Kinderboeken

Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Kinderboeken

Bericht door Snuf »

Maar om even op het eerste stukje terug te komen. Hebben we meer last van ontlezing of van ontlering?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderboeken

Bericht door Dodo »

Een vraag over kinderboeken op refoweb klik, ik vind vooral de antwoorden door de lezers wel interessant.

Sinds dit onderwerp startte, zijn we weer een paar jaar verder, de ontlezeing is alleen maar erger geworden denk ik.
Wat zouden jullie kinderen van nu aanraden om te lezen? Zijn er nog leuke nieuwe boeken of series uitgekomen misschien? Of laten jullie de kinderen vooral de ouderwetse boekjes lezen?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kinderboeken

Bericht door Mannetje »

Qua christelijke kinderboeken zou ik boeken van Gisette van Dalen, Bert Wiersema en Ben de Raaf aanraden. Adri Burghout kan ook, maar ik vind ze zelf iets minder.

Meer algemeen zou ik "Brief voor de koning" van Tonke Dragt aanbevelen. Voor wat makkelijker boeken de Kameleonserie, blijft leuk.

De Kronieken van Narnia zou ik ook aan willen bevelen, maar daar moeten kinderen wel wat ouder en ontwikkelder voor zijn (precieze leeftijd is moeilijk, hier lezen ze de boeken vanaf een jaar of 11). En je moet er met ze over praten, de verhouding gewoon leuk verhaal ten opzichte van de diepere boodschappen. Die diepere boodschappen verdienen soms ook wat verdere doordenking, hoe je ze moet interpreteren en of je daarin helemaal met Lewis mee kunt.
-
margrietha
Berichten: 185
Lid geworden op: 26 mei 2016, 23:08

Re: Kinderboeken

Bericht door margrietha »

Ik vind dat er de laatste tijd voor de leeftijd van 12 jaar en ouder best veel young adults boeken zijn. Bijv : Hans Mijnders Femmie van Santen, Thea Zoeteman, J.W. Blijdorp enz
De belevingswereld van nu en boeken van bijv sjanie van duinen, vogelaar- van amersfoort , van 10,20 jaar geleden is niet meer te vergelijken. Mijn kinderen laten ze liggen, lezen liever een spannend boek van Terri Blackstock oid
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Dodo schreef:Een vraag over kinderboeken op refoweb klik, ik vind vooral de antwoorden door de lezers wel interessant.

Sinds dit onderwerp startte, zijn we weer een paar jaar verder, de ontlezeing is alleen maar erger geworden denk ik.
Wat zouden jullie kinderen van nu aanraden om te lezen? Zijn er nog leuke nieuwe boeken of series uitgekomen misschien? Of laten jullie de kinderen vooral de ouderwetse boekjes lezen?
Ik vind het zoeken naar leuke kinderboeken best lastig. Onze oudste heeft het 'nut' van lezen inmiddels geaccepteerd. Leuk vindt hij het niet. Op dit moment leest hij veel oorlogsboeken, heeft iemand nog tips?

Onze dochter houdt helemaal niet van lezen, maar wij proberen het wel te stimuleren. Het is erg lastig om boeken te vinden die haar aanspreken. Op dit moment vindt zij de schrijfster Anna Wolfz en Annet Schaap ( met het boek Lampje) erg leuk. Alleen vind ik het taalgebruik van de eerste schrijfster niet zo prettig. Weet iemand nog leuke series/meisjesboeken voor een 10-12 jarige? Zij houdt dus helemaal niet van series over meisjesgroepen, paarden etc.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Kinderboeken

Bericht door Pioenroosje »

Ik weet niet wat je dochter aankan qua lezen? Als het niet te moeilijk hoeft te zijn, dan is de serie 'Het ministerie van oplossingen' zeker een aanrader. De boeken (er zijn er tot nu toe drie verschenen) zijn grappig, en ook een beetje spannend.

Als ze al wat meer aankan, dan zijn de boeken 'De oorlog die mijn leven redde' en 'De oorlog die ik eindelijk won' erg mooi. Aangrijpend verhaal over een verwaarloosd meisje dat in WO2 in een pleeggezin terecht komt, en daar wél gezien wordt.

En verder zijn de boeken over de Gorgels van Jochem Myjer ook enorm grapppig. Maar die kent je dochter misschien al?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Pioenroosje schreef:Ik weet niet wat je dochter aankan qua lezen? Als het niet te moeilijk hoeft te zijn, dan is de serie 'Het ministerie van oplossingen' zeker een aanrader. De boeken (er zijn er tot nu toe drie verschenen) zijn grappig, en ook een beetje spannend.

