ondergaande wereld? Zien wij de avondschemering in ons persoonlijke leven?
De beleving van de avondschemering van enkele woestijnreizigers is bewaard gebleven. Hun spreken getuigt van Gods soeverein handelen.
'Maar Gij HEERE, blijft in eeuwigheid, en Uw gedachtenis van geslacht tot geslacht.'


Het boekje begint met een
Woord vooraf
Dan 21 hoofdstukjes:
1. De avondschemering van het leven
2. Zware tijden
3. Gesprek na de kerkdienst
4. De vijgenboom verdorde
5. Een oude vriend
6. In het ziekenhuis
7. Bij de dodenakker
8. Een ongeboren kind
9. De stillen in den lande
10. Een tweesnijdend zwaard
11. Een metgezel
12. Het geschrei van de kinderen Israëls
13. Gesproken tot Uw knecht
14. Van God geleerd
15. Ziende gemaakt
16. Onderhandeling en afhandeling
17. Een genadeles
18. Het oordeel aanvaard
19. Gedachten in de poort
20. Levenslessen
21. Weggeraapt


Hoewel ik net begonnen ben met lezen weet ik al dat ik dit boek in aller handen wens!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Bonny »

Veel leesplezier, hoop dat het je sterkt, DIA!
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie