Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Gian »

Sterretje schreef:Ik heb pas op internet de studiebijbel van de CVB gevonden. Dit is de Bijbel in de oorspronkelijke taal, met letterlijke, Nederlandse vertaling. Heeft iemand hier ervaring mee, en is deze studiebijbel aan te raden?
Als je centjes hebt is die zeker aan te raden.
Anders is de Korte verklaring ook heel goed. De laatste druk, de 13 rode banden staan regelmatig onder de 100 euro op mp.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Simon »

Afgewezen schreef:Simon, ik vind dat je een beetje zeurt. Het staat iedereen vrij in Nederland een bijbel te kopen en erin te lezen, dus wat is het probleem?
Ja, we mogen niet gratis bij de boekhandel een bijbel komen afhalen, daar moeten we iets voor betalen. Is dat het misschien wat je dwars zit?
ik lees nu je berichtje hier pas, eigenlijk.
En ja, als ik lees dat er bijna 30.000.000 gratis Korannen uitgedeeld kunnen worden in Duitsland, denk ik dat er wellicht ook eens wat meer geld zou kunnen worden besteed aan gratis bijbels, tegenover , laten we zeggen een duur orgel of zo...'t is maar een gedachte hoor.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Afgewezen »

Simon schreef:
Afgewezen schreef:Simon, ik vind dat je een beetje zeurt. Het staat iedereen vrij in Nederland een bijbel te kopen en erin te lezen, dus wat is het probleem?
Ja, we mogen niet gratis bij de boekhandel een bijbel komen afhalen, daar moeten we iets voor betalen. Is dat het misschien wat je dwars zit?
ik lees nu je berichtje hier pas, eigenlijk.
En ja, als ik lees dat er bijna 30.000.000 gratis Korannen uitgedeeld kunnen worden in Duitsland, denk ik dat er wellicht ook eens wat meer geld zou kunnen worden besteed aan gratis bijbels, tegenover , laten we zeggen een duur orgel of zo...'t is maar een gedachte hoor.
Nu redeneer je vanuit degenen die bijbels zouden moeten verstrekken (wat ook gebeurt, hoor, door christenen in Nederland). Maar de discussie werd, idd. lang geleden, gevoerd vanuit het standpunt van de koper. En die mag best wat betalen voor een goed product.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Posthoorn »

Ik las net in een andere topic dat iemand de NBG met kanttekeningen wegdeed omdat die zo Schriftkritisch is. Zelf gebruik ik hem ook regelmatig. Samen met de kanttekeningen SV heb je daarmee een behoorlijke hoeveelheid Bijbeluitleg bij de hand.
Inderdaad is het jammer dat de kanttekeningen NBG dikwijls Schriftkritisch zijn getoonzet, met name de kanttekeningen van A.H. Edelkoort. Toch vind ik dat ook weer geen reden om de boekjes weg te doen. Omdat er ook veel waardevols in staat.
Ben ik nu te ruimdenkend?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Lilian1975 »

Posthoorn schreef:Ik las net in een andere topic dat iemand de NBG met kanttekeningen wegdeed omdat die zo Schriftkritisch is. Zelf gebruik ik hem ook regelmatig. Samen met de kanttekeningen SV heb je daarmee een behoorlijke hoeveelheid Bijbeluitleg bij de hand.
Inderdaad is het jammer dat de kanttekeningen NBG dikwijls Schriftkritisch zijn getoonzet, met name de kanttekeningen van A.H. Edelkoort. Toch vind ik dat ook weer geen reden om de boekjes weg te doen. Omdat er ook veel waardevols in staat.
Ben ik nu te ruimdenkend?
Nee dat vind ik niet. Ook hier staan ze in de kast. En zo staan er meer boeken hier die geschreven zijn door mensen die niet op dit forum passen. Alleen al om te weten wat en hoe er over bepaalde zaken gedacht wordt. En soms ook dat je er inderdaad iets van kan leren.