Als ze al wat meer aankan, dan zijn de boeken 'De oorlog die mijn leven redde' en 'De oorlog die ik eindelijk won' erg mooi. Aangrijpend verhaal over een verwaarloosd meisje dat in WO2 in een pleeggezin terecht komt, en daar wél gezien wordt.

En verder zijn de boeken over de Gorgels van Jochem Myjer ook enorm grapppig. Maar die kent je dochter misschien al?
Dank je! Het ministerie van oplossingen hebben wij aangeschaft en vond zij inderdaad erg leuk. Ik ga de andere bestellen voor de vakantie. Samen met de kronieken van Narnia

De Gorchels zijn inderdaad ook erg leuk.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

Pioenroosje schreef:Ik weet niet wat je dochter aankan qua lezen? Als het niet te moeilijk hoeft te zijn, dan is de serie 'Het ministerie van oplossingen' zeker een aanrader. De boeken (er zijn er tot nu toe drie verschenen) zijn grappig, en ook een beetje spannend.

Als ze al wat meer aankan, dan zijn de boeken 'De oorlog die mijn leven redde' en 'De oorlog die ik eindelijk won' erg mooi. Aangrijpend verhaal over een verwaarloosd meisje dat in WO2 in een pleeggezin terecht komt, en daar wél gezien wordt.

En verder zijn de boeken over de Gorgels van Jochem Myjer ook enorm grapppig. Maar die kent je dochter misschien al?
Ze heeft ze met plezier uitgelezen! Heb jij ( of anderen) nog meer boekentips voor een meisje van bijna 11?
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Kinderboeken

Bericht door Pioenroosje »

Ha,

Wat leuk dat de boeken aansloegen!

Ik heb nog wel wat tips. Ik heb even geen tijd voor een persoonlijke motivatie, maar deze boeken zouden best wat kunnen zijn.
- Pax - Sarah Pennypacker
- Homme en het noodgeval - Annejan Mieras
- Offerkind - Rob Ruggenberg
- Alya / Alya's keuze - Hay van den Munckhof
- Ons kasteel aan zee - Lucy Strange
- Het geheim van het nachtegaalbos - Lucy Strange
- Lepelsnijder - Marjolein Hof
- De dag dat ik verdween - Lisa Thompson
- De serie rondom De hongerspelen (Spotgaai, Vlammen , De ballade van slangen en zangvogels)

Leuk, genieten als je kinderen ziet genieten van een mooi boek :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderboeken

Bericht door -DIA- »

Door allerlei oorzaken trek ik nogal eens op een boekhandel aan, ook al koop ik er de laatste tijd niet meer veel. Wat me opvalt is een opmerkelijke titel, die erg populair lijkt te zijn. Ik ken de inhoud niet, maar de titel is wel intrigerend. De titel, en er is een hele reeks van, zo merkte ik, DAGBOEK VAN EEN MUTS... Het lijkt me op zich al vreemd dat een muts een dagboek schrijft.... Zie je het al voor je? Moeilijk! Maar goed, ik zie wel meer dingen niet. Feit is, je ziet ze overal, en daarom zullen die best wel populair kunnen zijn voor een bepaalde categorie kinderen. Voorts meen ik wel te moeten opmerken dat deze boeken wellicht niet voor christelijke boeken kunnen doorgaan, althans, als ik zie waar ze te koop zijn, heb ik daar zo mijn twijfels bij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Kinderboeken

Bericht door Susanna »

Ik vind de jeugdboeken van Mirjam Schippers er goed. Zij geeft haar boeken uit bij de De Banier.
Meeuw
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 nov 2018, 13:06

Re: Kinderboeken

Bericht door Meeuw »

Voor oudere kinderen de boeken van sjoerd veenman
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kinderboeken

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Door allerlei oorzaken trek ik nogal eens op een boekhandel aan, ook al koop ik er de laatste tijd niet meer veel. Wat me opvalt is een opmerkelijke titel, die erg populair lijkt te zijn. Ik ken de inhoud niet, maar de titel is wel intrigerend. De titel, en er is een hele reeks van, zo merkte ik, DAGBOEK VAN EEN MUTS... Het lijkt me op zich al vreemd dat een muts een dagboek schrijft.... Zie je het al voor je? Moeilijk! Maar goed, ik zie wel meer dingen niet. Feit is, je ziet ze overal, en daarom zullen die best wel populair kunnen zijn voor een bepaalde categorie kinderen. Voorts meen ik wel te moeten opmerken dat deze boeken wellicht niet voor christelijke boeken kunnen doorgaan, althans, als ik zie waar ze te koop zijn, heb ik daar zo mijn twijfels bij.
Een muts is meer dan een muts, onder die muts kan een muts zitten (of staan natuurlijk).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kinderboeken

