Laatst gekochte boeken

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Nasrani »

eilander schreef:
Nasrani schreef:
-DIA- schreef:Was het niet zo, het staat me ergens bij, dat dhr. W.J. Ouweneel, van het boek "Geloofszekerheid", anders is gaan 'geloven' omtrent de eerste hoofstukken van de Bijbel? Ik meen dat ik zijn naam las in een rijtje namen waaronder ook de bekende heer. A.G. Knevel...
Waarom moet bij jou altijd iemand in een hokje geplaatst worden?
Ik vind het wel relevant hoor, hoe iemand met de Bijbel omgaat. Zeker als het over zo'n belangrijk thema als geloofszekerheid gaat.
Gelukkig hebben we ook boeken als 'De zekerheid van het geloof' van Ebenezer Erskine.
Ken je het boekje van Ouweneel? Ik denk dat je verbaasd zou staan als je het zou lezen....
En verder... Ik post een boekje wat ik heb gekocht en @DIA komt met een veronderstelling dat de beste man anders denkt over de eerste hoofdstukken van de bijbel. Dat is volgens mij helemaal niet van toepassing. Daar vervuil je dit topic alleen maar mee.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Hendrien »

Nasrani schreef:
eilander schreef:
Nasrani schreef:
-DIA- schreef:Was het niet zo, het staat me ergens bij, dat dhr. W.J. Ouweneel, van het boek "Geloofszekerheid", anders is gaan 'geloven' omtrent de eerste hoofstukken van de Bijbel? Ik meen dat ik zijn naam las in een rijtje namen waaronder ook de bekende heer. A.G. Knevel...
Waarom moet bij jou altijd iemand in een hokje geplaatst worden?
Ik vind het wel relevant hoor, hoe iemand met de Bijbel omgaat. Zeker als het over zo'n belangrijk thema als geloofszekerheid gaat.
Gelukkig hebben we ook boeken als 'De zekerheid van het geloof' van Ebenezer Erskine.
Ken je het boekje van Ouweneel? Ik denk dat je verbaasd zou staan als je het zou lezen....
En verder... Ik post een boekje wat ik heb gekocht en @DIA komt met een veronderstelling dat de beste man anders denkt over de eerste hoofdstukken van de bijbel. Dat is volgens mij helemaal niet van toepassing. Daar vervuil je dit topic alleen maar mee.
Inderdaad, ik stond ook verbaasd toen ik het las!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:
eilander schreef:Ik vind het wel relevant hoor, hoe iemand met de Bijbel omgaat. Zeker als het over zo'n belangrijk thema als geloofszekerheid gaat.
Gelukkig hebben we ook boeken als 'De zekerheid van het geloof' van Ebenezer Erskine.
Ken je het boekje van Ouweneel? Ik denk dat je verbaasd zou staan als je het zou lezen....
En verder... Ik post een boekje wat ik heb gekocht en @DIA komt met een veronderstelling dat de beste man anders denkt over de eerste hoofdstukken van de bijbel. Dat is volgens mij helemaal niet van toepassing. Daar vervuil je dit topic alleen maar mee.
Nee, ik ken het boek niet. Ik zeg ook niets over het boek, ik wil alleen zeggen dat de insteek van een schrijver in een ander boek wel degelijk relevant kan zijn. Verder ben ik nog steeds blij met boeken van Bunyan, a Brakel, Erskine, Boston, vd Groe over de zekerheid van het geloof.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door refo »

Dat werkt niet altijd zo.
Iemand kan creationist zijn, maar op het gebied van geloofszekerheid dwalen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door eilander »

refo schreef:Dat werkt niet altijd zo.
Iemand kan creationist zijn, maar op het gebied van geloofszekerheid dwalen.
Daar heb je op zich wel gelijk in. Maar goed, tot nu toe lees ik geen inhoudelijke aanbeveling dat ik dit boek perse moet gaan lezen - behalve dat het mij zou verrassen enzo. Ik lees ook best wat meer hedendaagse boeken, maar mijn ervaring is dat het oude goud zich nog niet zo makkelijk laat verbeteren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

Nasrani schreef:
-DIA- schreef:Was het niet zo, het staat me ergens bij, dat dhr. W.J. Ouweneel, van het boek "Geloofszekerheid", anders is gaan 'geloven' omtrent de eerste hoofstukken van de Bijbel? Ik meen dat ik zijn naam las in een rijtje namen waaronder ook de bekende heer. A.G. Knevel...
Waarom moet bij jou altijd iemand in een hokje geplaatst worden?
Het is toch hetzelfde hokje waarin jij en ik zitten? Wij allen zijn van nature veranderlijke mensen.
Maar er meer. We zien ook dat er altijd mensen zijn geweest die een andere inhoud aan de Bijbelse Boodschap probeerden te geven. Daar moeten we erg in hebben. We moeten niet alles geloven wat in strijd is met de Bijbel.
Ik lees in Bijbel niets over een andere oorsprong van het leven dan we in Genesis lezen.

We kunnen daar over fantaseren, maar ik geloof dat er ook nog wat anders in Gods Woord staat.
We niet willen indringen in zaken die God voor ons verborgen heeft. Wat nut ons dat, anders dan ketterijen invoeren,
onderling verwijdering bevorderen, en voor onszelf gaan verdwalen. We hebben scherp te zijn. Waar een ander
invalt, moeten wij niet denken dat we daar niet in vallen. De discipelen vroegen eerlijk en oprecht, toen Hij zei dat
één van hen Hem zou verraden. Wisten ze toen zeker: Ik zal dat nooit doen? Nee, ze vroegen, door wat zelfkennis:
Ben ik het? Begrijpt u?

Of zou het geslacht dat ketterijen bedektelijk of openlijk invoeren nu in deze tijd zijn uitgestorven?
Denkt even na, en bezint eer ge veroordeeld. Ik spreek niet over hokjes. Heb ik dat ooit gedaan? Waarom zou ik'
dat dan nu wel doen? U suggereert dat ik "altijd iemand in een hokje plaats". Dit verwijt treft me al zeker
acht lange jaren op dit forum, en ook hier, mensen die het niet verstaan. Mensen doe niet kunnen luisteren, zelf
ook soms niet willen luisteren. Men heeft een eigen interpretatie, en onderzoekt niet. Is het niet zo? Wat waar komt
het vandaan dat men zegt dat ik mensen "altijd in hokjes plaats"? Denkt na.

We hebben vaak gewezen op een bekend spreekwoord: Een schip op het strand is als een baken in zee.
Daar zijn ook Bijbelse voorbeelden van. Bijvoorbeeld: bouwen we wel op een rotssteen, of op zand?
Hebben onze vrijgemaakte medemensen dat gestrande schip in het oog gehouden?
Hebben we altijd geleerd van de val van anderen? Nee toch? We merken doorgaan niet op.

Ik vind het jammer dat ik dit nu weer opnieuw moest uitleggen. Jammer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Ad Anker »

Oliver Twist - Charles Dickens
De hemel wacht - Leslie S. Nuernberg
De overkant van de rivier - Jan Siebelink.

Voor 4 euro. www.tloosje.nl
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Dat werkt niet altijd zo.
Iemand kan creationist zijn, maar op het gebied van geloofszekerheid dwalen.
Nu we toch bezig zijn: Hoe werkt dat? Hoe kunnen we dwalen op het gebied van geloofszekerheid?
En wat geloofszekerheid? Is ook geloofszekerheid, zonder de daadwerkelijke toepassing:
We lezen in de Bijbel van een man die het waarachtige geloof bezat. En toch bad die man:
Zeg tot mijn ziel: Ik ben uw heil. Waarom zou die man dat hebben gebeden?
Graag wel antwoord, want we zijn wel een beetje gewend geraakt dat u uw standpunten
vaak niet nader verklaard. Dat vind ik wat jammer. Het kan zijn dat u er woorden voor hebt,
dan zou u dat ook gewoon kunnen zeggen. Dat is ook geen schande. Toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Jeremiah »

Nasrani schreef:Afbeelding
Afbeelding
Ik begrijp niet waarom er in de reformatorische kring boeken worden gelezen van iemand die een groot aanhanger is van de "profeet" T.B. Joshua. Daarnaast stamt Ouweneel uit de vergadering der gelovigen, een sekte, waar we toch wel onze vraagtekens bij zetten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

Jeremiah schreef: Ik begrijp niet waarom er in de reformatorische kring boeken worden gelezen van iemand die een groot aanhanger is van de "profeet" T.B. Joshua. Daarnaast stamt Ouweneel uit de vergadering der gelovigen, een sekte, waar we toch wel onze vraagtekens bij zetten.
Dit zijn echt niet de enige boeken waar ik me over verwonder. Het hoeft niet meteen verkeerd te zijn om kennis te nemen van wat anderen (tegenpartijders) schrijven, maar strikt noodzakelijk is dat niet. Je kunt er soms nut uit trekken. Dat je je smader wat te antwoorden hebt. Dat je weet waarover het gaat. Met die insteek acht ik het lezen van bepaalde boeken niet echt verkeerd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Dodo »

Vergadering der gelovigen een sekte? Tjongejonge, wat een onzin.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Vergadering der gelovigen een sekte? Tjongejonge, wat een onzin.
Ik heb er me nooit in verdiept. Maar ze horen niet bij de gewone gevestigde kerken. Net als het Leger des Heils, of dergelijke vergaderingen. De genoemde vergadering is volgens mij ook geen kerk?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef: Ik begrijp niet waarom er in de reformatorische kring boeken worden gelezen van iemand die een groot aanhanger is van de "profeet" T.B. Joshua. Daarnaast stamt Ouweneel uit de vergadering der gelovigen, een sekte, waar we toch wel onze vraagtekens bij zetten.
Ik begreep van de meneer van de boekenwinkel, dat H. Binnendijk ook steeds vaker gelezen wordt in refokringen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Jeremiah schreef: Ik begrijp niet waarom er in de reformatorische kring boeken worden gelezen van iemand die een groot aanhanger is van de "profeet" T.B. Joshua. Daarnaast stamt Ouweneel uit de vergadering der gelovigen, een sekte, waar we toch wel onze vraagtekens bij zetten.
Ik begreep van de meneer van de boekenwinkel, dat H. Binnendijk ook steeds vaker gelezen wordt in refokringen.
Dat was nog niet zo lang ook ergens te lezen. Ik weet niet meer waar, dat is het nadeel als je soms wat te veel leest. Wel blijft me bij dat het in een wat negatieve zin was geschreven, en dat was ook te verwachten uit onze kringen. Dhr. H. Binnendijk (dat mag hier eigenlijk niet gezegd worden, dat is wel bijzonder) maar de waarheid moet het kunnen lijden, propageert (bewust of onbewust, maar dat laatste lijkt me sterk) een leer die die van Arminius zeer benaderd of zelfs overtreft. (Ik weet niet hoe ik dit eufemistisch of zonder iemand pijn te doen naar waarheid kan zeggen). Het is zelfs zo dat ik ooit een ban in ontvangst moest nemen toen dhr. Binnendijk deze leer openlijk propageerde in een "kinderpreekje". Ik had dit niet zo op mogen merken! Nota bene! Men had blijkbaar niet door dat hij echt op een Arminiaanse wijze sprak.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Laatst gekochte boeken [2]

Bericht door Terri »

Daar gaan we weer :bobo
Plaats reactie