Daarnaast denk ik dat beetje nuchterheid op verschil bijbel(vertaling) en uitleg (ook door SV) wel op zijn plaats is. De kanttekeningen zijn niet de Bijbel zelf. En ook SV met hun kanttekeningen waren mensen.
In die zin, maar misschien verkeerd begrepen, vind ik het wel wat spannend een opmerking in de trant van kritiek op kanttekeningen bij SV kan/mag eigenlijk niet? (Los van de toon die de muziek maakt)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:Ik las net in een andere topic dat iemand de NBG met kanttekeningen wegdeed omdat die zo Schriftkritisch is. Zelf gebruik ik hem ook regelmatig. Samen met de kanttekeningen SV heb je daarmee een behoorlijke hoeveelheid Bijbeluitleg bij de hand.
Inderdaad is het jammer dat de kanttekeningen NBG dikwijls Schriftkritisch zijn getoonzet, met name de kanttekeningen van A.H. Edelkoort. Toch vind ik dat ook weer geen reden om de boekjes weg te doen. Omdat er ook veel waardevols in staat.
Ben ik nu te ruimdenkend?
Dat weet ik niet. Ik grijp voor een 20e eeuwse Bijbelverklaring dan toch liever naar de Korte Verklaring. Plus commentaren per Bijbelboek, bv het Bottenburg commentaar voor het NT. En de wat latere commentaren van bv FW Grosheide en H Ridderbos. Dan heb je meteen veel meer diepgang mbt de verklaring van de Griekse tekst.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:Daarnaast denk ik dat beetje nuchterheid op verschil bijbel(vertaling) en uitleg (ook door SV) wel op zijn plaats is. De kanttekeningen zijn niet de Bijbel zelf. En ook SV met hun kanttekeningen waren mensen.
In die zin, maar misschien verkeerd begrepen, vind ik het wel wat spannend een opmerking in de trant van kritiek op kanttekeningen bij SV kan/mag eigenlijk niet? (Los van de toon die de muziek maakt)
Gefundeerde opmerkingen over de kt ervaar ik totaal niet als een probleem. Het is altijd goed om meerdere verklaringen op te slaan mits deze niet gegrond zijn op onbijbelse uitgangspunten.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
Lilian1975 schreef:Daarnaast denk ik dat beetje nuchterheid op verschil bijbel(vertaling) en uitleg (ook door SV) wel op zijn plaats is. De kanttekeningen zijn niet de Bijbel zelf. En ook SV met hun kanttekeningen waren mensen.
In die zin, maar misschien verkeerd begrepen, vind ik het wel wat spannend een opmerking in de trant van kritiek op kanttekeningen bij SV kan/mag eigenlijk niet? (Los van de toon die de muziek maakt)
Gefundeerde opmerkingen over de kt ervaar ik totaal niet als een probleem. Het is altijd goed om meerdere verklaringen op te slaan mits deze niet gegrond zijn op onbijbelse uitgangspunten.

Roept bij mij op wanneer is iets gefundeerd genoeg? Is dat persoonsafhankelijk? Lopen we soms ook niet het gevaar het feit dat er een kritische vraag of opmerking geplaatst wordt al bij voorbaat ongefundeerd is? En hoe is onze houding in zo'n gesprek? Gaan we gelijk op slot. Of vragen we oprecht, vriendelijk door wat de ander nu precies bedoeld? Wat zit er achter?
Zelfs wanneer je in je achterhoofd houdt uit welke hoek de wind waait, en daardoor daar misschien zelfs extra kritisch op bent, kan je 'm.i. niet bijvoorbeeld de kanttekeningen bij de NBV totaal aan de kant schuiven. Wanneer je om licht vraagt bij de bestudering van Gods Woord. En niet bouwt alleen op eigen inzichten of inzichten van andere mensen die wij in hokje betrouwbaar plaatsen. Kan het leerzaam zijn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:
Lilian1975 schreef:Daarnaast denk ik dat beetje nuchterheid op verschil bijbel(vertaling) en uitleg (ook door SV) wel op zijn plaats is. De kanttekeningen zijn niet de Bijbel zelf. En ook SV met hun kanttekeningen waren mensen.
In die zin, maar misschien verkeerd begrepen, vind ik het wel wat spannend een opmerking in de trant van kritiek op kanttekeningen bij SV kan/mag eigenlijk niet? (Los van de toon die de muziek maakt)
Gefundeerde opmerkingen over de kt ervaar ik totaal niet als een probleem. Het is altijd goed om meerdere verklaringen op te slaan mits deze niet gegrond zijn op onbijbelse uitgangspunten.