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:Door allerlei oorzaken trek ik nogal eens op een boekhandel aan, ook al koop ik er de laatste tijd niet meer veel. Wat me opvalt is een opmerkelijke titel, die erg populair lijkt te zijn. Ik ken de inhoud niet, maar de titel is wel intrigerend. De titel, en er is een hele reeks van, zo merkte ik, DAGBOEK VAN EEN MUTS... Het lijkt me op zich al vreemd dat een muts een dagboek schrijft.... Zie je het al voor je? Moeilijk! Maar goed, ik zie wel meer dingen niet. Feit is, je ziet ze overal, en daarom zullen die best wel populair kunnen zijn voor een bepaalde categorie kinderen. Voorts meen ik wel te moeten opmerken dat deze boeken wellicht niet voor christelijke boeken kunnen doorgaan, althans, als ik zie waar ze te koop zijn, heb ik daar zo mijn twijfels bij.
Een muts is meer dan een muts, onder die muts kan een muts zitten (of staan natuurlijk).
Ik denk dat ik u een heel klein beetje snap. U denk wellicht aan een menselijk persoon, niet al te snugger, die enigszins op mij lijkt? Maar dan zouden we moeten aannemen dat we een vrouwelijk persoon zijn, want ik heb er net enige studie van gemaakt, en dan blijkt dat deze niet zo vriendelijke naam doorgaans aan een vrouwelijk persoon wordt toegedicht. Ik wist het niet, maar zo wordt je woordenschat wel enigszins verrijkt, als men dat althans een verrijking wil noemen... :oops
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderboeken

Bericht door merel »

-DIA- schreef:Door allerlei oorzaken trek ik nogal eens op een boekhandel aan, ook al koop ik er de laatste tijd niet meer veel. Wat me opvalt is een opmerkelijke titel, die erg populair lijkt te zijn. Ik ken de inhoud niet, maar de titel is wel intrigerend. De titel, en er is een hele reeks van, zo merkte ik, DAGBOEK VAN EEN MUTS... Het lijkt me op zich al vreemd dat een muts een dagboek schrijft.... Zie je het al voor je? Moeilijk! Maar goed, ik zie wel meer dingen niet. Feit is, je ziet ze overal, en daarom zullen die best wel populair kunnen zijn voor een bepaalde categorie kinderen. Voorts meen ik wel te moeten opmerken dat deze boeken wellicht niet voor christelijke boeken kunnen doorgaan, althans, als ik zie waar ze te koop zijn, heb ik daar zo mijn twijfels bij.


Dit soort boeken zijn erg populair, maar hebben niet mijn voorkeur. Ik vind de benaming 'muts' niet prettig en daarnaast vind ik het slecht geschreven en op een heel laag niveau blijven qua taalontwikkeling en verhaallijn.

Onze jongens lezen de eerste jaren veel boeken van Geronimo Stilton ( een muis die allerlei muizenissige avonturen beleeft) en met name de geschiedenisboeken bv een muis in de rol van Marco Polo of Columbus spreken hen aan.
Pioenroosje schreef:Ha,

Wat leuk dat de boeken aansloegen!

Ik heb nog wel wat tips. Ik heb even geen tijd voor een persoonlijke motivatie, maar deze boeken zouden best wat kunnen zijn.
- Pax - Sarah Pennypacker
- Homme en het noodgeval - Annejan Mieras
- Offerkind - Rob Ruggenberg
- Alya / Alya's keuze - Hay van den Munckhof
- Ons kasteel aan zee - Lucy Strange
- Het geheim van het nachtegaalbos - Lucy Strange
- Lepelsnijder - Marjolein Hof
- De dag dat ik verdween - Lisa Thompson
- De serie rondom De hongerspelen (Spotgaai, Vlammen , De ballade van slangen en zangvogels)

Leuk, genieten als je kinderen ziet genieten van een mooi boek :)
Wederom erg bedankt! Even snel gescand en ik zie inderdaad weer boeken die haar aan zullen spreken? Hoe kom jij aan deze titels? Ze staan niet in een reguliere boekhandel.

Ik geniet inderdaad als zij het leuk vindt, maar het is voor haar echt zoeken, omdat zij uit zich zelf nooit een boek zal pakken.
Meeuw schreef:Voor oudere kinderen de boeken van sjoerd veenman
Dank je! Dit zijn meer detectives of niet?
Plaats reactie