Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door SecorDabar »

Beste Refoforumleden,

Wie heeft het boek : Elk verhaalt zijn weg en zaken
175 jaar Gereformeerde Gemeente Rijssen gelezen ?

1 Wat is het kenmerkende aan dit boek ?
2. Waarom is deze titel gekozen?
3. Gaat dit boek ook meer over het christelijke leven van personen in Rijssen ?
4. Waaruit blijkt dat het boek ook interessant kan zijn voor de niet lokale-lezer?
Of is het boek echt lokatie gericht ?
5. Zijn er overeenkomsten met andere herdenkingsboeken, zodat er meer een herhaling plaatsvind
van reeds bestaande bekende plaatselijke geschiedenissen ?
6. Het boek gaat over het ontstaan van de "kleine"kerk,
hoe wordt er in dit boek tegen de "grote" kerk aangekeken in het verloop van de tijd en geschiedenis ?
7. Waaruit blijkt dat dit boek ook zijn waarde bewijst voor de hedendaagse jongere generatie (kerk)mensen ?

Ben benieuwd, als het positief is zou ik het wel willen kopen :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:Beste Refoforumleden,

Wie heeft het boek : Elk verhaalt zijn weg en zaken
175 jaar Gereformeerde Gemeente Rijssen gelezen ?

1 Wat is het kenmerkende aan dit boek ?
2. Waarom is deze titel gekozen?
3. Gaat dit boek ook meer over het christelijke leven van personen in Rijssen ?
4. Waaruit blijkt dat het boek ook interessant kan zijn voor de niet lokale-lezer?
Of is het boek echt lokatie gericht ?
5. Zijn er overeenkomsten met andere herdenkingsboeken, zodat er meer een herhaling plaatsvind
van reeds bestaande bekende plaatselijke geschiedenissen ?
6. Het boek gaat over het ontstaan van de "kleine"kerk,
hoe wordt er in dit boek tegen de "grote" kerk aangekeken in het verloop van de tijd en geschiedenis ?
7. Waaruit blijkt dat dit boek ook zijn waarde bewijst voor de hedendaagse jongere generatie (kerk)mensen ?

Ben benieuwd, als het positief is zou ik het wel willen kopen :)

Ik zal eerst even het voorwoord overtypen.

WOORD VOORAF
Gods Woord leert ons, dat de kerkgeschiedenis loopt door de bedding van de wereldgeschiedenis. Het hele wereldgebeuren is
slechts een middel tot het toebrengen en in stand houden van Zijn uitverkoren Kerk.
Nu heeft de moderne mens niet veel meer met het verleden. In zijn ijdel optimisme verwacht hij het van het toekomende.
Daarom raken we ook het besef van de christelijke wortels van ons vaderland zo kwijt. Dit is temeer een reden om ons te
verdiepen in de historie van land en kerk, ook plaatselijk.

Het was Gods onbegrijpelijke vrijmacht om - in onderscheid van vele omliggende plaatsen - in Rijssen Zijn gemeente te planten
en te bewaren. Het mag wel een wonder van Gods trouw genoemd worden, dat ook hier door alle menselijke dwaasjheid heen
Zijn Kerk bewaard bleef.
Omdat veel zaken uit de afgelopen 175 jaar in het vergeetboek zijn geraakt, leek het de kerkenraad goed om gehoor te geven
aan het verzoek om deze waardevolle periode te boek te stellen. Hoewel het gevaar van mensverheerlijking en kerkisme op de
loer ligt, is dat natuurlijk niet de bedoeling geweest. Wel is het onzr begeerte dat de Heere door middel van deze uitgave Zijn
werk wil verheerljken.

Temidden van de armoede en zorgen van het dagelijkse leven was het de Heere Zelf, Die de schatten van Zijn genade
verheerlijkte. De ongeletterdheid van eenvoudige mensen in onze woonplaats stond Hem niet in de weg o hen te bedelen
met hemelse wijsheid en verstand van verborgen oefeningen van het geloof.

Het is onze diepste wens dat de inhoud van dit herdenkingsboek een heilig heimwee naar de God van ons voorgeslacht en naar
de genade van onze vaderen mag verwekken. Wanneer we zien hoe de bediing van de wereldgeschiedenis zich een baan
breekt naar een antichristelijke eindtijd mag de bede over de kerk wel zijn: Blijf met ons, want het is bij den avond en de dag
is gedaald.
Zo beware en vermeerdere de HEERE Zijn Kerk nog in Rijssen.

C.A. van Dieren, v.d.m.

--------------------------

De tekst op de achterflap:


Van oudsher hebben de Walkerk en de Eskerk te Rijssen een rijk gezegend geestelijk leven gekend. Te midden van de armoede en zorgen
van het dagelijkse leven was het de Heere Zelf, Die Zijn genade verheerlijkte in hasrten van zondaren. De ongeletterdheid van sommigen
stond Hem daarbij niet in de weg.

Het ontstaan van de Walkerk gaat terug tot 1836, als er een Christelijk Afgescheidene Gereformeerde Kerk wordt gevormd. Enkele jaren
later sluit dezer "kleane koarke" (kleine kerk -DIA-) zich aan bij de Gereformeerde Kerk omder het Kruis. In 1883 gaat men verder als
Zelfstandige Christelijke Gereformeerde Gemeente en later behoort men een aantal jaren tot de Federatie van Oud Gereformeerde
Gemeenten. In 1932 word de Walkerk toegelaten tot de Gereformeerde Gemeenten.
In verband met de groei van de gemeente wordt de Walkerk in 1955 verwisseld met de Noorderkerk. Later komen daar de Zuiderkerk
en De Tabernakel nog bij. Onder Gods zegen is het kleine stekje uit 1836 daarmee uitgegroeid tot een grote boom.

De geschiedenis van de Eskerk gaat terug tot 1882, als er een Dordts Gereformeerde Gemeente wordt geïnstitueerd. In 1895 wordt de
Eskerk in gebruik genomen. Vanaf 1907 tot 1953 maakt de Eskerk deel uit van de Gereformeerde gemeenten. In laatstgenoemd jaar sluit
zij zich aan bij de Geteformeerde Gemeenten in Nederland.

In dit herdenkingsboek staast het werk des Heeren centraal. De hoofdlijn wordt gemarkeerd door de predikanten die in de afgelopen
175 jaar de gemeente hebben gediend. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan het genadewerk Gods in de harten van Zijn kinderen
en het leven op de gezelschappen. Naar "De Lofzangen Israëls" van ds. Jacob Groenewegen verhaalt elk daarbij zijn weg en zaken.
Ten aanzien van de recente geschiedenis zijn er met de laatste acht predikanten van de gemeente interviews gehouden.

Met de beschrijving van de geschiedenis van de "kleane koarke" heeft de kerkenraad op bescheiden wijze invulling willen geven aan
de opdracht uit Psalm 78:4 "Wij zullen het niet verbergen voor hun kinderen, voor het navolgende geslacht, vertellende de loffelijkheden
des HEEEREN, en Zijn sterkheid en Zijn wonderen, die Hij gedaan heeft."


Hoofdstukindeling:

1
Gods Woord in Twente gebracht.
kerkelijk Rijssen vóór de Afscheiding van 1834

2.
Onrust in de Nederlnse Hervormde Kerk
De Afscheiding van 1834

4,
Reizend schoenmaker, leermeester en oefenaar
Otto Voortman (1836-1839)

Ik breek af, zo volgen nog 30 hoofdstukken,
en dan bijlagen met o.a lijsten van alle
ambtsdragers, kerkmeesters en kosters van 1836-2011)
Een overzicht van de organisatie van de kerken in RIjssen.
de afsplitsingen, en daar zien we in Rijssen in grote lijnen
4 takken:
De tak van de Eskerk,
Walkerk (met een bijtakje die
de Vrije Oid Gereformeerde Gemeente aan de Bevervoorde
vormden,
en de Gereformeerde Kerk (doleantie)
Tenslotte een uitgebreid register van personen die in het
boek ter sprake komen.


NB De Oud Gereforneerde Gemeenten in Nederland vallen in het overzicht erbuiten,
maar dat heeft de reden dat die niet in het afgebeelde schema passen, hier worden
de takken getekend die in de 19e eeuw uit de Afscheiding ontstonden, de OGGiN
is pas in de jaren 50 van de vorige eeuw, als een (grote) groep verontrusten,
uit de Nerderlandse Hervormde Kerk gegaan.


Het is wat te laat geworden om nu nog in te gaan op alle andere vragen.
Ik hoop het morgen dan wel verder te schrijven...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door -DIA- »

1 Wat is het kenmerkende aan dit boek ?
Het is geen droge opsomming van feiten, maar zoals boven al vermeld staat
het werk des Heeren in Zijn kinderen centraal (vandaar ook de titel
)
2. Waarom is deze titel gekozen?
Zie boven. Het is een strofe uit een van de gedichten van ds, Joh. Groenewegen,
een paar regels erboven staan de vaak geciteerde regels: Zoete banden die mij binden
aan des Heeren lieve volk, gewis het zijn mijn hartenvrinden, hunnen taal mijn hartentolk
.
3. Gaat dit boek ook meer over het christelijke leven van personen in Rijssen ?
Ja dat is juist het kenmerkende van dit boek
4. Waaruit blijkt dat het boek ook interessant kan zijn voor de niet lokale-lezer?
Het is leerzaam, het verhalen van de wonderen Gods, verheelijkt in zondaren is niet
beperkt tot een plaats. Hij werkt immers overal hetzelfde werk.
Of is het boek echt lokatie gericht ?
Vanzelf, de mensen over wie gesproken wordt zijn Rijssenaren, maar het gaat om het
Goddelijk werk dat God in hen verheerlijkte. En dat dat werk Gods is toch niet plaatsgebonden.
5. Zijn er overeenkomsten met andere herdenkingsboeken, zodat er meer een herhaling plaatsvind
van reeds bestaande bekende plaatselijke geschiedenissen ?

Dat zou ik zo niet kunnen zeggen, want ik bezit weinig van dergelijke werken
6. Het boek gaat over het ontstaan van de "kleine"kerk,
hoe wordt er in dit boek tegen de "grote" kerk aangekeken in het verloop van de tijd en geschiedenis ?

In de eerste hoofdstukken zien we het ontstaan van het Christendom in deze streek, later
meer bepaald tot Rijssen, en de Rijssense Nederlandse Hervormde kerk. In het boek wordt (naar de aard
van het boek) de NHK buiten beschouwing gelaten, maar het ademt niet een zich afzetten tegen
de NHK, wel het noemen van dwalingen die aanleiding waren tot de Afscheiding.

7. Waaruit blijkt dat dit boek ook zijn waarde bewijst voor de hedendaagse jongere generatie (kerk)mensen ?
De jongeren van nu zijn veelal vervreemd van de werken Gods in het verleden. Veel jongeren hebben
geen mensen meer gekend waarin het werk Gods zo rijk werd geopenbaard. Jongern weten vaak niet meer
hoe God een mens bekeerd. En daarom zou ik ook zeggen: Het zou jaloersmakend kunnen zijn, als jongeren
de daden des Heeren, in het verleden in onze stad zo rijkelijk betoond, zouden lezen
.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Zie boven. Het is een strofe uit een van de gedichten van ds, Joh. Groenewegen,
een paar regels erboven staan de vaak geciteerde regels: Zoete banden die mij binden
aan des Heeren lieve volk, gewis het zijn mijn hartenvrinden, hunnen taal mijn hartentolk
.
correct:
Zoete banden die my binden,
Aan des Heeren lieve Volk,
Wis zy zijn mijn herte vrinden,
Hare taal mijn herte tolk
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Zie boven. Het is een strofe uit een van de gedichten van ds, Joh. Groenewegen,
een paar regels erboven staan de vaak geciteerde regels: Zoete banden die mij binden
aan des Heeren lieve volk, gewis het zijn mijn hartenvrinden, hunnen taal mijn hartentolk
.
correct:
Zoete banden die my binden,
Aan des Heeren lieve Volk,
Wis zy zijn mijn herte vrinden,
Hare taal mijn herte tolk
Het was een herziene versie...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Zie boven. Het is een strofe uit een van de gedichten van ds, Joh. Groenewegen,
een paar regels erboven staan de vaak geciteerde regels: Zoete banden die mij binden
aan des Heeren lieve volk, gewis het zijn mijn hartenvrinden, hunnen taal mijn hartentolk
.
correct:
Zoete banden die my binden,
Aan des Heeren lieve Volk,
Wis zy zijn mijn herte vrinden,
Hare taal mijn herte tolk
Het was een herziene versie...
hellend vlak, DIA :haha
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door SecorDabar »

-DIA- schreef:1 Wat is het kenmerkende aan dit boek ?
Het is geen droge opsomming van feiten, maar zoals boven al vermeld staat
het werk des Heeren in Zijn kinderen centraal (vandaar ook de titel
)
2. Waarom is deze titel gekozen?
Zie boven. Het is een strofe uit een van de gedichten van ds, Joh. Groenewegen,
een paar regels erboven staan de vaak geciteerde regels: Zoete banden die mij binden
aan des Heeren lieve volk, gewis het zijn mijn hartenvrinden, hunnen taal mijn hartentolk
.
3. Gaat dit boek ook meer over het christelijke leven van personen in Rijssen ?
Ja dat is juist het kenmerkende van dit boek
4. Waaruit blijkt dat het boek ook interessant kan zijn voor de niet lokale-lezer?
Het is leerzaam, het verhalen van de wonderen Gods, verheelijkt in zondaren is niet
beperkt tot een plaats. Hij werkt immers overal hetzelfde werk.
Of is het boek echt lokatie gericht ?
Vanzelf, de mensen over wie gesproken wordt zijn Rijssenaren, maar het gaat om het
Goddelijk werk dat God in hen verheerlijkte. En dat dat werk Gods is toch niet plaatsgebonden.
5. Zijn er overeenkomsten met andere herdenkingsboeken, zodat er meer een herhaling plaatsvind
van reeds bestaande bekende plaatselijke geschiedenissen ?

Dat zou ik zo niet kunnen zeggen, want ik bezit weinig van dergelijke werken
6. Het boek gaat over het ontstaan van de "kleine"kerk,
hoe wordt er in dit boek tegen de "grote" kerk aangekeken in het verloop van de tijd en geschiedenis ?

In de eerste hoofdstukken zien we het ontstaan van het Christendom in deze streek, later
meer bepaald tot Rijssen, en de Rijssense Nederlandse Hervormde kerk. In het boek wordt (naar de aard
van het boek) de NHK buiten beschouwing gelaten, maar het ademt niet een zich afzetten tegen
de NHK, wel het noemen van dwalingen die aanleiding waren tot de Afscheiding.

