Ongelovige personages in een christelijk kinderboek?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Ongelovige personages in een christelijk kinderboek?

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ongelovige personages in een christelijk kinderboek?

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:Hebben jullie het artikel gelezen?


http://www.refdag.nl/boeken_2_516/boeke ... e_1_533642
Ik ben meer voor Dees. Aritha Vermeulen gaat erg met de trend mee: schrijf vooral geen té christelijke boeken...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Ongelovige personages in een christelijk kinderboek?

Bericht door helma »

ik zou als schrijfster ook als doel hebben de boodschap van het evangelie door te geven
dan hoef je niet perse van de hoofdpersoon een gelovig iemand te maken maar dan moet de boodschap toch wel in het boek doorklinken.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ongelovige personages in een christelijk kinderboek?

Bericht door Mara »

Onze kinderen komen in allerlei gezinnen, gelovige, niet-gelovige. Zij zien heus dat verschil wel. Zo ook in boeken. Ik vind het een beetje naar de tijd van v.d. Hulst teruggaan. Wat prima kinderboeken waren ! maar met de nadruk op waren. Onze kinderen wilden ze niet meer lezen. Te oubollig en saai. De wereld zag er heel anders uit. Kinderen van nu worden geconfronteerd, al of niet verder weg, met incest, drugs- en alcoholmisbruik, vreemde culturen met hun gewoontes. Je kunt dat in een kinderboek niet negeren. Of de hoofdpersoon wel of niet christelijk is, maakt niet zoveel uit.
Er moet iig wel een bepaalde "boodschap" inzitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ongelovige personages in een christelijk kinderboek?

Bericht door Zita »

In een boek voor kleine kinderen lijkt het me heel lastig om ongelovige personages op een juiste manier neer te zetten. Een zekere afkeuring van ongeloof moet doorklinken, maar zonder dat dit arrogant overkomt. In de MaartenGunnink-serie van M. Kanis (da's het laatste kinderboek dat ik heb gelezen, een week of drie geleden) zie je dit probleem bijvoorbeeld. Dankzij de wijze vader in het boek wordt het wel duidelijk dat een kerkganger niks beter is dan een niet-kerkganger.
In een boek voor oudere kinderen lijkt het me zeldzaam ongeloofwaardig om de wereld te laten bestaan uit alleen maar gelovigen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Ongelovige personages in een christelijk kinderboek?

Bericht door Mara »

Nou afkeuring, zou mededogen of medeleven niet beter op zn plaats zijn :quoi Maar je hebt gelijk als je zegt, we moeten geen wereld voorschotelen waar alle mensen keurig naar de kerk gaan. Want zo is het niet ! Zeker in de grote en middelgrote steden.
Je hebt ook nog kinderen uit gemengde gezinnen, dat 1 van de ouders naar de kerk gaat en de andere niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Ongelovige personages in een christelijk kinderboek?

Bericht door Zita »

Mara schreef:Nou afkeuring, zou mededogen of medeleven niet beter op zn plaats zijn :quoi Maar je hebt gelijk als je zegt, we moeten geen wereld voorschotelen waar alle mensen keurig naar de kerk gaan. Want zo is het niet ! Zeker in de grote en middelgrote steden.
Je hebt ook nog kinderen uit gemengde gezinnen, dat 1 van de ouders naar de kerk gaat en de andere niet.
Afkeuring van ongeloof, zei ik, niet afkeuring van ongelovigen. :)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Ongelovige personages in een christelijk kinderboek?

Bericht door Marnix »

En ze ook geen te slappen verhaaltjes voorschotelen. C.S. Lewis zei eens:

"A children's story that can only be enjoyed by children is not a good children's story in the slightest."

:)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ongelovige personages in een christelijk kinderboek?

Bericht door eilander »

Marnix schreef:En ze ook geen te slappen verhaaltjes voorschotelen. C.S. Lewis zei eens:

"A children's story that can only be enjoyed by children is not a good children's story in the slightest."

:)
Tja, klopt wel, maar gaat toch niet altijd op. Er zijn boeken die ik leuk vind om voor te lezen, die vinden de kinderen ook altijd leuk. Maar er zijn ook wel boeken waar ze steeds mee komen: "deze voorlezen". En die ik heel erg vervelend vind, en dat is niet door het vele voorlezen, maar omdat ze gewoon saai of slecht geschreven zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Ongelovige personages in een christelijk kinderboek?

Bericht door Marnix »

Precies.... Ontkom je soms ook niet aan.... wel kan je zoveel mogelijk proberen dat soort slecht geschreven kinderboek buitenshuis te houden ;) (Lewis zelf, en ook zijn grote vriend Tolkien brachten dit wel heel erg in praktijk, de Narnia-boeken en de Hobbit zijn eigenlijk geschreven als kinderboeken maar worden door volwassenen ook veel gelezen en gewaardeerd.)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Ongelovige personages in een christelijk kinderboek?

Bericht door Arja »

Afgewezen schreef:
helma schreef:Hebben jullie het artikel gelezen?


http://www.refdag.nl/boeken_2_516/boeke ... e_1_533642
Ik ben meer voor Dees. Aritha Vermeulen gaat erg met de trend mee: schrijf vooral geen té christelijke boeken...
Zo leuk om terug te lezen. Ik zat toen niet meer op het forum.
Plaats reactie