Roept bij mij op wanneer is iets gefundeerd genoeg? Is dat persoonsafhankelijk? Lopen we soms ook niet het gevaar het feit dat er een kritische vraag of opmerking geplaatst wordt al bij voorbaat ongefundeerd is? En hoe is onze houding in zo'n gesprek? Gaan we gelijk op slot. Of vragen we oprecht, vriendelijk door wat de ander nu precies bedoeld? Wat zit er achter?
Zelfs wanneer je in je achterhoofd houdt uit welke hoek de wind waait, en daardoor daar misschien zelfs extra kritisch op bent, kan je 'm.i. niet bijvoorbeeld de kanttekeningen bij de NBV totaal aan de kant schuiven. Wanneer je om licht vraagt bij de bestudering van Gods Woord. En niet bouwt alleen op eigen inzichten of inzichten van andere mensen. Kan het leerzaam zijn.
Goede vragen hoor. Toch denk ik dat onderscheidend lezen voor velen moeilijk is. En dan kun je toch beter niet beginnen aan Bijbelcommentaren die in essentie Schriftkritisch zijn.

Wat de vragen betreft: m.i. dient iedere serieuze vraag ook serieuze beantwoording te krijgen. Uit welke hoek die ook komt. Echter, de mogelijkheid van een verdiepend gesprek hangt natuurlijk wel heel erg af van wat de uitgangspunten zijn. Wanneer mensen de Bijbel in essentie als menselijk geschrift zien, of menen dat bepaalde delen van de Schrift geen gezag (meer) hebben, dan denk ik niet dat je veel verder komt.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:
Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:
Lilian1975 schreef:Daarnaast denk ik dat beetje nuchterheid op verschil bijbel(vertaling) en uitleg (ook door SV) wel op zijn plaats is. De kanttekeningen zijn niet de Bijbel zelf. En ook SV met hun kanttekeningen waren mensen.
In die zin, maar misschien verkeerd begrepen, vind ik het wel wat spannend een opmerking in de trant van kritiek op kanttekeningen bij SV kan/mag eigenlijk niet? (Los van de toon die de muziek maakt)
Gefundeerde opmerkingen over de kt ervaar ik totaal niet als een probleem. Het is altijd goed om meerdere verklaringen op te slaan mits deze niet gegrond zijn op onbijbelse uitgangspunten.

Roept bij mij op wanneer is iets gefundeerd genoeg? Is dat persoonsafhankelijk? Lopen we soms ook niet het gevaar het feit dat er een kritische vraag of opmerking geplaatst wordt al bij voorbaat ongefundeerd is? En hoe is onze houding in zo'n gesprek? Gaan we gelijk op slot. Of vragen we oprecht, vriendelijk door wat de ander nu precies bedoeld? Wat zit er achter?
Zelfs wanneer je in je achterhoofd houdt uit welke hoek de wind waait, en daardoor daar misschien zelfs extra kritisch op bent, kan je 'm.i. niet bijvoorbeeld de kanttekeningen bij de NBV totaal aan de kant schuiven. Wanneer je om licht vraagt bij de bestudering van Gods Woord. En niet bouwt alleen op eigen inzichten of inzichten van andere mensen. Kan het leerzaam zijn.
Goede vragen hoor. Toch denk ik dat onderscheidend lezen voor velen moeilijk is. En dan kun je toch beter niet beginnen aan Bijbelcommentaren die in essentie Schriftkritisch zijn.

Wat de vragen betreft: m.i. dient iedere serieuze vraag ook serieuze beantwoording te krijgen. Uit welke hoek die ook komt.
Ik denk dat je aan een (m.i. belangrijk) ding in mijn post voorbij gaat. Namelijk dat ik zeg wanneer je om licht vraagt. En dat geldt ook voor jou en mij als je welke kanttekeningen ook maar op slaat. En dat laatste bewaart ons er hopelijk ook voor om te denken dat alleen ik het onderscheidend vermogen heb. Juist dan zullen we ervaren dat we zonder de hulp van de Geest blinde kippen zijn. Of niet?
Wat de vragen betreft: m.i. dient iedere serieuze vraag ook serieuze beantwoording te krijgen. Uit welke hoek die ook komt. Echter, de mogelijkheid van een verdiepend gesprek hangt natuurlijk wel heel erg af van wat de uitgangspunten zijn. Wanneer mensen de Bijbel in essentie als menselijk geschrift zien, of menen dat bepaalde delen van de Schrift geen gezag (meer) hebben, dan denk ik niet dat je veel verder komt.
Ik bedoel dus. Doorvragen voordat we al met een (voor)oordeel klaar staan omdat we menen te weten wat uitgangspunten van anderen zijn. Of met beschuldigingen klaar staan. En als dat al dan niet terecht is, de ander liefdevol en nederig te onderwijzen of overtuigen of wat dan ook. Dat kan voor beide kampen leerzaam zijn toch? Maar genoeg hierover. Het is hier niet het onderwerp :)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:
Lilian1975 schreef:
Valcke schreef:Gefundeerde opmerkingen over de kt ervaar ik totaal niet als een probleem. Het is altijd goed om meerdere verklaringen op te slaan mits deze niet gegrond zijn op onbijbelse uitgangspunten.

Roept bij mij op wanneer is iets gefundeerd genoeg? Is dat persoonsafhankelijk? Lopen we soms ook niet het gevaar het feit dat er een kritische vraag of opmerking geplaatst wordt al bij voorbaat ongefundeerd is? En hoe is onze houding in zo'n gesprek? Gaan we gelijk op slot. Of vragen we oprecht, vriendelijk door wat de ander nu precies bedoeld? Wat zit er achter?
Zelfs wanneer je in je achterhoofd houdt uit welke hoek de wind waait, en daardoor daar misschien zelfs extra kritisch op bent, kan je 'm.i. niet bijvoorbeeld de kanttekeningen bij de NBV totaal aan de kant schuiven. Wanneer je om licht vraagt bij de bestudering van Gods Woord. En niet bouwt alleen op eigen inzichten of inzichten van andere mensen. Kan het leerzaam zijn.
Goede vragen hoor. Toch denk ik dat onderscheidend lezen voor velen moeilijk is. En dan kun je toch beter niet beginnen aan Bijbelcommentaren die in essentie Schriftkritisch zijn.

Wat de vragen betreft: m.i. dient iedere serieuze vraag ook serieuze beantwoording te krijgen. Uit welke hoek die ook komt.
Ik denk dat je aan een (m.i. belangrijk) ding in mijn post voorbij gaat. Namelijk dat ik zeg wanneer je om licht vraagt. En dat geldt ook voor jou en mij als je welke kanttekeningen ook maar op slaat. En dat laatste bewaart ons er hopelijk ook voor om te denken dat alleen ik het onderscheidend vermogen heb. Juist dan zullen we ervaren dat we zonder de hulp van de Geest blinde kippen zijn. Of niet?
Ja, we moeten altijd om licht vragen. Gods leiding! Ook wanneer we de Schrift lezen of goede boeken. Voor mij blijft het dan echter de vraag wat we aan moeten met Bijbeluitleg gebaseerd op bv. historisch-kritisch onderzoek c.q. verklaringen die de Schrift in essentie beschouwen als een menselijk geschrift.

Je andere opmerking laat ik nu voor wat het is. Wanneer je iets wilt evalueren, gebruik dan de e-mail.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Posthoorn »

Voor mij is belangrijk welke argumenten overtuigend zijn. De ene keer is de kanttekening SV goed en opent nieuw inzicht. Een andere keer laten de kt je weer in de steek en is de NBG-kanttekening weer overtuigender. En soms moet de KV uitsluitsel geven.
Ik las van ds. Moerkerken dat bij hem een verklaring van Calvijn bijv. zwaarder weegt dan bijv. een van Henry. Maar dat vind ik een verkeerd uitgangspunt. De ene keer is de ene verklaarder beter, een andere keer een andere. Voor mij blijft de argumentatie het belangrijkst.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef:

Ja, we moeten altijd om licht vragen. Gods leiding! Ook wanneer we de Schrift lezen of goede boeken. Voor mij blijft het dan echter de vraag wat we aan moeten met Bijbeluitleg gebaseerd op bv. historisch-kritisch onderzoek c.q. verklaringen die de Schrift in essentie beschouwen als een menselijk geschrift.

Je andere opmerking laat ik nu voor wat het is. Wanneer je iets wilt evalueren, gebruik dan de e-mail.


Je doet m.i. nu net of elke kanttekenaar bij de NBV of dat iedere kanttekening historische kritisch is. En soms is het goed om inderdaad de argumenten te lezen.
Wat betreft communicatie email. Ik communiceer liever openlijk om te bewaren voor voor praten over anderen zonder dat de ander erbij is via email. Zeker na zo'n draadje als gisteren. ;) .
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Posthoorn »

Doe het dan niet hier. ;)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Welke Bijbelverklaring raden jullie mij aan?

Bericht door Valcke »

Posthoorn schreef:Doe het dan niet hier. ;)
Mee eens!
Plaats reactie