7. Waaruit blijkt dat dit boek ook zijn waarde bewijst voor de hedendaagse jongere generatie (kerk)mensen ?
De jongeren van nu zijn veelal vervreemd van de werken Gods in het verleden. Veel jongeren hebben
geen mensen meer gekend waarin het werk Gods zo rijk werd geopenbaard. Jongern weten vaak niet meer
hoe God een mens bekeerd. En daarom zou ik ook zeggen: Het zou jaloersmakend kunnen zijn, als jongeren
de daden des Heeren, in het verleden in onze stad zo rijkelijk betoond, zouden lezen
.
Beste Dia,
Heel hartelijk bedankt voor uw beantwoording.
Best wel knap om mijn vragen te beantwoorden.
Het heeft mij overtuigd om dit boek te gaan lezen vanwege de geestelijke leringen.
Nogmaals :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door Ouddorp »

Beste forumleden,

ik ben nog op zoek naar dit boek. Heeft iemand het eventueel nog tweedehands beschikbaar? Ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door huisman »

Ouddorp schreef:Beste forumleden,

ik ben nog op zoek naar dit boek. Heeft iemand het eventueel nog tweedehands beschikbaar? Ik hoor het graag!

Nieuw is het nog overal te koop en ik zag het laatst bij de Ramsj liggen. Ben alleen vergeten waar...misschien kom ik er nog op.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door Tiberius »

Ouddorp schreef:Beste forumleden,

ik ben nog op zoek naar dit boek. Heeft iemand het eventueel nog tweedehands beschikbaar? Ik hoor het graag!
Handig om die oproep nu te plaatsen. :super
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door Ouddorp »

huisman schreef:
Ouddorp schreef:Beste forumleden,

ik ben nog op zoek naar dit boek. Heeft iemand het eventueel nog tweedehands beschikbaar? Ik hoor het graag!

Nieuw is het nog overal te koop en ik zag het laatst bij de Ramsj liggen. Ben alleen vergeten waar...misschien kom ik er nog op.

Van mijn vrouw mag ik het niet nieuw kopen ;) en tweedehands ben ik het nog niet tegengekomen...
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door Wittewrongel »

Ouddorp schreef:
huisman schreef:
Ouddorp schreef:Beste forumleden,

ik ben nog op zoek naar dit boek. Heeft iemand het eventueel nog tweedehands beschikbaar? Ik hoor het graag!

Nieuw is het nog overal te koop en ik zag het laatst bij de Ramsj liggen. Ben alleen vergeten waar...misschien kom ik er nog op.

Van mijn vrouw mag ik het niet nieuw kopen ;) en tweedehands ben ik het nog niet tegengekomen...
@ off-topic:)

Dit komt me wel heel bekend voor. :cry :haha
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door Mara »

Ouddorp schreef: Van mijn vrouw mag ik het niet nieuw kopen ;) en tweedehands ben ik het nog niet tegengekomen...
Gelukkig kun je uithuilen op het forum. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door huisman »

Ouddorp schreef:
huisman schreef:
Ouddorp schreef:Beste forumleden,

ik ben nog op zoek naar dit boek. Heeft iemand het eventueel nog tweedehands beschikbaar? Ik hoor het graag!

Nieuw is het nog overal te koop en ik zag het laatst bij de Ramsj liggen. Ben alleen vergeten waar...misschien kom ik er nog op.

Van mijn vrouw mag ik het niet nieuw kopen ;) en tweedehands ben ik het nog niet tegengekomen...

Op marktplaats staat er 1 voor €15,- en de nieuwprijs is met €10,- verlaagd . Is nu €29,50
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Herdenkboek: Elk verhaalt zijn weg en zaken

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
Ouddorp schreef:
huisman schreef:
Ouddorp schreef:Beste forumleden,

ik ben nog op zoek naar dit boek. Heeft iemand het eventueel nog tweedehands beschikbaar? Ik hoor het graag!

Nieuw is het nog overal te koop en ik zag het laatst bij de Ramsj liggen. Ben alleen vergeten waar...misschien kom ik er nog op.

Van mijn vrouw mag ik het niet nieuw kopen ;) en tweedehands ben ik het nog niet tegengekomen...

Op marktplaats staat er 1 voor €15,- en de nieuwprijs is met €10,- verlaagd . Is nu €29,50
Advies: Kopen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie